Varför dessa gigantiska rulltrissor?

Ilritorno

Aktiv medlem
Vet någon vad tanken är bakom att ha dessa överförstorade rulltrissor som börjar förekomma en del på främst amerikanska cyklar? Möjligt andra har haft det också, men jag har nog bara sett Specialized och Cannondale ha det än så länge, och bara på vissa modeller.

Förvånansvärt svårt hitta någon information eller bild på det nu. Uppförstorad bild av en Specilized Tarmac Sl7 S-works

overzied_sprocket.jpg

Jo, men om det bara vore så enkelt borde väl alla gått över till det nu? Eller kommit på det tidigare också kan man tycka..

Detta kan ju vara ett argument mot också, för oss utan en gigantisk piratskatt

Man betalar 500 euro för en, påstådd, vinst av 1% effekt. Vinsten kan komma delvis från storleken och delvis från bättre lager. Skulle dock inte kosta mycket mer för Shimano att göra pulleys större, så jag gissar att vinsten måste vara mindre än 1% i praktiken. Vet någon om det finns oberoende studier i ämnet?

Man betalar 500 euro för en, påstådd, vinst av 1% effekt. Vinsten kan komma delvis från storleken och delvis från bättre lager. Skulle dock inte kosta mycket mer för Shimano att göra pulleys större, så jag gissar att vinsten måste vara mindre än 1% i praktiken. Vet någon om det finns oberoende studier i ämnet?

Påstådd vinst är 0,5% av lager och 0,5% av större trissor. Det låter inte orimligt och är ingen stor vinst, men inte försumbar, framförallt inte i en tävling. Men om det är sant förstår jag inte varför Shimano och Sram inte använder större trissor på deras top-gruppar. Det kostar väl nästan ingenting och jag tycker att lite större, dock kanske inte 19t som på ceramicspeed, inte ser dåligt ut. Finns det några nackdel med en störra trissa långst ned (ovan är bara 3; tänd större på Ceramicspeed)?

Tänker att vikten skulle öka ganska mycket om Shimano skulle köra sina blysänken i större diameter. Fler kanske bryr sig om 5 g än 0.5% drivlineförlust.

Tänker att vikten skulle öka ganska mycket om Shimano skulle köra sina blysänken i större diameter. Fler kanske bryr sig om 5 g än 0.5% drivlineförlust.

5 gram är mindre än 0,1% av vikten av cyklen och mindre än 0,01% av vikten av cyklen+cyklist. 0,5% mer effekt kompenserar för det (och mer)!

Räknade du med vikten av den ökade kedjelängden? Kedjelängden borde öka med storleken på växelhjulen.

Man kan lägga till 10, 20, 30, 100 gram mer. Det är fortfarande mindre än 0,5% av vikten av cykel+cyklist. Och del av effekt som går i att övervinna tyngdkraften är alltid mycket mindre än 100%.

Jag tror att anledningen att Shimano och andra inte kör med större trissor är att växeln rimligtvis blir känsligare för snea växelöron. Så det blir dyrare och den utslagna nettovinsten uteblir. Det blir lose-lose helt enkelt

Hade lovat mig själva att aldrig lyssna på Hambini igen, men den produkten från Absolute Black kändes redan som bs och det verkar vara ännu mer bs efter jag har tittat på videon.

Deras ovala drev är snygga, men konstigt med olika ovalitet på olika storlekar. Och dom har en NW single-speed bakdrev, hahaha!

Jag tror att anledningen att Shimano och andra inte kör med större trissor är att växeln rimligtvis blir känsligare för snea växelöron. Så det blir dyrare och den utslagna nettovinsten uteblir. Det blir lose-lose helt enkelt

Varför det? Överste trissa är bara en tänd större och nedre påverkar inte känsligheten, skulle jag tänka.

Det är sant. Men MTB bakväxel är längre och mer utsätta och det verkar inte vara problematiskt (förutom om man kör dom mot en sten).
Nog är det ganska många som kör i skogen som får små och stora smällar på bakväxeln. Jag ser det inte som direkt problematiskt, eftersom jag räknar med att nåt ska bli snett förr eller senare.

Nog är det ganska många som kör i skogen som får små och stora smällar på bakväxeln. Jag ser det inte som direkt problematiskt, eftersom jag räknar med att nåt ska bli snett förr eller senare.

Ja, men som jag försökte säga tror jag att det framförallt är orsakat av hinder på stig, inte så mycket av längd av växeln, även om det spelar en roll. På en lvgcyckel har man bara såna problem om man cyklister ramlar ovanpå varandra, tror inte man ska optimera en balväxel för det.

Hade lovat mig själva att aldrig lyssna på Hambini igen, men den produkten från Absolute Black kändes redan som bs och det verkar vara ännu mer bs efter jag har tittat på videon.

Deras ovala drev är snygga, men konstigt med olika ovalitet på olika storlekar. Och dom har en NW single-speed bakdrev, hahaha!
Man måste lära sig lyssna på hambini. :)

Ja, men som jag försökte säga tror jag att det framförallt är orsakat av hinder på stig, inte så mycket av längd av växeln, även om det spelar en roll. På en lvgcyckel har man bara såna problem om man cyklister ramlar ovanpå varandra, tror inte man ska optimera en balväxel för det.
Hindren blir ju "fler" ju längre växeln blir. Men det borde inte vara nåt stort problem på asfalt, nej.

Altusen kostar 300 spänn inklusive frakt. Borde funka med 10-delad bar-end shifter för shimano jag har liggandes. Jag köpte en såklart!

Tillbaka
Topp