Varför får jag inte till sag:en?

• Trådstartare Trådstartare KO
  • Start datum Start datum
Då har även den samlade fjädrings experterna FEL och även han på shockcraft FEL och han har nästan samma teorier som jag .Kanske något att fundera över och att läsa från någon annan än en massa experter på ett forum .
Nä de samlade fjädringsexperterna tycker inte att häng är dåligt, eller att progressivitet är dåligt, eller att dämparen skulle fungera sämre om man ställer häng i det spann som tillverkaren av dämparen rekommenderar, eller att man blir blåst på fjädringsväg om man åker med korrekt häng.

Då har även den samlade fjädrings experterna FEL och även han på shockcraft FEL och han har nästan samma teorier som jag .Kanske något att fundera över och att läsa från någon annan än en massa experter på ett forum .
Om du skall vara dryg mot allt och alla så bör du i alla fall klara av fysik på högstadienivå. Ta ett djupt andetag och fundera en gång till på vad progressiv betyder. Fundera sedan på om det är rimligt att en progressiv fjäder alltid är styvare än den linjära. Rutpapper, linjal och mamma kan säkert underlätta analysen.

Om du skall vara dryg mot allt och alla så bör du i alla fall klara av fysik på högstadienivå. Ta ett djupt andetag och fundera en gång till på vad progressiv betyder. Fundera sedan på om det är rimligt att en progressiv fjäder alltid är styvare än den linjära. Rutpapper, linjal och mamma kan säkert underlätta analysen.
Ta och lärdig något man behöver inte vara fysiker för att kunna något .
Ich du sjall inte prata om att vara otrevlig i din ton jag har försökt att vara saklig neneftersom du är otrevlig i din ton så måste du vara tjänste man eller lida av mindervärds komplex .
Men som du skriver så har du rätt och tillverkarna helt fel du är den nya fjädringsgurun på forumet men tänk om du har helt fel.
Men ta och läs lite vad han Dougal på Sockcraft skriver så behövs inte papper och penna och mamma för att hjälpa dig

Så här säger Dougal, ifall någon undrar:

Sag is necessary for good suspension performance, to allow the suspension to float up and down over small ripples in the ground. Too much sag uses up the positive travel which the suspension needs for bump control but too little gives a harsh ride over small bumps and ripples.
Sag is useless if your rebound damping isn't set fast enough to use it.

The ideal amount varies from rider to rider, the general rule says 10-25% of your total travel on each end for XC use and up to 33% each end for downhill use

Och varför är det så svårt att testa lite andra inställningar eller är det bra det tillverkarna har printat ner det som är den enda saningen och från den vägen får man inte avvika något eller är det bara att ni är så .. att ni inte vågar gå i motströmen och tänka annorlunda eller prova något annorlunda.
Jag tycker absolut att man skall testa andra inställningar. Det jag ifrågasätter med dina inlägg (förutom att de är så otydligt formulerade så de är svåra att förstå) är att du alltid tycks förespråka mindre sag. I de flesta fall, för de flesta människorna på de flesta längre (150-200mm) luftfjädringarna så kommer ett sag värde på 10% göra att de inte kommer kunna utnyttja de sista 10-20% av slaget. Alltså blir de "blåsta" (din terminologi) på slaglängd. Det kommer dessutom innebära tröttare händer och armar samt mindre grepp i däcken. Sag är dessutom väldigt viktigt för att däcket skall kunna följa marken på ojämnt underlag.

Om mindre sag alltid är bättre, varför kör du 16mm? varför inte 10, eller 5mm?

Sedan tycks du tro (jag kan ha fel för du är så otydlig) att dämpningen (återigen, skit i fjädringen för en stund) är beroende av positionen i slaget. Dämpningen är avhängig av hastigheten på pistongen i dämparen inte var den befinner sig.

Med det sagt, 10% sag kan vara rätt för vissa personer i vissa situationer. Men att det är det normala, speciellt på längre slaglängder, är fel.

Jag tycker absolut att man skall testa andra inställningar. Det jag ifrågasätter med dina inlägg (förutom att de är så otydligt formulerade så de är svåra att förstå) är att du alltid tycks förespråka mindre sag. I de flesta fall, för de flesta människorna på de flesta längre (150-200mm) luftfjädringarna så kommer ett sag värde på 10% göra att de inte kommer kunna utnyttja de sista 10-20% av slaget. Alltså blir de "blåsta" (din terminologi) på slaglängd. Det kommer dessutom innebära tröttare händer och armar samt mindre grepp i däcken. Sag är dessutom väldigt viktigt för att däcket skall kunna följa marken på ojämnt underlag.

Om mindre sag alltid är bättre, varför kör du 16mm? varför inte 10, eller 5mm?

Sedan tycks du tro (jag kan ha fel för du är så otydlig) att dämpningen (återigen, skit i fjädringen för en stund) är beroende av positionen i slaget. Dämpningen är avhängig av hastigheten på pistongen i dämparen inte var den befinner sig.

Med det sagt, 10% sag kan vara rätt för vissa personer i vissa situationer. Men att det är det normala, speciellt på längre slaglängder, är fel.
10% häng kan jag tänka mig är acceptabelt på typ en dirt jumper, men absolut inte på en endurohoj.

Lustiga med folk med ”alternativa idéer ” är att dom alltid tror att INGEN annan har provat deras revolutionerande teorier, fast verkligheten är att många gjort det, och ändå gått tillbaka till normen, oavsett om det gäller fjädringsinställningar eller däcktryck.

10% häng kan jag tänka mig är acceptabelt på typ en dirt jumper, men absolut inte på en endurohoj.

Lustiga med folk med ”alternativa idéer ” är att dom alltid tror att INGEN annan har provat deras revolutionerande teorier, fast verkligheten är att många gjort det, och ändå gått tillbaka till normen, oavsett om det gäller fjädringsinställningar eller däcktryck.
Man ska aldrig säga aldrig. När Gwin var som bäst körde han sjukt hård fjäder i gaffeln. Säkert max 10% sag. Men han är undantaget inte regeln. Även i Rampage ser man sjukt hård fjädring, men den typen av cykling ägnar sig ingen på detta forum åt tror jag.

Senast ändrad:
De har säkert inte fel men du pratar om token/idioter. Ingen vet vad du menar.
Under vilka förutsätttningar är en gaffel hårdare med fler token och var i slaget?

Man ska aldrig säga aldrig. När Gwin var som bäst körde han sjukt hård fjäder i gaffeln. Säkert max 10% sag. Men han är undantaget inte regeln. Även i Rampage ser man sjukt hård fjädring, men den typen av cykling ägnar sig inge på detta forum åt tror jag.
Ja det kommer alltid finnas nått proffs som åker med alla möjliga konstiga inställningar ?

För oss som varit med ett tag. Giant NRS (2004-2007?) var designad att bete sig som en hardtail för dåtidens otekniska banor. Då fanns inte pro-pedal eller andra dämpare där låg- och högfartskompression kunde separeras så ramen var byggd för att ha 0% sag bak. Den var snabb, men i praktiken en hardtail som tog stötar lite bättre. Fox hade i många år ställbar lockout på sina gafflar. Det fanns en "threshold valve" som kunde justeras och många i långloppseliten valde då att köra med lockouten på hela tiden och låg threshold. Tanken var (återigen) att fjädring tar energi och man ville efterlikna en stel gaffel. Detta var också på tiden med 26" hjul, högt däckstryck och 71 graders gaffelvinkel.

Notera att detta alltså inte var för att få bättre fjädring, tvärt om ville man minimera fjädringen i tron att det skulle vara snabbare. Det var samtidigt som man fnös åt något annat än 23 mm-däck på landsväg. Man levde fortfarande i tron att den kraften fjädringen tar i "gung" inte gick att vinna tillbaka i bättre fäste och att kroppen tog mindre stryk. Banor, sporten och cyklarna har utvecklats en del sedan dess, även dämparna.

verkar inte som att alla inom mx kör utan sag

Precision Concepts says, “Properly setting the sag can make a big difference in the bike’s handling characteristic. Having the sag too low will make the bike feel squatty and hurt the cornering character of the front end. Conversely, a sag that is tall can lead to an active shock that may be more likely to kick and a twitchier front end. Generally speaking, most modern bikes tend to like sag measurements from 100–108mm. We’ve found that for closed-course conditions (i.e., motocross, Grand Prix) riders typically like to be on the lower end of that range—105–106mm. In contrast, desert conditions will sometimes require a slightly taller sag—102-104mm. This can help get a longer travel feel for the faster conditions.”

verkar inte som att alla inom mx kör utan sag

Kan väl ge en liten anekdot jag provade en hoj i usa på80 talet som hade 0sag när man satte sig på den och det är den bästa fjädringen jag nånsin har kört med.

Om volym specers är en bättre termelogi för dig .så har Dougal även ett avsnitt för det.
Jag förstår mycket väl vad token betyder men om du går tillbaka till din text så har du skrivit "idioter" istället för token. Vilken terminology är det? Använder du ett översättnings program eller hur fan blev detta till?

Jag tror du måste inse att det är svårt att första vad du örlar om och om du vill diskutera nåt så måste du fila på hur du formulerar det. Att från höga hästar på rotvälska bråka om frekvens och hastighet med folk som studerat sånt utanför verkstaden tar oss inte vidare.

Jag har märkt att rekommenderat sag och nyservad gaffel gör underverk på bikeparks där det finns massor med brakebumps. Händerna blir ju trötta efter några åk, har man ännu mindre sag så tänker jag att händerna tar mer stryk. Hur ska man göra här?

Jag har märkt att rekommenderat sag och nyservad gaffel gör underverk på bikeparks där det finns massor med brakebumps. Händerna blir ju trötta efter några åk, har man ännu mindre sag så tänker jag att händerna tar mer stryk. Hur ska man göra här?
Rent anekdotiskt skulle jag säga att det som kanske gör mest skillnad för händerna är att köra så låg lufttryck i framdäcket du kan utan att punka eller skada fälgen. Tyvärr så leder det ofta till bucklad fälg i sökandet efter rätt tryck. Sen beror det så klart på var man kör. I Järvsö kommer man undan med betydligt lägre tryck i de grävda spåren än i övre Kristin.

Sen så ger ju mer slaglängd möjlighet till mjukare fjädring. Jag valde att ta min enduro till Whistler i somras istället för min DH. På det hela taget var det rätt val. Men jag saknade 200mm gaffeln i de helvetiska brake bumpsen som var på en nivå jag aldrig upplevt någon annan stans.

Jag provade Esi Super Chunky för första gången nu i helgen, i Flottsbro.

Är såld hittills, och ser fram emot att testa dom i Järvsö.

Rent anekdotiskt skulle jag säga att det som kanske gör mest skillnad för händerna är att köra så låg lufttryck i framdäcket du kan utan att punka eller skada fälgen. Tyvärr så leder det ofta till bucklad fälg i sökandet efter rätt tryck. Sen beror det så klart på var man kör. I Järvsö kommer man undan med betydligt lägre tryck i de grävda spåren än i övre Kristin.

Sen så ger ju mer slaglängd möjlighet till mjukare fjädring. Jag valde att ta min enduro till Whistler i somras istället för min DH. På det hela taget var det rätt val. Men jag saknade 200mm gaffeln i de helvetiska brake bumpsen som var på en nivå jag aldrig upplevt någon annan stans.
Jag har provat lägre däckstryck än 1.8, det gjorde underverk men i bermsen och stenkistor kostar det för mkt i längden så andra alternativ behövs. Har Cushcore med lägre lufttryck som huvudalternativet. Kör F.ö Assegai maxxgrip med Ibis 942 fälgar.

Jag förstår mycket väl vad token betyder men om du går tillbaka till din text så har du skrivit "idioter" istället för token. Vilken terminology är det? Använder du ett översättnings program eller hur fan blev detta till?

Jag tror du måste inse att det är svårt att första vad du örlar om och om du vill diskutera nåt så måste du fila på hur du formulerar det. Att från höga hästar på rotvälska bråka om frekvens och hastighet med folk som studerat sånt utanför verkstaden tar oss inte vidare.
Token är en utlänsk ord så volym reducerare är mera rätt om man skall vårda språket .
Och så lite läsbart kanske du lär dig något av det.

Token är en utlänsk ord så volym reducerare är mera rätt om man skall vårda språket .
Och så lite läsbart kanske du lär dig något av det.
Tack för länken. Intressant läsning!
Något som jag inte hade tänkt på som han skriver på slutet är liknelsen: "ride-height (sag)"!!

Det är bra med olika åsikter.

Om du inte är infödd svensk?, eller har problem med svenska språket så tänk på att de svenska bönderna är mycket känsliga i den här frågan och likställer gärna intelligens med förmåga att tala svenska.
Det mesta kan dock lösas om du tar lite extra tid när du klipper in från google translate och läser igenom texten och kollar, eller frågar någon om det verkar "rätt" först!

Något som jag inte hade tänkt på som han skriver på slutet är liknelsen: "ride-height (sag)"!!

Om du inte är infödd svensk?, eller har problem med svenska språket så tänk på att de svenska bönderna är mycket känsliga i den här frågan och likställer gärna intelligens med förmåga att tala svenska.
Det mesta kan dock lösas om du tar lite extra tid när du klipper in från google translate och läser igenom texten och kollar, eller frågar någon om det verkar "rätt" först!
Tyvär född av vita föräldrar i ett fritt land men alla kan inte vara lika begåvade i språket som dom väl utbildade forum medlemmarna och dom så kallade bönderna på forumet så tror jag personligen att dom inte ens skulle få i gång en traktor ?

Rekommenderar du även att försöka ta in det andra skriver för att få lite flyt och utbyte av tankar eller det kan skippas?

Angående länken så är "you have been lied to about token, read more here", I alla fall för mig, en varningssignal som indikerar att vi har att göra med någon som vill försörja sig som bullshitter.

Om vi ändå läser mer så finner vi
Volume spacers' real purpose is to change the relationship between the natural frequency and ride height. If you've got a shock or fork that requires too much pressure to get the correct natural frequency, then it will sit too high in it's travel, have not enough sag to deal with dips in the trail and it'll feel harsh.

Adding volume spacers will let you drop the air pressure, gain some sag but keep the natural frequency high enough to not let it wallow.

Vilket borde bli exakt samma sak som varje noob gör? Är möget för hård, släng i token och sänk trycket.
Jag skulle själv hellre hävda att token är en nödlösning eftersom neg kammaren ofta inte kan justeras oberoende av pos.

Jag noterar också att han ändå håller med om det vi skriver ovan:
not enough sag to deal with dips in the trail and it'll feel harsh
Dvs vill du köra i hål så är inte sag "stulen" slaglängd.

Tyvär född av vita föräldrar i ett fritt land men alla kan inte vara lika begåvade i språket som dom väl utbildade forum medlemmarna och dom så kallade bönderna på forumet så tror jag personligen att dom inte ens skulle få i gång en traktor ?
Jag förstår dig precis. Alla som inte håller med är förlästa idioter.

Kan du förklara varför ovan är skrivet på korrekt svenska medan de andra inläggen är oläsbar goja?
Samt hur token kunde bli idiot?

Har du automatgenererat text och sen skyller på mig när det går åt helvete?

Gå tillbaka och läs vad du skrivit innan du skyller på andra.

Rekommenderar du även att försöka ta in det andra skriver för att få lite flyt och utbyte av tankar eller det kan skippas?

Angående länken så är "you have been lied to about token, read more here", I alla fall för mig, en varningssignal som indikerar att vi har att göra med någon som vill försörja sig som bullshitter.

Om vi ändå läser mer så finner vi

Vilket borde bli exakt samma sak som varje noob gör? Är möget för hård, släng i token och sänk trycket.
Jag skulle själv hellre hävda att token är en nödlösning eftersom neg kammaren ofta inte kan justeras oberoende av pos.

Jag noterar också att han ändå håller med om det vi skriver ovan:

Dvs vill du köra i hål så är inte sag "stulen" slaglängd.
Tycker att du glömde något i saxningen från Sockcrafts sida .
Whoever at Rockshox decided to name them "bottomless tokens" needs to be condemned to forever ride a quadra 5. In the freezing cold!

Customers read the label and decided "sweet, they'll stop it bottoming out" and stacked their forks (and shocks) with them, resulting in suspension that didn't get full travel. No problem, we'll just drop the air pressure.

Customers read the label and decided "sweet, they'll stop it bottoming out" and stacked their forks (and shocks) with them, resulting in suspension that didn't get full travel. No problem, we'll just drop the air pressure.

Now they have a shock which is undersprung, sags too far into it's travel (so pedals hit the ground and steering is too steep) before it has an extremely short mid-stroke and an end stroke that stores and returns so much bump energy it's like riding a mechanical bull.
So then you've gotta crank the rebound slow, turning the fork into a dead feeling, low hanging, wallowing, miserable hack that will make every bump of every type feel horrible.

Got the picture? ur klippt från Sockcrafts hemsida https://www.shockcraft.co.nz/technical-support/setup-suspension/volume-spacers
Nu tog jag med den text som du hoppade över när du klippte ur en liten bit nästa gång ta med hela texten så den som läser får en helhets bild av texten
Jo den negativa kammaren går att justera om man vet hur man gör man kan göra många saker att förbättra en fram gaffel men man måste vet hur och för det behöver man inte vara ingenjör eller fysiker eller kemist eller tjänsteman eller !!!! men man behöver plast och en svarv.

Tycker att du glömde något i saxningen från Sockcrafts sida .
Whoever at Rockshox decided to name them "bottomless tokens" needs to be condemned to forever ride a quadra 5. In the freezing cold!

Now they have a shock which is undersprung, sags too far into it's travel (so pedals hit the ground and steering is too steep) before it has an extremely short mid-stroke and an end stroke that stores and returns so much bump energy it's like riding a mechanical bull.
So then you've gotta crank the rebound slow, turning the fork into a dead feeling, low hanging, wallowing, miserable hack that will make every bump of every type feel horrible.

Got the picture? ur klippt från Sockcrafts hemsida https://www.shockcraft.co.nz/technical-support/setup-suspension/volume-spacers
Nu tog jag med den text som du hoppade över när du klippte ur en liten bit nästa gång ta med hela texten så den som läser får en helhets bild av texten
Jo den negativa kammaren går att justera om man vet hur man gör man kan göra många saker att förbättra en fram gaffel men man måste vet hur och för det behöver man inte vara ingenjör eller fysiker eller kemist eller tjänsteman eller !!!! men man behöver plast och en svarv.
Ja, min slutsats står sig. Han säger bara det samma som alla andra. Sag ska vara rätt/rimlig.

Enda skillnaden är att han vill optimera tryck efter frekvens först och sen justera sag med token.

Noobs kanske justerar tryck efter sag och blir det för hårt slänger man i en token.

Förutsatt att man mäter frekvens korrekt så bör resultatet bli identiskt.

Vet man rätt tryck i kombination med rätt kompressionsdämpning så klarar man nog rekommenderat sag.

Tillbaka
Topp