Varför Pulsmätare?

Max.K

Ny medlem
Varför Pulsmätare?
Jag har sett och hört att en del människor använder sig av Pulsmätare.

Varför ska man ha en sådan,vad är den till för ?

Ni som har, varför har ni valt att ha en sådan manick, för och nackdelar ?

Mvh Max

Varför Pulsmätare?
fick en i julklapp av mor och far... vet inte riktigt heller om jag skall behålla den.
Det skulle ju vara kul att veta vad man har i puls lite då och då, men jag tror inte att en sådan klocka kommer att ha något större inflytande på min träning.
Sitter just nu och funderar på om jag inte skall köpa mig ett par nya skidhandskar och ett par goggles i stället ;)
Hoppas bara man kan lämna tillbaks klockan fortfarande!

Varför Pulsmätare?
persoonligen tycker jag att det blir roligare att träna med en pulsmätare. Man kan föra lite statistik över passen och du ser i siffror att du utvecklas. Man kan spåra skador och sjukdomar om man har haft klockan en längre tid (gå tillbaka i träningsdagboken och se förhöjd puls mm) Träningen blir även mkt mer effektivare då du kan köra intervall träning som ligger nära "gränserna". det är bra att ha ngt som säger att nu skall du börja och nu skall du sluta.. så att man inte slutar för tidigt ;)

kör man med komb pulmätare/cykeldator så har du ju allt i ett. mkt praktiskt!

Varför Pulsmätare?
Jag är lite inne på att köpa mig en. Men vill kunna använda den till såväl cykling som löpning.
Kanske kan man tom simma med den?

Några tips?

Varför Pulsmätare?
det räcker att behöva gissa sig till laktatnivåerna. utan stöd av en pulsmätare... nej tack.

utan pulsvärden = ogiltigt träningspass :) det känns så i varje fall.

Varför Pulsmätare?
Öijer: hmmm.. finns roligare saker att lägga pengarna på tycker jag.. eller? Skulle jag ha råd, så visst.. men jag tror jag föredrar ett litet bidrag till skidåknings-kassan i stället...

Varför Pulsmätare?
+ Man ser hur man förbättras
+ Man kan få ut mer av sina pass, eftersom man kan träna mer effektivt. hjärtats frekvens talar om mycket, väldigt mycket.
+ Man kan ofta se om man är frisk, eller om man håller på att åka på nån förkylning eller sjukdom.
+ En del pulsklockor har ju cykeldator, en manick mindre på styret.
+ Klocka kan alltid vara bra att ha, tidtagar-ur även så, speciellt när man kan få den att starta intervaller osv.

- jaru, bra fråga. att de inte är gratis!? :D
kommer inte på något mer som är negativt.

Varför Pulsmätare?
E-beth Skrev:
-------------------------------------------------------
> Öijer: men jag vill inte haaaaaaa en klocka
> *envisas* :) jag vill ha sol&snö och biljetten
> till alperna betald istället!!

du får väll göra vad du vill. är ju din :D:D

MEN det fråntar ju inte hur mycket fördelar det finns med en pulsklocka, men det beror ju på vad man kör. åker man bara runt o latchar, kör freeride o inte XC eller DH äre väll rätt ointressant.

Varför Pulsmätare?
den som har man roligt på träning har det inte på tävling.

som man brukar säga.... men lite motsägelsefullt så gör pulsklockan det både effektivare och roligare. lite av en anti-latmaskanordning :)

Varför Pulsmätare?
Har en mindre avancerad Polar, och jag tycker den e bra, men jag ska nog köpa en ny, 720 eller vad den heter så man kan få lite roliga, och förhoppningsvis värdefulla kurvor i PC'n.

Tycker ända att det är intressant att se vad pulsen ligger på när man e ute och cyklar, och kanske se vad man har bränt med, så magen minskar med tiden.

Den minskar ju lika mycket utan klocka, men jag tycker att det är en bra sak.

Sen så tycker nog jag att det finns fler funktioner än vad en annan klarar av, men men.... Bättre med för mycket än för lite iaf.

/Johan

Varför Pulsmätare?
det är ju lättare att inte fuska, när jag bara kör på känsla händer det rätt ofta att jag antingen kör för hårt eller så "fegar" jag och inte tar ut mig så som jag ska. där var ett + till

Varför Pulsmätare?
Jag har kört med pulsmätare sedan 1998, men i somras åkte den av. Använder den numera enbart vid tävling/lopp för att kunna pressa sig "rätt". Ofta så orkar man köra fortare än vad man tror, det ger pulsmätaren besked om tydligt om man känner till sin kropp vill säga. På långlopp gäller det att hålla sig nära mjölksyratröskeln, i uppförsbackarna går man ofta över, men det är under korta perioder bara.

Sedan så ger pulsmätaren bra feedback på hur man utvecklas, kör samma runda(under liknande förutsättningar) och du ser på pulsen om formen är så bra som den känns. :-)

/Leo

Varför Pulsmätare?
Jag håller med Micke S, ett träningspass utan pulsklocka är inget träningspass alls. :)
Sen att man inte saknar en om man inte har någon är en sak, men när man väl testat går det inte att sluta.

Varför Pulsmätare?
hmz... förr, när jag tränade seriös friidrott la vi gränsen vid då vi spydde, så visst kan man ta ut sig utan pulsklocka :P
(därmed är det ju inte sagt att dyra prylar är kul att ha om man har råd...)

Varför Pulsmätare?
Jag fortsätter norpa tips inför förmodliga framtida inköp. En som passar både cykling och löpning.

Och kan man simma med dem?
Några tips?

Varför Pulsmätare?
Leo

vid något långlopp. minns inte vilket, hade jag över tre timmar över tröskelpulsen. vid ett kortlopp ( 1h) har jag snittat 13 slag över tröskelpulsen.... elelr varför inte SM-tempot 2003. 19 slag över tröskelpuls i snitt. tänk om jag bara skulle hålla mig under tröskeln. skulle jag ens bli trött? jo. jag vet var mnin tröskel ligger rätt exakt.

pulsklockan kollar jag inte på under tävling. bara för att hålla koll på tiden när jag ska äta PB-gelen.

Varför Pulsmätare?
MattiasE Skrev:
> Appropå ingenting.
>
> Järvsöfasken har 38 i vilopuls.Hur många slag hade
> gunde ?

Sa dom inte 32 slag?=)

/Fredde

Varför Pulsmätare?
Hur avancerad klocka behöver man för att få ut mer intressant data?
Tror inte att jag egentligen behöver det, men det e ju skoj med statistik, och se att man blir bättre (förhoppningsvis) även fast man bara är en motionär.
En sådan där 720 verkar ju vara den "rätta" om man ska hålla på med cykling.

/Johan

Varför Pulsmätare?
Trivia: Miguel "Big-Mig" Indurain hade på sin storhetstid så låg vilopuls (kring 29 sägs det) att den HRM-maskin han var uppkopplad mot på Tourens hälsocheck varnade för "imminent-death"...

Varför Pulsmätare?
Skall den användas vid både cykling och löpning så slår jag ett slag för Polar S625X, som kompletteras med hastighetssensor för cykel (samt ev kadenssensor om man så vill). Denna säljs som löpdator, och levereras med en fotsensor som mäter hur långt och snabbt man springer. I övrigt har den alla cykelfunktioner som S725i har om man bara komletterar med cykelsensorn.
Jag har en själv som jag är mycket nöjd med. Det är roligt att kunna få ut kurvor över sin träning, och se hur backig rundan egentligen var osv. Dessutom får man leta efter bättre service och garanti än Polar ger. När min fotsensor krånglade för ett par veckor sen skickade jag den till Polar för reparation, och det kom en ny tillbaka med vändande post. Det är dessutom världsgaranti, så man kan handla där det är billigast. Själv köpte jag min i New York i höstas, och det var inget som helst problem att få den fixad på garantin av Polar i sverige.

/Mainline

Varför Pulsmätare?
Micke S Skrev:
> Leo
>
> vid något långlopp. minns inte vilket, hade jag
> över tre timmar över tröskelpulsen. vid ett
> kortlopp ( 1h) har jag snittat 13 slag över
> tröskelpulsen.... elelr varför inte SM-tempot
> 2003. 19 slag över tröskelpuls i snitt. tänk om
> jag bara skulle hålla mig under tröskeln. skulle
> jag ens bli trött? jo. jag vet var mnin tröskel
> ligger rätt exakt.

Det är väl det som skiljer motionär från elit då. ;-) Ska se hur mycket fortare jag kan köra på Bockstensturen i år då, har "bara" snittat runt 165. Har 195 som max och tröskelpulsen ligger någonstans mellan 175-180, vilopuls är ca 38. Ändå så räckte en snittpuls på 165 till en 110:e plats på BST2004. :-)

> pulsklockan kollar jag inte på under tävling. bara
> för att hålla koll på tiden när jag ska äta
> PB-gelen.

Kollar väl inte på min så mycket heller, men då den ändå visar pulsen samtidigt som tiden så ser man ju vad man har för puls. Då vet man att det går att öka lite till ifall man är långt under tröskelpulsen.

/Leo

Varför Pulsmätare?
> Det är väl det som skiljer motionär från elit då.
> ;-) Ska se hur mycket fortare jag kan köra på
> Bockstensturen i år då, har "bara" snittat runt
> 165. Har 195 som max och tröskelpulsen ligger
> någonstans mellan 175-180, vilopuls är ca 38. Ändå
> så räckte en snittpuls på 165 till en 110:e plats
> på BST2004. :-)

men upplevd tröskelpuls och verklig tröskelpuls är två helt olika saker.

bara lite ungeför och inte generellt.

vinter:
tröskel 178
upplevd tröskel 180-190

sommar:
tröskel 185
upplevd tröskel 175-180

max = 206 bpm

heeeelt galet :)

Varför Pulsmätare?
spindelbenen:
720 och 710 är samma klocka, bortsett från en metallring som är pålimmad, därför föll mitt val på 710 som dessutom var 700 spänn billigare (lite drygt 20% billigare).

klockan har väldigt många funktioner, (som du kan läsa om på polars hemsda).

det jag använder flitigast är intervall träningsprogrammen som man kan skapa, väldigt uppskattat av mig.

nackdelarna jag har hittat är röda knappen som kan bli trög, men löses på 2 sätt. Det enklaste är att plocka bort den, men jag har valt att inte göra det, så när min knapp blir trög so tar jag fram en borste och en skvätt tvål o tvättar rent klockan helt enkelt så är den som ny.

det andra jag hittat är ir interfacet som man måste köpa av dem, inget av mina 3 interface fungerade tills jag köpte polars egna, kostar några hundringar.

men jag tycker fortfarande att klockans fördelar väger över nackdelarna (röda knappen och ir-interfacet) att jag inte ångrar mig en sekund att jag är ägare av en polar.

jag har även varit i kontakt med polar pga garantiärenden, en hastighetssensor som strulade, inga större diskutioner, det skulle lösas utan kostnad för mig som konsument, det slutade med att jag fick en ny, och då var det problemet löst och jag är nöjd.

----------------------------------------------------

och ja, vad är nödvändigt då?
jag skulle gott klara mig med aktuell puls, snittpuls, och intervallträningsfunktion, där man ställer in tid med förbestämd intensitet

men vill man bara ha det nödvändigaste? nej så är det tyvärr inte.

men såhär i efterhand så har jag kommit underfull med att det är många funktioner jag inte använder. jag använder nästan enbart pulsfunktionerna och tidtagaruren, det är det jag kommit underfull med är det jag är mest intresserad av när jag tränar.

Senast redigerad av en moderator:
Varför Pulsmätare?
Vitsen med pulsträning är att man kan skräddarsy träningspasset. Fettförbränning, kondition eller mjölksyra. Krävs dock att man räknar ut inom vilka pulsintervall man skall ligga. Det är högst individuellt. Beror på vikt, kondition och ärftlighet bl.a. Ett fitness-center eller dylikt hjälpa till för att få fram pulstalen. Kräk-varning utfärdas vid max-pulstest!
Ett bra hjälpmedel om man vill ha lite kvalitet på sin träning.
Lycka till!

/steen

Varför Pulsmätare?
öijer:
när man markerar klocka i polarprogrammet så går dessa under samma överföringsmetod:

s720i/s710i/s710

däremot så använder s520/s510/s410 soniclinc som är en typ av ljuduppspelning om jag inte missminner mig.

+ att man köper samma ir interface när man handlar 720 som 710

steen:
givetvis får du anpassa pulsintervallena efter dig själv, det utgick jag ifrån att man gör.

Senast redigerad av en moderator:
Varför Pulsmätare?
E-beth Skrev:
> hmz... förr, när jag tränade seriös friidrott la
> vi gränsen vid då vi spydde, så visst kan man ta
> ut sig utan pulsklocka :P
> (därmed är det ju inte sagt att dyra prylar är kul
> att ha om man har råd...)

finns en del som spyr fast de inte pressar som fan, men för gemeneman så skulle jag nog säga att när de flesta spyr, då har de redan kört för hårt. JA, på 100 meter eller 400 meter osv. går det ju att köra mjölsyra en bra bit, men du tror väll ändå inte att 10000 meters löparna springer så att de nästan spyr alla varven? :D:D

Varför Pulsmätare?
Baltazar: Bah :P
Nu var det ju så att det var kort-sprint vi körde!

(hehe, är ju inte alls emot pulsklockor egentligen, jag är ju bara så fattig att jag hellre byter bort klockskiten mot en t/r biljett till hmmmm.. geneve eller nått ;) )

Varför Pulsmätare?
Självklart skall du byta pulsklockan mot en biljett ner till alperna. Att träna med pulsklocka ger en extra dimension till träningen men att åka skidor i Alperna är ju ändå betydligt större.

//Ola
Som själv har en S625X

Varför Pulsmätare?
Jag har en 725i. Jag kan använda den utan att ha polars egna ir interface. Detta har visst varit uppe i en annan tråd tidigare.
Vad jag har hört bla från Bernt Johansson är att när man är trött tex under slutet på en tävling så sjunker tröskelpuls värdet. Det är även svårare att få upp pulsen när man är sliten tex när man tränat ovanligt mycke el hårt. Då kan faktiskt man bli lurad av pulsklockan, man tror att man kan köra hårdare än vad man kan för tillfället. Eftersom man är sliten så är tröskelpulsen lägre än när man testat fram den när man varit "fräsch".

Varför Pulsmätare?
Jag köpte en pulsklocka (s710i) för att jag skulle träna mig i form till FMT '04 och komma in under 6h.

Istället upptäckte jag happyrides och struntade helt i FMT :)

Det är ändå roligt att få ut en grafer med höjdkurvor kalibrerad mot distansen. Hade jag tränat hade det varit intressantare med pulsintervaller än höjd...

En pulsklocka är i vart fall meningsfullare än en traditionell cykeldator tycker jag, om man inte cyklar efter beskrivningar i stil med "sväng in höger efter 1750 meter".

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp