Varför kör ni med SRAM?

Juhlin

Aktiv medlem
Varför kör ni med SRAM?
När jag började intressera mig för cykling och då menar jag MTB, så var SIS det man fick nöja sig med om föräldrarna betalade, DX, XT och XTR fick man spara ihop till själv.

Snabbspola 15 år så verkar SRAM plötsligt vara ett alternativ.

Spola ytterligare 15 år så är vi framme i nutid och SRAM förefaller sitta förmonterat på majoriteten av cyklarna.

Själv har jag nog alldrig cyklat på en sådan bestyckad cykel, men jag blir lite förundrad över hur SRAM har roffat år sig så otroligt stor marknadsandel (i min världsbild).

Jag undrar hur det blev så?
Prylarna förefaller inte göra jobbet bättre eller vara billigare, hur kommer det sig att det är så vanligt?

Vad har jag missat?

Edit: fick justera årtalen lite...
#manärinteäldreännankännersig

Varför kör ni med SRAM?
några olika anledningar till att det blivit så.

1. sram bytte till en helt annan kassettkonstuktion och började med xd frihjulsbody, som hade tillräckligt med fördelar (11 och 12 delat, 1-piece konstruktion, bredast utväxling) för att ta över. iallafall tills microspline kom

2. växelsystemen har gått från att vara väldigt kompatibla med varandra till att inte vara det alls. 9 och 10 delat kunde man ta vilken kassett och vilken kedja och ofta också kompinera olika reglage och växelförare. nu är det betydligt dyrare och omfattande att byta från sram till shimano eller åt andra hållet, så folk är fast i oem specen.

3. dem funkar, visst srams billiga grejer är lite plastiga, men shimanos motsvarande har en otrevlig tendens att rassla i växlingarna.

Varför kör ni med SRAM?
Shimanos vilja att allt ska vara så väl fungerande och perfekt är helt övertänka och har så mycket nackdelar samt att ingenjörerna har ingen förståelse att man kanske vill blanda produkter från olika serier.
En gång var shimano innovativt, nu känns det mesta som en 2år gammal remake av srams produkter.
För att slippa läsa på om vilka delar som matchar med varandra varje gång något nytt måste inhandlas. #ispecgate
Jag har svårt att hitta känslan i modulation på mtb bromsarna, jag upplever det som av/på och låser hjulen för lätt. Och lämnar man mtb oanvänd ett tag så är det inte helt ovanligt att oken har läckt lite så istället för att cykla får man byta bromsbelägg och rengöring av skivorna.

Med det sagt så är jag inte ett fan av 10t som sitter på srams kassetter, det känns mest som en marknadsföringsgrej att kunna skriva 520% på kassetten.
På min asfaltscykel kör jag 12delat axs, med ultegra 12d kedja och kassett, det fungerar riktigt bra. Att slippa flattop och 10t är sånt win! Behövde inte ens byta trissorna.
På mtbn bli cockpit löjligt clean med minimalt antal höljen.

Varför kör ni med SRAM?
Sedan jag bytte till SRAM Force 12s AXS och den dumma Flattop-kedjan så har slitdelsförbrukningen minskat. Jag nu inne på år fyra med samma samma kedja och kassett, körda året runt (inomhus oktober-april) 5-6 gånger i veckan.

Bytte till SRAM bara för att prova. Gillar att handtagen är större än dom jag hade från Shimano.

Senast ändrad:
Varför kör ni med SRAM?
Jag gissar att de har bra deals, alt att det är höga marginaler. Ta deras SX grupp den marknadsförs som motsvarande Deore och sitter på ganska dyra MTB men känns ju mer som Shimano Alvio i kvalitet. Eftersom det är samma koncern som Rockshox kan de säkert ge bra pris till de större tillverkarna vid stora order. Finns kanske ett inslag av lokalpatriotism också då de kommer från USA precis som många av de större tillverkarna av cyklar. Sen har de ju legat i framkant utvecklingsmässigt. På nittiotalet hade Shimano som mål att lansera två stora innovationer varje år och tror banne mig att de lyckades. Nu verkar de kopiera Sram.

Om man gillar en organisk och mjuk känsla i bromsar, välj Sram. Gillar man en distinkt mekanisk känsla i bromsar välj Shimano.

Gillar man en mjuk organisk känsla i växlar välj Shimano. Gillar man en distinkt mekanisk känsla i växlar välj Sram.

Tycker personligen inte om bromsarna på Sram, känns svampiga. Jag föredrar moduleringen på Shimano som handlar om mm istället för cm.

Varför kör ni med SRAM?
Det har ju funnits andra spelare också. Min andra MTB, en GT Zaskar var t ex utrustad med SunTour XC Pro. Under 70- och början av 80-talen hade SunTour runt 50% av den amerikanska marknaden (där Shimano var den andra stora spelaren med mindre marknadsandelar för Huret och Campa), men under senare delen av 80-talet hängde man inte riktigt med i den snabba utvecklingen där Shimano avancerade snabbt. Intressant artikel här. SRAM har ju onekligen gjort en spännande resa sen 1987. Att de blivit så stora har nog till stor del också att göra med att bolaget gjort ett antal smarta uppköp. När de köpte Sachs fick de mycket växelteknologi/kunskap och under en tid såldes sachsväxlar under SRAMs varumärke. Sen har de köpt Avid, Rockshox, Zipp, Quarq m.fl. varumärken. Uppköp i kombination med innovation, smart marknadspositionering och fördelaktiga oem-avtal gissar jag är huvudanledningarna till att de successivt kapat åt sig allt större del av marknaden.

Varför kör ni med SRAM?
Folk har sram för att det satt på cykeln när den inköptes,

För många kanske. Sista två MTB till familjen med fler än en växel byggde jag själva och dom fick Sram 11-delat växlar. Jag är riktigt nöjd med funktion, pris, vikt och känslan. Sonen provade en cykel med Shimano växlar med tyckte inte om ergonomin av växelreglaget.

Jag hade en cykel som kam med Sram GX 12-delat och var lite mindre nöjd med den. Jag minns inte om jag har cyklat på en cykel med Shimano 12-delat, så jag kan inte uttala mig om skillnader.

Varför kör ni med SRAM?
Mineralolja är mycket snällare om man spiller och kladdar.

Men jag föredrar shimanobromsar främst för att jag tycker att de är mkt enklare att lufta.
Förstår att gillar att det är lättare att lufta Shimano, SRAM är ju ett meck, men det har ju inget med typen av vätska att göra. Sen att det är lite frätande är ingen stor grej, spola bort det med lite vatten bara.

Varför kör ni med SRAM?
För många kanske. Sista två MTB till familjen med fler än en växel byggde jag själva och dom fick Sram 11-delat växlar. Jag är riktigt nöjd med funktion, pris, vikt och känslan. Sonen provade en cykel med Shimano växlar med tyckte inte om ergonomin av växelreglaget.

Jag hade en cykel som kam med Sram GX 12-delat och var lite mindre nöjd med den. Jag minns inte om jag har cyklat på en cykel med Shimano 12-delat, så jag kan inte uttala mig om skillnader.
Angående växelreglaget så gillar jag shimanos mycket bättre då man kan använda pekfingret, har flera cyklar ( som dom flesta här inne) med både shimano och sram å märker ingen större skillnad på själva växlarna utom att reglaget känns bättre på shimano. Kärringen har billiga shimano bromsar på sin bike men dom är bättre än mina halvdyra sram. Sen är inte jag speciellt innördad i mtb världen ÄN men känner att jag håller på att förtrollas in i djungeln

Varför kör ni med SRAM?
Bara för att det finns en knapp att låsa cagen i öppet läge kör jag med Srams bakväxlar ?

Skämt åsido är det en stor anledning, men jag tar det som finns oftast. Blandar friskt mellan de olika märkena.

Shimanos bromsar vinner dock matchen lätt i kraft-pris-underhållsbilden.

Senast ändrad:
Varför kör ni med SRAM?
Fast det är ju ingen funktionsskillnad mellan mineral och dot?
Det är det väl iofs varför DOT existerar och används i bilar.
Bilar meckar jag i garage, cyklar inomhus. Illa nog att spilla olja. Är man så jävla noga som några ovan så spiller man väl inte men jag gör det ibland.

Det avgörande är att jag aldrig läst något argument för SRAM bromsar så häller jag mig till Shimano i första hand och olja i andra hand. Magura ligger ju i så fall närmare tills hand att testa än sram

Varför kör ni med SRAM?
Shimano kör jag gärna, lättmeckat och xt är bra och billigt i sammanhanget.
MTB handlar om en inte helt oföraktlig del till upptid, nertid mitt i sommaren är helt värdelöst.
MTB är komplicerad och slits, den behöver vara bulletproof.
Det är nästan så att jag inte vill ha en FS, men sen cyklar jag på den så tänker jag inte såna tankar igen.

Varför kör ni med SRAM?
Svaret på TS fråga (från en annan tråd?) är OEM-avtal till största delen.

Varför jag gradvis håller på att fasa ut Shimano hemma? En process som påbörjades på den tiodelade tiden men aldrig lär bli klar. Jag trivs bättre med Sram än BigS. Men det är smågrejor som avgör mest. Lite bättre ergo för mig, både Mtb och lvg. Lite bättre vajerdragning i bakväxel (förr?). Bättre cable-pull. Bättre snabblås (förr?). Skillnad i växelkänsla är liten imho. Knappen som låser bakväxel-armen. Lite mer kolfiber lägre i komponent-hierarkin. Snyggare. Ingen I-spec-djungel…

Srams Mtb bromsar använder jag inte eftersom de är förklädda Avid, jag har Shimano på alla mtb. Synd att inte Sram utvecklade egna bromsar istället, borde kunnat blivit smartare. Sram Road Disc har jag iofs inget negativt att säga om ännu, gick tom att lufta på första försöket. Men jag hade nog tur.

Och sen en känsla av att Shimano har blivit trötta, eller följer en marknadsplan/lanseringsplan som spikades någon gång i slutet av nittitalet. Sram leder utvecklingen, Shimano kämpar för att hänga med. Jag fick in en ny Shimano 12sp-grupp i hushållet via köp av komplett cykel förra sommaren. Lite spännande eftersom den utmålats som en SRAM-dräpare pga ja… bättre växling kanske framförallt? Mitt intryck är ”meh”. Inget fel på den öht (bra bromsar ?) men inget som sticker ut som märkbart bättre än Sram. Och lite jag saknar från Sram. Så Shimano ”hann ikapp” efter ett par år, men inte förbi…

Jag vill att Shimano och Sram växeldrar utvecklingen. Jag hoppas bli sugen på en Shimano-grupp igen i framtiden.

Varför kör ni med SRAM?
Det betyder inte SKIT på polska. Det betyder jag BAJSAR.
Jag vet att Google translate är ganska värdelöst (vilket rätt märkligt i denna tid av AI), men budskapet torde ha gått fram oavsett.

PS. Jag har egentligen inget emot Srams växelsystem, det råkade bara vara så att jag fastnade i HG-träsket och jag ser ingen anledning att byta. Bromsarna däremot avskyr jag. DS.

Varför kör ni med SRAM?
Bilar meckar jag i garage, cyklar inomhus. Illa nog att spilla olja. Är man så jävla noga som några ovan så spiller man väl inte men jag gör det ibland.

Det avgörande är att jag aldrig läst något argument för SRAM bromsar så häller jag mig till Shimano i första hand och olja i andra hand. Magura ligger ju i så fall närmare tills hand att testa än sram
Jag meckar iofs både bilar och cyklar i garage så oroar mig inte så mycket för spill, brukar bara ta vattenflaskan och spola bort det (DOT är vattenlösligt). Jag köper att man hellre håller på med mineraloljan men tycker inte man behöver vara rädd för bromsvätskan heller.
Fast en av anledningarna till att jag kommenterade var egentligen att om man läser en del kommentarer (främst på andra ställen än här) så verkar en del tro att bromsarna skulle få faktiskt bättre prestanda av mineraloljan, vilket inte är sant.

Varför kör ni med SRAM?
Jag undrar som Marklyft varför den negativa inställning till just DOT

Både DOT och "Mineral-Olja" används i bilar. DOT är lite mer hygroskopisk.
Mineralolja är mycket snällare om man spiller och kladdar.

Men jag föredrar shimanobromsar främst för att jag tycker att de är mkt enklare att lufta.
Spiller man inomhus så skiter nog ek-parketten om det är dot eller olja :LOL:

Oavsett bromsfunktion (vilket säkert Shimano är bättre) så tycker jag fortfarande att Sram luftningskit till tex
sram-entlueftungskit-inkl-dot-51-1.jpg
med snabbluftningsprylen i mitten är bäst, sån har inte shimano?

Senast ändrad:
Varför kör ni med SRAM?
Jag meckar iofs både bilar och cyklar i garage så oroar mig inte så mycket för spill, brukar bara ta vattenflaskan och spola bort det (DOT är vattenlösligt). Jag köper att man hellre håller på med mineraloljan men tycker inte man behöver vara rädd för bromsvätskan heller.
Fast en av anledningarna till att jag kommenterade var egentligen att om man läser en del kommentarer (främst på andra ställen än här) så verkar en del tro att bromsarna skulle få faktiskt bättre prestanda av mineraloljan, vilket inte är sant.
Nej, jag syftade på hanteringen men hade jag fått för mig att prestandan var bättre hade jag inte brytt mig.
Nu finns det ingen anledning att variera så håller mig till shimano växlar och bromsar på familjens cyklar.

Jag har inga problem med lutning eller annat men kunde någon inbilla mig att sram led mindre av smuts på belägg och skivor så är jag intresserad.
Det enda jag kunnat notera är att dyra shimano skivor knasar mindre än andra skivor och att billiga shimano ok är mindre känsliga än annat. Möjligen pga wide organic.

Varför kör ni med SRAM?
Nej, jag syftade på hanteringen men hade jag fått för mig att prestandan var bättre hade jag inte brytt mig.
Nu finns det ingen anledning att variera så håller mig till shimano växlar och bromsar på familjens cyklar.

Jag har inga problem med lutning eller annat men kunde någon inbilla mig att sram led mindre av smuts på belägg och skivor så är jag intresserad.
Det enda jag kunnat notera är att dyra shimano skivor knasar mindre än andra skivor och att billiga shimano ok är mindre känsliga än annat. Möjligen pga wide organic.
Jag förstår att man vill hålla sig till ett system, livet blir lite enklare då.

Tillbaka
Topp