varför åker folk tunnelbana?

Erik Sandblom

Aktiv medlem
Hej.

Varför åker folk tunnelbana, buss och spårvagn när man kan cykla? Enligt SIKA, Statens institut för kommunikationsanalys, så är genomsnittsresan med tunnelbana 5,6 km och med spårvagn 4,4 km. Det tar mellan 23 och 13 minuter dörr till dörr på cykeln, för en vanlig svensson som håller i genomsnitt 15-20 km/h.

http://www.sika-institute.se/Templates/FileInfo.aspx?filepath=/Doclib/2007/Persontransporter.xls

Jag kan förstå att man åker längre sträckor med tunnelbana. Gröna linjen går enligt uppgift med en medelfart på 30 km/h. Antag att man har fyra minuters promenad till tunnelbanan i var ände och tåget kommer efter två minuter, och man slipper byten. Då måste man åka hela tio kilometer för att det ska bli lika snabbt som att cykla i genomsnitt 20 km/h.

Men medelreslängden med tunnelbana är inte 10km, den är 5,6...

Varför?

jag har så svårt att läsa när jag cyklar. Det går bra på tunnelbanan. Jag läste betydligt mer böcker när jag åkte tåg till plugget. Det är nog det enda jag saknar med att åka kommunalt.

Senast redigerad av en moderator:
För att man inte vill bli svettig eller för att det regnar brukar vara mina skäl till att ta vagnen.

David

Jag cyklar istället för att åka buss utanför stan. Men jag gillar inte stadscykling, det är där skon klämmer. Att slänga sig in i stadstrafik i rusningstid känns inte lockande, man får inte upp farten och det är så kort att det knappt blir vettig motion. Därför tror jag att jag skulle tagit tunnelbanan om jag bodde i stan och hade en resa på 4-5km på morgonen. Men nu gör jag inte det, så jag vet inte :)

Man slipper hela problemet med att tunnelbanan blir stulen när man bara ska in en snabbis på Pressbyrån för att handla.

/Micke

Johnza skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag cyklar istället för att åka buss utanför
> stan. Men jag gillar inte stadscykling, det är
> där skon klämmer. Att slänga sig in i
> stadstrafik i rusningstid känns inte lockande,
> man får inte upp farten och det är så kort att
> det knappt blir vettig motion.

Man kan alltså inte cykla utan att motionera?

Man får faktiskt mer motion av att cykla ryckigt i stan, än jämnt på landet.

For example, on a road with stop signs every 300ft (100m), 500watts of power will result in the same speed as 100 watts would get on a road without stop signs.
http://socrates.berkeley.edu/~fajans/Teaching/bicycles.html

Erik Sandblom skrev:
> Jag kan förstå att man åker längre sträckor
> med tunnelbana. Gröna linjen går enligt uppgift
> med en medelfart på 30 km/h. Antag att man har
> fyra minuters promenad till tunnelbanan i var
> ände och tåget kommer efter två minuter, och
> man slipper byten. Då måste man åka hela tio
> kilometer för att det ska bli lika snabbt som att
> cykla i genomsnitt 20 km/h.

Jag håller med dig och undrar åxå det samma. Dock så vill jag gnälla lite på uträkningen. För om du räknar med promenad till T-banan, byten å sånt så bör du väl i rimlighetens namn räkna in dusch, plocka fram cykel mm och det som tillkommer omkring cyklingen, för att det skall stämma.

Men man undrar ju. Det kan jag hålla med om. Fast jag undrar ännu mer varför folk sitter å häckar i sina bilar?!

Stalle

dillen @ work skrev:
> För att man inte vill bli svettig eller för att
> det regnar brukar vara mina skäl till att ta
> vagnen.

Man blir inte svettig om man cyklar i genomsnitt 15 km/h. Det blir fem kilometer på 20 minuter. Jag misstänker att spårvagnen inte presterar det.

Med en ullundertröja och en poncho blir jag sällan svettig eller regnvåt. Stanna och ta av ponchon så fort det slutar regna.

Kung Stalle skrev:
> Erik Sandblom skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag kan förstå att man åker längre
> sträckor
> > med tunnelbana. Gröna linjen går enligt
> uppgift
> > med en medelfart på 30 km/h. Antag att man har
> > fyra minuters promenad till tunnelbanan i var
> > ände och tåget kommer efter två minuter, och
> > man slipper byten. Då måste man åka hela tio
> > kilometer för att det ska bli lika snabbt som
> att
> > cykla i genomsnitt 20 km/h.
>
> Jag håller med dig och undrar åxå det samma.
> Dock så vill jag gnälla lite på uträkningen.
> För om du räknar med promenad till T-banan,
> byten å sånt så bör du väl i rimlighetens
> namn räkna in dusch, plocka fram cykel mm och det
> som tillkommer omkring cyklingen, för att det
> skall stämma.
>
> Men man undrar ju. Det kan jag hålla med om. Fast
> jag undrar ännu mer varför folk sitter å
> häckar i sina bilar?!

Man kan ju hoppas att bilisterna kör långa sträckor som tar längre tid med cykel, men så rationella tror jag dessvärre inte att folk är.

Duscha gör man antagligen ändå, så det tycker jag inte räknas. Dessutom blir man inte så svettig om man inte tar i. Håller man ett snitt på 15 km/h och undviker trafikljus och backar så är man snabb utan svett.

mvp skrev:
> Man slipper hela problemet med att tunnelbanan
> blir stulen när man bara ska in en snabbis på
> Pressbyrån för att handla.
>
> /Micke

:-D Grymt bra argument! Jag ska spara det tills i vinter när jag blir för feg och bekväm för att cykla till jobbet.

Hej!

Att folk åker endast några km med buss kan nog iofs stämma, men många åker buss/tunnelbana en del av vägen, för att sedan byta till exempelvis pendeltåg, som man i sin tur åker med kanske ett par mil eller mer! Resvägen för många här i Hufvudstaden är lång totalt sett, men innebär ofta en del kortare transportsträckor och byten!

Kung Stalle skrev:

> Dock så vill jag gnälla lite på uträkningen.
> För om du räknar med promenad till T-banan,
> byten å sånt så bör du väl i rimlighetens
> namn räkna in dusch,

Jag är nog på Sandbloms linje. Inte fan behöver man duscha efter pendlingscykling.

Erik Sandblom skrev:
> 42Hz skrev:
> -----
> > Jag skulle åka tunnelbana om det fanns en....
>
>
> Om det fanns _en_? Jag räknar til 52 tunnelbanor
> bara i Europa.
>
> http://urbanrail.net/eu/euromet.htm

Jamendåså, då kan jag ta en 12h cykeltur till den närmaste!

Erik Sandblom skrev:
> Johnza skrev:
> -----
> > Jag cyklar istället för att åka buss
> utanför
> > stan. Men jag gillar inte stadscykling, det är
> > där skon klämmer. Att slänga sig in i
> > stadstrafik i rusningstid känns inte lockande,
> > man får inte upp farten och det är så kort
> att
> > det knappt blir vettig motion.
>
>
> Man kan alltså inte cykla utan att motionera?
>
> Man får faktiskt mer motion av att cykla ryckigt
> i stan, än jämnt på landet.
>
> For example, on a road with stop signs every 300ft
> (100m), 500watts of power will result in the same
> speed as 100 watts would get on a road without
> stop signs.
> http://socrates.berkeley.edu/~fajans/Teaching/bicy
> cles.html

Det är klart att man kan, men jag blir tokigt rastlös så fort jag sätter mig på en cykel. Jag KAN inte cykla långsamt, eller jo det kan jag, ibland går det långsamt, fast det är bara för att jag cyklar så fort jag kan :)

Att cykla 4-5km ryckigt kanske är bättre motion än att cykla samma sträcka på landsväg, men det tilltalar inte mig.. Om jag ska cykla så vill jag ha cykelkläder, bra väg, lite bilar och minst två mil att cykla. Annars tycker jag att det blir för omständigt. Vet inte om mitt resonemang håller, men du frågar varför folk åker tunnelbana, och det här är min anledning.

Dr. Freak. skrev:
>
> Att folk åker endast några km med buss kan nog
> iofs stämma, men många åker buss/tunnelbana en
> del av vägen, för att sedan byta till exempelvis
> pendeltåg, som man i sin tur åker med kanske ett
> par mil eller mer! Resvägen för många här i
> Hufvudstaden är lång totalt sett, men innebär
> ofta en del kortare transportsträckor och byten!

Aha, ja så kanske det är. Men ändå. Hur många tar bussen tre kilometer åt fel håll och sen fem kilometer med tunnelbana i en båge som till slut stannar 800m från arbetsplatsen? 800m tar 12 minuter att gå, om man går 4 km/h.

Jag har för mig att 80% av Sveriges befolkning bor inom fem kilometer från jobbet. Och att typ 80% kör bil dit. Eller nåt. Jag minns inte var jag såg det.

Erik Sandblom skrev:
>
> Man blir inte svettig om man cyklar i genomsnitt
> 15 km/h. Det blir fem kilometer på 20 minuter.
> Jag misstänker att spårvagnen inte presterar
> det.
>
> Med en ullundertröja och en poncho blir jag
> sällan svettig eller regnvåt. Stanna och ta av
> ponchon så fort det slutar regna.

Att hålla sig torr när det regnar är omöjligt, allt annat är lögn! Alternativen är blöt och varm eller blöt och kall, torr finns inte.

Ok om man cyklar i 15 km/h och det är platt så blir man kanske inte svettig men hur ofta händer det? Jag har 13 km till mitt jobb nu på sommaren och det skulle då ta runt timmen att ta cykeln dit, bussen tar lika lång tid och bilen tar 20 minuter, gissa vad jag väljer. Dessutom, om man cyklar dit och hem (snabbt, 30 km/h) så är man sådär lagom sugen på att dra ut i skogen på eftermidagen. Så även den roliga cyklingen blir lidande.

Att Göteborg är en av Sveriges backigaste städer och att Chalmers ligger på högsta toppen (typ) bidrar till att jag väljer vagnen till skolan under restan av året också. Dessutom tar vagnen max 20 min dit och cykla tar samma tid men då är man fuktig och äcklig när man kommer fram.

Kort sagt, jag cyklar praktiskt taget aldrig för att transportera mig, bara för att träna och ha kul!

David

Jag blir alltid svettig av att cykla, det är ett helvete.

Allt känns OK så länge jag cyklar, men när jag stannar och ska låsa in cyklen märker man att det börjar rinna till på ryggen och pannan blir fuktig.

Johnza skrev:
>
> Det är klart att man kan, men jag blir tokigt
> rastlös så fort jag sätter mig på en cykel.
> Jag KAN inte cykla långsamt, eller jo det kan
> jag, ibland går det långsamt, fast det är bara
> för att jag cyklar så fort jag kan :)
>
> Att cykla 4-5km ryckigt kanske är bättre motion
> än att cykla samma sträcka på landsväg, men
> det tilltalar inte mig.. Om jag ska cykla så vill
> jag ha cykelkläder, bra väg, lite bilar och
> minst två mil att cykla. Annars tycker jag att
> det blir för omständigt. Vet inte om mitt
> resonemang håller, men du frågar varför folk
> åker tunnelbana, och det här är min anledning.

Jag är uppvuxen med cykel som transport, en sorts snabbpromenad. Inte som nöje på kvällar och helger.

Här är en försäljare som vill att du ska köpa en upprätt holländsk tanträcer avsedd för lugnande stadscykling:

"How you sit has a big influence not only on your comfort and capacity to move, but on your mind. Just as laughing and smiling, even forcibly, can help lift a foul mood, sitting utterly upright, head high with your shoulders thrust back to “open your heart” exerts a powerful influence on your mind. It is serene, restorative, dignified."

http://clevercycles.com/?p=193

Serene, var ordet. Rofylld, säger ordboken, men rofylld med klass skulle jag säga.

Bilagor

• todd upright.png
    todd upright.png
    4.6 KB · Besök: 32
Det där kan du faktiskt ha rätt i!

Det kanske är cykeln som hetsar mig när jag cyklar. Tål att tänkas på..

dillen @ work skrev:
>
> Att hålla sig torr när det regnar är omöjligt,
> allt annat är lögn! Alternativen är blöt och
> varm eller blöt och kall, torr finns inte.
>
> Ok om man cyklar i 15 km/h och det är platt så
> blir man kanske inte svettig men hur ofta händer
> det? Jag har 13 km till mitt jobb nu på sommaren

Ok 13 km är 132% längre än de 5,6 km vi snackade om, så det är en annan sak.

Jag har tränat att cykla uppför Eklandabacken (1,8 km) utan att bli svettig. Så himla svårt är det inte. Två saker:

1. Jag tänker på att inte cykla mycket fortare än fotgängarna.
2. Jag tänker på hur mycket kläder jag kommer vilja skala bort på toppen av backen. Och sen tar jag av de kläderna redan i början av backen.

Det går inte så fort. I 10 km/h tar det elva minuter. Bussen (52) tar fem minuter. Behöver jag vänta sex minuter på bussen så är det lika snabbt att cykla långsamt och osvettigt.

I över 30 år har jag letat efter en tunnelbanestation utan att hitta någon.
Jag börjar nästan tro att det inte finns någon tunnelbana i Lidköping...

Homecastle skrev:
> I över 30 år har jag letat efter en
> tunnelbanestation utan att hitta någon.
> Jag börjar nästan tro att det inte finns någon
> tunnelbana i Lidköping...

I Lidköping finns moderna sk kombitransporter. Man tar med cykeln på Kinnekulletåget à 30kr/st.

http://www.akatag.com/resa_cykel.php

Man svettas olika mycket. Så är det bara. Endel klarar av pendlingscykling, andra inte. Bäst är ju om man kan duscha på jobbet, men det kan ju tyvärr inte alla. Men jag håller med om att det verkar knepigt att endel står och väntar 15 min på bussen när det tar dem 10 min att gå samma sträcka.

BFS skrev:
> Man svettas olika mycket.

Alla svettas mer om man tar i mer, eller har mer på sig. Särskilt bomull närmast kroppen gör att man blir svettig. Syntet och ull andas bättre.

Erik Sandblom skrev:
> BFS skrev:
> -----
> > Man svettas olika mycket.
>
>
> Alla svettas mer om man tar i mer, eller har mer
> på sig. Särskilt bomull närmast kroppen gör
> att man blir svettig. Syntet och ull andas
> bättre.

ja...men vissa svettas mer om man tar i mindre också, jag t.ex. :)

En bidragande faktor till svetten är ju ryggsäcken man oftast har på sig om man ska till jobbet. Budväskor kan man ha lite lägre så de inte täcker upp så mycket av ryggen, men svettig blir man ju ändå. Så en pakethållare av något slag är en grej att fundera på.

Skogling skrev:
> Var är Bruse ?

Haha, otroligt att han har missat denna tråd! Jag ska säga till honon, han är här på jobbet!
/Micke

Sen kan man ju fråga sig om det är någon större katastrof att bli lite svettig.. Det brukar torka.
Inget som borde vara något problem för en person med normal hygien och som byter kläder varje dag.

Markus F skrev:
> Sen kan man ju fråga sig om det är någon
> större katastrof att bli lite svettig.. Det
> brukar torka.
> Inget som borde vara något problem för en person
> med normal hygien och som byter kläder varje dag.

Men så kan man ju inte säga. Man ju måste duscha minst två gånger om dan, tvåla in allt och sen med balsam och salva för att behålla fuktbalansen. Och så måste man ha särskilda kläder för att cykla, speciella gåskor för att gå och sen kontorskor när man sitter vid skrivbordet.

Att man sen blir svettig på möten eller t o m på bussen om man sitter vid fönstret på solsidan... det är ju en *helt* annan sak!

Jag svettas i stort sett alltid vid all kroppsansträngning, jag har nog något slags enkel till/från-reglering av svettkörtlarna. Det är bara att finna sig i att om jag cyklat alls, oavsett intensitet, måste jag duscha, eller finna mig i att gå omkring och mysa i svettintorkade kläder ...

Således: För en del av oss bör duschning och ombyte etc. räknas in i restiden, för andra inte. De som både är svettningsbenägna och kanske dessutom i första hand ser cyklandet som motionslek och inte så mycket som transport, är väl mer benägna att vid icke-ideala förhållanden välja kommunal transport än "rabiata pendlarrävar som ska visa för sig själva och andra att det går att cykla under vilka dj-a förhållanden som helst". (Jag har själv hört till den rabiata skaran och ja, naturligtvis gick det, fast snöstormen i Göteborg i november 1995 var bitvs rätt jobbig att ta sig igenom, speciellt med matkassen från servicebutiken hängande på styret sista kilometrarna hem.)

Undrar vilka val folk skulle göra om det funnits en enkel och tekniskt fungerande möjlighet att ta med sig cykeln på kollektivtrafikfordonen? Kanske T-bana till jobbet när man är frusen och trött och djävlig på morgonen, cykel hela vägen hem från jobbet på eftermiddagen = minskad bilpendling?

/Janne

JH2 skrev:
>
> Undrar vilka val folk skulle göra om det funnits
> en enkel och tekniskt fungerande möjlighet att ta
> med sig cykeln på kollektivtrafikfordonen?

Man skulle cykla mer än man tror -- så blev det för mig när jag köpte min vikcykel, en Brompton.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vikcykel

Antag att man har 5 km till jobbet och åker bil, det blir räknat på 25 kr/mil en kostnad på ca 5500kr/år (220 arbetsdagar). Resan tar kanske 10 minuter i snitt (is-skrapning på vintern, backa ut ur garage etc)?

Antag att du cyklar samma sträcka. Det kostar nästan ingenting och tar ca 15 minuter.

Man tjänar till synes alltså 10 minuter på att ta bilen om dagen -> 220 arbetsdagar -> ca37h. Men för att tjäna in 5500 kr måste man med en årsinkomst på 250 ksek = 150kr/h jobba ca (5500kr/150kr/h)=37h

Man förlorar allstå ingen tid alls om man cyklar, man får motion och är trevligare vid morgonfikat!?

Erik Sandblom skrev:
> Man skulle cykla mer än man tror -- så blev det
> för mig när jag köpte min vikcykel, en
> Brompton.
> http://sv.wikipedia.org/wiki/Vikcykel

Ja, det rimmar rätt väl med mitt eget sätt att fungera - om jag vet att det finns en möjlighet att "ge upp" och få skjuts resten av vägen, orkar jag mer, tänker "en liten bit till" och så är man plötsligt framme vid sin destination.

/Janne

JH2 skrev:
> Erik Sandblom skrev:
> > Man skulle cykla mer än man tror -- så blev
> det
> > för mig när jag köpte min vikcykel, en
> > Brompton.
> > http://sv.wikipedia.org/wiki/Vikcykel
>
> Ja, det rimmar rätt väl med mitt eget sätt att
> fungera - om jag vet att det finns en möjlighet
> att "ge upp" och få skjuts resten av vägen,
> orkar jag mer, tänker "en liten bit till" och så
> är man plötsligt framme vid sin destination.

Precis. Det är en ytterst beroendeframkallande känsla, frihet.

Erik Sandblom skrev:
> BFS skrev:
> -----
> > Man svettas olika mycket.
>
>
> Alla svettas mer om man tar i mer, eller har mer
> på sig. Särskilt bomull närmast kroppen gör
> att man blir svettig. Syntet och ull andas
> bättre.

På mitt jobb, där jag är minst och således borde ta i mest (eftersom vi utför samma jobb) så svettas jag minst. På väg till jobbet på cykel, svettas jag mindre trots mer kläder i samma fart som min kollega. Hur förklarar du det?

Vissa svettas mer än andra.

Jag vet att när jag cyklar med min fru att jag cyklar i betydligt lugnare takt än vanligt och på en betydligt lägre procent av min max än vad hon gör, men trots detta svettar jag mycker mer än vad hon gör. Även om jag tar den mest upprätta pendlarhojen vi har.

Detta är inte bara pga att hon är snygg att se på.

Blatte som jag är så har jag andra genestiska förutsättningar och dessutom jobbade rätt mycket ut i solen under typ 15 sommarlov i rad när det var 40+ grader ute, så kroppen lärde sig tidigt att gör allt möjligt för att hålla temperaturen i schack.

BFS skrev:
> Erik Sandblom skrev:
> -----
> > BFS skrev:
> >
>
> > -----
> > > Man svettas olika mycket.
> >
> >
> > Alla svettas mer om man tar i mer, eller har
> mer
> > på sig. Särskilt bomull närmast kroppen gör
> > att man blir svettig. Syntet och ull andas
> > bättre.
>
> På mitt jobb, där jag är minst och således
> borde ta i mest (eftersom vi utför samma jobb)
> så svettas jag minst. På väg till jobbet på
> cykel, svettas jag mindre trots mer kläder i
> samma fart som min kollega. Hur förklarar du det?

Förklara vaddå? Jag skrev ju att alla svettas mindre om de tar i mindre och har på sig mindre. Och det håller du väl med om, eller? Din kollega svettas väl mindre om ni halverar toppfarten?

Tillbaka
Topp