Varför denna kramp?

*Nicke*

Medlem
Varför denna kramp?
Dom två senaste passen har jag fått grym kramp i låren efter 4-5mil.
Kan inte minnas att jag fått kramp i låren nångång innan.
Bytte däck, Kassett, framdrev, kedja och Pedaler.
Kan det bero på pedalerna? Bytte från ett par shimano kombi pedal till nya xt 8000.

Brukar träna innan frukost och oftast bara vatten i ryggan kanske nån gel.
Inför igår så laddade jag upp och hade sportdryck med extra elektrolyter i ryggan plus gel.

Förstår inte vart detta kommer ifrån.

Nån som har nån tanke?

Varför denna kramp?
Du kör hårdare? Magnesiumbrist? Du har tränat annat än cykling så du är starkare kardiovaskulärt än benstyrkemässigt? Du kör med lägre kadens än du brukar/borde?

Varför denna kramp?
Att få kramp efter bara 4-5 mil p.g.a. "saltbrist" tycker jag verkar lite långsökt. Det är mer logiskt att du krampar för att musklerna är slutkörda. Att byta pedalmodell är en stor förändring så musklerna kan behöva lite tid att vänja sig vid de nya pedalerna.

Varför denna kramp?
-Andy- sa:
Att få kramp efter bara 4-5 mil p.g.a. "saltbrist" tycker jag verkar lite långsökt. Det är mer logiskt att du krampar för att musklerna är slutkörda. Att byta pedalmodell är en stor förändring så musklerna kan behöva lite tid att vänja sig vid de nya pedalerna.

Så länge foten har samma läge i förhållande till pedalaxeln så kan det väl inte ha någon som helst inverkan vilken färg och vikt pedalen har.

Varför denna kramp?
Cannondale jekyl 1000 sa:
-Andy- sa:

Så länge foten har samma läge i förhållande till pedalaxeln så kan det väl inte ha någon som helst inverkan vilken färg och vikt pedalen har.

Hur vet du att fotens läge inte har flyttats några millimeter?

Varför denna kramp?
Hmm visst körde jag nog med lägre kadens än jag brukar.
Igår höll jag igen lite med mening för att inte gå för hårt! Så hårdare tycker jag inte det var.
Men ni menar att man kan gå för lätt med?

Tränar nästan bara cykel.
Svårt att beskriva men det kändes som jag hade både kraft och ork för mer men så fort jag tog i eller ställde mej upp så låste sig benen.

Tror inte heller riktigt på salt eller magnesium brist. Har kört flertalet pass på 7-9 mil utan några problem.
Ibland med lite kaffe och tre ägg i kroppen.

Blir inte riktigt klok på det här.

Varför denna kramp?
Lägre kadens är ett ganska säkert sätt att köra slut på benen så kanske att det är så enkelt?

Nu i solen bildar kroppen mycket d-vitamin och d-vitamin förbrukar magnesium så det kan vara en något långsökt delförklaring. Personligen får jag problem om jag inte äter magnesium, men det är nog olika för alla och även beroende på hur mycket magnesium man får i sig av kosten.

Varför denna kramp?
Nej har inte bytt klossar. Det var ju likadana som sitter på som jag fick med.

Äter kosttillskott iform av vitaminer,omega 3 och aminosyror varje dag så jag tycker inte det borde bli brist på det.

Men nu blir jag lite nyfiken på vad som händer när man kör med lägre kadens?
Trodde aldrig att det kunde döda benen?

Tack för alla bra svar!

/Nicke

Varför denna kramp?
*Nicke* sa:
Nej har inte bytt klossar. Det var ju likadana som sitter på som jag fick med.

Äter kosttillskott iform av vitaminer,omega 3 och aminosyror varje dag så jag tycker inte det borde bli brist på det.

Men nu blir jag lite nyfiken på vad som händer när man kör med lägre kadens?
Trodde aldrig att det kunde döda benen?

Tack för alla bra svar!

/Nicke

Iofs så var den misstänkt bristande substabsen magnesium och den bristen blir värre av vitaminer. Men men.

Att låg kadens belastar musklerna (och knän) hårdare är de flesta överens om. Hård belastning, låg kadens, inte så bra tränad och avtagande ungdom medför kramp förr eller senare. Det man kan göra är att äta och dricka bra, träna mer och hålla upp kadensen. De två senaste är nog viktigast.

Nackdelen med höge kadens är en högre kardiovaskulär belastning vid samma utmatad effekt. Verkningsgraden blir helt enkelt sämre - men belöningen blir att musklerna orkar lämna mer energi ( watt gånger tid). Priset är högre snittpuls, högre energiåtgång och i någon mån sämre komfort då det är obekvämare att köra på 95 gentemot 85 i snitt.

Varför denna kramp?
Henrik_E sa:
Sluta äta onödiga kosttillskott.

Kanske.

Jag behöver uppenbarligen extra magnesium då jag inte lyckas få i mig tillräckligt i min kost. Och jo - jag har testat att sluta, men efter några veckor kommer problemen tillbaka så helt meningslöst är det inte med kosttillskott.

Varför denna kramp?
Bengt-re sa:
Henrik_E sa:

Kanske.

Jag behöver uppenbarligen extra magnesium då jag inte lyckas få i mig tillräckligt i min kost. Och jo - jag har testat att sluta, men efter några veckor kommer problemen tillbaka så helt meningslöst är det inte med kosttillskott.
Jag skulle gå till en doktor om jag vore du. Magnesiumbrist är så ovanligt att det i stort sett inte existerar bland friska människor.

Varför denna kramp?
Henrik_E sa:
Bengt-re sa:
Henrik_E sa:

Kanske.

Jag skulle gå till en doktor om jag vore du. Magnesiumbrist är så ovanligt att det i stort sett inte existerar bland friska människor.

Det får du tro om du mår bättre av det. Alla delar inte den åsikten. Vem säger btw hur jag kommit fram till att det var det som var problemet?

Varför denna kramp?
Jag har själv börjat träna på att ge kraft under lite större del av trampcirkeln med mina plattisar på racern och speciellt använda fotleden lite mer när jag trycker på och det gav kramp i bakmuskeln på underbenet under några pass men sen försvann det.

Så min helt ovetenskapliga och hemmasnickrade teori är att du har börjat belasta muskeln hårdare och den har inte hunnit återhämta sig eller anpassa sig energiutbytesmässigt/kemiskt/styrkemässigt till belastningen ännu.

Varför denna kramp?
Bengt-re sa:
... och i någon mån sämre komfort då det är obekvämare att köra på 95 gentemot 85 i snitt.
Möjligtvis för dig, men gäller knappast för alla. Jag snittar oftast runt 95rpm och ligger gärna strax över 100rpm ganska långa perioder när topografin tillåter.

Varför denna kramp?
Har länge haft problem med kramp efter sådär 4-5 mil. Något som många rekommenderar är just magnesiumtabletter. för mig har det inte hjälpt mot krampen, däremot får jag inte längre migränanfall dagen efter ett hårt träningspass. Jag vet inte om det stämmer, men jag sätter det i samband med ökat magnesiumintag.

Vad gäller krampen har jag försökt läsa på så mycket jag kan, det verkar fortfarande vara delade meningar om vad det beror på. En förklaring jag sett är att det system som ska skydda musklerna från översträckning får spel och aktiveras utan att det är nödvändigt. Något som ska kunna avhjälpas genom att bli mer noggrann med att stretcha efter. Med tanke på hur dålig jag alltid varit på att stretcha så låter det inte alls som en otänkbar förklaring. Dessutom i kombination med att jag oftast håller träningsrundorna kring 3-4 mil.

Varför denna kramp?
Du bränner musklerna, som sagt upp med kadensen och träna mer.
Det är jobbigt när man tycker man har kraft och ork kvar när krampen kommer men det blir bättre.

Jag har problem med kramper i hela kroppen och får spontant kramp flera gånger om dagen, neurologerna kliar sig mest i huvudet. Det saknas forskning här och det mesta är bara myter och homeopati.

Misstänker du en brist så är det ju bara att knalla ner till VC och ta ett blodprov istället för att tugga massa kosttillskott som inte behövs :) eller andra mirakelkurer.

Jag är väldigt intresserad av källor till olika påståenden så som vätskebrist mm. Det hade hjälpt mig oerhört om det finns lite hård fakta.

Varför denna kramp?
Nu har jag inte läst alla inlägg i tråden men jag såg att någon nämnde magnesium, det gör jag med! Upplevde själv en stark krampliknande känsla i vaderna vid löpträning efter bara ett par kilometer (detta efter ett uppehåll från löpträning, tidigare hade jag aldrig upplevt denna känsla). Efter en hel del sökande på internet så testade jag magnesiumtillskott och har inte upplevt det sedan dess. Börja med tillskott och ifall det hjälper, lägg om kosten.

Varför denna kramp?
Raggamuffin sa:
Du bränner musklerna, som sagt upp med kadensen och träna mer.
Det är jobbigt när man tycker man har kraft och ork kvar när krampen kommer men det blir bättre.

Jag har problem med kramper i hela kroppen och får spontant kramp flera gånger om dagen, neurologerna kliar sig mest i huvudet. Det saknas forskning här och det mesta är bara myter och homeopati.

Misstänker du en brist så är det ju bara att knalla ner till VC och ta ett blodprov istället för att tugga massa kosttillskott som inte behövs :) eller andra mirakelkurer.

Jag är väldigt intresserad av källor till olika påståenden så som vätskebrist mm. Det hade hjälpt mig oerhört om det finns lite hård fakta.
Ja i ditt fall, med spontana kramper lite var stans i kroppen, finns det väl ett visst fog för att internetgissa på att magnesium skulle kunna ha en effekt.

Men det är rätt lustigt att folk i allmänhet först drar vätskebristkortet och sen magnesiumbristkortet när det bara handlar om kramp i det mest belastade musklerna.
Den dagen jag får kramp i underarmen när jag springer ska jag också börja fundera på att något annat är fel än att jag kör över min förmåga.

Varför denna kramp?
Tack för svaren!

Och visst är jag förmodligen dåligt tränad! Tack Miss Lycka
Ska bättra mej på denna punkt.

Det som jag tycker är konstigt är att jag har säkert 70mil i benen och inte upplevt denna djävulusiska kramp innan.
Ska ta till mej alla tips och försöka reda ut vad jag lyckats göra för fel dom två sista passen.

Mvh Niklas

Varför denna kramp?
Räkna timmar istället, mil har absolut ingen betydelse för kroppen. Kondition bygger man inte på två veckor. Tar lika lång tid att bygga kondition som att bygga muskler(bodybuilding); en process som tar flera år.

70mil på fatbike i skogen tar ~50h och på tempocykel ~18h. Om belastningen är densamma, vem får mest träning?

Varför denna kramp?
enduromannen sa:
Om man är intresserad av forskning kring varför man får kramp rekommenaderas den här serien på www.traningslara.se:

http://traningslara.se/varfor-far-man-kramp-del-i/

Forskning har inte funnit att det är brist på salt, magnesium eller andra mineraler som orsakar kramp.

Den där är väldigt läsvärd för oss som hellre köper sportdryck/kosttillskott än att träna styrka.
(biten som behandlar genetiska ”arvet” kan däremot ge en aning tröst i misären ;-).

Tillbaka
Topp