Varför får jag inte till sag:en?

• Trådstartare Trådstartare KO
  • Start datum Start datum

KO

Medlem
God kväll!

Har en trail-mtb jag är mycket nöjd med. Nybörjare, men efter 10-20 turer börjar jag nu känna cykeln och vill få till inställningarna rätt.

Noterar att jag har ca 50% sag på bakdämparen.
Har en fox dps evol performance. Försökte nu öka trycket i dämparen, men hur jag än gör har jag kvar ca 50% sag. Och nej, jag är försiktig när jag kliver av så inte O-ringen går ner för långt.

Vad är det som gör att jag inte lyckas?
Själv misstänker jag pumpen. Har en red cykling pump som var billigast på nån rea. När jag anslöt den visade den 160 PSI. Pumpade upp till 170. Testade sagen, fortfarande 50%. Anslöt pumpen, som då visade 150 PSI (alltså lägre än innan). Lång historia kort så visade PSI alltid högre efter jag pumpat, men när jag anslöt ånyo visade det lägre.

Läcker luft ut när jag skruvar av pumpen? Det låter ju lite så. Kan man komma runt det?
Eller är problemet nåt annat en nybörjare som jag kan ha missat?

En del pumpar har svårt att komma åt stiftet och får då inte in luft.
Du bör i så fall märka att du inte kan mäta vilket tryck du har innan du börjar pumpa

EDIT.
Trycket har alltså ökats från 150 till 170. Fortsätta att öka så minskar sag. Jag har närmare 300 än 200.

Senast ändrad:
Det låter inte som det. Men du kan inte öppna ventilen och öka volymen och tro att trycket är samma. När du skruvar på slangen så blir ju pumpen en del av volymen som ska trycksättas, så om du hade 120 hektopascal först, ökar volymen så blir nog trycket i den nya volymen 105 hektopascal.

Det förklarar dock inte varför du inte får till saggen

Fungerar pump och ventil som de skall så läcker det inget ur dämparen när du skruvar av. Ventilen stänger innan pumpen lossar. Det du hör pysa ut är då det tryck som var i pumpen. När du skruvar dit pumpen så kommer en del av luften att strömma ut ur dämparen och fylla utrymmet i pumpen. Det är det som gör att trycket blir lägre varje gång du skruvar av och på pumpen. Det är en liten volym i pumpen men då dämparen inte är mycket större så blir det ändå signifikant.
Det går alltså inte att ansluta pumpen eller annan tryckmätare för att läsa av vad som är dämparen.

Har du så mycket sag runt 160 så testa med 200.

Hmm.

Jag får alltid tryck innan jag pumpar. Visaren på pumpen hoppar liksom från 0 till 150, eller liknande. Noterade dock att vid vissa pumptag ökade trycket endast några enheter, men ibland 20 enheter. Märkligt.

Fungerar pump och ventil som de skall så läcker det inget ur dämparen när du skruvar av. Ventilen stänger innan pumpen lossar. Det du hör pysa ut är då det tryck som var i pumpen. När du skruvar dit pumpen så kommer en del av luften att strömma ut ur dämparen och fylla utrymmet i pumpen. Det är det som gör att trycket blir lägre varje gång du skruvar av och på pumpen. Det är en liten volym i pumpen men då dämparen inte är mycket större så blir det ändå signifikant.
Det går alltså inte att ansluta pumpen eller annan tryckmätare för att läsa av vad som är dämparen.

Har du så mycket sag runt 160 så testa med 200.
Okej! Nu börjar jag förstå. Ska testa högre tryck, väger ändå ca 95 så kanske behövs mer tryck helt enkelt.

Senast ändrad:
Vad väger du? Jag väger runt 85kg och jag har, oberoende av cykel/slaglängd, nästan alltid runt 230psi i bakdämparen mätt med sadeln i högsta läget (har du dropper och mäter när den är i botten så blir det fel då du sitter längre fram då).

Jag är tio kg plus på dig, ska testa och höja trycket. Har fö haft droppern uppe när jag kollar. Men lågt tryck verkar vara svaret från flera, så ligger nog lågt kort och gott. Är på resande fot så ska prova 200+ PSI när jag får tillfälle nästa gång.

Detta har inget med sag att göra, men väger du 95 kg kanske du ska överväga att byta till en större spacer (eller vad det heter) i bakdämparen, så den inte bottnar.

Jag väger futtiga 63 kg och bytte till en mindre, vilket var positivt. Använder nu en något större del av slaget än innan. Vet inte hur tung man ska vara för att ha glädje av en större spacer, men någon tungviktare på forumet kanske vet.

Detta har inget med sag att göra, men väger du 95 kg kanske du ska överväga att byta till en större spacer (eller vad det heter) i bakdämparen, så den inte bottnar.

Jag väger futtiga 63 kg och bytte till en mindre, vilket var positivt. Använder nu en något större del av slaget än innan. Vet inte hur tung man ska vara för att ha glädje av en större spacer, men någon tungviktare på forumet kanske vet.
det beror på ramen och andra inställningar på dämparen.

Vad tänkte du på? Specificera gärna.
Det är när damen testar olika sag och dom har ändrat på inställningarna sen när dom börjar att prata om sag och orginal inställningarna och hur bra dom fungerar där så blev dom endast youtuber som försöker göra sig kända vissa saker kan fungera bra i videon.

Prova att öka trycket lite i taget och däremellan gunga igenom fjädringen några gånger för att utjämna trycket på andra sidan kolven, negativa kammaren eller vad den nu kallas. Finns en liten bypasskanal typ vid 30% fjädringsväg Som man behöver gunga fram och tillbaka över. Stod i manualen för min, som jag tror var samma.

Kolla upp vad tillverkaren rekommenderar för tryck och övriga inställningar utifrån din vikt, användningsområde och dämpare. Det finns tabeller/appar för detta. Alla cyklar är olika, men jag skulle bli förvånad om rekommendationen ligger kring 160-170 psi vid 95 kg kroppsvikt.

När du pumpar så tryck i ca 100 psi och komprimera sedan dämparen 4-5 gånger för att utjämna kamrarna. Pumpa sedan upp till rekommenderat psi. (Det ”försvinner” lite tryck på mätaren vid utjämningen)

Det tryckfallet man får mellan två mätningar har ju inget att göra med kvalitén på pumpen eller dess konstruktion. Det har ju att göra med den luftmängden som finns mellan ventilen och pumpens kolv (och mätaren därimellan). Så när du pumpar till rätt tryck så har du även samma tryck i slangen/pumpen. När du sen skruvar av pumpen så pyser ju det trycket i pumpen ut.
När du sen återmonterar pumpen igen så fyller ju det högre trycket i dämparen upp trycket i slangen/mätaren/pumpen och då sjunker trycket lite i dämparen och på mätaren. Helt fullt normalt och funkar så på alla pumpar som har en slang eller ett utrymme mellan ventil och mätaren.

Så pumpa upp trycket i dämparen och gå bara på det upppumpade tryckets värde. Det värde du sen får när du återmonterar pumpen är ett värde som du aldrig behöver bry dig om då det är ett lägre tryck än vad du haft i dämparen när du kört (av anledningen ovan).

Däremot så lär man sig ju hur mycket tryck man tappar vi återmontering av pumpen så efter ett tag så vet du ju att du kanske tappar 10psi när du pumpat till 220psi.

Och vad gäller Kyle's och April's sätt att ställa in saget så funkar det ypperligt för gemene man/kvinna även om tipset kommer från en "youtuber" och även om jag gör lite annorlunda själv men resultatet blir så gott som detsamma! :)

Mjo. Har man en dålig pump så öppnas den yttre tätningen innan ventilen stänger och då töms dämparen helt om man inte snabbt skruvar förbi läget där båda är öppna.

Det tryckfallet man får mellan två mätningar har ju inget att göra med kvalitén på pumpen eller dess konstruktion. Det har ju att göra med den luftmängden som finns mellan ventilen och pumpens kolv (och mätaren därimellan). Så när du pumpar till rätt tryck så har du även samma tryck i slangen/pumpen. När du sen skruvar av pumpen så pyser ju det trycket i pumpen ut.
När du sen återmonterar pumpen igen så fyller ju det högre trycket i dämparen upp trycket i slangen/mätaren/pumpen och då sjunker trycket lite i dämparen och på mätaren. Helt fullt normalt och funkar så på alla pumpar som har en slang eller ett utrymme mellan ventil och mätaren.

Så pumpa upp trycket i dämparen och gå bara på det upppumpade tryckets värde. Det värde du sen får när du återmonterar pumpen är ett värde som du aldrig behöver bry dig om då det är ett lägre tryck än vad du haft i dämparen när du kört (av anledningen ovan).

Däremot så lär man sig ju hur mycket tryck man tappar vi återmontering av pumpen så efter ett tag så vet du ju att du kanske tappar 10psi när du pumpat till 220psi.

Och vad gäller Kyle's och April's sätt att ställa in saget så funkar det ypperligt för gemene man/kvinna även om tipset kommer från en "youtuber" och även om jag gör lite annorlunda själv men resultatet blir så gott som detsamma! :)
Pumpar som inte tappar 10psi
sen är sag övereklamerat för tillverkarna vänder sig till dom som inte har några kunskaper i hur en fjädring fungerar.

Pumpar som inte tappar 10psi
sen är sag övereklamerat för tillverkarna vänder sig till dom som inte har några kunskaper i hur en fjädring fungerar.
Alla de pumparna tappar tryck precis som min svindyra rosckshox pump just av anledningen att de har en bit slang mellan ventilen och mätaren. Sen om de alla tappar 10psi eller bara 5psi som min pump, är ju oviktigt, utan det är mer att man inte ska förvänta sig samma tryck när man mäter trycket utan att pumpa.
Den nedersta Cube pumpen har jag liggande i en låda och den har nästan precis samma slanglängd som min rockshox och den pumpen tappar 5psi den med!

Så för alla pumpar (även de ovan) så kommer det skilja när man återmonterar den efter en pumpning men skit i det och lev med att slangens luftvolym gör att avläsningen skiljer!! ;)

Sen kan jag hålla med om att sag kan vara överreklamerat. Viktigaste är ju att man får till fjädringen så att den funkar för åkningen och att man inte bottnar fjädringen för lätt (eller helst inte alls) och då kan ju saget både vara 40% eller 10%? Men sag inställningen är bra för att ha en grundinställning att börja med och även ett bra sätt att få till en nästa bra fjädring för de som inte är så insatta (eller inte orkar/bryr sig) i hur man ska göra för att få det 100% rätt.

Alla våra billiga pumpar läcker luft.

Inte så mycket att dom är oanvändbara. Men att bli av med 10psi när man tar bort dom från en dämpare är nog mer regel än undantag.
Jag tror inte det är när tar av dem, en cykelpublikation testade typ 10 pumpar, ingen läckte. Alla släpper upp stiftet i bilventilen innan de släpper in luft.
När du ansluter tappar du en 10-15 psi. En framdämpare har mycket mer volym så där är det mer 5.

Alla de pumparna tappar tryck precis som min svindyra rosckshox pump just av anledningen att de har en bit slang mellan ventilen och mätaren. Sen om de alla tappar 10psi eller bara 5psi som min pump, är ju oviktigt, utan det är mer att man inte ska förvänta sig samma tryck när man mäter trycket utan att pumpa.
Den nedersta Cube pumpen har jag liggande i en låda och den har nästan precis samma slanglängd som min rockshox och den pumpen tappar 5psi den med!

Så för alla pumpar (även de ovan) så kommer det skilja när man återmonterar den efter en pumpning men skit i det och lev med att slangens luftvolym gör att avläsningen skiljer!! ;)

Sen kan jag hålla med om att sag kan vara överreklamerat. Viktigaste är ju att man får till fjädringen så att den funkar för åkningen och att man inte bottnar fjädringen för lätt (eller helst inte alls) och då kan ju saget både vara 40% eller 10%? Men sag inställningen är bra för att ha en grundinställning att börja med och även ett bra sätt att få till en nästa bra fjädring för de som inte är så insatta (eller inte orkar/bryr sig) i hur man ska göra för att få det 100% rätt.
Du har helt fel och åter fel här skruvar man ner käglan och skruvar upp käglan alltså med en förlust på max 0.5 psi vilket är stor skillnad mot 10 psi.
Sks ventilen är en 2 stegsventil en del skruvas fast mot ventilen en del öppnar käglan så all luft är nere i ventilen vid givet tryck när den ändra delen skruvas upp.

Du har helt fel och åter fel här skruvar man ner käglan och skruvar upp käglan alltså med en förlust på max 0.5 psi vilket är stor skillnad mot 10 psi.
Sks ventilen är en 2 stegsventil en del skruvas fast mot ventilen en del öppnar käglan så all luft är nere i ventilen vid givet tryck när den ändra delen skruvas upp.
Så du har då kvar dämparens tryck (säg 220 psi för sakens skull) i slangen upp till mätaren efter att du tagit av pumpen och mätaren står kvar på 220psi?

Jag tror du pratar om något helt annat än mig. Du menar nog att det pyset du hör när du monterar av pumpen inte är luft från dämparen som kommer ut, då käglan i dämparen redan har stängt när pumpens munstycket skruvas av så mycket så att lufttrycket släpper i slangen/pumpen? För är det så, så pratar vi samma sak och det pyset man hör är när pumpen/slangen går från 220psi till atmosfärtryck och mätaren går ner till noll, inte luft som då läcker från dämparen.

Sen när du återmonterar pumpen så täpper munstycket/slangen till först och sen skruvar man lite till så öppnar käglan i pumpen. Men då fylls ju slangen från 0psi till 220psi och det är ju den lilla luft mängden som gör att din avläsning blir lite mindre än när du pumpade senast. Hur mycket det sjunker beror på dämparens/gaffelns luftvolym och tryck samt hur lång slang du har på pumpen. Så i en lite dämpare med högt tryck så sjunker trycket mer än i en långslagig gaffel med större lyftvolym och lägre tryck.

Mina dämpare tappar mellan 5 till 20psi beroende på modell och tryck men mina gafflar tappar kanske 2-5psi. Ingen tappar så lite som 0,5psi. Och det är samma på alla pumpar jag använt hittills i alla fall! :)

Jag tror inte det är när tar av dem, en cykelpublikation testade typ 10 pumpar, ingen läckte. Alla släpper upp stiftet i bilventilen innan de släpper in luft.
När du ansluter tappar du en 10-15 psi. En framdämpare har mycket mer volym så där är det mer 5.

Oj, jag visste inte att dom var hemma hos oss och gjorde testet.
Men du måste såklart ha rätt, då läcker dom inte, jag har haft fel alla gånger!

Så du har då kvar dämparens tryck (säg 220 psi för sakens skull) i slangen upp till mätaren efter att du tagit av pumpen och mätaren står kvar på 220psi?

Jag tror du pratar om något helt annat än mig. Du menar nog att det pyset du hör när du monterar av pumpen inte är luft från dämparen som kommer ut, då käglan i dämparen redan har stängt när pumpens munstycket skruvas av så mycket så att lufttrycket släpper i slangen/pumpen? För är det så, så pratar vi samma sak och det pyset man hör är när pumpen/slangen går från 220psi till atmosfärtryck och mätaren går ner till noll, inte luft som då läcker från dämparen.

Sen när du återmonterar pumpen så täpper munstycket/slangen till först och sen skruvar man lite till så öppnar käglan i pumpen. Men då fylls ju slangen från 0psi till 220psi och det är ju den lilla luft mängden som gör att din avläsning blir lite mindre än när du pumpade senast. Hur mycket det sjunker beror på dämparens/gaffelns luftvolym och tryck samt hur lång slang du har på pumpen. Så i en lite dämpare med högt tryck så sjunker trycket mer än i en långslagig gaffel med större lyftvolym och lägre tryck.

Mina dämpare tappar mellan 5 till 20psi beroende på modell och tryck men mina gafflar tappar kanske 2-5psi. Ingen tappar så lite som 0,5psi. Och det är samma på alla pumpar jag använt hittills i alla fall! :)
bild med ständ ventil och då är det det som står på mätaren och att man förlorar max 0.5 psi då käglan är stängd på ventilen

Bilagor

• IMG_20230704_161326.jpg
    IMG_20230704_161326.jpg
    380.9 KB · Besök: 55

Jag har en pump som man kan skruva på pumpen på ventilen och därefter skruva ner en skruv som öppnar ventilen. Det gör att jag kan pumpa upp tryck i slangen till ungefär det trycket dämparen borde vara på innan jag skruvar ner skruven och öppnar ventilen. Inget som spelar någon som helst roll egentligen och tanken är nog mer att man ska kunna stänga ventilen innan man tar bort pumpen från ventilen. Men det känns bättre för kontrollbehovet hursom...

Angående vilket tryck man bör ha så brukar jag ställa in efter SAG först men sen kolla på hur långt ner på dämparen jag trycker den lilla o-ringen (om man inte har en kan man sätta dit ett tunt bundband) under en typisk runda i skogen. Åker o-ringen(buntbandet) av axeln har jag för lite tryck och utnyttjar jag bara en mindre del av slaget har jag för högt.

Jag skulle vilja ha en måttsticka som visar sag i procent till mina cyklar. I trä och en till varje gaffel och dämpare.... även till de som har rockshox. Eller kanske en app som visar sag när man filmar gaffeln.

Åker o-ringen(buntbandet) av axeln har jag för lite tryck och utnyttjar jag bara en mindre del av slaget har jag för högt.
Sag hit, och sag dit. Det där är nog bra, men nu kommer tiotusenkronorsfrågan: Du säger...
har jag bara en mindre del av slaget
Hur många procent är då utnyttjat när du är nöjd??? Är det 75% utnyttjat, 80%, 82%, 90, eller är det kanske rentav 95 och "ibland" åker ingen av (isåfall när)??
Det är det som jag aldrig lyckas få svar på

Sag hit, och sag dit. Det där är nog bra, men nu kommer tiotusenkronorsfrågan: Du säger...

Hur många procent är då utnyttjat när du är nöjd??? Är det 75% utnyttjat, 80%, 82%, 90, eller är det kanske rentav 95 och "ibland" åker ingen av (isåfall när)??
Det är det som jag aldrig lyckas få svar på
Bottna ska man bara göra om man gör en rejäl miss, samtidigt bör man ha utnyttjat omkring 90% av slaget efter ett lyckat åk i en DH-bana.

Vad jag läst ska man inte bekymra sig om varken sag eller hur mycket travel som utnyttjas.....men det är i princip omöjligt för hobbyåkare med några timmar i veckan att testa sig fram/ gå på känsla

Så jag gör precis så sag => travel. I varje fall bör man väl i alla fall hålla sag konstant när man ändrar andra grejor.

Många har redan dragit det uppenbara.
- Varje gång du kollar trycket släpper du ut luft, det har inte med pumpens pris att göra.
- Börja med att ställa sag, sedan kan du jobba med andra inställningar
- 10 psi räcker inte för att gå från 50-30% i sag. Jobba med steg om 20-40 psi för att hitta rätt grund, justera sedan därifrån.

Inom Motocross och enduro jobbar man ofta enligt "tratt" eller stege, när väl sag är rätt.
- Börja med max kompression och kör en testrunda, ändra sedan till min kompression. Så att du känner skillnaden
- Kör sedan max - 2 klick, resp. min + 2 klick och testa samma runda.
- Jobba dig mot mitten, eller tills du hittar vad som känns rätt för dig
- Gör sedan samma procedur med returen (om din dämpare har det)
- Repetera efter ett par månader, då du troligen är snabbare och förutsättningarna ändrats.

Många har redan dragit det uppenbara.
- Varje gång du kollar trycket släpper du ut luft, det har inte med pumpens pris att göra.
- Börja med att ställa sag, sedan kan du jobba med andra inställningar
- 10 psi räcker inte för att gå från 50-30% i sag. Jobba med steg om 20-40 psi för att hitta rätt grund, justera sedan därifrån.

Inom Motocross och enduro jobbar man ofta enligt "tratt" eller stege, när väl sag är rätt.
- Börja med max kompression och kör en testrunda, ändra sedan till min kompression. Så att du känner skillnaden
- Kör sedan max - 2 klick, resp. min + 2 klick och testa samma runda.
- Jobba dig mot mitten, eller tills du hittar vad som känns rätt för dig
- Gör sedan samma procedur med returen (om din dämpare har det)
- Repetera efter ett par månader, då du troligen är snabbare och förutsättningarna ändrats.
Sag är rent skit enligt mig Om man har 160mm slag i gaffeln och sätter det till 20% sag då har man en användbar fjädrings väg på 130mm man förlorar 30mm och ännu värre blir det när man ökar sag vid 30% så har man en fjädringsväg på 115mm av 160mm .
Och vid dom sag måtten så har man alleredan gått in i mellan registret på gaffelns kompressions dämpning och retur dämpning vilket gör det ännu svårare att få till en hyfsad kompressions &retur dämpning sen gör det inte sämre än att en framgaffel har utväxling 1:1.

Man säger mig att tanken är att man inte bara vill köra på stenar utan även hål. Vill man bara köra på sten så bör man kunna skippa sag helt,(?)

Tillbaka
Topp