Varför inga happyrides i Stockholm?

stepanov

Ny medlem
Jag tycker att det skulle vara jättekul om folk ibland postade när de drog ut till Hellas eller Fornstigen eller var det nu är alla åker. Ni behöver inte göra det varje gång, men ibland iaf. Det känns som om ungefär var tionde happyride-tråd här på forumet handlar om Stockholm, resten är i GBG. Det finns säkert en bra anledning till varför det anordnas så få rides här i Stockholm, kanske för att vi skulle bli alldeles för många? Vad tror ni?

dom kommer och går.. igår var det en tur på fornstigen och i lördags var det en långtur med ca 40 pers. jag kommer köra runt sicklaskiftet i morgon eftermiddag, bara att hänga på :o) det e ganska skönt att man bara blir runt fem pers, mindre stopp.. igår mötte jag lite folk efter att ha cyklat själv och det blev ju en happyride helt plötsligt. ju mer du är ute desto fler träffar du och knyter således nya kontakter. enkelt va??

joo, det är helt sant. Det roliga är bara att jag nästan aldrig möter folk när jag är ute och cyklar. Har nog snittat 3 ggr i veckan nästan hela sommaren och jag möter kanske 1 cyklist per runda. Oftast saktar jag ned och söker ögonkontakt så att man kan stanna och snacka en stund, men de flesta bara fortsätter.

Stockholm är en ganska stor stad med många cyklister som känner varandra. När några personer sms´ar, ringer eller mailar varandra så blir gruppen i allafall tillräckligt stor utan att annonseras på forumet. Däremot inte sagt att det är en dum idé att annonsera ut en ride, hur ska man annars kunna träffa nytt folk?

I mindre städer är det dock bra om det finns en person som vill ta på sig ledarrollen. Leo`s exempel är ju föredömligt.

Det verkar som vi i småstäderna helt enkelt är lite mer öppna och trevliga? ;-) Säger som Orup, "Stockholm har blivit kallt...", eller?

/Leo

stepanov skrev:
-------------------------------------------------------
> Det finns säkert en
> bra anledning till varför det anordnas så få
> rides här i Stockholm, kanske för att vi skulle
> bli alldeles för många? Vad tror ni?

Äsh, ni har då bara ingen Leo. =))
Som förövrigt ska ha mycket creds
för att hålla i och dra igång
så mycket cykelturer.

Leo for president! Den mannen borde ha lön och spons från cykelhandlarnas branch organisation så mycket som han gör för gräsrotscyklandet i Göteborg med omnejd.
//D

Kan vi inte ordna en på lördag eller söndag...?
JAg har aldrig fattat vilket tempo andra kör i? Skulle vara kul att få en referens mot de jag cyklar med nu.

Kom igen nu stepanov bestäm en dag så kör vi stenhårt på det!
JAg är riktigt sugen! Inte minst skulle det vara kul att filma/ fota andra i spåret =)
Nu filmar jag bara en tom stig framför mig.

Mvh Håkan alias Herr Punka, Gyttjebrottaren eller varför inte Herr Satan i gatan då det faller sig=)

(Uttråkad och tittar på PeteFagelin härliga Mtb filmer)

Markus F skrev:
> Stockholm är en ganska stor stad med många
> cyklister som känner varandra. När några
> personer sms´ar, ringer eller mailar varandra så
> blir gruppen i allafall tillräckligt stor utan
> att annonseras på forumet. Däremot inte sagt att
> det är en dum idé att annonsera ut en ride, hur
> ska man annars kunna träffa nytt folk?
>
> I mindre städer är det dock bra om det finns en
> person som vill ta på sig ledarrollen. Leo`s
> exempel är ju föredömligt.

Samtidigt som det i en storstad finns många cyklister som kanske inte känner mer än några enstaka andra cyklister eller kanske inga andra alls. Då blir man lätt ensam om ingen av de 'vanliga' kan eller man inte ens hunnit skaffa sig några cykelkompisar.

Sen ser jag inte varför det inte vore lika bra i en större stad med ngn som tar på sig att arrangera happy-rides. Göteborg är heller knappast någon byhåla så skillnaden kan knappast vara enorm. Däremot verkar folk generellt vara lite mer sociallt lagda/öppna mot att träffa nya människor.

/C

De i stockholm som cyklar i större grupper kanske använder andra sätt att kommunicera, bortsett från forumet, för att "slippa" andra som klampar in i deras lilla skyddade bubbla? =P

Kolla runt med redan befintliga träningar, t.ex fredrikw:s pass i nick eller farsta.
Då kommer du träffa en massa andra cyklister och får då möjlighet att knyta kontakter, t.ex efter en onsdagskörning väcke intresset för ett extrapass på tors/fre...

Tobe skrev:
> De i stockholm som cyklar i större grupper kanske
> använder andra sätt att kommunicera, bortsett
> från forumet, för att "slippa" andra som klampar
> in i deras lilla skyddade bubbla? =P

Jag tror det är just det som är grejen. Folk vill inte ALLTID cykla i större grupper. Ofta om man utlyser en ride, åtminstone om man gör det i god tid, kan det bli 20 pers eller mer som kommer på turen.
Visst är det roligt att träffa andra likasinnade men är man 20 pers så kommer stor del av tiden att ägnas åt väntning även om man är hyffsat jämnsnabba. Det är helt enkelt roligt ibland men inte varje gång, man vill ju cykla också...

herregud.. det finns stående turer på NICKspåret varje onsdag, dagligen slänger någon upp en tråd om att hoja i hellas och med jämna mellanrum går det en större happypryl i stockholm. öppna ögonen!

att det sedan har bildats olika grupper med kompisar som kör lite oftare för sig själva är väl knappast något negativt?

ah.. sorry, insåg att jag är från tokholm, fjollträsk, baksidan osv där det bara är negativt, kallt och hårt.

Tobe skrev:
> De i stockholm som cyklar i större grupper kanske
> använder andra sätt att kommunicera, bortsett
> från forumet, för att "slippa" andra som klampar
> in i deras lilla skyddade bubbla? =P

Klart det finns etablerade strukturer som kör, men att säga att det inte är några happyrides i stockholm är väl att ta i? Var var ni i onsdags när vi körde fornstigen tex? Den rundan var ju stadgeenligt utlyst. Eller roslagsledsrundan i somras som samlade hela två personer?

Edit: Sen verkar det iofs vara ett stockholmsfenomen att allt ska ändras på. Om man utlyser en ride så kommer genast ett gäng inlägg som "Kan vi inte köra en timma senare" eller "oj, kan vi byta dag" eller "jag bor i korpilombolo, det blir för långt att åka".

Senast redigerad av en moderator:
JLarsson skrev:
Var var ni i onsdags
> när vi körde fornstigen tex? Den rundan var ju
> stadgeenligt utlyst. Eller roslagsledsrundan i
> somras som samlade hela två personer?

Eller varje onsdag i Nick-spåret?
/J

Turer med 20-30 pers (eller ännu mer) är väl inte så himla skoj ärligt talat, så jag kan förstå dem som inte vill annonsera sina turer.

Vad gäller runt Sicklaskiftet, Hamamrbybacken, Nackareservatet, Hellas, Erstavik, så drar du ut själv en solig helgdag så kommer du garanterat för eller senare träffa på andra bekanta cykelkamrater som man säkert kan hänga på. Om man mutar dom med torkade aprikoser först.

Men om man saknar happyrides, varför inte dra igång en sjävl mha en tråd här? Enkelt fixat!

bruse skrev:
> Äre inte dags för Roslagsledshemskheten snart
> igen?!

Något säger mig att det kommer ett inlägg rörande detta till helgen... det ryktas om 21/10....men inget är säkert.

JLarsson skrev:
>
> Edit: Sen verkar det iofs vara ett
> stockholmsfenomen att allt ska ändras på. Om man
> utlyser en ride så kommer genast ett gäng
> inlägg som "Kan vi inte köra en timma senare"
> eller "oj, kan vi byta dag" eller "jag bor i
> korpilombolo, det blir för långt att åka".

Jag är lite nyfiken på vilken nivå det brukar vara på cyklandet. Känns mindre lockande att ge sig ut tillsammans med 10 xc-proffs och agera bromskloss. Vet att när vi gruppåkte mc så väntade vi alltid in dom lite långsammare med jämna mellanrum men när det är cykling så känns inte det lika självklart då man ju ändå vill ha ett flöde på passet.

Onsdagens tur runt Fornstigen är jag glad att den blev utlyst och att man nappade. Kanonstigar som upptäcktes och trevliga cyklistkompisar.

När kör vi igen? : )

Till pudelns kärna: Visserligen tycker jag mig ha observerat att aningen färre Rides utlyses, men det kanske är så att under de tre år Happy varit uppe så har cykelgrupperingar och organisationsformer utkristalliserats så att dom är mer eller mindre givna. Därav färre utysta rides.

Att Stockholm skulle vara hårt och kallt dementeras å det grövsa, däremot kanske tonen blir lite "personlig" (läs t.ex. i tråden "Hellas ikväll utan pannlampa" där jag är sarkastisk mot Johan A, dock har ju vi som cykelpolare redan lärt känna varande) och att det kan verkar avskräckande att följa med mot dom som hittils inte känner igen andra så bra.

Nåja, nog svamlat medans jag smälter lunchen.

stepanov skrev:
> Jag tycker att det skulle vara jättekul om folk
> ibland postade när de drog ut till Hellas eller
> Fornstigen eller var det nu är alla åker. Ni
> behöver inte göra det varje gång, men ibland
> iaf. Det känns som om ungefär var tionde
> happyride-tråd här på forumet handlar om
> Stockholm, resten är i GBG. Det finns säkert en
> bra anledning till varför det anordnas så få
> rides här i Stockholm, kanske för att vi skulle
> bli alldeles för många? Vad tror ni?

Jag kan inte låta bli.
Finns det en anledning till varför du cyklar så pass mycket utan att posta så att du kan få med dig några cykelkompisar?

Eller väntar du på inbjudan att få posta en inbjudan?

Så, nu har du rätt att starta happyrides ;)

Jag brukar posta här ibland när jag drar ut, men det är nästan aldrig någon som hänger på eftersom jag lägger ut tråden bara ett par timmar innan jag drar. Resten av gångerna är så pass spontana att jag inte hinner posta innan jag drar ut. Men det är rätt, jag ska lägga up trådar oftare, och då kanske ett par dagar innan. jag måste leva som jag lär.

Av någon anledning så tycker jag att alla turer i sthlm som inte heter HAPPYRIDE inte är så många som åker på. Typ onsdagsturerna och det vanliga "jag står vid backen om 2timmar" trådarna.

Men så fort det står happyride i rubriken på blir det 40+ vilket kan vara skitkul ibland. Men inte varje gång.

Och när jag erik och stalle var i götet och roppade happyride så blev vi inte alls många. Men det kanske bara berodde på mig och erik=D

Ville skrev:
> Och när jag erik och stalle var i götet och
> roppade happyride så blev vi inte alls många.
> Men det kanske bara berodde på mig och erik=D

Det berodde nog till stor del att det var mitt i semestern och de flesta goa Göteborgarna inte var i stan just då. :-)

/Leo

stepanov skrev:
> Jag brukar posta här ibland när jag drar ut, men
> det är nästan aldrig någon som hänger på
> eftersom jag lägger ut tråden bara ett par
> timmar innan jag drar. Resten av gångerna är så
> pass spontana att jag inte hinner posta innan jag
> drar ut. Men det är rätt, jag ska lägga up
> trådar oftare, och då kanske ett par dagar
> innan. jag måste leva som jag lär.

Där har du en av anledningarna kanske. Många av oss arbetar, och har inte alltid bara ett par timmar på oss, att a os she byta om, käka å dra ut.

Precis, några dagar innan, minst en.

Tillbaka
Topp