Varför talas det inte mer om förtvålad tallolja i samhället?

weldion

Aktiv medlem
Somliga tror på Jesus, jag tror på tallsåpa.
Visst, jag har känt till tallsåpa sedan barnsben. Nyskurade trägolv på sommarstället.
Efter att mor glömt en flaska förtvålad tallolja med doft av citron, i min och min hustrus hem, så är jag fast.

Nästan så man vill upphöja det till ett mirakelmedel. Tvättar nu drivlinan på cykeln med tallsåpa. Till och med i ultraljudstvätten kör jag med vatten och tallsåpa för att få kedjorna riktigt rena.
När jag rengör badrummet, då är det tallsåpa som gäller.
Rengöra kaffebryggaren, tallsåpa.

När jag nu bytte till vinterdäck och rengjorde sommarhjulen, då blev det till slut tallsåpa.
Har ett dyrt och illaluktande avfettningsmedel som jag först körde på fälgarna för att avsluta med citrofoam i skumkanon och högtryckstvätt.
Fortfarande stygg. Ni vet, så där stygg som en fälg kan se ut efter mil med bromsdamm och vägtjära.
Fram med min lilla sprayflaska med tallsåpeblandning och en liten svamp. Rena som nyfallen snö.

Så, handen på hjärtat, varför talas det inte mer om förtvålad tallolja för?

tmalm

Aktiv medlem
För att den fortfarande har tredelat vevparti och 390mm reach i L?
/T

Rattnalle

Aktiv medlem
ForesterGuy sa:
Rattnalle sa:
ForesterGuy sa:
Det är ju bara fälg och parfym. Skonas oparfymerade köper jag.
Fälg?
Naturlig tallsåpa är gul, det är haschtomtarna i södra Sverige som envisas med grönsåpa.
Färg menar jag så klart.

Den gula som säljs som gul är också ganska kraftigt färgad och parfymerad. Iaf Grummes och Icas. Det fattar man när man jämför med den oparfymerade som är lite mer naturligt gulbrun och inte lika stark i doften.

ForesterGuy

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
ForesterGuy sa:
Rattnalle sa:
ForesterGuy sa:
Fälg?
Naturlig tallsåpa är gul, det är haschtomtarna i södra Sverige som envisas med grönsåpa.
Färg menar jag så klart.

Den gula som säljs som gul är också ganska kraftigt färgad och parfymerad. Iaf Grummes och Icas. Det fattar man när man jämför med den oparfymerade som är lite mer naturligt gulbrun och inte lika stark i doften.
"Idag tillverkas Grumme Såpa av renaste tallolja, som ger en naturlig gul färg. För att tillgodose våra kunders önskemål gör vi även en grön såpa genom att tillsätta ett färgämne. Givetvis är färgämnet helt ofarligt och påverkar inte såpans effektivitet."

Rattnalle

Aktiv medlem
ForesterGuy sa:
Rattnalle sa:
ForesterGuy sa:
Rattnalle sa:
ForesterGuy sa:
Fälg?
Färg menar jag så klart.

"Idag tillverkas Grumme Såpa av renaste tallolja, som ger en naturlig gul färg. För att tillgodose våra kunders önskemål gör vi även en grön såpa genom att tillsätta ett färgämne. Givetvis är färgämnet helt ofarligt och påverkar inte såpans effektivitet."
Innehåller även parfym, enligt flaskan. Färgämne kanske är fel då.

ForesterGuy

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
ForesterGuy sa:
Rattnalle sa:
ForesterGuy sa:
Rattnalle sa:
ForesterGuy sa:
Fälg?
Färg menar jag så klart.

Innehåller även parfym, enligt flaskan. Färgämne kanske är fel då.
Är väl olika psrfym i gulsåpa och grönsåpa också?
Annars finns ju rapssåpa. https://vasterbottenssapa.se/produkt-kategori/sapa/

Pfaff

Aktiv medlem
Men varför finns såpa numera bara som en produkt starkt uttunnat med vatten? Förr, på den gamla goda tiden alltså, fanns såpa som en fet pasta i burk och som fick vispas ut i det blivande såpvattnet.
Men det blev väl för drygt, kan tänkas.

Edit, billigt var det också. Till skillnad från Västerbottensåpa. Vilket skämt.

Edit 2. Ser att Claessons i Göteborg ( vem annars?) säljer kristallsåpa i 10 kilos hink för 45 pix kilot.

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
En sån där burk grumme i pastaform finns kvar i källaren. Sparas till den verkligen behövs..

ForesterGuy

Aktiv medlem
Har några burkar Rensåpa kvar. De hamnade ju hos samma ägare som Grummesåpa, så "Grumme såpa i gelform" är väl det närmaste man kommer idag.
Jag minns också Rensåpa i pappkartong med vaxpapper...

Octagon

Aktiv medlem
Screenshot_20181029-213251_Chrome.jpg

pH 13. Stark. Finns hos Ottossons.

Tyvärr gör Grumme bara den utspädda sorten nu för tiden. Det funkar ju oftast bra men den på bilden är bättre till penseltvätt.

fasanen

Medlem
frankfurt sa:
Linoljesåpa. Vänta bara tills du fastnar för linoljesåpa. Talloljesåpan är som en inkörsport till tyngre såpor. Dyrare blir det också. Jag har den som duschtvål och tvättmedel. Plus cykeltvätt.
Duschtvål säger du, intressant!

Min har inte flyttat in i duschen, inte än.

När vi ändå är inne på fettlösare, så är det oundvikligt med galltvål. Skonsam och aggressiv!

frankfurt sa:
Linoljesåpa. Vänta bara tills du fastnar för linoljesåpa. Talloljesåpan är som en inkörsport till tyngre såpor. Dyrare blir det också. Jag har den som duschtvål och tvättmedel. Plus cykeltvätt.
Linoljesåpa har jag till mitt grangolv. Luktar gött.

Stervelo

Aktiv medlem
Jag har vattendiskmedellösning i en blomspruta, vattensåpalösning i en annan. Färdig. Använder inget annat, någon stans.

Jo, har ni en olivolja ni inte gillar, kanske rapsolja, så är det finemang att lägga en smutsig kedja i.

DRQ96

Medlem
Sambal Oelek sa:
Gulsåpa är fantastiskt bra, brukar ha det till lite av varje :)

Testa brunsåpa/kristallsåpa nån gång, det är en helt annan värld. Samma konsistens som smör, så dem måste lösas upp i lite hett vatten, men tvättar otroligt bra

mamme1

Aktiv medlem
weldion sa:
Till och med i ultraljudstvätten kör jag med vatten och tallsåpa för att få kedjorna riktigt rena.
I.o.m nytt cykelrum så står jag i tagen att skaffa en ultraljudstvätt.
Vilken variant har du? Nöjdhetsfaktor?

nikasp

Aktiv medlem
Har också trillat dit på linoljesåpa pga att vi köpte ett 1800-talstorp och såpskurar vissa golv. Helt idiotiskt bra! Jag har rengjort fönsterbeslag från gammal färg. Lägg i en burk och låt ligga några dagar och all färg har mirakulöst nog lösts upp. Fått färg på kläder och räknat med att de är förstörda men nog fasen funkar linoljesåpan. Som någon skrivit så är Grumme gul- och grönsåpa bara färg- och parfym. Har inte testat på cykel men ska göra det.

Pfaff

Aktiv medlem
nikasp sa:
Har också trillat dit på linoljesåpa pga att vi köpte ett 1800-talstorp och såpskurar vissa golv. Helt idiotiskt bra! Jag har rengjort fönsterbeslag från gammal färg. Lägg i en burk och låt ligga några dagar och all färg har mirakulöst nog lösts upp. Fått färg på kläder och räknat med att de är förstörda men nog fasen funkar linoljesåpan. Som någon skrivit så är Grumme gul- och grönsåpa bara färg- och parfym. Har inte testat på cykel men ska göra det.
Såpa funkar fint på linoljefärg, frågan är om det även funkar på syntetoljefärg. Alkyd som det heter. Men det är ju intressant att få höra om cykeln blev metallren.

weldion

Aktiv medlem
mamme1 sa:
weldion sa:
Till och med i ultraljudstvätten kör jag med vatten och tallsåpa för att få kedjorna riktigt rena.
I.o.m nytt cykelrum så står jag i tagen att skaffa en ultraljudstvätt.
Vilken variant har du? Nöjdhetsfaktor?
Köp en så pass stor så att allt som du tänkt tvätta får plats i den, eller så dyr som du har råd med. Köp en med värme dock. För den blir så mycket mer effektiv om vätskan är varm när den rengör.
Men de blir fort dyr om man går upp i storlek.

tmalm

Aktiv medlem
Fan, såpa är ju the shit!
Penplarkedjan som var tjock av skit blev som ny igen och gott luktar det dessutom!

Tack för tipset!

/T

glitch

Aktiv medlem
Om den där kedjan är rengjord med såpa är jag såld! Galet ren.
Körde brunsåpa på altanen nyligen, skulle visst bli mindre stickor och mjukare känsla.
Har vitsåpade golv på landet, snyggt och skönt att gå på men inte praktiskt men å andra sidan får de skön patina.

weldion

Aktiv medlem
glitch sa:
Om den där kedjan är rengjord med såpa är jag såld! Galet ren.
Körde brunsåpa på altanen nyligen, skulle visst bli mindre stickor och mjukare känsla.
Har vitsåpade golv på landet, snyggt och skönt att gå på men inte praktiskt men å andra sidan får de skön patina.
Kör bara på tallsåpa nu. Luktar gott och gör sitt jobb. Grovtvättad med såpa och borste och sedan en sväng i ultraljudstvätten med varmt såpvatten.

glitch

Aktiv medlem
Impad! Nu har jag förvisso bara en sån där lite classe ultraljudstvätt, men den tycker jag aldrig lyckats bita riktigt bra på kedjor och kassetter, men det är kanske såpan som saknats då :)

toga

Medlem
Är det alltså Grumme vi talat om här, eller någon mer koncentrerad ?

weldion

Aktiv medlem
toga sa:
Är det alltså Grumme vi talat om här, eller någon mer koncentrerad ?
Jag kör på Grumme. Det är väl instegssåpan? Sedan så står man väl och sjuder egen crystalsåpa i garaget när man är helt hooked.

toga

Medlem
Då ska jag ge det en chans.

Hur är det med ättiksprit? Mor min använder det till allt som har med rengöring att göra och prisar det.

weldion

Aktiv medlem
toga sa:

Hur är det med ättiksprit? Mor min använder det till allt som har med rengöring att göra och prisar det.
Det fungerar bra på kalk. Har du kalkrikt vatten som sätter igen duschmunstycken, då kan det vara bra med ättika.

fhloston

Aktiv medlem
Örjan Lax sa:
weldion sa:
toga sa:

Det fungerar bra på kalk. Har du kalkrikt vatten som sätter igen duschmunstycken, då kan det vara bra med ättika.
+1 Bra till kaffebryggaren också.
Och svettluktande kläder! Observera att man inte får tvätta med tvättmedel som innehåller blekmedel när det är ättika i tvättmaskinen. Det ska kunna ge giftiga gaser.

knaper

Medlem
toga sa:

Oxiderar det inte metallen? Experimenterade med citronsyra på kedjan en gång och allt jag fick var rost.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer