Varför fortsätter shimano att leverera ut problembromsar år efter år?

När det var dags för nya blev det nya slx istället för xt med tanke på alla skräckhistorier. SLX har funkat kalas i ned till minus 6 grader hittills. Min XT innan funkade också suveränt i flera år. De SlX av gamla skolan var också kanon och de olika deorebromsarna som funnit med under åren var också kalas med undantag från en bakbroms som läckte olja i oket.

Så överlag tycker jag nog de har lyckats rätt bra.

Har kört m. M595 i 5 år funkat klockrent.När beläggen o skivorna slits ner då känner man att bromsverkan försvinner allt mer. Gäller ha koll på beläggen o lufta när det behövs :)

När jag googlar på den här shimano-åkomman så hittar jag på amerikanska forum info som tyder på att det skulle kunna röra sig om luftbubblor i oket. Det är folk som skriver om att de haft symptom såsom vandrande greppunkter och att de luftat och luftat men det blir inte bättre. Sedan motionerar de oken under luftningsprocessen. Och då ska det då tydligen ha löst sig.

Är det någon här som blivit av med problemet genom ihärdigt luftande och motionerande av kolvarna?

Det som inte stämmer in på det här är mina egna erfarenheter.

1) Problemet verkar vara mera påtagligt i lägre temperaturer.
2) Och att späda oljan så den blir mera tunnflytade har löst problemet på en broms. Jag har hittills bara provat på en broms.
3) för min egen del så har bara problemet uppstått på bakbromsar där slangen är lång och trögheten i systemet förmodligen högre.

Jag tycker det känns som att allt pekar mot att det har med oljans viskositet att göra.

Jag ska prova att kontakta shimano till veckan. De måste väl ändå ha en kommentar på det här tycker jag.

Senast ändrad:
Shimanos olja har 9 cst och det finns några oljor som ligger i närheten av det och LHM oljan gör det definitivt inte.
Hydralolja iso vg 10 cst 10 i medelvärde .
Bel-Ray HVI 3wt 11 cst i medelvärde.

sdx sa:
Shimanos olja har 9 cst och det finns några oljor som ligger i närheten av det och LHM oljan gör det definitivt inte.
Fast det är väl värde 40°C så viscositetsindex är väl så intressant om man funderar på hur det funkar runt nollan och lägre.

Jag kontaktade Shimano om detta för ett par veckor sedan. De hänvisade till ett Shimano Service Center, dvs du kan lika gärna åka till ett sådant direkt.

Senast ändrad:
emmer sa:
sdx sa:
Fast det är väl värde 40°C så viscositetsindex är väl så intressant om man funderar på hur det funkar runt nollan och lägre.
oljorna klara ner till -35 men det finns olja på Biltema med som har den specifika specifikationen med man har varit häcklad och hånad men jag talar inte om vilken olja det är på Biltema.

Jag har inte brytt mig tillräckligt förut.
Men idag gjorde jag ett allvarligt försök att lufta ur och byta oljan ordentligt. Det som kom ur var inte så vackert...
En skillnad på bak och framoket är att fram sitter nippeln uppåt och bak neråt ...vilket borde kunna bidra med luft i bakoket . Nu vinkla jag upp cykeln så bakokets nippel också peka uppåt.
Tyvärr har jag redan cyklat mig trött idag så att pröva blir i morgon.

20170417_175735.jpg

20170417_175728.jpg

sdx sa:
emmer sa:
sdx sa:
oljorna klara ner till -35 men det finns olja på Biltema med som har den specifika specifikationen med man har varit häcklad och hånad men jag talar inte om vilken olja det är på Biltema.
Jo, men det är ju viskositeten när de är kalla som är intressant.
En olja kan vara skittunn men tjockna fort vid låg temperatur (parafin som exempel) eller vara ganska tjock men vara lika tjock vid lägre temperaturer (siliconolja som exempel).

Fast om det här problemet skulle bero på kvarvarande luft i oket på något ställe så borde ju det kännas i bromsarna tycker jag. Mina är helt stumma.

På min förra cykel som hade deore bromsar var de ganska mycket vandrande bromspunkt, samma sak fast lite mindre på mina nya Slx. För 10, nästan 15 år sedan när jag körde med hayes var det aldrig någonsin problem med något.

emmer sa:
sdx sa:
emmer sa:
sdx sa:
En olja kan vara skittunn men tjockna fort vid låg temperatur (parafin som exempel) eller vara ganska tjock men vara lika tjock vid lägre temperaturer (siliconolja som exempel).
Det som är intressant är vad för olja har jag hittat som klarar specifikationen för shimano bromsar
Alla oljor även shimanos fin olja är klassade vid 40 grader och 100 grader för att uppfylla sin klassning cst.

Heyes...förrutom allt skrammel och glappande bromsgrepp och flexande av skivorna som har fel tyngdpunkt så funkade mina fint typ 2007.

Senast ändrad:
sdx sa:
emmer sa:
sdx sa:
emmer sa:
sdx sa:
Det som är intressant är vad för olja har jag hittat som klarar specifikationen för shimano bromsar
Alla oljor även shimanos fin olja är klassade vid 40 grader och 100 grader för att uppfylla sin klassning cst.
Just precis. Och det säger inget om hur mycket den flyter ut (centistoke) vid låga temperaturer.
Men har man viscositetsvärden vid 40 och 100 så kan man skatta viscositetsindex (VI) och ganska bra gissa hur tjock den är vid - säg - minus fem grader. Tänk dig ett diagram med en rät linje där viscositetstalet vid 40 och 100 är punkter och VI är lutning. (Och eftersom man extrapolerar så är det en sanning med modifikation.)

gsim sa:
Heyes...förrutom allt skrammel och glappande bromsgrepp och flexande av skivorna som har fel tyngdpunkt så funkade mina fint typ 2007.

Glöm inte slangar av papper som började läcka vid minsta lilla fysiska närkontakt med nåt som gick emot slangen....gärna med resultatet att man hade DOT vätska som sprutade på ramen och hjälpte till att lösa lacken:)

Hej.. Kör med XT från -98. Brukar titta till vajern nån gång per år, å byt gummin vart mmmte år. Hoppas Shimano kommer med gashydrauliska bromsar snart.. mvh borano20

Nu har jag labbat lite med mina bromsar. Jag har luftat och luftat och luftat. Knackar på oket till förbannelse. Motionerat kolvar ut och in i evigheter i jakten på minsta lilla luftbubbla. Men bromspunkten är fortsatt oprecis och vandrande.

Sedan provade jag åtgärden som faktiskt fixade mina XT-bromsar. Jag spädde ut bromsoljan med lacknafta. Jag var allt för nyfiken för att inte prova det. Men den här gången hjälpte det inte. Bromsen var kass innan och är kass efteråt.

Jag blir fasen smått irriterad. Ska man behöva bedriva någon slags grundforskning när man köper så pass dyra prylar? Och ska man reklamera så blir det väl stillestånd hela våren/försommaren.

Jag köpte ju nya bromnsar för att bli av med ett problem. Inte få ett till.

Du hade shimano bromsar du varit missnöjd med och köpte då nya shimano bromsar? köpa något annat kanske ?

gsim sa:

Hayes HFX, många som spyr galla på dom men jag var nöjd med mina! :)

Jag pratade med shimano idag. Jag fick ett lite märkligt intryck. De var medvetna om att det skrevs mycket om shimanobromsarna, och att många upplever problem med dem. Men de hävdar att det inte är något känt fel på deras produkter.

Deras enda kommentar var att det troligen är luft i systemet. Och så kan det ju vara. Men hur fasen luftar man då shimanos bromsar? Shimanos bromsar är ju för övrigt kända för att vara lättluftade. Och när inte ens shimano själva lyckas leverera bromsarna luftade från fabrik. Hur ska då konsument eller LBS kunna lufta bättre?

Jag har i alla fall en bromspunkt med mina Shimano bromsar vilket är betydligt trevligare jämfört med Avid Elixir 3 som plötsligt tappar all bromsförmåga!

Jag har XT (785) bromsar på mitt vinterpendlarhärke och har väl samma problem som många beskrivit i denna tråd. Så om man ska byta till någon annat, ej Shimano, vad ska man välja då?

Idag är det svårt att motivera nya Shimano-bromsar över SRAM eller något annat. Det känns som M9000 är mer att likna med nå Avid Elixir.

Jämfört med Guide RSC eller Level Ultimate så är det skrämmande i hur man lyckas få något så dåligt med tanke på hur bra Shimano var tidigare.

När jag läser på amerikanska forum så verkar det faktiskt vara så att många har löst problemet genom att upprepade gånger noggrant lufta bromsarna. Tex har jag läst om flera som luftat genom att suga med en spruta genom handtaget där uppe, i ställe för att trycka på nere vid oket. Just detta har jag inte provat. Men nu har jag fått tag på en nippel så jag kan ansluta slang och spruta uppe på handtaget. Jag ska prova ikväll.

Jag har även varit i kontakt med inköpsstället. Även de påstår sig känna till problemet och hävdar att det är luft i systemet. De medger alltså att shimanos bromsar kan vara dåligt luftade vid leverans.

Jag vet inte exakt vad som menas med "vandrande bromspunkt", är det att handtaget går längre och längre in om man bromsaer fler gånger i snabb följd?

Isåfall märker jag tendenser till det på bakre bromsen. Inte extremt, men märkbar skillnad jämfört mot fram.

Skulle vara spännande att slänga på en lika lång slang fram, och se om det blir liknande beteende :p

Tvärt om. Vid upprepad inbromsning så tar bromsen tidigare och tidigare. Greppunkten flyttas längre och längre ut. När man släpper handtaget igen och väntar någon sekund så blir greppunkten normal igen.

Om man holpar på hantaget så tar det längre ut - vilket väl är ett tecken på att oljan inte hinner gå i retur utan man fyller på från reservoiren varje slag.
[För tjock olja, för trånga ledningar, för fesig fjäder vid beläggen.]

Som ni känner till har jag tidigare varit inne på att oljans viskositet skulle vara boven i dramat. Jag botade ju en XT-broms genom att späda oljan. Jag provade samma blandning i den här XTR-bromsen. Men det hjälpte inte. Jag tycker inte heller att den här XTR-bromsen förvärras av låga temperaturer på samma sätt som min tidigare XT-broms.

Ibland kan det ju vara olika saker som orsakar samma symtom. Då famlar man ju lätt i blindo när man försöker reda ut vad som är galet.

Konstigt att de känner till felet men ändå inte.

Jag fick nya m8000 handtag, det löste problemet.

Jag börjar låta som en skiva som hakat upp sig. Men skulle det kunna vara så att det här faktiskt är en luftningsfråga? Jag tänker mig att det kanske kan sätta sig luft någon stans i systemet, tex i handtaget, som ställer till det. Och att det är svårt som fanken att få ut den där luften. Då skulle man ju också kunna tänka sig att problemet kan försvinna om man tex byter handtag.

Alltså symtomen du beskriver låter som klassiskt fel pga luft i systemet i alla fall

Jag hoppas att du har rätt Jensen. Men det som talar mot at det skulle bero på luft i systemet är att bromsen är tvärstum. Inte det minsta svikt.

Är verkligen trådrubriken helt rättvis? Förra generationens Shimanobromsar lovprisades väl allmänt för sin förträfflighet.

Nej rubriken är inte helt rätt då den är oselektiv. Problemen är väl enbart exklusivt för de allra dyraste bromsarna i sortimentet. Från SLX (förbehållet nya 7000 som jag ej känner till något om) och neråt finns det mig veterligen inga problem, åtminstone har jag inte haft det.

Jag tror inte det handlar om luft i systemet som orsak till detta. Då torde en mekaniker kunna fixa sina egna bromsar, ffa efter att ha haft oken ovan handtagshöjd i samband med luftning.

Dr_Rydell sa:
Nej rubriken är inte helt rätt då den är oselektiv. Problemen är väl enbart exklusivt för de allra dyraste bromsarna i sortimentet. Från SLX (förbehållet nya 7000 som jag ej känner till något om) och neråt finns det mig veterligen inga problem, åtminstone har jag inte haft det.

Jag tror inte det handlar om luft i systemet som orsak till detta. Då torde en mekaniker kunna fixa sina egna bromsar, ffa efter att ha haft oken ovan handtagshöjd i samband med luftning.
Tror mera på dåliga packningar i tryckkolven oljan smiter förbi tryckdelen och kommer tillbaka till returdelen.

Jag vet inte vad jag ska tro längre. Jag har under dagen idag varit i kontakt med två LBSer som jag har förtroende för. De säger bägge två att de väl känner till fenomenet och att det nästan alltid är en fråga om luft i systemet, hur märkligt det än verkar. Jag har också varit i kontakt med inköpsstället. Samma sak där. De känner till problemet och hävdar att bromsarna behöver luftas. Shimano själva säger samma sak.

Men frågan återstår. Hur får man i så fall ur luften?

Oggler sa:
Jag vet inte vad jag ska tro längre. Jag har under dagen idag varit i kontakt med två LBSer som jag har förtroende för. De säger bägge två att de väl känner till fenomenet och att det nästan alltid är en fråga om luft i systemet, hur märkligt det än verkar. Jag har också varit i kontakt med inköpsstället. Samma sak där. De känner till problemet och hävdar att bromsarna behöver luftas. Shimano själva säger samma sak.

Men frågan återstår. Hur får man i så fall ur luften?
Jag hade nog gjort som i video 4

Såhär svarade shimano mig när jag undrade.

Screenshot_20170418-170759.png

Sen fixade sportson nya handtag, luftade lika slarvigt som vanligt, med skillnaden att det sen har fungerat.

Intressant är att mina xt ok även fungerar perfekt med zee handtag.

Nu har jag återigen luftat och luftat och luftat. Aldrig någonsin har jag luftat en broms så noga. Luftat och knackar och luftat med hojen i alla möjliga olika lägen. Flödat olja kors och tvärs genom systemet. Motionerat kolvar medan jag flödar olja, pumpat olja bakvägen genom systemet med handtaget. Jag har försökt allt.

Men detta påverkar inte åkomman i bromsen. Problemet kvarstår.

Ska man nödgas skicka tillbaka bromsarna.

Vilka andra bromsar är likvärdiga XTR i funktion, vikt och pris? Inte funktion föresten. Jag vill gärna ha i alla fall lite precision i dem. Jag gillar bromsar med olja då det är lite trevligare att hålla på med.

Oggler sa:
Nu har jag återigen luftat och luftat och luftat. Aldrig någonsin har jag luftat en broms så noga. Luftat och knackar och luftat med hojen i alla möjliga olika lägen. Flödat olja kors och tvärs genom systemet. Motionerat kolvar medan jag flödar olja, pumpat olja bakvägen genom systemet med handtaget. Jag har försökt allt.

Vilka andra bromsar är likvärdiga XTR i funktion, vikt och pris? Inte funktion föresten. Jag vill gärna ha i alla fall lite precision i dem. Jag gillar bromsar med olja då det är lite trevligare att hålla på med.

Hopes xc variant kanske?

Oggler sa:

Hur mycket bett behöver du? Hope fast 2kolvs modellen lr manske Magura Mt2 lr Mt trail om du vill ha mer bett (4kolv fram och 2bak)

Sram Guide Rsc kanske? Ingen erfarenhet själv men övervägde dom innan jag köpte magura.

Är det korrekt att du fortfarande tjatar om alla möjliga saker du testat och belyser hur kassa Shimanobromsarna är utan att du fått handtagen utbytta trots att möjligheten finns?

Kan du inte bara börja med att byta till nya handtag?

Vem har erbjudit mig att byta handtag? Jag skulle gladeligen prova med annat handtag.

Tillbaka
Topp