Varför måste ull vara så sticksigt?

erik h skrev:
-------------------------------------------------------
> Vilket klädmaterial är helt etiskt
> försvarbart?

jag tror nog inte etiken ligger i materialet, utan i framställningen. personligen tror jag inte det finns några val här i livet som inte har några negativa konsekvenser, det handlar snarare om att vara medveten om vilka konsekvenser olika val har, och sedan ta ställning utifrån det.

> I stort sett oretoriskt alltså.

yeah right :)

Markus F skrev:
> 48/16 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Joho Inuiter har visst får men dom har dom inne
> i
> > sina iglos.
>
> Nu tänker du på isbjörnar. Dom har också vit
> päls men är mycket större.
>
>
> Wasabi: Jag håller med, det är riktigt ruggig
> antroposofvarning. Skogsäckligt.
> Varför inte testa med en Olivtvål från
> Marseilles?

Gissa vem som gick waldorfskola i 9 år? Jag överlever nog.

Erik h: Precis. Ull, till skillnad från de mesta andra material GÅR att framställa utan miljöförstöring eller djur/människoplågeri.

Nässel-jeans!

Det måste ju vara okej att göra kläder av växter som försöker skada en faktiskt. Hämnden på nässlan är ljuv; vita jeans med navelhög midja.

K%2024020-24022_big.jpg

Hampa? Daner har lovat att ta hem en cykelväska i hampa åt mig. Han vet mycket väl att jag inte kommer att kunna lämna ifrån mig den så det är merförsäljning utan att han behöver anstränga sig.

Skämt åsido så borde det ju gå att framställa ull utan att behöva piska små söta får till skum.

Etikmärkt ull är säkert nästa stora pryl. Det är ju en förnyelsebar fiber som kan återanvändas, håller landskapet öppet, inte kräver att man stjäl tredje världens mat och fraktar den med äckliga stinkande oljeutsläppande båtar och den är energisnål. När önskad maxproduktion är uppnådd kan dessutom maskineriet återanvändas i form av Merguez.

Brakastruten: AHH, Gabardinebyxor.. vilket material. Naturfiber när det är som bäst.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/5076634.stm

Senast redigerad av en moderator:
Wasabi skrev:
> Låter skitgrymt. Vart får man tag på
> mirakelmedlet då? Jag får antroposofvibbar av
> designen, måste jag åka till ytterjärna för
> att hitta den?

Det är nog hälsokostbutiker som gäller, men om du har vägarna förbi Järna så lär du hitta det.
/M

Markus F skrev:
> Wasabi: Jag håller med, det är riktigt ruggig
> antroposofvarning. Skogsäckligt.

Min dotter går på Waldorfdagis, Hon är redan en mycket bättre mäniska än vad jag är.
/M

erik h skrev:
> Vilket klädmaterial är helt etiskt
> försvarbart?

Jag hörde om några superveganer som gjorde kläder av ull som dom plockat från staket och buskar där det gått får och gnidit sig. Det borde vara etiskt ok för dom flesta.
/M

Fleece gjort av återvunna PET-flaskor borde ju vara rätt etiskt försvarbart? Tror det går åt ca 20 flaskor till en fleecetröja.

Kan man inte börja tillverka re-cyclade cykelkläder av torktumlarludd? Det om något måste ju vara ekologiskt försvarbart så här i Waldorfsallad tider? :-9

/Leo

fredrikw skrev:
> vad är en supervegan?

Man+super= Superman
Lim+super= superlim
vegan+super= supervegan

fattar du ;)

/M

Brakastruten skrev:
> Veganer, oumkullrunkeliga i sin övertygelse?

det finns fler grupper som har oomkullrunkeliga åsikter, stavningsfascister till exempel ;)

Markus F skrev:
> Troligtvis en sån där vegan som har koll på att
> gelégodis, skinnskor och smink har animaliskt
> ursprung.

är du en superkarnivor då eftersom du vet detta också?

48/16 skrev:

> Min dotter går på Waldorfdagis, Hon är redan en
> mycket bättre mäniska än vad jag är.

Det måste vara det virvlade vattnet.

Fredrik: Jag är den allra högst upplyste. Superkarnivor är bara ett av de tusen namn ni kan välja att kalla mig.

Senast redigerad av en moderator:
Markus,
du har nog andats in lite för mycket lanolinångor tror jag. håll dig borta från ullprodukter i ett par månader ska du se att den där strålkastaren som du tror dig se hela tiden försvinner.

Brakastruten,
kommatecken är överskattade :)
min poäng var att världen är full med övertygade människor, dock är det så att de som går mot normen märks mest när de inte ger med sig.

Måste vara grymt att smeta in båten i Lanolin. Bättre än vaselin skulle jag tro. Skulle nog funka att använda det på hojen där det behövs fett. Ren Lanolin är grymt fett, lanolinet för att behandla ylle måste vara någon tunnare variant. I Norge så är Lanolin den enda salvan som rular för söndersugna bröstvårtor och rekommenderas av deras barnmoskor (joremor) där. I sverige däremot tror jag inte att det finns på apoteket faktiskt.

Ruben skrev:
> Timothy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > lanolin = bröstvårtasalva
> >
> > Bästa salvan för såriga bröstvårtor.
>
>
> Lanolin är faktiskt ullfett, ett naturligt fett som utsöndras i fårens hårsäckar och ser till att ullen är vattentät. När man gör garn av ullen brukar man tvätta bort nästan all lanolin. Lanolin används ofta i finare kosmetika (t ex Elisabeth Arden Eight Hour Cream) eftersom det återfettar fint utan att torka ut. Smetar man in sin båt i lanolin så slipper man såna där jobbiga smådjur som bosätter sig på skrovet eftersom dom dom inte får fäste i fettet.
>
> Lanolin is the shit.

Jag skall köpa en tre-delad kostym:

Skinnet får jag från nacken på ett par pandaungar:

16.jpg

12_2.jpg

Sen skickas skinnen med flyg ner till Vietnam där barn som är avkomman av amerikanska soldater och våldtagna horor. På kvällstid så knäcker barnen extra som prostituerade till höga chefer inom den Tyska bilindustrin

nikefactoryVietnam.jpg

061115.jpg

Därefter så skickas kostymen direkt hem till mig med hjälp av några SR-71 Blackbird som flyger i MACH 3,5..

sr71-2.jpg

...och dessutom landar på ett bensindrivet hangarfartyg på vägen:

800px-Principe-de-Asturias_Wasp_Forrestal_Invincible_1991_DN-ST-92-01129s.jpg

Betalningen sker genom ett antal skalbolag som går ut på att lura staten genom olika momssatser och dessutom med riskkapital från pensionärern. Kostnad för mig: 0kr. För staten: 25503874kr. För pensionärerna: 14552342kr.

Tack!

sjcf_01_img0282.jpg

Tillbaka
Topp