Varför inte skärmar?

Varför inte skärmar?
Skärmar är bra om dem är bra anpassade. Men själv så cykelpendlar jag inte så ofta så jag brukar inte prioritera skärmfästen på ramar.

Varför inte skärmar?
Som med allt annat i aero-världen är det svårt att veta vad man får i praktiken. Jag har kört med SKS AL 46 som är monterade så att jag får plats (och lite skydd) när jag kör med grushjul. Med smalare däck blir det en glipa mellan däck och skärm och jag har dessutom monterat ego- och kompislapp som knappast kan förbättra luftmotståndet. Utan ego-lappen blir dom där skärmarna rätt meningslösa eftersom drivlinan knappt skyddas alls. Min personliga erfarenhet från lopp som UTU och Sverigetempot är iaf att min cykel med skärmar inte rullar uppenbart sämre än cyklar utan skärm. Med kolfiberskärmarna @Raggamuffin länkade till kan man kanske spara runt 150 g (hittade inga viktuppgifter för 40 mm- och 50 mm-skärmarna), men det kostar ju en slant.

Här är en bild från i somras (det regnade så klart), som bonus får ni med en snabb randonneur i bakgrunden!
Visa bilaga 649807
Källarbacken ❤️

Varför inte skärmar?
Denna oändliga ängsligheten att inte göra som andra...

Tänk ändå att en enkel fråga om skärmar kan handla om så många saker. Rädsla, ångest, glädje och medmäsklighet. Författaren Ernst Brunner sa en gång att i varje boxare finns en filosof. Undrar om det inte också gäller för varje cyklist, med eller utan skärmar.

Varför inte skärmar?
Har för feta däck på min gravel-pendlare, så jag får inte på mina skärmar.
40% av året funkar det hyfsat bra.
Har dock beställt nya Vår/Höst däck och Vinterdäck så jag kan få på skärmarna de blötaste perioderna.

Sen ser den lite sportigare ut utan.
#posör

Varför inte skärmar?
Har funderat över varför det inte är så mkt skärmar på mountainbikes om man jämför med terrängmotorcyklar. Finns väl praktiska skäl till det, själv har jag såna där små där det funkar. Helt tysta, är inte i vägen hittills och är ok utseendemässigt.

Varför inte skärmar?
Frågan är ju helt felställd och borde vara "Varför inte velomobil?" inledd med

trots att man både får både skärmar och aero i ett och samma paket
Hur är en velomobil i soligt och riktigt varmt väder? Finns det AC eller blir det bastu/ugn, kanske ffa om man ska uppför en lång brant backe?

Varför inte skärmar?
Har funderat över varför det inte är så mkt skärmar på mountainbikes om man jämför med terrängmotorcyklar. Finns väl praktiska skäl till det, själv har jag såna där små där det funkar. Helt tysta, är inte i vägen hittills och är ok utseendemässigt.

Jag har inte den accelerationen att det blir ett problem, har man tempolår så förstår jag.

Varför inte skärmar?
Hur är en velomobil i soligt och riktigt varmt väder? Finns det AC eller blir det bastu/ugn, kanske ffa om man ska uppför en lång brant backe?
Den är extremt svettig i det vädret... eller i uppförsbackar... Jag fick hälla ur sätet efter sådana turer när jag hade en. Men skärmarna fungerade väldigt bra å andra sidan.

Varför inte skärmar?
Är de redan fredag? ??

Det tror jag inte.

Men vädret är så otroligt fin idag i Stockholm att det klart inte behövs skärmar. Jag valde att cykla genom stan för att göra några ärenden som jag behövde göra sedan länga (hämta den andra ny ID-kort till sonen (konsulaten stansade nya kortet isf gamla)), men måste medger att jag hade skärmar på pendlaren.

Varför inte skärmar?
Jag har en mycket enkel och smått genial princip som fungerar till 100%. Behöver jag skärmar så använder jag skärmar. Har jag inte behov av skärmar så använder jag inte skärmar.

Om livet bara var så enkelt ...

På mina MTBs har jag alltid en små skärm fram. Jag har köpt en riktigt var mudhugger till bak, men den har jag bara använt två gånger för att det behövs åtta buntband för att montera den.

Varför inte skärmar?
Jag har en mycket enkel och smått genial princip som fungerar till 100%. Behöver jag skärmar så använder jag skärmar. Har jag inte behov av skärmar så använder jag inte skärmar.
En annan enkel och genial princip är att inte cykla i kladd och/eller regn så behöver man inte skärmar öht. Det minskar även underhållsbehov och behov av andra resurser som cykelspecifika regnkläder, etc.

Varför inte skärmar?
Proffsen kör utan så då gör jag också det.

Nä... Jag har ett antal cyklar, de flesta utan skärmar, ett par med, och någon där jag ibland monterar på skärmar.

De som jag cyklar på när jag har vanliga kläder på mig sitter det skärmar på.

Pendlar-cx - en hade skärmar när det var blött ute. MTB och lvg har jag ass-saver på i regn.

Gravel är nog vettigt att ha skärm på, kanske. Men det är ju fult ;)

Brukar försöka tvinga barnen att ha skärmar på sina "till-plugget-mtb" - men de envisas med att vilja plocka av dem...

Varför inte skärmar?
Har en regn/vinter gravel med skärmar på hela tiden.
Och kör enduroskärm fram på gaffeln på mtb o hänger på en bakskärm när det är riktigt blött I skogen. Var riktigt skönt att cykla hela cykelvasan utan att vara blöt i röven?

Varför inte skärmar?
Om livet bara var så enkelt ...

På mina MTBs har jag alltid en små skärm fram. Jag har köpt en riktigt var mudhugger till bak, men den har jag bara använt två gånger för att det behövs åtta buntband för att montera den.

Ja, fästet till Mudhugger är riktigt idiotiskt. Som gjort för att man inte ska orka ta bort och sätta dit den efter behov. Men det går att lösa:

PC310003_2048.jpg

Varför inte skärmar?
En annan enkel och genial princip är att inte cykla i kladd och/eller regn så behöver man inte skärmar öht. Det minskar även underhållsbehov och behov av andra resurser som cykelspecifika regnkläder, etc.

Jag gillar hur du tänker angående att undvika regn men om man inte cyklar ökar ju behovet av skärmar desto mer och större dessutom. Typ 55" och uppåt

Varför inte skärmar?
På pendlarcykel än är det skärmar som gäller för min del, väder är inte alltid detsamma på morgon resp kväll när man ska hem.

På racer och gruscykel är det inga skärmar. Normala skärmar snor dessutom ganska mycket effekt, blir väldigt tydligt om man cyklar i en snabbklunga i 40+.

Varför inte skärmar?
Jag efterlyser elektroniska skärmar som man parar ihop med mobilen, och som slås av och på med mobilens vanliga skärmsläckare, och som synkas med SMHI-appen. Individer med dålig kundfokus skickas lämpligen på skärmkurs.
Ska du ha dem synkade med SMHI-appen så är de på när de är soligt och av då de regnar! ?

Tillbaka
Topp