Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kanske är Oldfields-fans?Varför skriver folk ”tubular” istället för tubdäck?
Kanske är Oldfields-fans?
Frågan borde ställas omvänt: varför kör folk på annat än tubdäck?
Klocksnurror menar du?Tubular menar du?
För att ingen lärt mig/folk hur svårt/enkelt det är.Frågan borde ställas omvänt: varför kör folk på annat än tubdäck?
Title: The Tubular Tire Tango: A Hilarious Guide to Removing and Installing Tubular TiresFör att ingen lärt mig/folk hur svårt/enkelt det är.
Men det är ju på engelska och nåt jag aldrig gjort tidigare. Omöjligt!Title: The Tubular Tire Tango: A Hilarious Guide to Removing and Installing Tubular Tires
Introduction:
Welcome, brave souls, to the exhilarating world of tubular tires! In this quirky manual, we will take you on a whimsical journey through the steps of removing and installing these peculiar creatures. So fasten your seatbelts and prepare for a hilarious ride filled with laughter and tire-related shenanigans!
Chapter 1: Farewell, Old Tire!
Step 1: Bid farewell to your old tubular tire, shedding a single tear for the many adventures you've shared together. Don't worry, we'll make sure the new tire lives up to the hype!
Step 2: Summon your inner tire whisperer and locate the valve. Whisper sweet nothings to the valve stem as a token of appreciation for its tire duties.
Step 3: Like a magician pulling a rabbit out of a hat (or a tire out of a frame), gently pry the tire off the rim using tire levers. Remember, it's all about finesse, not brute force!
Chapter 2: Embracing the New Tire!
Step 1: Unleash the mighty tubular glue! This is where the true test of your bravery begins. Apply glue to the rim like an artist wielding a brush, but be careful not to glue your fingers together—trust us, it's not a fun experience.
Step 2: Now, summon your tire juggling skills and deftly position the tire onto the rim, making sure it aligns perfectly. Imagine you're dressing a mini-fashion model for the runway. Fabulous!
Step 3: Time for the most exhilarating part—pumping up the tire! With a pump in one hand and an air of excitement, inflate the tire to the recommended pressure. Embrace the hiss of air escaping as a battle cry of victory!
Chapter 3: The Final Act of Brilliance!
Step 1: As a reward for your heroic efforts, take a moment to admire your newly installed tubular tire. Give it a pet name and whisper words of encouragement—it's going to be a great ride!
Step 2: Secure the tire by adjusting the tension and alignment. It's like a delicate dance routine, ensuring the tire is snug but not too tight. Feel the rhythm, let the bike guide your moves!
Step 3: Lastly, gather your audience (or a few curious onlookers) and take your bike for a spin. Feel the wind in your hair, the pavement beneath your wheels, and relish in the fact that you triumphed over the tubular tire tango!
Epilogue:
Congratulations, dear readers, on completing the whimsical adventure of removing and installing tubular tires! Remember, in the grand scheme of life, it's the little tire-related escapades that bring us joy and laughter. So, embrace the quirks of the cycling world and continue pedaling on, with a smile on your face and tubular tires beneath you. Happy cycling, my fellow adventurers!
[Accompanied by humorous illustrations of tire levers doing acrobatics, a tire wearing sunglasses and a top hat, and a cyclist performing a dance routine with a bike.]
Varför inte?Varför?
Because svengelska är en svår speech att wrajta.Varför skriver folk ”tubular” istället för tubdäck?
Ska vara ärlig och säga att jag aldrig kört med det, har bara hört (av snabbare cyklister än jag) att det är ett helvete att laga punkor. Är där några fördelar med tuber över (för mig) normala kanttråd?Varför inte?
Ska vara ärlig och säga att jag aldrig kört med det, har bara hört (av snabbare cyklister än jag) att det är ett helvete att laga punkor. Är där några fördelar med tuber över (för mig) normala kanttråd?
Framförallt är det helvetiskt dyrt att laga punka (=byta tubdäck). Jag har haft betydligt mer krångel med tubeless än tub när det kommer till montering.Ska vara ärlig och säga att jag aldrig kört med det, har bara hört (av snabbare cyklister än jag) att det är ett helvete att laga punkor. Är där några fördelar med tuber över (för mig) normala kanttråd?
Rullar bättre än vanliga däck med butylslang, mer följsamma så upplevs som mjukare, kan rulla hem på de om man kör sönder de. Gäller bara fina tubdäck då, billiga tubdäck ska man hålla sig borta från.Ska vara ärlig och säga att jag aldrig kört med det, har bara hört (av snabbare cyklister än jag) att det är ett helvete att laga punkor. Är där några fördelar med tuber över (för mig) normala kanttråd?
Inte min lista ju, bikeradars.@glitch Har du samma lista för super-prestige?
Men har inte även CX gänget börjat köra mer och mer tubeless?
-1Rullar bättre än vanliga däck med butylslang
+1mer följsamma så upplevs som mjukare, kan rulla hem på de om man kör sönder de.
+1Gäller bara fina tubdäck då, billiga tubdäck ska man hålla sig borta från.
+1Sen kom tubeless. Mjuka med lägre tryck utan att tappa rull...
Du har sett ljusen!Jag körde tub för att få sniffa lim, tyvärr punkade jag så sällan så det blev inte så mycket sniffande som jag hoppats.
Men hjulen var lätta och det rullade riktigt bra. Och alla förståsigpåare sa att det var helt omöjligt att köra tub utan följebil. Jag körde min första randoserie på tub, men vad vet jag. Det funkade då. Nu kör jag tubeless, cykeln är helt prickig från gucka som sprutat, kläderna likaså.
Men det livar ju upp lite, från att titta på röven framför hela rundan till att bli nedsprutad av något tubeless pinka som tätar dåligt.
Nu har jag testat att blanda glitter i tubeless guckan, så nu är jag prickig och glittrar. Sån win!
Nu har jag ju fått instruktioner av @ulffo i hur man limmar, men det finns ju tejp också. Tror inte att tub är så jävla krångligt som folk säger, är nog mest en vanesak. Som med Pentasport. ?
Precis, många tror att man måste lägga på tuben när det är nylimmat och kladdigt, då är det som svårast att få det bra.Det är inte så krångligt men det är vänte/torktid.
Jag använder remsan från en gammal tejp när jag limmar med.
Då kan man lägga på tuben och rätta till den sen drar man remsan som när man tejpar.
En tub lim är mer än tillräckligt för 2 hjul.
Jag brukar nöja mig med att lägga på ett lager på däcken så det mättas lite redan när jag köpt nya däck. Sedan får det vara tills jag behöver byta. Då på med ett litet ”glidlager” och bums på fälgen bara. Att det är nylimmat gör att det är lätt att justera på fälgen. (Förutsättning att fälgen har gammalt lim på sig.)Precis, många tror att man måste lägga på tuben när det är nylimmat och kladdigt, då är det som svårast att få det bra.
3 lager lim räcker, 2st på däck, en på fälg.
Pumpa däcket precis så det börjar vända sig ut&in och sätt ett buntband runt det för att få det att ligga still och ta mindre plats, det blir som en 8a utan att det korsar sig.
En tub lim är mer än tillräckligt för 2 hjul.
Jag brukar limma sista lagret på morgonen, sen väntar jag till kvällen med att lägga på däcket, det ska vara torrt att ta på ytorna, då är det lätt att rätta till ojämnheter och få det centrerat. pumpa någon bar, pumpar man för hårt när det sitter på fälgen vill däcket vrida sig där också och risken för att kavla ökar.
Sen väntar jag till morgonen och pumpar fullt tryck och cyklar.
Som sagt, det är att vänta 6-8h mellan lagren av lim som gör det segt att hålla på med. Men med lite framförhållning är det verkligen inget problem.
Jag har sällan reservtuben (21mm!Största nackdelen med tub på lvg är ju att man måste släpa på en reservtub. Om man inte kan ringa på servicebilen. ?
Men om man hade en reservtub med lite gamla limrester gick det ju mycket snabbare att fixa punka än att byta slang.
Jag har sällan reservtuben (21mm!) på cykeln utan brukar fuska med att bara ha en flaska slanglössås, ett välfyllt karmakonto och vetskapen om att det finns en hel yrkeskår som inte gör något annat än att köra och hämta folk med bil.
Thinnertrasan vandrar mellan husenOm man är född på 1900-talet och således kör tubeless, kan man ändå ha med en påse kontaktlim att sniffa på?
Antar att det är hela grejen och då slipper man tuberna?