Varför kör folk tubular?

Varför kör folk tubular?
Rubriken: Tubulära däck: Den ultimata valet för den blivande cyklisten

Ingress:
Som en ny cyklist kan valet av rätt däck vara överväldigande. Det finns ett brett utbud av däcktyper på marknaden, men för den ultimata upplevelsen och prestandan bör du överväga att välja tubulära däck. Dessa däck har blivit synonyma med professionella cyklister och för gott skäl. I den här artikel kommer vi att utforska fördelarna med tubulära däck och varför de är det bästa valet för den blivande cyklisten.

Brödtext:
Att vara ny inom cyklingens värld är spännande och utmanande på samma gång. För att verkligen njuta av din cykelupplevelse och få ut det mesta av din träning är valet av rätt däck av yttersta vikt. Det finns många faktorer att överväga, som slitstyrka, grepp och rullmotstånd. Medan det finns olika typer av däck tillgängliga på marknaden, är tubulära däck kända för att vara de bästa alternativen för ambitiösa cyklister.

Tubulära däck har en lång historia inom cykelsporten och har använts av professionella tävlingscyklister i årtionden. Vad som skiljer dem från vanliga däck är deras konstruktion. Istället för att ha en separat slang och däck, är tubulära däck en enhetlig enhet där slang och däck är sammanfogade till en enda enhet. Denna design ger flera fördelar för cyklisten.

En av de mest anmärkningsvärda fördelarna med tubulära däck är deras överlägsna prestanda. De är utformade för att vara lätta och erbjuder en smidig åktur. Den enhetliga konstruktionen minskar rullmotståndet, vilket gör det lättare att hålla en högre hastighet och spara energi under cykelturen. Med tubulära däck får du en mer responsiv och smidig känsla när du trampar på pedalen, vilket kan göra en stor skillnad i tävlingssituationer eller när du försöker slå personliga rekord.

En annan fördel med tubulära däck är deras överlägsna grepp. Den limmade designen ger ett närmare kontakt med underlaget, vilket ökar greppet på vägen eller banan. Detta är särskilt viktigt i kurvor eller vid snabb accelerering, där bra grepp kan göra skillnaden mellan att behålla kontrollen eller att tappa den. Med tubulära däck får du en förbättrad hanteringsförmåga och en ökad känsla av säkerhet när du tar cykeln till gränserna.

En annan viktig faktor att överväga är punkteringsrisken. Tubulära däck har en mindre risk för punktering jämfört med vanliga däck. Eftersom de inte har en separat slang som kan klämmas mellan däcket och fälgen, minskar risken för plötsliga punkteringar avsevärt. Dessutom, om du får en punktering, kan tubulära däck vara lättare att reparera. Eftersom slang och däck är en enda enhet kan du enkelt byta ut eller reparera dem utan att behöva ta av däcket från fälgen.

Även om tubulära däck erbjuder många fördelar, finns det några saker att tänka på. Monteringen av tubulära däck kan vara mer komplicerad och kräva specialverktyg och tekniker. Dessutom kan priset vara högre än för vanliga däck och reparationer kan vara dyrare. Det är också viktigt att notera att tubulära däck kräver användning av specifika fälgar, vilket kan begränsa dina alternativ när det gäller att byta däck.

Avslutning:
För den blivande cyklisten är valet av däck en viktig del av cykelupplevelsen. Tubulära däck erbjuder enastående prestanda, överlägset grepp och minskad punkteringsrisk. Dessa fördelar gör dem till det bästa valet för ambitiösa cyklister som strävar efter att förbättra sin hastighet och prestanda. Trots vissa nackdelar, som priset och monteringskomplexiteten, är tubulära däck definitivt värt att överväga för den som vill ta sin cykling till nästa nivå.

Varför kör folk tubular?
För att ingen lärt mig/folk hur svårt/enkelt det är.
Title: The Tubular Tire Tango: A Hilarious Guide to Removing and Installing Tubular Tires

Introduction:
Welcome, brave souls, to the exhilarating world of tubular tires! In this quirky manual, we will take you on a whimsical journey through the steps of removing and installing these peculiar creatures. So fasten your seatbelts and prepare for a hilarious ride filled with laughter and tire-related shenanigans!

Chapter 1: Farewell, Old Tire!

Step 1: Bid farewell to your old tubular tire, shedding a single tear for the many adventures you've shared together. Don't worry, we'll make sure the new tire lives up to the hype!

Step 2: Summon your inner tire whisperer and locate the valve. Whisper sweet nothings to the valve stem as a token of appreciation for its tire duties.

Step 3: Like a magician pulling a rabbit out of a hat (or a tire out of a frame), gently pry the tire off the rim using tire levers. Remember, it's all about finesse, not brute force!

Chapter 2: Embracing the New Tire!

Step 1: Unleash the mighty tubular glue! This is where the true test of your bravery begins. Apply glue to the rim like an artist wielding a brush, but be careful not to glue your fingers together—trust us, it's not a fun experience.

Step 2: Now, summon your tire juggling skills and deftly position the tire onto the rim, making sure it aligns perfectly. Imagine you're dressing a mini-fashion model for the runway. Fabulous!

Step 3: Time for the most exhilarating part—pumping up the tire! With a pump in one hand and an air of excitement, inflate the tire to the recommended pressure. Embrace the hiss of air escaping as a battle cry of victory!

Chapter 3: The Final Act of Brilliance!

Step 1: As a reward for your heroic efforts, take a moment to admire your newly installed tubular tire. Give it a pet name and whisper words of encouragement—it's going to be a great ride!

Step 2: Secure the tire by adjusting the tension and alignment. It's like a delicate dance routine, ensuring the tire is snug but not too tight. Feel the rhythm, let the bike guide your moves!

Step 3: Lastly, gather your audience (or a few curious onlookers) and take your bike for a spin. Feel the wind in your hair, the pavement beneath your wheels, and relish in the fact that you triumphed over the tubular tire tango!

Epilogue:
Congratulations, dear readers, on completing the whimsical adventure of removing and installing tubular tires! Remember, in the grand scheme of life, it's the little tire-related escapades that bring us joy and laughter. So, embrace the quirks of the cycling world and continue pedaling on, with a smile on your face and tubular tires beneath you. Happy cycling, my fellow adventurers!

[Accompanied by humorous illustrations of tire levers doing acrobatics, a tire wearing sunglasses and a top hat, and a cyclist performing a dance routine with a bike.]

Varför kör folk tubular?
Title: The Tubular Tire Tango: A Hilarious Guide to Removing and Installing Tubular Tires

Introduction:
Welcome, brave souls, to the exhilarating world of tubular tires! In this quirky manual, we will take you on a whimsical journey through the steps of removing and installing these peculiar creatures. So fasten your seatbelts and prepare for a hilarious ride filled with laughter and tire-related shenanigans!

Chapter 1: Farewell, Old Tire!

Step 1: Bid farewell to your old tubular tire, shedding a single tear for the many adventures you've shared together. Don't worry, we'll make sure the new tire lives up to the hype!

Step 2: Summon your inner tire whisperer and locate the valve. Whisper sweet nothings to the valve stem as a token of appreciation for its tire duties.

Step 3: Like a magician pulling a rabbit out of a hat (or a tire out of a frame), gently pry the tire off the rim using tire levers. Remember, it's all about finesse, not brute force!

Chapter 2: Embracing the New Tire!

Step 1: Unleash the mighty tubular glue! This is where the true test of your bravery begins. Apply glue to the rim like an artist wielding a brush, but be careful not to glue your fingers together—trust us, it's not a fun experience.

Step 2: Now, summon your tire juggling skills and deftly position the tire onto the rim, making sure it aligns perfectly. Imagine you're dressing a mini-fashion model for the runway. Fabulous!

Step 3: Time for the most exhilarating part—pumping up the tire! With a pump in one hand and an air of excitement, inflate the tire to the recommended pressure. Embrace the hiss of air escaping as a battle cry of victory!

Chapter 3: The Final Act of Brilliance!

Step 1: As a reward for your heroic efforts, take a moment to admire your newly installed tubular tire. Give it a pet name and whisper words of encouragement—it's going to be a great ride!

Step 2: Secure the tire by adjusting the tension and alignment. It's like a delicate dance routine, ensuring the tire is snug but not too tight. Feel the rhythm, let the bike guide your moves!

Step 3: Lastly, gather your audience (or a few curious onlookers) and take your bike for a spin. Feel the wind in your hair, the pavement beneath your wheels, and relish in the fact that you triumphed over the tubular tire tango!

Epilogue:
Congratulations, dear readers, on completing the whimsical adventure of removing and installing tubular tires! Remember, in the grand scheme of life, it's the little tire-related escapades that bring us joy and laughter. So, embrace the quirks of the cycling world and continue pedaling on, with a smile on your face and tubular tires beneath you. Happy cycling, my fellow adventurers!

[Accompanied by humorous illustrations of tire levers doing acrobatics, a tire wearing sunglasses and a top hat, and a cyclist performing a dance routine with a bike.]
Men det är ju på engelska och nåt jag aldrig gjort tidigare. Omöjligt!

Varför kör folk tubular?
Beats me. Ibland behöver branschen hitta på nya sätt att marknadsföra. Träfälgar funkar nästan lika bra.

En smula u.ä.: Det finns åtskilliga berättelser om höghjulsfärder mellan t ex Paris och Wien.

Varför kör folk tubular?
Ska vara ärlig och säga att jag aldrig kört med det, har bara hört (av snabbare cyklister än jag) att det är ett helvete att laga punkor. Är där några fördelar med tuber över (för mig) normala kanttråd?
Framförallt är det helvetiskt dyrt att laga punka (=byta tubdäck). Jag har haft betydligt mer krångel med tubeless än tub när det kommer till montering.
Men för att svara på frågan: för några år sen var slanglöst för dåligt och då var tub bättre. Nu är det starkaste skälet att köra tubdäck för mig att jag har investerat i dyra hjul till fincykeln som jag inte har lust att slänga bort för att köpa ännu dyrare slanglösa hjul. Men en vacker dag blir det nog så ändå.

Varför kör folk tubular?
Ska vara ärlig och säga att jag aldrig kört med det, har bara hört (av snabbare cyklister än jag) att det är ett helvete att laga punkor. Är där några fördelar med tuber över (för mig) normala kanttråd?
Rullar bättre än vanliga däck med butylslang, mer följsamma så upplevs som mjukare, kan rulla hem på de om man kör sönder de. Gäller bara fina tubdäck då, billiga tubdäck ska man hålla sig borta från.

Sen kom tubeless. Mjuka med lägre tryck utan att tappa rull...

Varför kör folk tubular?
För känslan, och då menar jag känslan i händerna efter man kämpat med att försöka kränga på ett par nya däck på fälg för att sträcka dom.

Varför kör folk tubular?
@glitch Har du samma lista för super-prestige?
Inte min lista ju, bikeradars.
Jag har ett hjulpar kvar med tub i hushållet - och det av samma anledning som @Lejon, det finns ett par finhjul på frugans cykel med tuber och att köpa nya hjul av motsvarande kvalitet skulle kosta mer än hela cykeln är värd.

Peppar peppar har vi endast behövt byta ett tubdäck på 5 år men hon cyklar mest på sommaren på landet på den så begränsat med mil.

Men har inte även CX gänget börjat köra mer och mer tubeless?

Varför kör folk tubular?
Rullar bättre än vanliga däck med butylslang
-1
Stämmer inte, åtminstone inte för bra kanttrådsdäck och lätta butylslangar
mer följsamma så upplevs som mjukare, kan rulla hem på de om man kör sönder de.
+1
Det har tom vunnits VM på punkat tubdäck, sista ~2km av en soloutbytande cyklist.
Gäller bara fina tubdäck då, billiga tubdäck ska man hålla sig borta från.
+1
Men det gäller för alla däck

Sen kom tubeless. Mjuka med lägre tryck utan att tappa rull...
+1
Men så stor skillnad i rullmotstånd jmf med motsv däck med slang är det inte.

Varför kör folk tubular?
Ärligt talat började jag med tubdäck av helt ologiska anledningar.

Men skall man efterkonstruera en anledning så tror jag man kan hitta en del bra deals på tub-grejer om det nu är påväg ut. Har t.ex fått tag på findäck riktigt billigt. Vill man ha finhjul till en lite äldre (ej skivbroms) racer kan man nog hitta nåt prisvärt om man kan stå ut med tub.

Varför kör folk tubular?
För tio år sedan när valet var tubdäck eller kanttrådsdäck med slang fanns det några distinkta fördelar - det är lite lättare (ett hekto eller två), något högre säkerhet vid punktering, mindre risk för just punktering (genomslag) och att man faktiskt kunde köra kolfiberhjul med fälgbroms utan att hjulen dog. Länge var dessutom taket för hur "fina" kanttrådsdäck som gjordes ganska låg, vilket innebar att anledningen till att fina tubdäck var så sköna och snabba var just att det var fina däck och inte nödvändigtvis för att det var tuber.

Nu har ju världen gått vidare och slanglösa däck (med insats) löser säkerhets- och punkteringsbiten minst lika bra, moderna hjul har både krupit ner i vikt gentemot tubdäcksmotsvarigheterna och bromsfrågan är mer eller mindre ett ickeproblem (dels eftersom i praktiken allt är skivbroms, men också för att nutida fälgbromshjul bromsar oerhört mycket bättre och är tåligare mot värme).

I tillägg till det är kanttråd/slanglöst faktiskt lite snabbare, oerhört mycket lättare att leva med och till en avsevärt lägre kostnad när man väl sliter ut/punkterar däcken (vilket jag lyckats med en gång på tjugo år, peppar peppar...). Slanglöst för landsväg är inte alltid en dröm att leva med, men det slår limmandet alla gånger (i allt annat än redighet, respekt för sporten och snurr i skallen)

Fundamentalister som jag rullar fortfarande i viss utsträckning tub, dels för att det såklart är ballast men också för att åkkänslan har något speciellt (japp, hifitråden nästa) som sägs komma av att man får den där perfekta runda profilen på däcken och att hela däckets höjd fjädrar.

För CX har det fortfarande en plats, men hade jag inte haft källarn full av tubdäck och -fälgar hade jag ALDRIG gått loss på det ens för CX.

Varför kör folk tubular?
Jag körde tub för att få sniffa lim, tyvärr punkade jag så sällan så det blev inte så mycket sniffande som jag hoppats.
Men hjulen var lätta och det rullade riktigt bra. Och alla förståsigpåare sa att det var helt omöjligt att köra tub utan följebil. Jag körde min första randoserie på tub, men vad vet jag. Det funkade då. Nu kör jag tubeless, cykeln är helt prickig från gucka som sprutat, kläderna likaså.
Men det livar ju upp lite, från att titta på röven framför hela rundan till att bli nedsprutad av något tubeless pinka som tätar dåligt.
Nu har jag testat att blanda glitter i tubeless guckan, så nu är jag prickig och glittrar. Sån win!

Varför kör folk tubular?
Jag körde tub för att få sniffa lim, tyvärr punkade jag så sällan så det blev inte så mycket sniffande som jag hoppats.
Men hjulen var lätta och det rullade riktigt bra. Och alla förståsigpåare sa att det var helt omöjligt att köra tub utan följebil. Jag körde min första randoserie på tub, men vad vet jag. Det funkade då. Nu kör jag tubeless, cykeln är helt prickig från gucka som sprutat, kläderna likaså.
Men det livar ju upp lite, från att titta på röven framför hela rundan till att bli nedsprutad av något tubeless pinka som tätar dåligt.
Nu har jag testat att blanda glitter i tubeless guckan, så nu är jag prickig och glittrar. Sån win!
Du har sett ljusen!

Varför kör folk tubular?
Spännande läsning, högt och lågt, som vanligt på happy. Eftersom jag kör en del steel vintage så är tubdäck ofrånkomliga.
Mitt bästa ord för att beskriva åkkänslan är en anglisism "Silk road.

Så limma på ett par så syns vi utmed vägarna med ett lätt euforiskt leende på läpparna.

Varför kör folk tubular?
Nu har jag ju fått instruktioner av @ulffo i hur man limmar, men det finns ju tejp också. Tror inte att tub är så jävla krångligt som folk säger, är nog mest en vanesak. Som med Pentasport. ?

Varför kör folk tubular?
Jag kör tub för att jag är snål. När det var dags att köpa tävlingshjul till triathlonhojen så var alla begagnade högprofilhjul i min prisklass tubhjul och då fick det bli så.

Varför kör folk tubular?
Nu har jag ju fått instruktioner av @ulffo i hur man limmar, men det finns ju tejp också. Tror inte att tub är så jävla krångligt som folk säger, är nog mest en vanesak. Som med Pentasport. ?

Det är inte så krångligt men det är vänte/torktid.

Jag använder remsan från en gammal tejp när jag limmar med.
Då kan man lägga på tuben och rätta till den sen drar man remsan som när man tejpar.

Varför kör folk tubular?
Det är inte så krångligt men det är vänte/torktid.

Jag använder remsan från en gammal tejp när jag limmar med.
Då kan man lägga på tuben och rätta till den sen drar man remsan som när man tejpar.
Precis, många tror att man måste lägga på tuben när det är nylimmat och kladdigt, då är det som svårast att få det bra.
3 lager lim räcker, 2st på däck, en på fälg.
Pumpa däcket precis så det börjar vända sig ut&in och sätt ett buntband runt det för att få det att ligga still och ta mindre plats, det blir som en 8a utan att det korsar sig.
En tub lim är mer än tillräckligt för 2 hjul.
Jag brukar limma sista lagret på morgonen, sen väntar jag till kvällen med att lägga på däcket, det ska vara torrt att ta på ytorna, då är det lätt att rätta till ojämnheter och få det centrerat. pumpa någon bar, pumpar man för hårt när det sitter på fälgen vill däcket vrida sig där också och risken för att kavla ökar.
Sen väntar jag till morgonen och pumpar fullt tryck och cyklar.
Som sagt, det är att vänta 6-8h mellan lagren av lim som gör det segt att hålla på med. Men med lite framförhållning är det verkligen inget problem.

Varför kör folk tubular?
Kör tub på CX för att det är det enda som är bra nog. På träning kör jag oftast slanglöst, men det går inte att köra lika lågt tryck utan att burpa eller riskera att slå sönder fälgkanterna. En tubfälg tål genomslagen betydligt bättre. På landsväg kör jag bara slanglöst med mina do-it-all-hjul nuförtiden.

Varför kör folk tubular?
Om man är född på 1900-talet och således kör tubeless, kan man ändå ha med en påse kontaktlim att sniffa på?
Antar att det är hela grejen och då slipper man tuberna?

Varför kör folk tubular?
Cyklarna gick ju att bygga lätta i alla fall.
Min CAAD 10:a anno 2013/4 vägde in på sub 7. ?
C4925CE0-110B-40A2-B7D5-A1DC014B6E6D.jpeg

Varför kör folk tubular?
Precis, många tror att man måste lägga på tuben när det är nylimmat och kladdigt, då är det som svårast att få det bra.
3 lager lim räcker, 2st på däck, en på fälg.
Pumpa däcket precis så det börjar vända sig ut&in och sätt ett buntband runt det för att få det att ligga still och ta mindre plats, det blir som en 8a utan att det korsar sig.
En tub lim är mer än tillräckligt för 2 hjul.
Jag brukar limma sista lagret på morgonen, sen väntar jag till kvällen med att lägga på däcket, det ska vara torrt att ta på ytorna, då är det lätt att rätta till ojämnheter och få det centrerat. pumpa någon bar, pumpar man för hårt när det sitter på fälgen vill däcket vrida sig där också och risken för att kavla ökar.
Sen väntar jag till morgonen och pumpar fullt tryck och cyklar.
Som sagt, det är att vänta 6-8h mellan lagren av lim som gör det segt att hålla på med. Men med lite framförhållning är det verkligen inget problem.
Jag brukar nöja mig med att lägga på ett lager på däcken så det mättas lite redan när jag köpt nya däck. Sedan får det vara tills jag behöver byta. Då på med ett litet ”glidlager” och bums på fälgen bara. Att det är nylimmat gör att det är lätt att justera på fälgen. (Förutsättning att fälgen har gammalt lim på sig.)
Det gamla limmet på fälgen gifter sig bra mha det nya kladdiga lagret på däcket.
Sammanlagd tid: 5 min att limma däcket när man just köpt det och max 10 min att limma igen en gång och kränga på det. Överkomligt skulle jag säga. Lägg på 5 min om fälgen är ny. Har aldrig kavlat ett däck med denna metod.
Lite kladdigt, men med plasthandskar på så är det rätt lugnt.

Varför kör folk tubular?
Största nackdelen med tub på lvg är ju att man måste släpa på en reservtub. Om man inte kan ringa på servicebilen. ?
Men om man hade en reservtub med lite gamla limrester gick det ju mycket snabbare att fixa punka än att byta slang.
Jag har sällan reservtuben (21mm! :cool:) på cykeln utan brukar fuska med att bara ha en flaska slanglössås, ett välfyllt karmakonto och vetskapen om att det finns en hel yrkeskår som inte gör något annat än att köra och hämta folk med bil.

Tillbaka
Topp