Varför dessa gigantiska rulltrissor?

Man kan betala 500kr också men då ingår inget placebo på köpet . Vilket då innebär 500kr i papperskorgen .
SEK 509.51 27%OFF | Ceramicspeed OSPW Oversized Pulley Wheel Rear derailleur for SHIMANO R9100/9150 R8000 SS/R8050 SS And Sram Red Force AXS
Synd att den inte passar på GRX 812 bakväxeln. Hade behövt lite placebo nu ?

Vad vet jag, folk köper ju t.ex. klockor för +10ggr det beloppet trots att klockan i deras telifån är mer exakt.

Helt sant! Men på en cykel finns det många områden där man kan spendera 5k med mer effekt. Men det finns folk som har maxat allt annat, så då är det väl bra att man kan spendera 5k på en cage med trissor.

Hmmm, ovala trissor kanske är det nya svarta (om svart är svart, förstås)?
Nä ghost cog är det coola...
unnamed (4).jpg

har experimenterat en del med trissornas storlek och funnit att det för varje storlek på trissa finns en tröskel för vad den utan märkbar bromseffekt kan hantera, och som hänger samman med kedjans fart. övre trissan är därvidlag ett mindre problem än den nedre.

med ökande storlek på framklingan ökar kedjefarten och därigenom motståndet, och det sker tröskelartat märkbart när kadensen går över en viss gräns. mer uttalat om trissan eller kedjan är sliten, eller smuts råder. övre trissan är generellt ett mindre problem än den nedre.

gränsen för storlek på nedre trissan när denna tröskelkänsla uppträder, är så som jag upplever den med mina något låga kadensintervall; är långt mindre storlek på trissan än jättetrissorna. det hindrar inte att det säkert kan mätas vissa fördelar när man från sas tröskelstorleken går vidare i storlek.

men att ligga under den är definitivt ett pita. verkligen värt att undvika!

med t ex en runt 30-klinga på mtb går det liksom inte att få upp farten på kedjan så att motståndet ens med 11-trissor blir ett märkbart problem. med 44-klinga är det däremot fördelaktigt gå upp till exempelvis 14t.

med landsvägshoj, renare förhållanden och bra smörj funkar det med 61-klinga fortfarande rikigt bra med 12t. med 69t går det med 12t ännu hyggligt lätt, men med 82t (50tx1,65 i en schlumpf-växel) direkt krävs det i mitt fall14t.

för en högkadensare bör man öka kuggantalet, och t ex inte gå under 12t-trissa om man har en 50-klinga på veven.

det får bli bottom line;)

om du tar ett tramptag kommer kedjan dras en längre sträcka om framklingan är större.

med given kadens blir hastigheten med vilken kedjan passerar rulltrissorna högre ju större framklinga man har.

att högre fart på kedjan ger högre motstånd är ju inte så konstigt, men har alltså funnit via mina prov med extrastora framklingor att det finns en tröskeleffekt här, och som det är bra att hålla sig under.

gränsen för denna tröskel ökar alltså med större trissa. men det räcker i många fall med 12t för att sas klara sig, även om jag föredrar 14t, särskilt i smutsig miljö. vanligt förekommande 11t och 10t på trissornas hjul skulle jag undvika.

Senast ändrad:
Men det är väl ointressant? Du skriver ju
runt 30-klinga på mtb går det liksom inte att få upp farten på kedjan
Men givet samma hastighet på cykeln och samma växel bak så går ju kedjan med samma hastighet. Med en 30-klinga så kan man hålla 45km/h, vilket jag tycker är rätt snabbt i skogen. Vilka hastigheter tycker du behövs för att man ska kliva upp till en större baktrissa?

ja, som jag skriver kan man ju få upp hastigheten på kedjan även med hög kadens.

men med given hastighet och större framklinga kommer kedjan ligga på ett störrre drev på kassetten, men röra sig snabbare genom växelspännaren.

att använda större drev på kassetten ger ju i sig mindre motstånd, men att dra kedjan snabbare genom spännaren mer, tröskelartat mer.

det är förresten samma storleksgräns som med normala till höga kedjefarter gäller för kassettdrev. under 12t börjar det nypa till ordentligt, särskilt om minsta smuts och slitage råder.

mina erfarenheter har gjorts huvudsakligen irl, men man kan rätt enkelt kolla det här i ett mekställ. din vevande arm känner lättare av det här motståndet än dina ben, det rör sig om några rätt tydliga watt. vill du sas isolera effekten från trissorna kör på en lätt växel så att inte friktion vid kassetten sas skymmer sikten.

Senast ändrad:
Mindes nu att man kan titta på de enda nyare studie av drivlinaförluat jag har hittat som verkar oberoende:

Där ger Ultegra med 19t drev bak 4,8% förlust och 12t bak interpolerar jag till 3,6%. Gissar att kedjan är ungefär lika sned med stora drev fram. Så det ger 1,2% skillnad. Men det är under full last. Enda sätt att vinna 0,5% med stora trissor o bakväxeln är att mätta vid riktigt låg, och därför irrelevant belastning.

Senast ändrad:
Mindes nu att man kan titta på de enda nyare studie av drivlinaförluat jag har hittat som verkar oberoende:

Där ger Ultegra med 19t drev bak 4,8% förlust och 12t bak interpolerar jag till 3,6%. Gissar att kedjan är ungefär lika sned med stora drev fram. Så det ger 1,2% skillnad. Men det är under full last. Enda sätt att vinna 0,5% med stora trissor o bakväxeln är att mätta vid riktigt låg, och därför irrelevant belastning.
en intressant studie. det går t ex lätt att se att det kostar 5 watt att gå från 53/15 till ekvivalenta utväxlingen 39/11. det är ganska mycket. och i labmiljö. irl är skillnaden med all säkerhet större.

så länge man håller sig till vettigt stora drev är skillnaderna små. 10t och 11t är helt klart inte vettigt stora drev, men var gränsen sedan går kan man diskutera. med mina privata prov med olika rulltrissor har jag alltså funnit att ungefär samma gräns gäller för trissornas storlek.

E92F5B30-355E-4E18-80FE-07561E2010B1.jpeg

Sådärja! SRAM växeln som med denna bild nu både bildligt och bokstavlig är skit skall bort (äh, jag skämtar bara den har funkat, öh, skitbra) Och in ska den toppmoderna Altusväxeln med keramiska trissor på det!

Har inte cyklat på de nya trissorna så kan inte riktigt uttala mig om förbättring men med glidlagertrissorna som hängde med altusen kände jag i alla fall ingen skillnad. Cykeln ser ballare ut i alla fall så nåt har jag uppnått ändå
20211105_193735.jpg
20211201_174127.jpg

Tillbaka
Topp