Vård av kolfiber

roto

Ny medlem
Vård av kolfiber
Har nyligen köpt en begagnad racer med kolfiberram som inte är servad till den nivån som jag är van vid. Tänkte höra om det är någon här som har några tips om hur man får upp lite mera lyster i finishen. Om det har blivit repor i kolfibern (eller om det bara är i lacken ovanpå) har man någon chans att polera bort dem? Läste också i ett gammalt nummer av Kadens att man ska använda speciellt vax eller polish för kolfiber, stämmer detta och i så fall vilket?

Tack på förhand!

Vård av kolfiber
Jag skulle snylta på båtindustrin, lite rubbing och sen ett båtvax på det. Specialvax och speciapolish blir säkert just precis lika bra till 3 ggr priset.

Vård av kolfiber
brukar ta bort repor och dylikt på mina kajaker med hjälp av 1200 våtslippapper följt av autosol eller Jif följt av vaxpolish blir som nytt. vet inte hur de lackar ramar men det borde funka. är det bara lyster som skall till och lacken är tunn skippa sandpappret.

Vård av kolfiber
Det är ju ett i "rejält" lager lack på att gnida med autosolen på. Lär fungera fin-fint. Annars är ju vanlig rubbing för båt eller bil fäljt av ett skapligt lager vax helt ok också som flera nämner ovan.

Vård av kolfiber
Autosol är väldigt grovkornigt. Skulle absolut inte rekomendera det om ramen inte är helt sjukt repig.
funkar bra på lokala områden på båten där det behövs slipas lite extra, men inget jag skulle polera hela båten med..
Vanlig båtpolysh eller vax med inbyggt slipmedel(inte hårdvax med andra ord)skulle jag testat.

Vård av kolfiber
Som båtägare måste jag påpeka att glasfibret i båtar täcks av ett ganska tjockt lager gel-coat, eftersom glasfibret inte tål vatten så bra. Skulle därför vara försiktig med att kopiera handhavandet till min cykel.

Vård av kolfiber
Såg en kille som använd mjukvax för bilar på sin karbonhast, kommer inte ihåg vad det heter, men det sorten kallas även flytade vax. Bara smörja in, och polera med polerduk. Fungerar enormt fint, ramen ser som ny ut.

Tillbaka
Topp