Varför fortsätter shimano att leverera ut problembromsar år efter år?

Hope har ju fördelen med bra lokal support i Uppsala via Velotek. Jag är larvigt nöjd med mina X2+tech2. Dyra i inköp men eventuellt mitt mest prisvärda cykelköp. Inne på tredje ramen :)

(Apropå att bromsar är förbrukningsvara)

/Johan

hm sa:
Jag har inte brytt mig tillräckligt förut.
Men idag gjorde jag ett allvarligt försök att lufta ur och byta oljan ordentligt. Det som kom ur var inte så vackert...
En skillnad på bak och framoket är att fram sitter nippeln uppåt och bak neråt ...vilket borde kunna bidra med luft i bakoket . Nu vinkla jag upp cykeln så bakokets nippel också peka uppåt.
Tyvärr har jag redan cyklat mig trött idag så att pröva blir i morgon.

Nu har jag prövat mina idag och dom funkade bättre , trodde det var helt bra tills dom plötsligt tog längst ut en gång när jag nästan var hemma ...
Gjorde som Oggler och sög oljan fram och tillbaka knavckade och pumpade...

Oggler sa:
Vem har erbjudit mig att byta handtag? Jag skulle gladeligen prova med annat handtag.

Läste lite snabbt, det var marr som hade en dialog med shimano.
Men Shimano i Uppsala säger att det inte är nåt fel och du bara ska lufta mer?

Ja, enligt shimano och många andra så är receptet att bromsarna ska luftas.

Nu när jag har haft hojen i rumstemeporatur ett tag, efter kvällens luftningsorgie, så undrar jag om jag inte kan skönja en svag förbättring i bakbromsens status. Nu måste man pumpa ganska snabbt för att greppunkten ska börja vandra utåt. Eller så inbillar jag mig. Det visar sig väl vid nästa hojrunda.

Om det här beror på luft i systemet så måste ju shimanos bromsar i alla fall klassas som de mest svårluftade man kan tänka sig.

Oggler sa:
Ja, enligt shimano och många andra så är receptet att bromsarna ska luftas.

Nu när jag har haft hojen i rumstemeporatur ett tag, efter kvällens luftningsorgie, så undrar jag om jag inte kan skönja en svag förbättring i bakbromsens status. Nu måste man pumpa ganska snabbt för att greppunkten ska börja vandra utåt. Eller så inbillar jag mig. Det visar sig väl vid nästa hojrunda.

Om det här beror på luft i systemet så måste ju shimanos bromsar i alla fall klassas som de mest svårluftade man kan tänka sig.
HMM placebo tror jag mera på .

Om nu @marrs bromsar var likadana så känns det som att det är problem med något i handtagen. Tjata dig till nya handtag?

me.I.am sa:
Om nu @marrs bromsar var likadana så känns det som att det är problem med något i handtagen. Tjata dig till nya handtag?

Jag har ju xt, inte xtr. Men shimano världen har ju erkänt problemet och byter ut handtag för glatta livet på andra sidan pölen. Jag och minst två kompisar till har fått nya handtag här. En tredje väntar på sina.

Läste lite trådar om ämnet på amerikanska forum för nån månad sen. Då fick jänkarna även xtr handtag utbytta.

Senast ändrad:
marr sa:
Läste lite trådar om ämnet på amerikanska forum för nån månad sen. Då fick jänkarna även xtr handtag utbytta.
Fast det verkar ju inte vara så betungande för Shimano för de gör ju bara rent som och skickar ut som till konsumenter igen och hoppas att denna gång hamnar dom hos någon som inte holpar på handtaget.

emmer sa:
marr sa:
Fast det verkar ju inte vara så betungande för Shimano för de gör ju bara rent som och skickar ut som till konsumenter igen och hoppas att denna gång hamnar dom hos någon som inte holpar på handtaget.

Nu blir jag verkligen nyfiken på vad du har för belägg för detta!

emmer sa:
marr sa:

Därför man får handtag med annan beteckning? Har de putsat bort den och stansat in en ny bara menar du?

Vad innebär det att man holpar ?
Är det en som arbetar med bromsarna nerför.
Istl för att bromsa konstant hela vägen ner.

Nå emmer, jag väntar fortfarande på att få höra vad du har för belägg för ditt påstående ovan om att Shimano packar om returnerade bromsreglage & skickar ut igen till andra kunder.

Eller blev det jobbigt nu?

Vernersson sa:
Nå emmer, jag väntar fortfarande på att få höra vad du har för belägg för ditt påstående ovan om att Shimano packar om returnerade bromsreglage & skickar ut igen till andra kunder.
Faan vad seriös du är :-)

emmer sa:
Vernersson sa:

Okej.. Du bara kastar ur dig massa skit som du sen inte kan stå för.

"SMART"

Vernersson sa:
emmer sa:
Vernersson sa:
"SMART"
Nej, det är du som inte kan läsa det som det är tänkt. Iofs är ju witzigheter svårt i text - och jag påstår mig inte vara någon Tage Danielsson - men jag är ändå lite besviken på din totala oförmåga.
Du läste hellre ledaren än kultur & nöje när du valde del av DN förmodar jag.

emmer sa:
Vernersson sa:
emmer sa:
Vernersson sa:
"SMART"
Nej, det är du som inte kan läsa det som det är tänkt. Iofs är ju witzigheter svårt i text - och jag påstår mig inte vara någon Tage Danielsson - men jag är ändå lite besviken på din totala oförmåga.

Ja emmer, man känner andra som man känner sig själv.

Du har ju själv visat stor oförmåga att "läsa som det var tänkt" historiskt sett.

Vernersson sa:
emmer sa:
Vernersson sa:
emmer sa:
Vernersson sa:
"SMART"
Du har ju själv visat stor oförmåga att "läsa som det var tänkt" historiskt sett.
Jo visst läser jag knas. Jag är ingen övermänniska på sådant. Något som vissa andra uppenbarligen anser sig vara :-)

Sluta bråka med varandra nu pojkar!!

Nå ska du tjata till dig nya handtag lr få shimano att lufta om bromsarna åt dig Oggler??

emmer sa:
Vernersson sa:
emmer sa:
Vernersson sa:
emmer sa:
Vernersson sa:
"SMART"
Jo visst läser jag knas. Jag är ingen övermänniska på sådant. Något som vissa andra uppenbarligen anser sig vara :-)

Ahhh, nu kör vi "fan vad det är synd om mig när någon sa emot & tyckte att jag var dum"
Akta dig så att offerkoftan inte börjar skava i halsen :-D

Mina bromspedal på bilen tar också högre och högre upp om jag pumpar snabbt. Ska jag kräva Shimano på en ny huvudbromscylinder? ;-)

har ngn xt broms som e 12 år gammal. Aldrig luftat e bytt olja; funkar mestadels riktigt bra. Ibland kan de ta lite långt in och ngn svampig känsla, men självläker efter en stund...

mikipedia_ sa:
Sluta bråka med varandra nu pojkar!!

Nå ska du tjata till dig nya handtag lr få shimano att lufta om bromsarna åt dig Oggler??

Tjata och tjata. Tjata ska jag inte göra. Processen måste väl ha sin gång. Först och främst har jag vänt mig till inköpsstället. De föreslår som första åtgärd att jag ska lämna in bromsen till ett shimano service center på deras bekostnad. Så det blir väl en första åtgärd att göra så. Men tiden går. Jag ska snart ner till Frankrike och hoja. Jag hade ju gärna haft en fungerande bakbroms då. Där finns det utförsbackar på riktigt. För att uttrycka sig milt alltså.

eketjall sa:
Mina bromspedal på bilen tar också högre och högre upp om jag pumpar snabbt. Ska jag kräva Shimano på en ny huvudbromscylinder? ;-)
Det bör du ta med bilförsäljaren - och det är ju ungefär samma sak där. Det är inga fjädrar som trycker tillbaka beläggen utan du fyller på olja i systemet hela tiden tills att beläggen går an så fort "påfyllningshålet" stängs till. Hydrauliska system har den egenheten om inte beläggen trycks tillbaka distinkt med fjäderkraft.

Jag får nog rätta mig själv. Jag vet att jag längre upp i den här tråden skrivit att det här problemet med bakbromsen verkar vara temperaturoberoende. Det har varit ganska kallt i påsk. Jag har hojat några rundor i bara några enstaka +grader. Då har problemet varit påtagligt. Sedan har jag noterat att problemet är mindre påtagligt i rumstemepratur. Fast det är ju och andra sidan inte så lätt att säga definitivt eftersom jag inte haft möjlighet att cykla i rumstemperatur.

Ikväll langade jag in hojen i bastun på 35 grader. Då märks det skillnad. Då går det här problemet i princip inte ens att provocera fram hur snabbt man än pumpar med handtaget.

Vad lär vi oss av det här? Kan man utesluta luft i systemet när det verkar försvinna med lite högre temperatur. Och förvärras i lägre?

Återigen blir jag misstänksam mot oljans viskositet. Det skulle också förklara varför det är just bakbromsen som drabbas med den längre slangen. Eller om det kan vara någon packning i ok eller reglage som påverkas av temperaturen?

hm sa:
hm sa:
Men idag gjorde jag ett allvarligt försök att lufta ur och byta oljan ordentligt. Det som kom ur var inte så vackert...
En skillnad på bak och framoket är att fram sitter nippeln uppåt och bak neråt ...vilket borde kunna bidra med luft i bakoket . Nu vinkla jag upp cykeln så bakokets nippel också peka uppåt.

Nu har jag prövat mina idag och dom funkade bättre , trodde det var helt bra tills dom plötsligt tog längst ut en gång när jag nästan var hemma ...

hm, märker du någon förbättring av bromsarna när de är varma. Om du tex tar in hojen i rumstemperatur jämfört med en kylig morgon?

Jag får ny fram och bakbroms på min Camber nästa vecka. Ska bli intressant o se om d blir bra nu.

Vad satt det för bromsar där innan då? Vilka bromsar byts ut? Och på grunda av vad? Beskriv gärna lite mer.

I mitt fall är d xt m8000 som har varierande bromspunkt och bromseffekt.
Jag har ju luftat, bytt vätska, bytt belägg, grejat med d mesta så nu lämnade jag den till LBS :)

Men olja expanderar inte med värme? Tänkte om den pressar beläggen närmare skivan när hojen står i bastun

Angående andra bra bromsar, som nämnts hope X2 tex. Eller sram guide eller som jag kör nu, sram level. Riktigt nöjd o tror ändå jag gillar dem över mina hope x2 som jag kört senaste åren

Eftersom mina XTR-bromsar verkar fungera bra i värme (eller dåligt i lite svalare temp) så provade jag att ställa ut hojen i kylan och först värma handtaget med hårtork. Det blev ingen drastisk förbättring av det. Sedan lät jag allt svalna och sedan värmde jag oket med hårtork. Inte det heller hjälpte märkbart. Det var först när jag värmde hela systemet. Handtag+ok+slang som bromsen började bete sig normalt.

Jag vet inte vad för slutsatser jag ska dra av det här. Det verkar ju som att oljan blir trög när tempen sjunker, och att det är det som orsakar problemet. Fast jag har och andra sidan använt XT-bromsar i flera vintrar utan att det varit något problem.

Det här är ju helt obegripligt.

Oggler sa:
Är det inte lite olika innerdiameter på BH59, BH63, BH80 och BH90? (Och allt vad nu slangarna heter.)
Kanske går det hitta någon korrelation där (även om det känns far-fetched).
Tror de bättre (högre siffra) är mindre i innerdiameter.

emmer sa:
Oggler sa:
Är det inte lite olika innerdiameter på BH59, BH63, BH80 och BH90? (Och allt vad nu slangarna heter.)
Kanske går det hitta någon korrelation där (även om det känns far-fetched).
Tror de bättre (högre siffra) är mindre i innerdiameter.

Det stämmer nog angående slangarna. Jag tror att tex att BH59 har större diameter än BH90. På mina gamla XT-bromsar sitter det BH90 original både fram och bak. Samma på mina nuvarande XTR. Jag har funderat på om jag skulle prova med en grövre slang. Men jag har inte orkat trassla med det ännu. Någon stans känner man ju att man lägger ner mycket tid och pengar på det här. Hur vore det om shimano kunde leverera en broms som funkar istället? Som jag ändå har betalat för.

Oggler sa:
hm sa:
hm sa:

hm, märker du någon förbättring av bromsarna när de är varma. Om du tex tar in hojen i rumstemperatur jämfört med en kylig morgon?

måste nog säga att efter en hel del bromsande säga att mina bromsar är i bra skick nu och har inte märkt av nån vandrande bromspunkt längre.
fick byta belägg när jag nog fick lite olja på dom gamla samt att dom var slut, men nu tar bromsen konsekvent om än något långt ut och beläggen går inte isär lika mycket tror jag. undra om det blev lite väl mycket olja i systemet.

Min bakbroms (helt ny XT-9000) verkar funka relativt ok om temperaturen är ca 10 grader eller varmare. Kryper tempen ner mot ca 2-4 grader så börjar det bli riktigt problematiskt.

Har nu gjort den första riktiga riktiga testen sen jag fick mina handtag utbytta. Dvs. en heldag på åsen med liftassisterad cykling.

Det finns inte en endaste liten tendens till flytande bromspunkt. På min slarvigt luftade hybrider med zee ok och xt handtag.

Så jag håller fast vid: Tryck på shimano tills de byter era handtag/bromsar.

Körde fram och tillbaka på ett 500 m stigparti idag. Då började min Level Ultimate frambroms att bete sig som XTR-bromsarna gjorde. Vandrande bromspunkt. Ska höra med butiken, är fri service så här första året. Måste vara luft i systemet ändå tror jag. Bak fungerar ua.

Hej!

Har bytt mina xt m-8000 handtag hos ett shimano service center, de kändes sådär efter första rundorna... tänkte väl mest vad f-n
Men efter att ha läst på om varierande lycka med nya handtag och luftning så gjorde jag en ordentlig luftning själv och därefter känns de hur bra som helst!

Svårt att få ur luften! Men på detta vis fungerade det för mig...
Sedvanliga förberedelser
Fyll i 30% olja i koppen och skruva fast den i bromshandtaget
Fyll en 20ml spruta till 30% och fäst den via en slang på oket
Skapa först undertryck med sprutan så att luft i slangen åker ut
2-3 ggr sedan är det bara att trycka i typ 15ml och därefter dra ur 15ml (dra fort så att det bildas undertryck)
Knacka lite på ok, slangar + rör handtaget som vanligt
sedan är det bara att trycka i typ 15ml och därefter dra ur 15ml (dra fort så att det bildas undertryck) tills det slutar att komma bubblor
...för mig så kom det ut en strid ström av minibubblor en 5-6 gånger

Därefter är bromsarna hur stumma som helst med en tydlig bromspunkt som inte varierar.

Jag (TS) kan ju passa på att delge mina erfarenheter nu när jag kört med mina brosar (XTR 9000) ett tag.

De kinakr i kyla. Nu var det ju ett tag sedan det var kallt. Men sist det var endast några få plusgrader så trasslade bakbromsen rejält.

Sedan har jag nu upptäckt att greppunkten även flyttar sig när det skramlar rejält (även vid varmare väderlek). Skramlar rjält gör det oftast när det ät utför och då behöver man också bromsa. Det här är lite irritetande.

Nu har det gått lite tid och jag har hojat en hel del med mina XTR-bromsar. Problemet med vandrande greppunkt på grund av kyla märker jag inte av nu när det blivit varmt. Däremot så flyttar sig bromsppunkteh hej vilt när det skrammlar rejält. Det typiska är när man måste bromsa över en rotmatta utför. Rätt vad det är kan bromsen (gäller både bak och fram) bli helt stum. Det går nästan inte att trycka in handtaget något als. Nu har jag gett upp. Jag har luftat mig less. Nu lämnar jag in bromsarna till ett shimano service center för luftning. Löser inte det problemet så reklamerar jag bromsarna.

Oggler sa:
Nu har det gått lite tid och jag har hojat en hel del med mina XTR-bromsar. Problemet med vandrande greppunkt på grund av kyla märker jag inte av nu när det blivit varmt. Däremot så flyttar sig bromsppunkteh hej vilt när det skrammlar rejält. Det typiska är när man måste bromsa över en rotmatta utför. Rätt vad det är kan bromsen (gäller både bak och fram) bli helt stum. Det går nästan inte att trycka in handtaget något als. Nu har jag gett upp. Jag har luftat mig less. Nu lämnar jag in bromsarna till ett shimano service center för luftning. Löser inte det problemet så reklamerar jag bromsarna.

Be dem byta ut de defekta handtagen istället. Det hjälper :)

Tillbaka
Topp