Varför ekrbrott. Egentligen???

senator

Medlem
Hej

Jag la in den här frågan på Vättern-forumet, men jag blev för en stund sen tipsad om denna sida o här verkar det vara stor aktivitet. Tack för tipset, GES.

Jag cyklar landsväg på en standardhoj, Nishiki ProSL med dubbelbottnade fälgar. Jag har haft lite strul med att ekrar gått av, bak. Det har löst sig garantimässigt och så, men min fundering är, VARFÖR går ekrarna egentligen av? Ibland så håller det i ett par år, sen kommer det ett "skov" när det smäller tre på ett par månader, sen kan det vara lugnt igen ett bra tag... Jag justerar ekrarna när jag hör o känner att det behövs, 2-3 ggr/sommar, maximalt. Min förra cykel bytte jag inte en eker på säkert 10 år, men slet ut ett antal vevpartier, kransar o kedjor som sig bör på en cykel som går långt.

Gemensamt för mina ekerbrott:

-Bakhjulet.
-I princip alltid i "hög" hastighet, 40-50 km/h, utan att jag smällt i nån grop eller så, som det händer.
-Ekerfästet i navet.
-Ibland så håller det i flera år, sen kommer det ett "skov" när det smäller flera på några veckor, sen kan det vara lugnt igen ett bra tag...
-Jag justerar ekrarna när jag hör o känner att det behövs, 2-3 ggr/sommar.

Jag har fått en oherrans massa förklaringar. Vissa ligger nog på nivån att "slippa" ett garantiåtagande genom att skylla på kunden o andra kanske mer rimliga? Detta är vad jag hört:

-Jag är för tung. (jag var inte för tung när jag köpte cykeln o vägde lika mycket)

-Min kraft på pedalerna-kedjan-kransen gör att navet vrider sig o smäller av ekrarna efter ett tag.

-När jag står o trampar så blir den sådana brytningskrafter när cykeln pendlar åt höger resp. vänster att ekrarna mattas och går av.

-Det kommer in smuts i ekerhålen på navet, smuts som sakta "sandpapprar" av ekern i infästningen.

Vad tror o tycker ni?
Jag vill ju slippa ett ekerbrott på näst års VR. I år fick jag ett när det var 2,5 mil kvar...

Mvh

What JKolmo said....

solklart garantiärende och fixar inte butiken att åtgärda det är det en väldigt dålig butik.

Att du behöver rikta hjulet ofta är en tydlig indikation på att hjulet inte är korrekt byggt. En riktig hjulbyggare borde dock kunna fixa det åt dig mha nya ekrar och lite äkta kärlek. Eller så gör du det själv, det finns bra guider under läsvärt.

Senast redigerad av en moderator:
Vanligtvis beror det på för låg ekerspänning. Om ekrarna är för löst spända kommer de att slaka betydligt i bottenläget (eftersom hjulet inte står på ekrarna ;). Dessa spänningsvariationer stressar metallen tills den brister.

För hårt spända ekrar brukar resultera i ett nippeln, fälgen eller navet ger upp istället.

senator skrev:
-------------------------------------------------------

> -Jag justerar ekrarna när jag hör o känner att
> det behövs, 2-3 ggr/sommar.
>
>

Justerar du själv? Är du säker att ekrarna är jämnt uppspända?

glitch skrev:
> senator skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > -Jag justerar ekrarna när jag hör o känner
> att
> > det behövs, 2-3 ggr/sommar.
> >
> >
>
> Justerar du själv? Är du säker att ekrarna är
> jämnt uppspända?

Tack för alla snabba svar. De nya fälgarna som krånglar en del, har jag garanti kvar på, så de rör jag inte, utan låter cykelfirman sköta sitt garantiåtagande. På de förra så justerade jag ekrarna t-sammans med min 70-årige far som renoverar ett och annat hjul åt sin omgivning för att han skall behålla hantverkskunskapen. De höll år efter år.

Välbyggda hjul behöver sällan justeras särskilt mycket efter första veckorna. Jag har ett hjulpar på min gammal pendlarhoj som byggdes först 1990 och sedan byggdes om av Dr. Spoke med nya ekrar och nipplar (när originalnipplarna börjades att fräta bort pga vägsalt) för 6 år sedan. De har aldrig krävt efterjustering.

the_TnT skrev:
> Det är ganska uppenbart att butiken du vänder
> dig till inte klarar att fixa hjulen, gör det
> själv eller byt butik.

Ok. Det är såna tankar jag med har, men jag ville höra det från ngn annan... Garantitid kvar..., bara att se tiden an.

Mvh

Är det bra ekrar i dina hjul? Dina ständigt återkommande ekerjusteringar får mig visserligen att tro att problemet är ett illa byggt hjul snarare än undermålig ekerkvalitet - som andra redan sagt kräver korrekt byggda hjul sällan efterjustering och drabbas sällan av ekerbrott, men jag har en enda gång i livet haft ekerbrottsproblem med ett bakhjul som jag är ganska säker på att jag gjort allting rätt med, och problemen försvann helt när jag som sista åtgärd bytte från no-name varuhusekrar till märkesekrar. Kan vara värt att kolla, om inget annat löser problemen.

/Janne

Jag har flera ekrar som är böjda i bakhjulet på min pendlarhoj. Jag jonna in i en kant för hårt och dom tröcks in så långt att dom blev som små "S" nere vid nanet. Det var två år sedan. jag räta upp hjulet och cykla vidare. :-)
Om jag hittar min kamera bland all min bråte så postar jag en bild.
Skulle dock inte lita på hjulet i skogen...

Ojämn ekerspänning är nog den vanligaste orsaken. Vissa ekrar utsätts för mycket större belastning än andra, och det klarar de inte. Har du ett hjul med jämn och hög ekerspänning tål det mycket stryk under lång tid. Att du är för tung, trampar med för stor kraft etc är rent nonsens.

senator skrev:
> Jag har haft
> lite strul med att ekrar gått av, bak. Det har
> löst sig garantimässigt och så, men min
> fundering är, VARFÖR går ekrarna egentligen av?

Som de flesta redan har skrivit här:

Ditt hjul är undermånligt byggt, tyvärr.

Pask skrev:
> Ojämn ekerspänning är nog den vanligaste orsaken.

Det tillsammans med för låg ekerspänning och bristande (kanske obefintlig tom?) spänningsbefrielse av ekrarna.

> Vissa ekrar utsätts för mycket större
> belastning än andra, och det klarar de inte. Har
> du ett hjul med jämn och hög ekerspänning tål
> det mycket stryk under lång tid.

OM ekrarna dessutom är tillräckligt hårt spända och (inte minst) ordentligt spänningsbefriade.

> Att du är för
> tung, trampar med för stor kraft etc är rent
> nonsens.
Håller jag helt och hållet med dig om!

Senator:
Byt till en annan cykelhandlare.
Tyvärr är det svårt att hitta en som verkligen kan bygga hjul, de blir dessutom färrre och färre pga av att 'alla' köper färdigbyggda hjul nuförtiden.

Det bästa, säkraste och även enklaste sättet för dig att få hållbara hjul är att bygga dem själv.
Det är inte särskilt svårt, det finns en utmärkt steg för steg beskrivning under läsvärt:
http://happymtb.org/forum/read.php?1,34422

Du kan oxå läsa Niklas Ingvar-Nilssons text om hjul:
http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html

Om du vill 'mjukstarta' ditt hjulbyggande föreslår jag att du fixar till ditt befintliga hjul.
Troligen behövs ekrarna spännas hårdare och jämnare.
Glöm inte att avsluta med att spänningsbefria dem ordentligt.

Du kan tex följa Leos beskrivning i länken ovan from Stressbefrielse av hjulet, steg för steg:
eller hjulriktarartikeln som Niklas Ingvar-Nilsson har skrivit:
http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/rikta.html
(Leo och Niklas Ingvar-Nilsson kallar spänningsbefrielse för (det svengelska) stressbefrielse)

Det enda verktyg du behöver är en ekernyckel, och gärna lite olja för att göra ekernipplarna mer lättvridna.
Riktställ behövs inte, låt hjulet sitta kvar på cykeln och använd den.

Glöm inte bort att i välbyggda hjul går aldrig ekrarna av.
Kunniga hjulbyggare lämnar även livstidsgaranti på ekerbrott:
http://www.peterwhitecycles.com/Wheels.asp

/Håkan

HåkanC skrev:

>
> Glöm inte bort att i välbyggda hjul går aldrig
> ekrarna av.
> Kunniga hjulbyggare lämnar även livstidsgaranti
> på ekerbrott:

Undantaget en del av Biltemas hjul. Trots att man sträcker upp ekrarna hårt och jämnt och fint så ryker dom av den ena efter den andra. På konstiga ställen dessutom. Måste vara materialfel.

Anders H: Som sagt - den där "biltemaeffekten" har jag en enda gång drabbats av (fast det brast alltid i böjen vill jag minnas). Hade då (cirka 2002 tror jag) inte hållit på med hjulbygge på ett tag och levde fortfarande i den lyckliga föreställningen att det inte kunde finnas så usla ekrar att de inte kunde bära en så lätt liten skit som jag, och bara på väg och gata dessutom. Men produktutvecklingen hade uppenbarligen kommit ett gott stycke sedan jag sist byggde hjul ...

Senator: Jag gissar att din hoj är av så pass klass att man BORDE kunna ta ekerkvaliteten för given, men visst, är hjulbyggnadsjobbet av dålig klass, kanske ekermaterialet också är det. Titta på ekerskallarna om det är någon märkeslogga insmidd i dem. Vissa "finare" tillverkare har nämligen det, eller hade i alla fall för några år sedan - jag har inte haft anledning att köpa ekrar sedan omkring 2004.

/Janne

JH2 skrev:

> Senator: Jag gissar att din hoj är av så pass
> klass att man BORDE kunna ta ekerkvaliteten för
> given...
>
> /Janne

Hej

Jadu... Klass? Jag spelar i Korpen-serien när jag kollade på hojjarna på VR... Jag har förutsatt att dessa Alexrims Linus 21-fälgar skulle vara schyssta. Eller är jag "ute o cyklar"?

Jag har alltså denna cykel, -07:s Pro SL, men med "ALEXRIMS LINUS 21" dubbelbottnade fälgar, då de fälgarna skulle hålla bra även när jag vill lasta för några dagars "cykelsemester", vilket jag tyvärr ännu inte kommit ut på.

Mvh

Bilagor

• Nishiki Pro Sl.jpg
    Nishiki Pro Sl.jpg
    68.8 KB · Besök: 33
CR1Falun (fd Even-Steven) skrev:
> Vanligast är att man vill tillskansa sig pengar
> eller pengars värde.

Då blir det väl ett fall för ekerbrottsenheten.

inkompetent hjulbyggare.....,lär dig att rikta hjulen själv, det enda sättet att veta att det blir riktigt gjort.

Senator: Det är antagligen helt OK komponenter du har - jag gör nog en höna av en fjäder kring ekerkvaliteten (jag blev så glad när jag för en gångs skull hade en teknisk drifterfarenhet och lyckats lösa ett problem alldeles själv ... ). Om du vill bli litet säkrare på att det är bra ekrar i dina hjul kan du som sagt titta på den del av ekerskallen du kan se när du tittar på navflänsen - insmidd logga eller inte?

En annan "kvalitetsinspektion" är att kolla om ekrarna är reducerade, alltså har något större diameter närmast böjen/skallen och närmast nippeln, där påkänningarna är störst. Detta syns ibland med blotta ögat, eller känns om du glider med tummen och pekfingret längs ekern. Annars kan du så klart mäta med skjutmått (förlåt om jag är övertydlig nu, jag har ju ingen aning om hur ekerkunnig du är). Det brukar bara vara ekrar av hyfsad kvalitet som är reducerade. Det finns dock högklassiga oreducerade ekrar också, så det här "provet" kan bara bevisa kvalitet - inte okvalitet.

Fast din hoj ser i mina ögon inte ut som "märkeslös billigskit" (jag har ingen vidare koll på märken och modellbeteckningar, jag mekar mina egna hembyggen så gott jag kan bara), så du kan nog avskriva ekerkvaliteten som orsak till dina hjulproblem, åtminstone tills du verkligen vet att du åker på helt korrekt byggda hjul - om det fortfarande smäller av ekrar då, finns det liksom inte så mycket kvar att göra än att gå upp i komponentkvalitet.

När jag började bygga hjul för länge sedan verkade det inte finnas några dåliga ekrar i Sverige - all gammal skit jag hittade i skrotbingar och slaktade ut ur gamla hittehjul etc. höll att åka på, så det tog lång tid innan jag nu senast sakta insåg att det helt enkelt måste vara ekerkvalitet, inte byggfel, som var mitt problem.

För dig verkar det dock vara tvärtom, så jag tror du ska börja med att själv försöka finrikta hjulet och se till att få jämn ekerspänning och vridspänningsfria ekrar, som HåkanC skriver.

Fast det slår mig förstås, att om du åkt på illa byggda hjul som ekrarna smällt av i då och då, kanske du har begynnande utmattningsbrott i flera av ekrarna du har kvar, så möjligen åker du på att byta hela ekersatsen ändå till slut, men den dagen, den sorgen!

/Janne

Håkan C: Det var bra sidor du länkade till. Tusen tack! Framförallt att se att fattigmans lösning på hur att känna av ekrarna mm, är just så som farsan alltid gjort när han känner av spänningen: spelar på dom. :-)

Nu har jag kört 30 mil sen senaste brottet, så förhoppningsvis funkar det nu. I annat fall så blir det, när garantin gått ur, att riva ur ekrarna, köpa nya o ekra om, med farsan som "chief engineer." För fälgarna i sig tror jag är hyfsade i kvalité. Jag skall kolla efter logga i morgon, i ljuset. Cykeln i sig är jag väldigt, väldigt nöjd med, bäst hittils, i min budget-nivå.

Jag beställde reducerade ekrar till fälgarna när de var nya, men jag visste inte förräns idag i detta forum hur jag skall kunna kolla det själv.

Mvh

Tillbaka
Topp