Varför är det lag på ringklocka?

Skamgränsen sa:
Bengt-re sa:
Skamgränsen sa:
Bengt-re sa:
Är bara enkel av/på den faller på :-)

Det löste man med ett snöre som man spännde den med på ramen. Minns inte riktigt hur, men gick reglera ljudet och även få den tyst.

Höll inte så länge dock...
Ja det stämmer nog... Tror inte jag har plats för snöret i interna dragningen i ramen dock :-(
Snöre knutet i räfflorna på det gröna handtaget på limpcykeln. Fungerade perfekt som gashandtag. (med undantag för problem när man svängde) Dock var samma cykel utrustad med 4-5 ringklockor (sånna man vred runt hela klockan med handflatan) med lite olika ton så man kunde spela "melodier"

eketjall sa:
Skamgränsen sa:
Bengt-re sa:
Skamgränsen sa:
Bengt-re sa:
Är bara enkel av/på den faller på :-)

Det löste man med ett snöre som man spännde den med på ramen. Minns inte riktigt hur, men gick reglera ljudet och även få den tyst.

Höll inte så länge dock...
Ja det stämmer nog... Tror inte jag har plats för snöret i interna dragningen i ramen dock :-(
Snöre knutet i räfflorna på det gröna handtaget på limpcykeln. Fungerade perfekt som gashandtag. (med undantag för problem när man svängde) Dock var samma cykel utrustad med 4-5 ringklockor (sånna man vred runt hela klockan med handflatan) med lite olika ton så man kunde spela "melodier"

Vadå AV? Förstår inte riktigt. ;-)

Rattnalle sa:
Skamgränsen sa:
Rattnalle sa:
Ringklocka är världens grej i dh-backen. Men jag försöker fortfarande hitta ett läge där jag når den bra i farten.

I trafiken behövs den ju typ aldrig. En eller två gånger hittills i år.
Blir antagligen hånad nu men:
Jag kör inte DH men förstår ironin. Men det blir ju en del utförkörningar på stig med skymd sikt. Där skulle jag vilja höras, men inte väsnas, för att eventuella vandrare/hundrastare ska få lite förvarning samtidigt som jag har båda händerna på styret. Det ska ju naturligtvis inte låta hela tiden, då skulle ju mycket av myset med stigåkningen försvinna. Tänk blinkmongo fast med ljud (högre än baknav, lägre än koskälla) med enkel av/på.
Finns det något sånt?
Jag var inte det minsta ironisk :)

Det är svårt det här med internet...

Rattnalle sa:
Det du söker stavas för övrigt baknav.

Alternativet just nu är ruter kung emot ekarna så jag ger dig rätt.

Min erfarenhet är att man inte behöver låta så mycket för att den som är uppmärksam ska veta att man finns. De andra kommer ändå aldrig märka nåt.

Finns väl ingenting skramligare och flåsigare än en cyklist på väg utför en brötig stig - den som inte hör det i tyst skog har förmodligen öronen fulla med knäck eller ploppar och kommer inte höra ruter kung eller koskälla heller.

Tråden roligaste kommentar är fortfarande 1 år gammal ->

Fliken sa:
Ringklockan är fantastisk. Den kan få en lattebarnvagnsmamma som går till höger om en lattebarnvagnsmamma som går till vänster att byta plats med varandra. Går inte ens att dressera cirkusdjur till den manövern.

:-)
Jo, det där känner jag igen.

Dagisklasser däremot sköter sig exemplariskt. större barn visar också framfötterna jämfört med vuxna. Detta inkluderar tonåringar även om reaktionstiden kan vara lite avtrubbad jämfört med de yngre barnen.

Även ganska stojiga stim av mellanstadiebarn upptäcker mig på något magiskt vis utan att jag behöver använda klockan och budet om cykel som närmar sig bakifrån går som en löpeld genom klassen och de lämnar plats.

Detta är en manöver två/tre vuxna med barnvagnar eller hundar är helt oförmögna till även om de sett mig komma på långt håll.

/Martin

Tillbaka
Topp