Varför olika priser på wiggle och CRC?

HLHL

Medlem
Hej! Varför är det olika priser på wiggle och chain reaction cycles? Är väl samma företag? Väntat på att en cykel ska komma in i min storlek på wiggles hemsida i flera veckor nu men inget händer. Men cykeln ska ju såklart vara 1000 kr dyrare på CRC :) Någon som vet?

Scania och Skoda har inte samma priser trots att det är samma koncern ägare. För att inte tala om Audi.

marr sa:
andrewmtb sa:
marr sa:
AX3L sa:
Scania och Skoda har inte samma priser trots att det är samma koncern ägare. För att inte tala om Audi.

Säljer skoda och Scania samma bil?

Njae, men Volkswagen, Skoda, Seat och Audi delar samma bottenplattor och motorer (och även Audi och Lamborghini, samt Porsche och Audi..) etc.. så ganska samma.

Ganska samma med ganska stor skillnad ja :)
Men i grund och botten är det samma Skoda allihopa!

ooms sa:
marr sa:
andrewmtb sa:
marr sa:
AX3L sa:
Njae, men Volkswagen, Skoda, Seat och Audi delar samma bottenplattor och motorer (och även Audi och Lamborghini, samt Porsche och Audi..) etc.. så ganska samma.
Inte ens en likadan Skoda utan exakt samma Skoda

Sixten Fors sa:
ooms sa:
marr sa:
andrewmtb sa:
marr sa:
AX3L sa:
Inte ens en likadan Skoda utan exakt samma Skoda

Nej knappast :P

Måhända kan en Skoda-ägare tycka så :)
(Jag kör både Skoda och Audi atm)

Precis som man inte kan jämföra cykelmärken rakt av utan måste titta på modeller får man göra så även i bilvärlden.

marr sa:
andrewmtb sa:
marr sa:
AX3L sa:
Inte då, det är bara att Skoda och SEAT görs av nattskiftet...
...samma verktyg samma lina.
(Eller hur det nu brukar låta i kokosplasttrådar)

HLHL sa:
Hej! Varför är det olika priser på wiggle och chain reaction cycles? Är väl samma företag? Väntat på att en cykel ska komma in i min storlek på wiggles hemsida i flera veckor nu men inget händer. Men cykeln ska ju såklart vara 1000 kr dyrare på CRC :) Någon som vet?

Varför undrar du?
Det kallas marknad i dagligt tal. Vill nån betala mer handlar hen på Hemskköp, vill hen ha samma vara billigare handlar hen på Willys.

DRQ96 sa:
marten_larsson sa:
Prisgarantier brukar väl bara hälla varor i lager. Eller?

CRC och Wiggle har väl gemensamt lager (har iaf haft)?
Wiggle äger CRC sedan ett par år tillbaka, och under senaste året verkar sortimentet ha konvergerat (t.ex. finns wiggles "husmärke" lifeline nu även hos CRC), dock tycker jag mig se skillnader i lagerstatus fortfarande. Tror snarare att CRC har "blivit" ett av wiggles lager (vet att de haft flera över Europa tidigare).

Det var en sammanslagning och inte ett övertagande. När de slogs ihop då var de ungefär lika stora bolag. Så Wiggle köpte inte CRC...

En sak de gjorde var att sätta upp ett par gemensamma lager (bland annat det som brann förra året).

De torde dock ha vissa interna lagersystem för sortimentet är inte identiska. Däremot kan man få prisjusteringar på ena stället om man hänvisar till det andra ställets pris..

Bumpar en gammal tråd och frågar om någon kan förklara för mig varför Wiggle ville ha 219:- extra för frakt av ”skrymmande vara”, medans samma order lades och gick igenom utan fraktikostnad hos CRC?

Kan tillägga att den skrymmande varan var ett X-Tools Displayställ. Känns väl inte som om det borde kräva någon onormalt stor kartong.

Jaja, oroa er inte för de engelska näthandlarnas priser för snart crashar GB ut ur EU och då blir det som kinapaketen genom tullen. Moms, tull och lite andra avgifter på grejerna som då lär vara dyrare än innan utträdet. Grattis England! ?

Jo, de stora som äger wiggle mfl klarar sig alltid men det lär bli värre för de små företagen i England som kanske har en hyffsad kundbas i Europa som de
kan gå miste om.

Drosa sa:
Jaja, oroa er inte för de engelska näthandlarnas priser för snart crashar GB ut ur EU och då blir det som kinapaketen genom tullen. Moms, tull och lite andra avgifter på grejerna som då lär vara dyrare än innan utträdet. Grattis England! ?
Nu har ju inte Storbritannien subventionerad postgång till Sverige som Kina har. Så det behövs ingen hittepåavgift för att skydda den svenska posten mot att få för många subventionerade paket ifrån Storbritannien.

Jag tror Ö-bona klarar av att förskottsbetala svensk moms innan paketen skickas till Sverige. Om nu inte några planekonompolitiker inom EU sätter upp tullmurar för att deras känslor blev sårade av Brexit.

rln sa:
Drosa sa:
Nu har ju inte Storbritannien subventionerad postgång till Sverige som Kina har. Så det behövs ingen hittepåavgift för att skydda den svenska posten mot att få för många subventionerade paket ifrån Storbritannien.

Jag tror Ö-bona klarar av att förskottsbetala svensk moms innan paketen skickas till Sverige. Om nu inte några planekonompolitiker inom EU sätter upp tullmurar för att deras känslor blev sårade av Brexit.
Hittepå-avgiften gäller väl alla länder utanför EU. Tror knappast det är ok att införa avgift för paket fr specifikt land. Men visst, klarar UK-shoparna av att sköta svenska momsinkrävandet så löser det sig ju.

Om nu Storbritannien åker ut ur EU utan avtal så blir det ju som att köpa något från vilket land som helst i världen. Då får man ju betala tull och moms på varan precis som du handlar från tex usa eller Kina.

Bonzo sa:
Bumpar en gammal tråd och frågar om någon kan förklara för mig varför Wiggle ville ha 219:- extra för frakt av ”skrymmande vara”, medans samma order lades och gick igenom utan fraktikostnad hos CRC?

Kan tillägga att den skrymmande varan var ett X-Tools Displayställ. Känns väl inte som om det borde kräva någon onormalt stor kartong.
Har du fått varan från CRC? Jag försökte beställa ett Topeak Dual-Touch från CRC (4-5 gånger), jag fattar det som att paketet aldrig accepterades av Direct Link (Postnord). CRC verkade inte ha koll på maxmåtten för tjänsten dom använde sig av.

Drosa sa:
Om nu Storbritannien åker ut ur EU utan avtal så blir det ju som att köpa något från vilket land som helst i världen. Då får man ju betala tull och moms på varan precis som du handlar från tex usa eller Kina.
Skillnaden är att handlarna har byggt en kundbas från EU så de stort intresse av att erbjuda momsbetalning och eventuell tull i samband med köpet.

rln sa:
Drosa sa:
Skillnaden är att handlarna har byggt en kundbas från EU så de stort intresse av att erbjuda momsbetalning och eventuell tull i samband med köpet.
Enskillnad till är att övriga länder är klassade vad avser tullsatser etc. GB kommer initialt vara omklassade och därför omöjliga att hantera i första EU-land.

Screenshot_20190214-133826_Chrome.jpg

mkallstrom sa:
Bonzo sa:

Har du fått varan från CRC? Jag försökte beställa ett Topeak Dual-Touch från CRC (4-5 gånger), jag fattar det som att paketet aldrig accepterades av Direct Link (Postnord). CRC verkade inte ha koll på maxmåtten för tjänsten dom använde sig av.

Beställde igår kväll, så det har inte hunnit fram ännu. Jag har fått ordern uppdaterad till "Dispatched" idag, men vi får väl se om det dyker upp.

emmer sa:
rln sa:
Drosa sa:
Rln, jag tycker du ska kika in på Europaportalen.se om brexit och läs noga punkt 20.
Skrämselpropaganda kan man välja att tro på.
Eller oxå kan man vara dum i huvudet och vifta bort fakta som skrämselpropaganda.
För att det ska bli höga tullar mellan länder måste länderna vilja det. Visst kan det bli så, men bara om ansvariga vill det. Tullar uppstår inte ur tomma intet, det måste man vara dum i huvudet för att tro.

rln sa:
emmer sa:
rln sa:
Drosa sa:
Rln, jag tycker du ska kika in på Europaportalen.se om brexit och läs noga punkt 20.
Skrämselpropaganda kan man välja att tro på.
Eller oxå kan man vara dum i huvudet och vifta bort fakta som skrämselpropaganda.
För att det ska bli höga tullar mellan länder måste länderna vilja det. Visst kan det bli så, men bara om ansvariga vill det. Tullar uppstår inte ur tomma intet, det måste man vara dum i huvudet för att tro.
Vad du inte förstår - trots att det är ganska självklart för alla andra - är att utan handelsavtal är det ingen handel öht.
(På sin höjd smuggling.)
Det enklaste, och det som antagligen kommer ske inom några veckor efter en ev. hård brexit, är att GB och Nordirland likställs med USA eller Kanada eller något sådant. Men innan det finns på pränt så går inte handel hantera. Och det har nog lite att göra med oxå hur GB väljer att hantera sin del i långsiktiga EU-kostnader de varit med om att besluta. Konstrar dom med det kan nog EU vilja få in de pengarna på annat sätt, exv. beslut om ensidiga importtullar från GB och Nordirland (vilket inte är något man kommer överens om utan man bestämmer själv och sedan kan någon klaga vid WTO om de orkar...)
Och det här med "moms i avsändarlandet" finns bara inom EU så PostNord kommer få hantera GB (och Nordirland) -paket som de behandlar Kina-paket.
Tycker man det är skrämselpropaganda får man väl göra det...
...fakta kan vara jobbiga att ta till sig och då är det enklare att vifta bort det som skrämselpropaganda.

Bonzo sa:
mkallstrom sa:
Bonzo sa:

Beställde igår kväll, så det har inte hunnit fram ännu. Jag har fått ordern uppdaterad till "Dispatched" idag, men vi får väl se om det dyker upp.

Hämtade paketet hos ombud igår, så allt gick bra.
Det är ju dock lite humor att jag fick paketet i en Wiggle-kartong. :D

WiggleellerCRC.jpg

Tillbaka
Topp