Varför säljs många nyköpta brooks sadlar begagnat

Skruff

Aktiv medlem
Funderar på att köpa en finare sadel till en världsmästarcykel modell landsväg.
Första gången jag lägger lite mer på en sadel så vill gärna att det ska bli rätt.

Ser i k&s att det inte verkar vara helt ovanligt med folk som köper e.x. brooks men ångrar sig. Så min fråga är, passar dom inte alla?

Jag sitter gärna på "sittknölarna"/skinkbenen. Sadlar av konkavtyp där högsta punkten är en linje som går mittimellan skinkorna rakt genom mellangården är tortyr.

Tror ni Brooks är något för en sådan som mig eller vad kan jag förvänta mig?

Allt gott & trevlig helg

vet inte egentligen varför andra säljer sina brooks, men jag monterade av en ny titan som satt monterad på en cykel jag köpte, dels för jag redan har sadlar jag trivs bra med, dels var den trots titanet rätt så tung.

Jag har en Brooks och flera andra lädersadlar. Kan inte säga att jag märker någon större skillnad, men den bekvämaste jag äger är en Gusti. Kanonsadel.

Är inte svaret att varje gump är unik och därför säljs många/alla sadlar friskt begagnade?
Finns ju nya av annan sort till salu också, letar man efter röda Volvo så hittar man röda Volvo men missar de blåa Saabarna...

Jag har haft en Brooks Conquest men kom inte överens med den så den såldes. Ersatte den med en sadel som har samma form och fjädring men med en syntetstomme under läderovandelen och den är långt bättre.

Senast ändrad:
Satte precis tillbaka min Brooks Cambium C15 på min pendlar cykel idag o bytte från min Pro Stealth Carbon. Märkte hur jag verkligen uppskattade Brooksen :-) Min Pro Stealth är fö till salu. Helt nöjd med Brooks sadeln även om jag kanske har lite svårt att motivera dess pris..

Jag har även en teori om att Brooks har ganska stora toleranser. Man änvönder ju läder och antagligen skär man ut i olika delar va lädret och i olika längdriktning och då gissar jag att olika sadlar blir ganska olika även om alla är Brooks. Och bara för att man gillar en Brooks kanske man inte kommer överens med en annan?

gusti verkar dock ha mindre bra omdömen på trustpilot?
Det jag hittade verkade gälla deras väskor och andra liknande grejer (necessärer etc.) och dem har jag ingen koll på. Men sadeln är kanon.
4684F426-92E8-4E7A-8AE3-6429BADFF279.jpeg

Jag sålde min C17 för att jag inte hittade en bra sittposition. Fanns att välja mellan att sitta på smala delen och domna bort i skrevet eller sitta på den bredare delen och skava mot ett par enorma lädernitar. Modellen har ju inte ens läder, så förstår inte alls nitarna. Blev en damsadel med lite gel som funkar bra efter att ha provat 5-6 "skitsköna sadlar". Det är som sagt väldigt personligt.

Det är kanske lite som bikepackingväskor, blir mest att samla damm på en hylla för ”drömmen blev aldrig av”?
Det ger å andra sidan fina möjligheter till begköp, jag fick en hel uppsättning i nära nyskick i julas, både stor väska bak och mindre för lowriders fram i toppkvalitet. Det andra paret väskor jag har används nästan på varje tur, suveränt att bara slänga in allt jag vill ha med mig och sedan stänga locket och cykla iväg.

Jag är så tacksam för alla ömma rumpor i landet! De gör att jag får sitta vackert istället. Vet inte varför en Brooks-sadel skulle behöva någon särskild dröm? Vi cyklar väl, oavsett?
Vet att vi hade kunder hos oss, som önskade att få byta bort den obekväma lädersadeln på ny-cykeln, emot gelsadel..
De såg inget mervärde i lädret. Ville inte bli påverkade, av vad någon annan sa.

Kanske för att många hoppar på legenden och väljer en B17 utan att ha koll på de många modeller Brooks säljer.
Dessutom finns inte minst Gilles Berthout med ett bra urval och för den som har en passande bak, Idèale 90.
- förutom att en bra lädersadel kräver bortåt 4-500 mil inkörning enligt min erfarenhet, lite beroende på läderkvaliten. Fast just det säger väl även en del om hållbarheten - jag har en Idèale som hängt med i bortåt 45 år - har bara fått byta ett par niter. När en lädersadel väl är inkört finns absolut inget motsvarande i fråga om komfort.
Men fortsätt att köpa och sen sälja billigt pojkar, det underlättar för vi som uppskattar läder.

Kanske för att många hoppar på legenden och väljer en B17 utan att ha koll på de många modeller Brooks säljer.
Dessutom finns inte minst Gilles Berthout med ett bra urval och för den som har en passande bak, Idèale 90.
- förutom att en bra lädersadel kräver bortåt 4-500 mil inkörning enligt min erfarenhet, lite beroende på läderkvaliten. Fast just det säger väl även en del om hållbarheten - jag har en Idèale som hängt med i bortåt 45 år - har bara fått byta ett par niter. När en lädersadel väl är inkört finns absolut inget motsvarande i fråga om komfort.
Men fortsätt att köpa och sen sälja billigt pojkar, det underlättar för vi som uppskattar läder.
Men Brooks har blivit jävla dåliga alltså. Mina moderna B17 har börjat säcka ordentligt efter ett par år. På Åke har jag en B17 Narrow från 1947, och den är fortfarande grym.

Antagligen. Dels är det nog svårare att få fram bra läder så som köttindustrin fungerar idag, dels ingår Brooks i Selle Italia-koncernen. Och det i sig får åtminstone mig att misstänka att vinst går före kvalitet.
Högkvalitativt läder finns fortfarande hos Idèale och Berthout som driver verksamheten hantverksmässigt. Med följande prislappar.

Har glorian halkat ner på nya Brooks? I vinter har det googlats priser på 18-2400 för flertalet fjädrade Brooks-sadlar. Nu är där glesare med dem. Istället toppar 12-1800 kr i skärmbilden.. Finns förstås fascinerande undantag, som lagt sig 1000kr över genomsnittet ! (De vill kanske behålla butikslagret?)
-Samtidigt har det varit otäckt god tillgång på traderafynden.

Jag köpte en brooks swift i höstas och kan inte upptäcka nåt fel på den, kanske litet minus för att nitarna sticker upp lite och nöter på brallorna. Samma modell för övrigt som misslycka vurmade för.

Testade en Brooks Swift Titanium för många år sedan. Den var helt enkelt för hård och obekväm. Det är nog den enkla förklaringen.

När de alla bestämt sig för att sälja "sina" nya B66, vad har de då för fortsatt behov av dubbelrails-klammorna? De lär ju inte ha hunnit rosta bort.

Jag blev frestad v en B17 med stora koppar nitar, otroligt snyggt och den var fantastisk på min cykel men min rumpa sa NEJ!
Testade ett tag men då gav jag upp, monterade min Fizik Aerione tillbaka och då var min rumpa nöjd och jag besviken.
Sålde den på forumet. (Sadel, inte rumpan)

Jag blev frestad v en B17 med stora koppar nitar, otroligt snyggt och den var fantastisk på min cykel men min rumpa sa NEJ!
Testade ett tag men då gav jag upp, monterade min Fizik Aerione tillbaka och då var min rumpa nöjd och jag besviken.
Sålde den på forumet. (Sadel, inte rumpan)
Som sagt många gånger tidigare, efter ~500 mil börjar lädersadeln sätta sig. Tills dess får rumpan lida pin. Men sen håller den livet ut med lite skötsel. Sadeln alltså. Förmodligen även rumpan.
Fast vi lädersadelfetichister är väldigt glada för alla nästan nya lädersadlar som säljs här till halva priset😊

Ett par hundra timmars tortyr för att få kalla sig lädersadelfetichist och lägga tid på sadelunderhåll?
Nej tack! Inte värt det för min del.

Jag köpte en ny idial 52 begagnad på Tradera var torr men bra insutten blev läder olja och läder fett från slöjd produkter en liten sträck på mutter.
Är lika bra som farsans ätranverk länder sadel men en gusti Gerald c av samma typ ny som den här kan jag tänka mig men då får man sitta in den effter inoljning och fett.
1000000302.webp
1000000304.webp

Senast ändrad:
S-Works Power säger jag. Ingen inkörning. Inget underhåll. Inget trams.
Jag har 3 st. Supernöjd.

Finns utan S-Works också. 👍🏻

Läst en teori om att folk med lädersadel ofta älskar sina sadlar men klagar på ömma händer vid långa cykelturer. Orsaken har jag vagt för mig skulle vara att sadlarna saknar (vettiga*) hål i mitten som moderna sadlar har vilket i sin tur skulle påverka sittställningen tror jag. Men osäker - jag ser inte hur det skulle gå ihop. Men - ni som kör läder och sitter i sadeln i 15+ timmar. Har ni problem med händerna?

*Finns ju lädersadlar med hål där men ett hål i lädret är ju inte en toppenlösning.

Man kan fundera på om frågan är felställd. Borde inte frågan vara varför det inte är det fler som säljer sina nyinköpta brookssadlar? Har själv en svart svalan inköpt för ca 15 år sedan, helt oanvänd. Varför har jag den? Borde jag inte sålt den direkt?

Jag har två SLR med hål i liggandes. En vit 177 gr. Och en svart 205 gr.

Power är lättare och mycket skönare!

Finns det ett mått på antalet just återförsålda Brooks-sadlar? Annars är ju den här tråden rätt meningslös.

Ingen vidare mätning, men för ett ögonblick sedan fanns det 13 sidor med saker under sökning på "Fizik sadel". 11 sidor med sökbegreppen "Brooks sadel".

Flite Titanium är det enda som gäller, det är sen gammalt. Fast på MTB, så som jag cyklar, så är det inte så kinkigt eftersom jag inte sitter särskilt långa stunder. Kör inte ens cykelbyxor längre vid mtb.

Edit: Undrar, för att anknyta till trådens ämne, om det inte är så att det sitter Brooks på typ skeppshult och att många upplever dem obekväma och byter direkt, kanske till och med att cykelhandlaren byter och säljer Brooksen vid sidan.

Tillbaka
Topp