Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Brooks ägs av Selle Royal, inte av Selle Italia.Antagligen. Dels är det nog svårare att få fram bra läder så som köttindustrin fungerar idag, dels ingår Brooks i Selle Italia-koncernen. Och det i sig får åtminstone mig att misstänka att vinst går före kvalitet.
Just det. Nu blev allt mycket bättre.Brooks ägs av Selle Royal, inte av Selle Italia.
Mellan 1991 och 2006 trodde jag Flite var skön. Möjligen var den det 1991 jämfört med konkurrenterna. Men när min uppenbarligen ganska okänsliga röv fick testa modernare sadel på riktigt så insåg jag hur fel jag haft. Månne är det samma typ av självbedrägeri som förklarar en del av Brooks-sadlarna som är till salu?Satte en Flite på mitt retrobygge. Not so skön.![]()
Spänner du upp lädersadlarna när de börjar säcka?Min B17 var den bekvämaste sadel jag nånsin provat när den var ny. Nu när den börjat forma sig efter röva så är den inte lika bekväm, eftersom man nu sitter mer på mjukdelarna. Ny = bara belastning på sittbenen = perfekt. Den är fortfarande utståbar, men lär antagligen möta samma öde som min Berthoud. Det vill säga att den blir insutten till oanvändbarhet.
Skulle säga att det som egentligen gör en Brooks så bra är att den är skitbred, stenhård och platt jämfört med moderna sadlar, utan att för den sakens skull ha vassa kanter som skär in i låren (hej Specialized).
Johan Tell skriver i boken En Cyclopedi bla om Brooks. Kuriöst att lädret i B17 är svenskt och kommer från Tärnsjö. Men även att Brooks ändrade garvningsmetod 1989 då man uteslöt krom ur processen - av miljöhänsyn - om det nu kan ha påverkat hållfastheten. Förutom modern djurhållning.Då jag är en idiot som lagt ett oändligt antal timmar på att restaurera gammal skit, har jag också haft tillfälle att pröva en del gamla Brooks (60-tal och äldre) och jämföra dem med mina nya Brooks.
Skillnad som natt och dag. De nya (B17, B17 Narrow, Professional) har saggat ihop efter något år och behövt spännas. De gamla (och som sagt: drygt 60 år) har behållit form och spänst. De nya har dessutom rostat undertill efter ”skvätt och tvätt”, medan de gamla sett ganska bra ut efter alla år.
B15 Swallow är den enda moderna Brookssadeln som faktiskt hållit formen efter många mil. De bästa, nya lädersadlarna jag har haft är från Gusti läder.
Numera kör jag Selle Italia Superflow på alla mina ”seriösa” cyklar. Lätta, bekväma och snygga tycker jag!
Kromad häck!Johan Tell skriver i boken En Cyclopedi bla om Brooks. Kuriöst att lädret i B17 är svenskt och kommer från Tärnsjö. Men även att Brooks ändrade garvningsmetod 1989 då man uteslöt krom ur processen - av miljöhänsyn - om det nu kan ha påverkat hållfastheten. Förutom modern djurhållning.
Berthout säljer färdiga läder som reservdel. Förutom alla andra detaljer, stomme, skruv mm.Det är svårt få tag i läder bitar på slöjd produkter far direkt små spill bitar om till reparation av sadel eller annat.
Min morfar höll på med harvning i clivland USA kring 1900 senare flyttade till Sverige och fortsatte i Kalix hade tysk garveri bok i garveri ämnet i metoder men när han gick bort var det ingen som visste han hade lagt garvskin i Karen blev först år flera år efter upptäcktes var ju förstört.
Blänker ikapp med de vita skinkorna genom de trådslitna bibsen!Kromad häck!
Missade visst detta! Jo, jag har provat, men det blir typ värre eftersom det är mitten som sträcks mest. Alltså sadeln blir effektivt "spetsigare" uppåt. Huvaligen.Spänner du upp lädersadlarna när de börjar säcka?
Å ja. Då hade jag nog tittat på Berthout om du vill gå all-in på läder. De är flatare än Brooks - och är av mycket bättre kvalitet på lädret, tappar inte fasonen på samma vis.Missade visst detta! Jo, jag har provat, men det blir typ värre eftersom det är mitten som sträcks mest. Alltså sadeln blir effektivt "spetsigare" uppåt. Huvaligen.
Å ja. Då hade jag nog tittat på Berthout om du vill gå all-in på läder. De är flatare än Brooks - och är av mycket bättre kvalitet på lädret, tappar inte fasonen på samma vis.
https://berthoudcycles.fr/fr/125-selles-ville Är lite bredare.
Det här med den delade baken...Herrn har avverkat en sådan med.
Har själv inte provat Brooks utan bara Gilles. Varje år ger jag den ett nytt försök och ger upp, det är inte trycket utan friktionen jag har problem med.
Det här med den delade baken...
Själv har jag en Aravis och en Soulor. Bästa sadlarna nånsin.
Vaddå friktion? För mycket eller för lite?