Värde Scott Aspect 740

Värde Scott Aspect 740
Bäst geometri har nog Cube LTD i stl 21" från granntråden, därefter Cube Attention 21" i samma tråd.
För dina 191 cm är Aspect stl. L onödigt liten/kort. Samt lite tråkig geometri med långa kedjestag och kort överrör.

Bilagor

• Geo2.png
    Geo2.png
    94.4 KB · Besök: 44
Värde Scott Aspect 740
Aspectramen är för kort! Gilla läget.

Alla tre ramarna ovan är lätt omoderna, Cube Ltd är bäst av de tre. Cube finns även i 23" vilket är deras XL-storlek.

Aspect 605 mm överrör och 405 mm reach.

Jämför t.ex. med Canyon Exceed och Grand Canyon som har 620 resp. 621 mm överrör och 442 resp 436 mm reach i stl Large, för cyklist 182-192 cm.

https://www.canyon.com/sv/mtb/grand-canyon/grand-canyon-al-slx-8-0.html
https://www.canyon.com/sv/mtb/exceed/exceed-cf-sl-6-0-pro-race.html

Scotts moderna ramar heter Scale.

Senast ändrad:
Värde Scott Aspect 740
Jag är 184cm och hade en scale 960 I storlek large. Den kändes bättre med ett par cm kortare styrstam. 90cm långa ben.

Förmodligen skillnad mellan aspect och scale dock.

Värde Scott Aspect 740
Scale 900 har 17 mm länge reach än Aspect 900, båda kommer med långa 90 mm stammar.
Grand Canyon (AL SLX) har 31 mm längre reach än Aspect 900, kommer med 80 mm stam.
För samma sittposition på alla tre byter man till lämplig stam. Kort stam känns modernare än lång, förebygger OTB t.ex. Canyon känns här modernast.

Bilagor

• Geo2b.png
    Geo2b.png
    30.3 KB · Besök: 42
Värde Scott Aspect 740
What? Köpte du cykeln ny?
Min 2012 Scale 900 HMF Carbon i stl. XL kom med 100 mm stam, medan L hade 90 mm.
2018 års Scale 900 och 900 RC har 90 mm i XL och 80 mm i L.
Jmf. 2012 Scale mot 2018 Scale så har kedjestagen kapats från 438 till 425 mm, hjulbas ökat 10-20 mm, överrör ökat 5-10 mm, reach ökat 20-25 mm. Alltså är även Scale moderniserad med kortare stag, längre hjulbas/reach och kortare stam.

Absolut, Aspect är inte inte direkt en mtb, snarare en gubbpendlare. Precis som många andra "instegs-mtb" i prisklass 5-8 K.

Värde Scott Aspect 740
6-10, hur skulle du klassa geometrin på Cube Acid 29? Ungefär som Attention kanske?
(spånar inför ett lågbudget-bygge)

Värde Scott Aspect 740
Vad hände med begreppet ATB? Det som sålde alla gamla plåtskärmsförsedda Monark och 90-tals cyklar med lite bredare däck, lampgaller och trådkedjeskydd. För flertalet torde redan det vara överdrivet bra/ krångligt, även om det bara var två wirar in i baknavet. Kul när det gick att cykla ovanpå skoterspåren.
Men att säga att en ram är omodern eller för kort? När den skall användas av samma gamla skrynkel-kropp! Passar det till de värkande axlarna, är det väl bra.
Fram för fler polerade Scott & Specialized åt gubbhopen. Men håll nere priset! Vi är snåla.

Senast ändrad:
Värde Scott Aspect 740
Brakastruten sa:
Men att säga att en ram är omodern eller för kort? När den skal användas av samma gamla skrynkel-kropp! Passar det till de värkande axlarna, är det väl bra.
Kort ram + lång stam blir lika långt som lång ram + kort stam. Typ.

Det går att sätta ännu kortare stam på båda. Kolla beg annonser på gamla omoderna atb/mtb, alla bilder visar cykel med minst 100 mm stam. Hur kul är det?

Värde Scott Aspect 740
Mmm.. Det var generösare med pakethållare förr. Dåtidens SUV-drömmar, tycktes handla om att få med sig sovsäcken och senaste Gazette, på en förkrympt främre ursäkt till hållare. Istället för mer äventyrliga lowriders längs gaffelbenen. "Jag är en äventyrare, vid mitt café-bord."
Föredömligt med parkeringsstödet! Alltid retar det några PK-posörer.

Värde Scott Aspect 740
Sixten Fors sa:
Bäst geometri har nog Cube LTD i stl 21" från granntråden, därefter Cube Attention 21" i samma tråd.
För dina 191 cm är Aspect stl. L onödigt liten/kort. Samt lite tråkig geometri med långa kedjestag och kort överrör.

Vad är "Bäst geometri", hur avgör man om det är bäst för vem och för vad.

Värde Scott Aspect 740
konscious sa:
Sixten Fors sa:

Vem och vad = TS.

Bäst är i alla fall aldrig en sedan 5-10 år omodern instegs-mtb-geometri med långa kedjestag, kort ram, lång styrstam och brant gaffel. Jag kan inte se någon tillämpning där denna ramtyp är att föredra framför en modernare XC HT geometri med -30 mm kedjestag, +30 mm reach och -30 mm stam.

Sedan finns det mer utförsåka, hopp och lek HT cyklar som är sämre för XC men bättre för annat = inte TS.

Värde Scott Aspect 740
Man var lika tvärsäkra i sin vetenskap, för fem år sedan. Ändå var det någon naiv en, som var tvungen att ändra på det redan optimala. Flying scottsman.

Värde Scott Aspect 740
Sixten Fors sa:
konscious sa:
Sixten Fors sa:

Vem och vad = TS.

Bäst är i alla fall aldrig en sedan 5-10 år omodern instegs-mtb-geometri med långa kedjestag, kort ram, lång styrstam och brant gaffel. Jag kan inte se någon tillämpning där denna ramtyp är att föredra framför en modernare XC HT geometri med -30 mm kedjestag, +30 mm reach och -30 mm stam.

Sedan finns det mer utförsåka, hopp och lek HT cyklar som är sämre för XC men bättre för annat = inte TS.

Men hur avgör man för vem och för vad.

Marknaden vill gärna att vi konsumerar mera, man skapar behov som modern-Geometri, Boost, 1x12, Di2

Vinnarna i XCO och XCM kör med stenåldersgeometri med kort reach och långa kedjestag men sannolikt kortare stammar.
Fast den som vann CV 2017 hade iof modernare grejer.

Det som verkar ha någon evidens för att ta sig fram i terränglådan.
-Den som trampar 97,5291%
-29", FS, Kolfiber.

Edit: tog bort ett r

Senast ändrad:
Värde Scott Aspect 740
Jag är glad jag inte blev bodybroiler i Brasilien. Hur moderiktigt det än är, lockas jag inte av oljeinjektioner för mera belgian blue-look. Ordnar nog fibros på annat sätt.

Värde Scott Aspect 740
Sixten Fors sa:
What? Köpte du cykeln ny?
Min 2012 Scale 900 HMF Carbon i stl. XL kom med 100 mm stam, medan L hade 90 mm.
2018 års Scale 900 och 900 RC har 90 mm i XL och 80 mm i L.
Jmf. 2012 Scale mot 2018 Scale så har kedjestagen kapats från 438 till 425 mm, hjulbas ökat 10-20 mm, överrör ökat 5-10 mm, reach ökat 20-25 mm. Alltså är även Scale moderniserad med kortare stag, längre hjulbas/reach och kortare stam.

Absolut, Aspect är inte inte direkt en mtb, snarare en gubbpendlare. Precis som många andra "instegs-mtb" i prisklass 5-8 K.

Sprillans ny. Mycket kan hända mellan urtiden (2012) och nuet. Den var 100mm faktiskt! Hade fel där.

Tillbaka
Topp