Varför äter min bakväxel vajrar?

N_sandstrom

Aktiv medlem
Tredje vajern som går av på precis samma ställe. Gissar på att dom håller ca 50 timmar.

Växeln i fråga är en XT M8000. Har kört ett gäng sådana, den här är det första jag är med om detta problem på.

Den här cykeln är främst till för utförscykling, både med och utan lift, antar att det blir en del skumpande och skavande. Men det är å andra sidan inga vassa kanter där dom går av.

20250914_103727.webp

Tredje vajern som går av på precis samma ställe. Gissar på att dom håller ca 50 timmar.

Växeln i fråga är en XT M8000. Har kört ett gäng sådana, den här är det första jag är med om detta problem på.

Den här cykeln är främst till för utförscykling, både med och utan lift, antar att det blir en del skumpande och skavande. Men det är å andra sidan inga vassa kanter där dom går av.

Visa bilaga 793602
Jag tror det är kanten på armen som är för tvär/skarp och när vajern böjs fram och tillbaka över den vid växling går den av till slut. Lite underligt dock för det syns på bilden att kanten redan är avfasad från fabrik. Jag hade monterat en ny vajer och inspekterat hur den böjs i olika växellägen för att se om det är någon del av kanten som behöver ett lätt tag med en fin fil.

Edit. Kan ju förstås som föreslås ovan också vara dålig kvalitet på vajern som är orsaken.

Screenshot_20250915-142120.webp

Såhär!
Jag fick indexera växeln med halvdan framgång på stigen igår, blir till att byta reglage (och wire) innan nästa runda, blickarna dras omedelbart till New Zerodeland...

Har du någon bils lite längre ifrån?

Förstår inte vad det skulle göra för skillnad.
Men jag har kört m8000 i massa år utan det här problemet.

Ingen vass kant där den går av?

Stor:
20250915_162213.webp

Mellan:
20250915_162525.webp

Liten:
20250915_162505.webp

Bra vinkel i alla lägen. Inga vassa kanter.
Det ser ut att vara mest skav på sidan mot dom små kuggarna, men inget vidare farligt.

Att den gick av första gången är märkligt, men det ser ut som växeln fått märken från alla vajrar och skapar en liten vass kant som snabbar processen på nästa vajer osv..

Inelegant lösning med en vajer som böjer fram och tillbaka, tycker jag. Sram har löst det bättre där vajern går runt ett hjul.

Jag håller med analysen ovan från @Mange.

Inelegant lösning med en vajer som böjer fram och tillbaka, tycker jag. Sram har löst det bättre där vajern går runt ett hjul.

Jag håller med analysen ovan från @Mange.
Fast hjulet snurrar ju bara när växeln är ny, detta är (normalt sett) ganska robust.

TS: du har ju krympslang där, lägg det på vajern där den går av också?

Nån skrev att det var ett osnyggt vajerfäste, och jag vill nog hålla med.
Ska eller bör det kanhända vara en bricka av mjukare material mellan låsbrickan och vajern?
Vajerfäste 2025-09-15.webp

Att överdra skruven som håller vajern påverkar nog också? Tänker att man kanske skapar en potentiell brottyta redan från start. Dra åt lite mindre och efterdra efter någon dag?

Att överdra skruven som håller vajern påverkar nog också? Tänker att man kanske skapar en potentiell brottyta redan från start. Dra åt lite mindre och efterdra efter någon dag?
Det kan jag nog göra mig skyldig till, har ingen aning om vad som är "lagom".
Men det är ändå runt 8mm från klämma till brottet, borde väl inte påverka där?

Jag har också sett en hel del vajrar som går av på samma sätt som din. Så du är inte unik. Att Shimano inte märkt detta som ett problem under sina produkttester är konstigt. Skulle vara kul att höra vad reklamationsavdelningen har att säga.

Är det här verkligen bara färgen som är bort? Det ser skrovligt ut. Förvisso stål mot alu där stål borde vinna.

2025-09-16-08-10-59-269.webp

Är det här verkligen bara färgen som är bort? Det ser skrovligt ut. Förvisso stål mot alu där stål borde vinna.

Visa bilaga 793790
Jo, håller med, jag har inte tittat så mycket på mina bilder och det märks inte lika tydligt i verkligheten.

Men det är nog isåfall bara kanden som blivit ännu mer avrundad, och som du säger, stålvajer borde vinna.

Jag har också sett en hel del vajrar som går av på samma sätt som din. Så du är inte unik. Att Shimano inte märkt detta som ett problem under sina produkttester är konstigt. Skulle vara kul att höra vad reklamationsavdelningen har att säga.
Samma modeller? Den här är ju ändå från 2017 (modellen, inte detta ex)

Stor:
Visa bilaga 793674

Mellan:
Visa bilaga 793673

Liten:
Visa bilaga 793672

Bra vinkel i alla lägen. Inga vassa kanter.
Det ser ut att vara mest skav på sidan mot dom små kuggarna, men inget vidare farligt.
Kanske ett långskott men har du provat ändplupp utan snabel? Kanske snabeln koncentrerar böjningen mer till området nåra skruven? Låter osannolikt iofs, men kanske värt att prova.

Annars kanske det är 11d prylarna som helt enkelt försöker få dig att komma in i 12d matchen? 😅

Du kan köra med nåt som är 10 år gammalt istället: Sram GX 11-delat, som är kompatibel. Vi har fyra MTB med den bakväxel i familjen och har haft många fler, aldrig haft problem.
Är det inte den som har idiotiska narrow-wide jockey wheels som alltid hamnar fel?

Har ju ändå kört 6 av 8 år utan problem med XT. Plötsligt bara dök det upp 😮

Men enligt bild 1 är brottet inte vid brickan

På denna bild ser det ut som att vajern gnuggar mot det som ser skrovlig på "liten". Stål mot ALU som nämnts, men ändå...
Har du kollat hur vajern rör sig när du växlar mellan de små?

Screenshot_20250916-115522.webp

Kontakta Shimano och fråga om råd. Med de 4 bilderna som referens tycks vajern böjas åt båda hållen vilket kanske räcker för utmattning. En mindre bra konstruktion.

Skulle hellre köra in den trasiga vajern under nageln än att byta XT mot GX

Man måste upp på transmission för att det inte ska kännas som ett stort nerköp
Jag hade kört GX 12d alla dagar i veckan, för 11d går ju knappt att få att växla bra

Visa bilaga 793602
Eftersom det kommit nyligen undrar jag också om det inte kan vara något med din "chainless" lösning där typ växel 5 plötsligt har en väsentligt mindre diameter än en vanlig kassett skulle haft...? Om du testar att köra normal kassett i park? Det tar ju bara 50h så vet du.

Mycket märkligt brott, kan inte heller se någon uppenbar anledning trots att jag funderat en stund. På din första bild ser det ju dessutom ut som att det inte är kardelerna (heter det va?) närmast anliggningsytan på växeln som gått av utan de som är ytterst "i det fria", åtminstone många av dem.

IMG_0398.webp

Hade du inte skrivit något utan bara visat bilden hade jag sagt att vajern fått en brottanvisning innan användandet. Exempelvis som att du först spänt åt vajern hårt, senare lossat och spänt åt den på ett annat ställe, och att brottanvisningen då hamnat olyckligt precis där ledandet är som störst på vajern.

Att det skulle skett flera gånger om låter ju märkligt däremot.

För de som tycker det verkar vara en dålig konstruktion så kan man nog påstå att det där knappast är ett genomgående problem på de där bakväxlarna. Inte ens TS själv skulle hålla med om det påståendet.😛

Märkligt, minst sagt!

På din första bild ser det ju dessutom ut som att det inte är kardelerna (heter det va?) närmast anliggningsytan på växeln som gått av utan de som är ytterst "i det fria", åtminstone många av dem.

Jag tror att den närmast anliggningsytan har gått av först. Det gav utrymme för den som inte har gått av att röra sig mot anliggningsytan.

Jag hade kört GX 12d alla dagar i veckan, för 11d går ju knappt att få att växla bra

Eftersom det kommit nyligen undrar jag också om det inte kan vara något med din "chainless" lösning där typ växel 5 plötsligt har en väsentligt mindre diameter än en vanlig kassett skulle haft...? Om du testar att köra normal kassett i park? Det tar ju bara 50h så vet du.
Den lösningen har jag bara haft under denna vajers livstid, är oskyldig till dom två första. Annars hade jag skylt på den direkt

Jag tror att den närmast anliggningsytan har gått av först. Det gav utrymme för den som inte har gått av att röra sig mot anliggningsytan.
Hade dom då inte gått av lite pö om pö och att man hade märkt av att de började spreta en efter en isåfall? Dessutom har det ju inte varit så att några gått sönder och sen har vajern smällt av, eftersom den fortfarande ser ut att hänga ihop.

Återigen, utan TS beskrivning av läget hade man kunnat göra flera analyser men de faller liksom när det hänt gång på gång. Exempelvis hade ett olyckligt slag precis där vajern gått av nu mycket väl kunnat resultera i en sån skada, men knappast flera gånger om på samma ställe.

Säger absolut inte att din teori är felaktig, bara att det är ett märkligt brott.

Säger absolut inte att din teori är felaktig, bara att det är ett märkligt brott.

Håller med.

Här finns en liknande diskussion. Till slutet är det en person som verkar ser förbättring med filning för att göra kontaktytan mer smut.

Håller med.

Här finns en liknande diskussion. Till slutet är det en person som verkar ser förbättring med filning för att göra kontaktytan mer smut.

Kan ju knappast skada att fila anliggningsytan mjukare! Fila, byta vajer och cykla vidare känns som lösningen framåt..

Håller med.

Spännande, många liknande fall!
Då ändrar jag frågeställningen, varför har det inte hänt på mina tidigare ex 😛

Nu har jag precis slängt på en ny vajer igår, ska hålla koll nästa gång (så tänker jag alltid), och händer det igen åker filen fram.

Om jag inte bytt växel tills dess. Vad funkar med gammalt 11-delat och är tystast i stenkistor?

Tillbaka
Topp