Varför "Horst Alte"?

Berk

Aktiv medlem
Varför "Horst Alte"?
Varför fick stigen i Hellasgården namnet Horst Alte? Google ger ingen svar. Jag kan bara komma på Horst Tappert och Der Alte. Men två tyska krimi-stjärnor har väl ingenting att göra med en stig i Sverige, eller?

Varför "Horst Alte"?
Berk sa:
Varför fick stigen i Hellasgården namnet Horst Alte? Google ger ingen svar. Jag kan bara komma på Horst Tappert och Der Alte. Men två tyska krimi-stjärnor har väl ingenting att göra med en stig i Sverige, eller?

Har undrat samma sak i en massa år nu så tack för att du lyfter mysteriet :)

Varför "Horst Alte"?
Jag trodde att horst var samma som på tyska, men wiktionary säger:
horst
uttal: /hɔʂt/
bergsparti som till följd av förkastning kommit att ligga högre än omgivningen (t ex Omberg)

Fanns det en brott där?

Varför "Horst Alte"?
Nolla strava så allt underligt försvinner "nasses nedförslöpa" segment 40m långt. :)

Kul fråga. I Göteborg var det en massa citat från nån film eller bok som användes va?

Varför "Horst Alte"?
Jag hittade på namnet när jag för många år sedan utforskade berget. Längst västerut, intill den gigantiska stenhällen reser sig en förkastning som nästan ser ut som en hatt. Den som minns sina geografilektioner vet att en förkastning som sticker upp kallas för en Horst. Strax intill berget ligger Älta, men Horst Älta lät ju inte så kul. Så det fick bli Horst Alte, det lät härligt tyskt. Och dessutom betyder Alte också gammal på tyska, vilket ju berget faktiskt är.

De flesta brukar ta någon av nedfarterna som ligger före jättehällen. Men som bonus kan jag tipsa om att åka över hällen och hålla söder om Horsten. Efter några knepiga klackar så börjar där en fin utförslöpa som någon extrautrustat med ett par små hopp och någon berm. Det är kort men kul.

Varför "Horst Alte"?
Tack så mycket för att lösa mysteriet, Aron!
Jag körde stigen bara en gång, när jag cyklade "Horst Alte" turen från din bok. Jag minns ingen nedfart, men kanske är det i motriktning (jag körde också lite fel, trots att jag hade GPS data från boken i cykeldatorn, tack för det också!).

Varför "Horst Alte"?
Berk sa:
Jag körde stigen bara en gång, när jag cyklade "Horst Alte" turen från din bok. Jag minns ingen nedfart, men kanske är det i motriktning (jag körde också lite fel, trots att jag hade GPS data från boken i cykeldatorn, tack för det också!).

Någon nedfart måste du ha kört. ? Berget är rätt brant hela vägen runtom. Utom på södersidan som är dödsbrant*. Enklast är att cykla upp grusvägen, sen har man fyra nedfarter att välja på. En norrut som startar NV om telemasten. Två rakt fram innan jättehällen, en går norrut och en går söderut. Sen finns det den jag kände tidigare.

*Här använder jag ordet döds bokstavligt. Om du inte varit uttagen till Red Bull Rampage så tänk inte ens tanken.

Varför "Horst Alte"?
Aron sa:
Någon nedfart måste du ha kört. ? Berget är rätt brant hela vägen runtom. Utom på södersidan som är dödsbrant*. Enklast är att cykla upp grusvägen, sen har man fyra nedfarter att välja på. En norrut som startar NV om telemasten. Två rakt fram innan jättehällen, en går norrut och en går söderut. Sen finns det den jag kände tidigare.

*Här använder jag ordet döds bokstavligt. Om du inte varit uttagen till Red Bull Rampage så tänk inte ens tanken.

Har nu laddat ner min GPS data och ser varför jag inte körde en nedfart: jag körde inte upp heller. Jag har missad precis alte horsten! Ska köra en gång till, turen var fin!

Varför "Horst Alte"?
Aron sa:
Berk sa:

Det låter som en utmaning för någon Ripmo med ryttare? :)

Varför "Horst Alte"?
Aron sa:

Om jag nu är på samma ställe i tanken som du beskriver ("hemmaberget i Äta") så finns det iaf en stig som är fullt körbar söderut längs villatomterna. Dock rejält brant bitvis med mycket släpbroms. Att ta sig ner på hällarna är desto värre, har försökt hitta en väg ner, men det blir alltid någon bit som är okörbar.

Varför "Horst Alte"?
Idag cyklade jag Horst Alte turen för andra gången (nu tillsammans med min son) och hittade horsten. Förstår nu varför jag körde fel första gången: 100 meter innan början av vägen som leder uppför horsten går GPS linien från Aron's genom skog utan stig. Kanske fanns en stig där för några år sen.
Fin cykling ovanpå Horst Alte! Hela turen är fin, också för (vältränade) barn, förutom några längre rutmattor. Lämpligare för FS än våra HT, men tror att en FS är för tungt för en 6-åriga.

Tillbaka
Topp