Varför stålram?

• Trådstartare Trådstartare Piotr
  • Start datum Start datum
P

Piotr

Guest
Varför stålram?
Hej!

Jag är relativt ny på det här och har därför en liten fråga. Varför vill man ibland ha en stålram? Vilka fördelar har stålramarna?

Jag förstår att det blir väldigt generella svar på dessa frågor men det hade varit roligt att få ett enkelt svar.

Varför stålram?
Some thoughts on steel
Well, it's steel, so of course it's good. Ninja swords were made from steel. So you know it kicks ass.

Things ninja swords were not made from:

* aluminum
* carbon fiber
* dead cats.

Other badass things made from steel:

* Guns
* Bombs
* Chuck Norris

Also steel is steely, as in steely eyed. So it gives you some good mojo, you can defeat your enemies with your demeanor.

In a pinch, steel can be magnetized, macgyver style, which might get you out of a fix if you had to turn your bike into a giant compass or something.

Also steel rusts, which is handy, because it's a good indicator when you need to buy a new bike. Since the only way a steel bike can be destroyed is by rust, and chromoly rusts really slowly, they last a long time. When the rust goes all the way through the tube, you know it's shot. Aluminum and carbon fiber don't do this, they just break, usually when you're riding down a volcano at 200 mph being chased by pirates who are mad at you for being a ninja.

Steel is real. Aluminum is real too, it just doesn't rhyme.

OBS!!! Jag har inte skrivit detta själv, saxat från annat forum.

Varför stålram?
Jag har exempelvis tittat på Marin Bear Valley Ltd. - 2006 som finns på cykelnetto. Är det en ok ram? Har ni några synpunkter på cykeln generellt? Min budget är väl upp till ca 7000 kr, möjligen lite mer.

Jag har tänkt att jag senare kan uppgradera den med en dämpargaffel av lite bättre kvalite, de gafflar som sitter på cyklar upp till 10.000 kr verkar annars vara av ganska dålig kvalité utifrån vad man läser sig till på nätet.

Varför stålram?
Det är en bra fråga. För att stålramar ofta är billigare än aluramar med liknande egenskaper kanske? Nu tänker jag mig för stigcyklig och inte hopp-o-skutt...

Varför stålram?
Stål är ett utmärkt material att bygga cykelramar av och det har man gjort i ca: 100 år. Det finns en stor kunskap hur man bygger ramar av stål. Det är däremot svårt att generellt uttala sig om en cykelrams egenskaper beroende på material i ramen, då rör tjocklek, om de är reducerade och vinklar på ramen har stor betydelse.
Marin Bear Valley Ltd. – 2006 vekar vara en bra specad cykel och det är bättre att köpa en dämpad gaffel när du har råd med en bättre än de som normalt levereras med cyklar under 10000

Varför stålram?
Alfsomfan skrev:
-------------------------------------------------------

>
> Things ninja swords were not made from:
>
> * aluminum
> * carbon fiber
> * dead cats.
>
>
> Other badass things made from steel:
>
> * Guns
> * Bombs
> * Chuck Norris
>

End of discussion! ..OK!...HAHA...:)

Varför stålram?
Lotta B skrev:
> Det är en bra fråga. För att stålramar ofta
> är billigare än aluramar med liknande egenskaper
> kanske? Nu tänker jag mig för stigcyklig och
> inte hopp-o-skutt...

Vikten är det som talar mot stålramar, samt att det är ett relativt dyrt material när kvaliten är på topp och tunnväggighet (butting) gör rören lätta. Bara här på happy har det skrivits mängder om stål relativt andra material. En gemen nämnare verkar vara att cyklister som själv tidigare har cyklat på stålramar får något fuktigt i blicken när ämnet kommer på tal.

Själv skulle jag aldrig skaffa mig en hel/halv -stel cykel som inte var av stål. Känslan i en välbyggd kvalitetsstålram är enligt mig oöverträffad, vikten oviktig i samanhanget. Sådär mellan tummen och pekfingret brukar det skilja ett hekto eller två gentemot alu.

Och så en bild till en av de mytomspunna tingestarna som om man provat en dylik sitter i hjärtat för evigt: http://bikes.com/bikes/2007/STEEL/blizzard.aspx

Till slut, instegspriset på stålcyklar (kompletta) som har stålets positiva egenskaper ligger över 10.000 (vanligtvis 12-16.000). Här skulle jag dock gärna bli motbevisad, men jag har inte hittat något.

Varför stålram?
Stryktåligheten är ju bra. Jag vurpar i stort sett varje gång jag är ute, och eftersom terrängen på Malta är mestadels väldigt stenig får ramen sig några rejäla smällar ibland. Jag gissar, men vet inte, att risken för att en aluminum-ram hade kunnat fått sig en buckla eller två och att en carbon-ram hade kunnat få några djupa repor vid samma tillfällen som stålramen bara miste lite färg är rätt stor. Så för en ganska tung vårdslös klant som har åtskilliga ärr spridda över kroppen vid det här laget, är nog stålram ett vettigt val. :-) För övrigt har jag en Marin Bear Valley -05 med diverse ändringar inkl. skivbromsar och framdämpare och jag e rätt nöjd, men har inte mycket att jämföra med.

Varför stålram?
Jag gillar stålramar därför att dom rostar innifrån. Utan att det märks. Rinner bara lite morotjuicefärgat vatten ur hålen här och där... :o

Varför stålram?
Skogling skrev:
> Rinner bara lite
> morotjuicefärgat vatten ur hålen här och
> där... :o

Pratar du om dig själv nu igen?

Varför stålram?
Stål flexar och lever, rätt skönt om du inte jagar prestanda för då är det alu som gäller, gå inte på carbonbogusen bara, samma fördelar som alu men ack så dyrt för dig som kund. Hade man idag kunnat ta ut samma vinstmarginal på en aluram som en karbon så hade aluramen fortfarande varit kung. Men vi konsumenter ser ju att en aluram på 1500g kostar tiotusen mindre än den på 1000g så det där halvkilot kan vi leva med. Därför dör high end aluminium ut medan kolfibrets marknadsförs som om det hade en massa egenskaper som en metall aldrig kan få. Vlket det delvis har, en död stum känsla.

Varför stålram?
Stålramen är mer flexibel dvs. flexar mer. Ibland bra, ibland dåligt. En aluram har tendens att bli stötigare.

Håller med övriga, en bra stålram är en dröm att cykla på. Har tidigare kört Cannondale M800, Cyclepro Ultralite Comp, Univega HT570, Gary Fisher Tassajara alla aluminiumramar.

Nu kör jag ON-ONE inbred 456 stålram. Underbar cykel!

Länge leve stål, synd att dom cyklarna minskar bara för vem fan vill köra omkring med en cykel gjord av återvunna ölburkar haha.

Ett tips är Kona Explosif med stålram som dom säljer ut på häggs. Det är dom sista -06:orna. Tyvärr försvinner Explosif stålram 2007.

Annars kan jag ju rekomendera ON-ONE 456 inbred, tyvärr verkar den ramen/cyklen ej säljas mer.

Varför stålram?
Denna finns kvar, dock så var färgsättning svart och vit mycket snyggare

z-07-blizzard.jpg

Varför stålram?
JAg tror man tänker att dom flesta ramar är ju antingen med dämpning fram eller FS. Och då funkar det bättre med en styv och lätt aluram. Men för en stell ss t.ex så är det mulligt men en fin ram i stl.

Jag hade ju en Jättefin stålram på mitten av 90-talet. Tange Prestige trippelreducerat bla, bla. Den var faktiskt riktigt bekväm. Tyckte jag då. ;o)

Varför stålram?
Min fulhoj från början av 90-talet (dåtidens Canyon, vet dock inte om det är samma som dagens Canyon) har stålram, och är väldigt skön att cykla på. Trots att den är helstel och rullar på überhårt pumpade conti sport contact 26x1,3"-däck - Finns i princip inget flex att tala om i däcken. Tvivlar på att en alu-ram hade varit lika bekväm.

Varför stålram?
Skogling skrev:
> JAg tror man tänker att dom flesta ramar är ju
> antingen med dämpning fram eller FS. Och då
> funkar det bättre med en styv och lätt aluram.
> Men för en stell ss t.ex så är det mulligt men
> en fin ram i stl.

så min hoj funkar dåligt då alltså, fanken om jag inte kan cykla på den. skall vi byta?

Varför stålram?
Wilier skrev:
> så min hoj funkar dåligt då alltså, fanken om
> jag inte kan cykla på den. skall vi byta?

Byt in den mot en Sony Playstation.

Varför stålram?
Skogling skrev:
> Wilier skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > så min hoj funkar dåligt då alltså, fanken
> om
> > jag inte kan cykla på den. skall vi byta?
>
> Byt in den mot en Sony Playstation.

nej, men en rolig annekdot i sammanhanget var wiseass kommentar på happyriden igår. Han tyckte min helstela alu hoj med hårdpumpade fastfred lätt som ett diskhjul i skogen, styv som en hickorykäpp alltså.

Varför stålram?
Skogling skrev:
> Konstigt att fler inte upptäckt hur bra Explosif
> och ON-ONE 456 är så att dom fortsätter
> tillverka dem ?

Och Giant NRS är också kass eftersom Giant inte tillverkar den längre?

Varför stålram?
Marin Bear Valley-ramen som trådskaparen nämner är riktigt bra för pengarna. I denna prisklass kan man också finna oreducerade aluramar. Dessa är ungefär lika tunga som Bear Valleyns reducerade stålram. Diagonalröret är rejält överdimensionerat relativt tradionella ståldimensioner varför cykeln på gott och ont också blir styvare. Vi har för övrigt tre Bear Valleys i närmsta familjen. Som en ren mtb i prisklassen är den väl så bra som något annat. Om man däremot vill ha skärmar och pakethållare för att ge sig ut på långfärd står stålramar i en klass för sig. Ska man ut i ociviliserade trakter är den lätt att reparera. Om man inte ska så värst långt är gängorna i skärm och pakethållarfästene mycket bättre än i aluramar. Guld värt tycker jag.

Mange

Varför stålram?
Piotr skrev:
> Jag har exempelvis tittat på Marin Bear Valley
> Ltd. - 2006 som finns på cykelnetto.

Vad jag kan förstå från marins hemsida slutade den modellen göras 2005...
Jag tror att den ramen är hållbar men tråkig. I den prisklassen skulle jag kolla på en alu.

Varför stålram?
För ett bra bud är min ON-ONE 456 till salu. Cyklad på ca 5 ggr. 115-130mm Rockshox revalation U-turn air gaffel, truvativ stylo team gxp vevparti med Evil 13 DRS styrare och bash, DMR conrod 60mm styrstam, easton EA 50 highrisestyre, Planet-X/retard hjul, Sram X7 växlar, vita Brave pedaler, Lizardskins lockons m.m.

Som sagt, ge mig ett bra bud.

Nypris med alla delar ca 16000:-

Varför stålram?
Gimmy skrev:
> För ett bra bud är min ON-ONE 456 till salu.
> Cyklad på ca 5 ggr. 115-130mm Rockshox revalation
> U-turn air gaffel, truvativ stylo team gxp
> vevparti med Evil 13 DRS styrare och bash, DMR
> conrod 60mm styrstam, easton EA 50 highrisestyre,
> Planet-X/retard hjul, Sram X7 växlar, vita Brave
> pedaler, Lizardskins lockons m.m.
>
> Som sagt, ge mig ett bra bud.
>
> Nypris med alla delar ca 16000:-

Detta är inte Köp & Sälj... för övrigt;

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=10798 899£ nypris

Cyklad på ca 5ggr.. *fniss* Blockettråden nästa.

Varför stålram?
Bästa andreas: Ta 899GBP och lägg till vad en Evil DRS styrare, Easton EA50 styre, brave pedaler, DMR styrstammen, lizard handtagen kostar. Inget som sitter standard. Hade du sen läst inläggen om vilka besvär jag hade för att få denna cykel till sverige, var fraktskadad när den kom. Endast 2 veckor sen jag kunde börja cykla på den, 5ggr på 2 veckor är väl rimligt? Alla är inte så orärliga som ni 08:or kanske? OJ, skrev jag det högt....!!!

Gäller att ha fakta innan man yttrar sig.

Ber dock om ursäkt för jag annonserade utanför "köp & sälj" Men ämnet var stålram och 456 nämndes.

Tack för mig!

Varför stålram?
Gimmy skrev:

> Ber dock om ursäkt för jag annonserade utanför
> "köp & sälj" Men ämnet var stålram och 456
> nämndes.
>
> Tack för mig!

Alles gut, inte hela världen men det blir så uselt om det sprider sig...

Hur som helst, var det din som kom med knasig dropout och du fick ny ram?
-Varför till salu? Ramen ser ju supersmutt ut. Jag har iochförsig inte cyklat på någon on-one men de har ju bra rykte.

Varför stålram?
En fördel med stål är att det inte är alldeles hopplöst att svetsa i t o m med en vanlig migsvets. Alu är knepigare, titan är värre ändå och hur man får ihop karbonet vet jag inte. Tejp?

Varför stålram?
Anders H skrev:
> En fördel med stål är att det inte är alldeles
> hopplöst att svetsa i t o m med en vanlig
> migsvets. Alu är knepigare, titan är värre
> ändå och hur man får ihop karbonet vet jag
> inte. Tejp?

Ja faktiskt! fast man får själv addera klistret, trycket och värmen, ungefär...

För övrigt kanske man inte skall påstå att det är lättsvetsat med stålramar av bättre kvalitet. Det är väldigt lätt att både bränna hål och att avhärda alltför mycket. Lödning, "fillet braze" kombinerat med svetsning verkar vara modellen... inte en picnick i parken direkt. Fast i långtbortistan kan det ju vara ett alternativ till avbruten resa.

Varför stålram?
Min ON-ONE är en 16". Orsaken till att jag funderar på byte redan är att jag enbart cyklar dirt/street och hillsprint. Ramen & RS Revelation känns lite klent för metersdrop på asfalt. Funderar på en NS bitch & Domain eller något kraftigare.

Får se, har inte besämt mig riktigt än, än har 456:an hållt, ska prova den lite till. Cykeln är jäkligt skön men som sagt, osäker på om d håller. Har redan hoppat isönder revelation gafflen, läckte olja genom ventilen till den negativa luftkammaren.

Varför stålram?
Gimmy skrev:
> Min ON-ONE är en 16". Orsaken till att jag
> funderar på byte redan är att jag enbart cyklar
> dirt/street och hillsprint. Ramen & RS Revelation
> känns lite klent för metersdrop på asfalt.
> Funderar på en NS bitch & Domain eller något
> kraftigare.
>
> Får se, har inte besämt mig riktigt än, än har
> 456:an hållt, ska prova den lite till. Cykeln är
> jäkligt skön men som sagt, osäker på om d
> håller. Har redan hoppat isönder revelation
> gafflen, läckte olja genom ventilen till den
> negativa luftkammaren.

Jag tycker att Gimmy ska ha en klapp på axeln för att han är så ärlig.

Varför stålram?
Att tillägga är att jag fortfarande bara cyklat 5 ggr på den. Var sista gången som gafflen börja kladda, ska givetvis renovera den. Syns inte på cykeln att den är använd.

Men jag kommer nog behålla den ett tag till. har inte fått min nya ram än, växelörat e kass på denna ju, kör den singelspeed nu.

Säljes den gör den det med ny ram.

Tillbaka
Topp