Varför äter min bakväxel vajrar?

Om jag inte bytt växel tills dess. Vad funkar med gammalt 11-delat och är tystast i stenkistor?

Sram funkar, till officiellt max 42t, och är tyst. Jag antar Ann Sunrace också funkar, men jag har inte läst mycket om den.

Tror att att lite filning borde lösa problemet. Fel de flest verka vajern hålla i flera år.

Sram funkar, till officiellt max 42t, och är tyst. Jag antar Ann Sunrace också funkar, men jag har inte läst mycket om den.

Tror att att lite filning borde lösa problemet. Fel de flest verka vajern hålla i flera år.
Sram GX 11-delat var en av mina favoriter, väldigt lätt att ställa in och strulade sällan. Men nu när jag kört 12-delat så skulle jag aldrig kunna gå tillbaka och vara utan pizzadrevet 😅 Och nuförtiden tycker inte ens 12-delat är jobbigt. Eller jo, om det är Shimano faktiskt.

Sram GX 11-delat var en av mina favoriter, väldigt lätt att ställa in och strulade sällan. Men nu när jag kört 12-delat så skulle jag aldrig kunna gå tillbaka och vara utan pizzadrevet 😅 Och nuförtiden tycker inte ens 12-delat är jobbigt. Eller jo, om det är Shimano faktiskt.

Nu jag har en FS igen, och dessutom en med modern sadelrörsvinkel, använder jag drev bak som är större än 28t. Jag skulle dock gärna har en kassett utan störste 42t drev för att jag inte kommer uppför riktigt tekniska klättringar när jag, som fel, hamnar på lättaste växeln. Kanske går det att lära sig, min son kommer uppför allt med samma utväxling och lite mindre hjul.

Endå tråkiga med GX 11-delat är växelreglaget. Jag kör X1 reglage.

Nu jag har en FS igen, och dessutom en med modern sadelrörsvinkel, använder jag drev bak som är större än 28t. Jag skulle dock gärna har en kassett utan störste 42t drev för att jag inte kommer uppför riktigt tekniska klättringar när jag, som fel, hamnar på lättaste växeln. Kanske går det att lära sig, min son kommer uppför allt med samma utväxling och lite mindre hjul.

Endå tråkiga med GX 11-delat är växelreglaget. Jag kör X1 reglage.
Jag tycker det är samma som gamla 11-delat när det kommer till omfånget, bara att man har den superlätta växeln för sega och branta uppförsbackar, den använder jag nog inte så mycket i teknisk klättring (som jag inte gör mycket av för den delen heller).

Jag tycker det är samma som gamla 11-delat när det kommer till omfånget, bara att man har den superlätta växeln för sega och branta uppförsbackar, den använder jag nog inte så mycket i teknisk klättring (som jag inte gör mycket av för den delen heller).

Ja, till långa uppförsbackar är det trevligt med lätt växel. Såna finns dock inte kring Stockholm, förutom där det också en lift går upp.

Här är det framförallt korta, riktigt branta backar, om man väljer såna, som sonen gärna gör. Här en "omöjligt" klättring som sonen klarade för en veckan sen. Man kan inte tar fart, man börjar till höger på bilden.

2025-09-16-15-19-46-122.webp

Senast ändrad:
Ja, till långa uppförsbackar är det trevligt med lätt växel. Såna finns dock inte kring Stockholm, förutom där det också en lift går upp.

Här är det framförallt korta, riktigt branta backar, om man väljer såna, som sonen gärna gör. Här en "omöjligt" klättring som sonen klarade för en veckan sen. Man kan inte tar fart, man börjar till höger bilden.

Visa bilaga 793844
Ja Hellas t.ex. är ju mycket korta upp och ner. Här i Göteborg så är det mer höjdmeter och en del långa klättringar. Men där jag kör så är det ofta en lång grusväg eller slät stig som sakta går uppför.
Minns knappt när jag gjorde en klättring som den på bilden sist 😅

Nåväl ska inte kapa tråden mer! Skumt problem med vajern helt klart.

Ja Hellas t.ex. är ju mycket korta upp och ner. Här i Göteborg så är det mer höjdmeter och en del långa klättringar. Men där jag kör så är det ofta en lång grusväg eller slät stig som sakta går uppför.
Minns knappt när jag gjorde en klättring som den på bilden sist 😅

Nåväl ska inte kapa tråden mer! Skumt problem med vajern helt klart.
Det beror ju lite på var och hur man cyklar i Göteborg… Båda finns 😉

Sram blir man ju f ö arg på hur dåligt det växlar rätt omgående. Med reservation för att jag inte provat transmission än då.

Samt HP, Biskop, Horsikan, Lackarebäck ”bakom” endurospåren och valda delar av Ägb. Det beror mest på hur man väljer att cykla egentligen.

Men egentligen ville jag mest ha sagt att sram inte löser alla problem för alla 😛
Ja det är nog snarare sättet att cykla som är faktorn här 😛

Nej men jag trodde man jobbade anekdotisk bevisföring på Happy 🙂

Har säkert inte med saken att göra, men man ska inte använda verktyg mer än handen när man "drar" eller sträcker vajern.

Har säkert inte med saken att göra, men man ska inte använda verktyg mer än handen när man "drar" eller sträcker vajern.
Visste inte att det fanns verktyg för sådant 🙂

Men spänner man för hårt blir det ju "bara" problem med indexeringen, det är ju 10 kuggar att jobba igenom innan det faktiskt börjar sträcka i vajern

Visste inte att det fanns verktyg för sådant 🙂

Men spänner man för hårt blir det ju "bara" problem med indexeringen, det är ju 10 kuggar att jobba igenom innan det faktiskt börjar sträcka i vajern
Var försiktig med vad du släpper lös när du skriver sådär!😛 "Spänna vajern" är ju vad ganska många i allmänhet säger när de menar att de ska justera indexeringen. Typ som att spänningen blir högre och högre när den i själva verket enbart utför en hållfunktion.

Spännande, många liknande fall!
Då ändrar jag frågeställningen, varför har det inte hänt på mina tidigare ex 😛

Nu har jag precis slängt på en ny vajer igår, ska hålla koll nästa gång (så tänker jag alltid), och händer det igen åker filen fram.

Om jag inte bytt växel tills dess. Vad funkar med gammalt 11-delat och är tystast i stenkistor?
Jag kör deore m5100 sen flera år, billig, modern design och klarar 11-51 (jag är nöjd m 11-46). Men nu när jag skulle kolla att den finns kvar så ser jag att det nu finns m8130 för 11 delat med samma design, med de rabatter som Bik24 har just nu (man får väl beställa express för att få grejerna...) så får man kullagrade jockeyhjul för 35€ extra... Och finns en u8000 i mediumlängd-cage för XT-priset.
Men den verkliga kedje-slap-oljudstystaren är en kedjeguide på undersidan kedjestaget och ordentligt kedjestagsskydd på ovansidan.
IMG_20211019_120446.webp

Bilagor

• IMG_20181231_153932.webp
    IMG_20181231_153932.webp
    383.3 KB · Besök: 30
Tredje vajern som går av på precis samma ställe. Gissar på att dom håller ca 50 timmar.

Växeln i fråga är en XT M8000. Har kört ett gäng sådana, den här är det första jag är med om detta problem på.

Den här cykeln är främst till för utförscykling, både med och utan lift, antar att det blir en del skumpande och skavande. Men det är å andra sidan inga vassa kanter där dom går av.

Visa bilaga 793602
Hej har i somras varit med om exakt samma fenomen. Kanske tre vajrar (en om dagen) innan jag gav upp på bakväxeln i fråga: Shimano Zee. Zee har funkat utmärkt på andra cyklar, men inte på Propain Spindrift. Jag fattar inte hur den ryckts av. Är det alla skakningar.

Bytte därefter bakväxel till en Shimano Deore. Då höll vajern, oförklarligt.
Måste fråga dig:
Har du också ett UDH växelöra ? Det verkar inte lira bra med Shimano Zee, dels pga detta och att kedjelinjen blev dålig.

Nu har jag satt dit en Sram gx 2.1 men har inte provat den än.

Senast ändrad:
Hej har i somras varit med om exakt samma fenomen. Kanske tre vajrar (en om dagen) innan jag gav upp på bakväxeln i fråga: Shimano Zee. Zee har funkat utmärkt på andra cyklar, men inte på Propain Spindrift. Jag fattar inte hur den ryckts av. Är det alla skakningar.

Bytte därefter bakväxel till en Shimano Deore. Då höll vajern, oförklarligt.
Måste fråga dig:
Har du också ett UDH växelöra ? Det verkar inte lira bra med Shimano Zee, dels pga detta och att kedjelinjen blev dålig.

Nu har jag satt dit en Sram gx 2.1 men har inte provat den än.
Jäklar, det är ju långt värre än här. Var det parkdagar?

Kör UDH yes. Tycker själva indexeringen och växlandet fungerat felfritt som alltid, däremot mer kedjerassel än jag är van vid.

Kör iofs UDH och samma växel även på hardtailen, den har inte inte lyckas pajja nån vajer än. Å andra sidan går det lite snällare 🙂

Jäklar, det är ju långt värre än här. Var det parkdagar?

Kör UDH yes. Tycker själva indexeringen och växlandet fungerat felfritt som alltid, däremot mer kedjerassel än jag är van vid.

Kör iofs UDH och samma växel även på hardtailen, den har inte inte lyckas pajja nån vajer än. Å andra sidan går det lite snällare 🙂
Ja, det var dagar i cykelpark.
Men bakväxeln har samtidigt gått felfritt i två somrar på sonens cykel med många dagar i park och mtb-träningar.
Det sjuka är att jag provade med en sprillans ny växel också. Samma avtuggade vajjer innan dagen var slut. Och det är ju inte på stället där den kläms fast i bakväxeln, utan någon cm ut. Den måste böjts hit och dit under alla vibrationer/kedjefladder för att tillslut utmattats och gå av. Är teorin. VSB...
Filmar man i slowmotion ser man säkert hur det går till (killgissar jag).

Jag är förvånad, clueless och litet ledsen. Zee är en snygg bakväxel som växlar bra, men på min cykel funkade den inte.

Det började med en trasig vajer, nu sitter jag nästan och överväger en trådlös växel, som man lätt kan ta bort och byta mot en dyr kedjespännare i park.

10000 kronors lösning på ett 69 kronors problem?
Är jag orimlig? 😅
Billigt jämfört med mitt förslag!
Kasta pengar på problemet tills det försvinner bara. Räcker inte 10.000 så är nästa steg 75 😁

Det började med en trasig vajer, nu sitter jag nästan och överväger en trådlös växel, som man lätt kan ta bort och byta mot en dyr kedjespännare i park.

10000 kronors lösning på ett 69 kronors problem?
Är jag orimlig? 😅
Äsch, du har ju t.o.m. vettiga argument för att byta. Vi är många som byter ut fullt fungerande saker till trådlöst, bara för att det är nice.

Har grävt ner mig i nya wireless Di2 nu, och tyvärr verkar alla eniga om att växlarna smäller och låter rätt illa just när man kör utför. Synd, jag gillar designen på dom, speciellt SG som ser ut som en kompakt liten klump.

Sram-världen orkar jag inte ens sätta mig in i. Har GX nånting på stigcykeln, den verkar hålla kedjan fint på snälla stigar, men samma sak där att växeln smäller mot öra/ram såfort man gör ett litet bunnyhop på asfalt

Har grävt ner mig i nya wireless Di2 nu, och tyvärr verkar alla eniga om att växlarna smäller och låter rätt illa just när man kör utför. Synd, jag gillar designen på dom, speciellt SG som ser ut som en kompakt liten klump.

Sram-världen orkar jag inte ens sätta mig in i. Har GX nånting på stigcykeln, den verkar hålla kedjan fint på snälla stigar, men samma sak där att växeln smäller mot öra/ram såfort man gör ett litet bunnyhop på asfalt
Tror du att vi kan få grupprabatt om vi köper 2 Zerode Kapito? 😁

Tror du inte nästan det är nödvändigt att det slår om kedjan på en konventionell drivlina när man kör stökigt då? Jag upplever väldigt tydligt att ju "clutchigare" bakväxel man har desto sämre växlar drivlinan. Både gamla 10-delade SLX-växlar och nya GRX-växlar stänger jag alltid av clutchen på (på grus- och asfaltscyklar) eftersom allt blir sämre när den är på, förutom kedjeslammret då. Upplever långsammare växlingar och trögare lina överlag, både med sådana växlar och nya 12-delade Shimano-mtb-växlar.

Förstår att man skiter lite i växelkvalitet vid utförscykling, men mycket nytt växlar skitdåligt imho.

Mina kedjestag ser alltid ut som skit ska sägas..😂

Back in the days när man plockade birt "u-clip" och fjädern från bakväxelskruven för att stoppa rotationen och tysta ner allting.
Borde inte det funka för några växlar?

Eller var det bara för att köra växeln som spännare?
@Kneecap kanske minns? 😅

Undrar hur stor skillnaden är mellan lång och kort. För de mekaniska 12-delade är den korta cagen nästan helt tyst i jämförelse, finns helt enkelt mindre som kan rassla och hävarmen på clutchen är kortare.

Back in the days när man plockade birt "u-clip" och fjädern från bakväxelskruven för att stoppa rotationen och tysta ner allting.
Borde inte det funka för några växlar?

Eller var det bara för att köra växeln som spännare?
@Kneecap kanske minns? 😅

Tjena!

Är inte riktigt med på vad du menar, så jag har inte koll på det.

Tror du inte nästan det är nödvändigt att det slår om kedjan på en konventionell drivlina när man kör stökigt då? Jag upplever väldigt tydligt att ju "clutchigare" bakväxel man har desto sämre växlar drivlinan. Både gamla 10-delade SLX-växlar och nya GRX-växlar stänger jag alltid av clutchen på (på grus- och asfaltscyklar) eftersom allt blir sämre när den är på, förutom kedjeslammret då. Upplever långsammare växlingar och trögare lina överlag, både med sådana växlar och nya 12-delade Shimano-mtb-växlar.

Förstår att man skiter lite i växelkvalitet vid utförscykling, men mycket nytt växlar skitdåligt imho.

Mina kedjestag ser alltid ut som skit ska sägas..😂
Nej, lite kommer det låta, men det ska vara rimligt 😅
Svårt att "hålla blicken framåt" när man hela tiden kikar bak och undrar vad som håller på att falla i bitar.

Undrar hur stor skillnaden är mellan lång och kort. För de mekaniska 12-delade är den korta cagen nästan helt tyst i jämförelse, finns helt enkelt mindre som kan rassla och hävarmen på clutchen är kortare.
Wireless-växlarna har ingen clutch alls, utan istället nån slags dubbel cage-fjäder som ska hålla den hårdare. På pappret såg det nice ut, men verkar kanske inte som att det håller i praktiken.

Wireless-växlarna har ingen clutch alls, utan istället nån slags dubbel cage-fjäder som ska hålla den hårdare. På pappret såg det nice ut, men verkar kanske inte som att det håller i praktiken.
Jo jag vet, och jag har också sett recensionerna om att det funkar sådär.
Men även för de mekaniska med clutch är skillnaden mellan lång och kort väldigt stor. Den nya lösningen kanske t ex funkar och är robust med kort cage, men för klen för lång? Jag har inte sett om nån utvärderat det.

Jo jag vet, och jag har också sett recensionerna om att det funkar sådär.
Men även för de mekaniska med clutch är skillnaden mellan lång och kort väldigt stor. Den nya lösningen kanske t ex funkar och är robust med kort cage, men för klen för lång? Jag har inte sett om nån utvärderat det.
Nej det är sant.

Har inte heller sett det, och har ärligt talat inte förstått vilka som är målgruppen för 9-45t än.

Nej det är sant.

Har inte heller sett det, och har ärligt talat inte förstått vilka som är målgruppen för 9-45t än.
Det är väl jag det kanske, eftersom jag kör 10-45 och tycket det är toppen. Just 9:an kan ju kvitta förvisso.
Fullt tillräcklig range för den sortens cykling jag ägnar mig åt där jag ändå aldrig trampar om det går fortare än 30-35 (utför), och bakväxeln blir betydligt svårare att slå i saker så den håller längre utan att bli skev.

Det är väl jag det kanske, eftersom jag kör 10-45 och tycket det är toppen. Just 9:an kan ju kvitta förvisso.
Fullt tillräcklig range för den sortens cykling jag ägnar mig åt där jag ändå aldrig trampar om det går fortare än 30-35 (utför), och bakväxeln blir betydligt svårare att slå i saker så den håller längre utan att bli skev.
Jag hade kunnat tänka mig 11-45 och typ 10-delat 😛

Synd att det inte byggs mer dedikerade drivlinor till "söndagsenduron".

Vilket påmminner mig om att min XT ju är en 8 år gammal "short cage", vilket lär vara kortare än dagens kortisar.

Jag kör deore m5100 sen flera år, billig, modern design och klarar 11-51 (jag är nöjd m 11-46). Men nu när jag skulle kolla att den finns kvar så ser jag att det nu finns m8130 för 11 delat med samma design, med de rabatter som Bik24 har just nu (man får väl beställa express för att få grejerna...) så får man kullagrade jockeyhjul för 35€ extra... Och finns en u8000 i mediumlängd-cage för XT-priset.
Men den verkliga kedje-slap-oljudstystaren är en kedjeguide på undersidan kedjestaget och ordentligt kedjestagsskydd på ovansidan.
Visa bilaga 793916
Är detta en M5100?
1758694683799.webp
Gjorde ett 3dagars försök i Deore-världen en gång 🙂

M8130 är ju Linkglide, och verkar rätt oklart om det funkar med vanliga grejjer eller ej (Shimano säger blank nej, experterna på internet har skiftande åsikter)

Jag hade kunnat tänka mig 11-45 och typ 10-delat 😛

Synd att det inte byggs mer dedikerade drivlinor till "söndagsenduron".

Vilket påmminner mig om att min XT ju är en 8 år gammal "short cage", vilket lär vara kortare än dagens kortisar.
Nästan 11-45 😛
Typ enklaste drivlinan jag haft setupmässigt. Sen hade jag varierande upplevelser med clutchen på bakväxeln, men kanske värt att undersök mer hur den upplevs nuförtiden.

Är detta en M5100?
Visa bilaga 795359
Gjorde ett 3dagars försök i Deore-världen en gång 🙂

M8130 är ju Linkglide, och verkar rätt oklart om det funkar med vanliga grejjer eller ej (Shimano säger blank nej, experterna på internet har skiftande åsikter)
Jamenvisst är det en 5100!
Höll den bara tre dagar? Måste fått en rejäl kyss.?

Tre cyklar i familjen har 5100 just nu. Förutom att de är litet tyngre än XT så tycker jag de funkar väldigt fint, är hållbara och spänner kedjan bäst av alla bakväxlar vi provat (GX, SX, XT, Zee)

Shimano5100=Bakväxelvärldens Volvo240?

Tre cyklar i familjen har 5100 just nu. Förutom att de är litet tyngre än XT så tycker jag de funkar väldigt fint, är hållbara och spänner kedjan bäst av alla bakväxlar vi provat (GX, SX, XT, Zee)

Tjena!

Har misshandlat min 5100 riktigt rejält, sista tog den en smäll där jag kände att nu får jag nog byta. Men den var fortfarande rak och fin, ett jävla jack i den dock.

Visa bilaga 793916
Jag kör M8120 GS (som är för 12-delat) på 11-delat utan problem. Kör 11-42 kasett.

Förutom att det funkar bra är det också en av de tjusigaste bakväxlarna. Liten, smäcker och clean i designen.

IMG_4860.webp

Senast ändrad:

En testrunda hemma och 2½ dag i Järvsö
Misstänker att jag kanske hade aningen kort kedja på när det hände, den bytte ut en gammal m8000 som ju har kortare cage och mindre omkrets på jockey-wheels. Borde ge 240n en chans till!

Jag kör M8120 GS (som är för 12-delat) på 11-delat utan problem. Kör 11-42 kasett.

Förutom att det funkar bra är det också en av de tjusigaste bakväxlarna. Liten, smäcker och clean i designen.

Visa bilaga 795400
Jag byggde hojen med en M8120 som ligger hemma och väntar på bättre tider nu, men fick aldrig växlandet att fungera helt bra med den.
Så då blev det återfall till nuvarande uråldriga modell (som växlar perfekt men uppenbarligen har andra problem)

Tillbaka
Topp