varför kramp i korsrygg??

gyttorparn

Aktiv medlem
Ja idag när jag tog en 2,5 timmes sväng så började det krampa nå jävulskt i korsryggen efter ca 1 timme, fick stanna flera gånger å ställa mej å försöka sträcka ut men det gick ju bara nån minut så var det tillbaka igen, vad är orsaken till krampen???? kan det vara körställningen? har ett brett original styre som jag tänker kapa. Har haft problem förut med korsryggen när jag höll på med styrkelyft, slutade med det för 5år sen pga att man jämnt hade nå skada, ryggen pga för tunga marklyft, avsliten biceps pga för tung bänkpress (höll till 230kg) mm. Eller är det kanske streching av arslet å baksida ben som gäller, eller är man helt enkelt för dåligt tränad (troligt) kör heldämpat och har alltid full dämpning när jag är i skogen.........

Kan bero på massor av saker. Jag hade kört uteslutningsmetoden. Träna lite bålstabilitet och se om problemet försvinner. Gör det inte det så får du ta nästa steg. Bålstabiliteten tränar du upp relativt snabbt med tex plankan och lite andra övningar.
/Peter

För mig är kramp i korsryggen direkt återkoppling på att jag är för dåligt tränad. Då kommer den som ett brev på posten. Försvinner när jag kommit igång ordentligt.

Coreövningar snabbar på processen.

Jag har samma problem, brukar komma efter 20-30 min, men sen släpper det av sig självt.
Har tränat styrka 4-5 ggr i veckan i ca 20 år med mycket knäböj o marklyft, så beror inte på att jag är dåligt tränad iaf.
För min del kopplar jag det till att jag är van vid explosiv träning, men cykelåkningen är mer långvarig statiskt.

Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> För mig är kramp i korsryggen direkt
> återkoppling på att jag är för dåligt
> tränad. Då kommer den som ett brev på posten.
> Försvinner när jag kommit igång ordentligt.
>
> Coreövningar snabbar på processen.

+1, så är det för mig också..

Samma problem för mig.

Jag gick till en "PT" som konstaerade att jag var åt *pip* för muskelsvag nängst ner i ryggen.
Fått ett träningsprogram som funkar bra för att stärka upp den delen.
Kombinerar det med coreövningar utvalda för att skapa balans.

Alla "problem" av detta slaget är individuella så jag skulle råda dig att kolla upp det hela med en fysioterapeut till att börja med, sedan vidare utredning om behovet dyker upp.

Lycka till =)

Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> För mig är kramp i korsryggen direkt
> återkoppling på att jag är för dåligt
> tränad. Då kommer den som ett brev på posten.
> Försvinner när jag kommit igång ordentligt.
>
> Coreövningar snabbar på processen.

+1, samma erfarenhet. Ju mer statisk jag är desto mer risk att det händer och lättare på HT än FS.

Kan vara värt att titta på körställninen. Skulle då gissa att den är lite mer utsträckt än dina benmuskler klarar av och/eller att du har sadeln för långt fram över vevpartiet.

Har haft liknande problem, som dök upp när jag bytte till heldämpad cykel, efter 15 år utan problem med hardtail. Stod upp och cyklade mer då, och hade mycket smalare styre.

Jag blev mycket bättre när jag lärde mig stretcha höftböjarna direkt efter, men också innan cyklingen. Övningar hittar du om du söker.

Har sänkt sadeln lite extra också. Numera är problemet i princip borta.

För mig gör d skillnad som natt o dag om jag stretchar ordentligt;

höftböjarna, ljumskarna, i viss utsträckning baksida lår o säte

Positionen är inte så viktig i detta fall, det som gör att man i regel får ont i korsryggen är att man sitter ner för mycket och trampar, speciellt uppför och tungt. Då får höftböjarna jobba i ett förkortat läge länge och då vrids höften lite framåt. Ställ dig upp oftare och stretcha lite.

Givetvis hänger det ihop med din styrka i rygg och bål :)

Låter som du är rätt stark generellt. Rimligt att du kör på styrka med låg kadens. Ryggen får det jobbigt då. Testa högre kadens och lättare växlar nån gång och se om det gör någon skillnad. Hjälper det så -> träna rygg!

Tackar för alla tips, har märkt att det bara är när jag cyklar själv som krampen kommer och då kör jag mycket hårdare än när min träningskompis är med. Blir te å testa era tips men har säkert mycket med stretching å värma upp att göra.

Tillbaka
Topp