Varför tillverkas heldämpade elcyklar?

Lillgammal

Aktiv medlem
Ser ett par stycken varje dag av no name brands bland folk som pendlar, men undrar vad är egentligen poängen med heldämpade elcyklar? Du får ju inte cykla i skogen, så vad ska du då med dämpare till? De går ju inte tillräckligt snabbt för att dämparna ska ge någon komfort och asfalt kräver ju knappast dämpare.

Skiter i pajkastningen kring elcyklar, undrar bara seriöst över varför de finns, säljs och köps.

Prova att cykla på tvättbrädegrusväg med potthål +ANNAT i 25 km/h. Det går med helstel men är skönare med heldämpad. Tror jag. Äger ingen. Ännu. :-)

Lillgammal sa:
Ser ett par stycken varje dag av no name brands bland folk som pendlar, men undrar vad är egentligen poängen med heldämpade elcyklar? Du får ju inte cykla i skogen, så vad ska du då med dämpare till? De går ju inte tillräckligt snabbt för att dämparna ska ge någon komfort och asfalt kräver ju knappast dämpare.

Skiter i pajkastningen kring elcyklar, undrar bara seriöst över varför de finns, säljs och köps.

Sverige är inte direkt huvudmarknaden.. lagstiftningen ser olika ut i olika länder.

Man måste nog komma ihåg just det faktum att Sverige är en liten marknad för el-cyklar. Fast var i Nederländerna i sommar... Där hade I princip varenda gamling el-cykel och det är bättre infrastruktur för cyklar än gående. I nationalparken var det vanligt med mtb... Både el och vanlig. Båda fick skaffa tillstånd och båda körde lagligt.

Jag skulle helt enkelt tro att många tillverkare ser den svenska marknaden som en positiv bieffekt om de säljer några gör också.

Ju mindre/lättare du trampar, desto tyngre sitter du i sadeln.
Ju tyngre du sitter i sadeln, desto viktigare blir heldämpat för komforten.

Edarion sa:
Jag skulle helt enkelt tro att många tillverkare ser den svenska marknaden som en positiv bieffekt om de säljer några gör också.
Och handlarna satsar gladeligen på allt nytt då många presumtiva kunder känner att de inte har den perfekta cykeln ännu och gärna köper nästa trend för materiallösning på sina egna tillkortakommanden.
Och istället för att lära sig cykla med fjädring i armar och ben på potthålsväg så ska de ha fjädring och istället för att låta resan ta den tid det tar ska de hålla eumoppesnitt (knappa tjugo).
Och det är kanske inget fel på det eller oxå är det det. Troligen det sista för potthålen är 2% av sträckan de cyklar och knappa tjugo är en löjligt dålig snitthastighet. Så vad de fylkats med är att bränna en jäkla massa pengar (två bra vanliga hojar) på något som är tyngre, långsammare, åbäkigare, kräver mer underhåll, kräver dyrare underhåll och ger inget (även om man på forumet kan läsa flera personer som inte vill förstå det utan tror sig ha skådat ljuset...)
Elassistans är väl bra för försoffade femtioåriga bilister som skulle få hjärtinfarkt annars - men då är en fulldämpad elmtb förfelat och kommer bara att bli ytterligare en vindsurfingbräda, hoppmatta, hybridcykel, osv. en grej som dammar i garaget tills den hamnar på tippen och blir en manifestation varför konsumtionssamhället kommer gå åt helvete.

Den primära målgruppen är nog för de som cyklar i bergen och vill ta sig upp på berget utan hjälp av biltransport eller lift. Väl uppe kan man sedan cykla tekniska singeltrack ner. I Sverige har vi inte mycket till berg så varför man har en sådan här är en bra fråga...

Spakur sa:
Den primära målgruppen är nog för de som cyklar i bergen och vill ta sig upp på berget utan hjälp av biltransport eller lift. Väl uppe kan man sedan cykla tekniska singeltrack ner. I Sverige har vi inte mycket till berg så varför man har en sådan här är en bra fråga...

Det är nog mycket riktigt, men är det inte jäkligt läskigt att cykla singletrack med 25kg cykel? Mystestade bara parkeringsåka uppe i Åre och fyfasen vad oskön cykeln var så fort du ville göra skarpa svängar. På tok för mycket vikt, men man kanske vänjer sig.

Kan dock förstå idén uppe bland bergen i alperna, men hur stor är den demografin? Får man ens köra i alperna med elcyklar? Känns som att majoriteten av köpare bor i städer och pendlar med cykeln.

Varför tillverkas landsvägscyklar? Jag har inte testat en ens på en parkering, men det ser man ju att bockstyre måste vara väldigt opraktiskt.

Förra året hade jag en lekdejt i Hellas planerad direkt efter jobbet. Pendlingsracern byttes mot min AM-FS som fick åka pendeltåg större delen av sträckan. P.g.a olika byggprojekt (slussen) och regler (inga cyklar på centralen) så blev det ändå en del stadscyklande.

Mina observationer var följande:

780mm styre är vansinnigt i närhet av andra.
Maxxis 3C-gummi rullar dåligt på asfalt.
150mm fjädring får trottoarkanter/kullersten/potthål att kännas som en nysopad landningsbana.

Racern är sjukt mycket smidigare att navigera med i stan, men om man skiter i andra människor så kan man bara köra rakt över dom med en FS. ;)

emmer sa:
Edarion sa:
Och handlarna satsar gladeligen på allt nytt då många presumtiva kunder känner att de inte har den perfekta cykeln ännu och gärna köper nästa trend för materiallösning på sina egna tillkortakommanden.
Och istället för att lära sig cykla med fjädring i armar och ben på potthålsväg så ska de ha fjädring och istället för att låta resan ta den tid det tar ska de hålla eumoppesnitt (knappa tjugo).
Och det är kanske inget fel på det eller oxå är det det. Troligen det sista för potthålen är 2% av sträckan de cyklar och knappa tjugo är en löjligt dålig snitthastighet. Så vad de fylkats med är att bränna en jäkla massa pengar (två bra vanliga hojar) på något som är tyngre, långsammare, åbäkigare, kräver mer underhåll, kräver dyrare underhåll och ger inget (även om man på forumet kan läsa flera personer som inte vill förstå det utan tror sig ha skådat ljuset...)
Elassistans är väl bra för försoffade femtioåriga bilister som skulle få hjärtinfarkt annars - men då är en fulldämpad elmtb förfelat och kommer bara att bli ytterligare en vindsurfingbräda, hoppmatta, hybridcykel, osv. en grej som dammar i garaget tills den hamnar på tippen och blir en manifestation varför konsumtionssamhället kommer gå åt helvete.

Haha, det var banne mig ord och inga visor! :-)
Man kan ju smälta ner alla fulldämpade elcyklar som används "fel" och fylla igen alla potthål med denna gråa massa. Givetvis efter att ha materialsorterat bort farligt avfall!

Spakur sa:

Sverige sträcker sig lite längre än till Örebro ska du se. Det ligger ett fjollhål lite längre österut som man helst undviker som cyklist men annars finns det fina berg att besöka.

Lillgammal sa:
Jag tror visst att dämpare kan ge större komfort även i lägre farter. Och komfort är nog viktigt för många. Betänk att många elcyklister är vana att åka bil.

En elcykel är ju redan rejält tung, så några kilo till för dämpning gör ju inte så mycket skillnad. Samma sak med inköpskostnaden. Någon tusenlapp till gör inte så mycket skillnad.

Att det ger högre servicekostnader tror jag inte att folk tänker på.

De största anledningarna till att INTE ha fjädring (både bak och fram) på en icke-skogscykel är vikt och trampeffektivitet. På en elhoj är det ju skitsamma, så det är fullt logiskt med bakfjädring.

har ägt och brukat en heldämpad moulton sedan 10-årsdagen 1968. är det nödvändigt med heldämpat för gatbruk ?

knappast. men det är komfortabelt på det illa underhållna gatnätet i stadsmiljö, särskilt tänker jag på efterhand häftigt upphöjda övergångsställen och alla ojämnt ifyllda grävhål.

men mera direkta fördelar märks när man lastar cykeln med barncykelsitsar, någon gammal rörradio, ägg från mataffären, eller varför inte systemkassar..

Lillgammal sa:
Spakur sa:

Det är nog mycket riktigt, men är det inte jäkligt läskigt att cykla singletrack med 25kg cykel? Mystestade bara parkeringsåka uppe i Åre och fyfasen vad oskön cykeln var så fort du ville göra skarpa svängar. På tok för mycket vikt, men man kanske vänjer sig.

Kan dock förstå idén uppe bland bergen i alperna, men hur stor är den demografin? Får man ens köra i alperna med elcyklar? Känns som att majoriteten av köpare bor i städer och pendlar med cykeln.

I Tyskland bor typ tio gånger så många människor som i sverige - inom ett fåtsal timmar kan ALLA nå nåt slags bergkedja. I österrike är det typ berg överallt, i italien, frankrike, spanien mfl. Finns gott om riktiga berg och mycket folk.

Det satsas enormt mycket på elcyklar i europas bergcykelområden då det finns ett rejält underlag - svenska marknaden är som tidigare nämnt knappast något man bygger sin verksamhet på.

Innebär elcyklar att fler kommer ut i naturen vilket i sin tur förhoppningsvis leder till bättre infrastruktur för cyklister är det väl kanon. Innebär en elcykel t.ex. att ens föräldrar / sambo / icke cyklande kompis helt plötsligt kan dela upplevelsen av att cykla i berg t.ex. är der väl kanon.

dabac sa:
Ju mindre/lättare du trampar, desto tyngre sitter du i sadeln.
Ju tyngre du sitter i sadeln, desto viktigare blir heldämpat för komforten.

+1

Poängen är ju att det skall vara bekvämt.

Man kan dessutom toppa med lite lägre däcktryck, den går ju ändå i 25km/h.

Eftersom pedalinfluenserna är små blir dessutom bobbande ett mindre problem.

Det logiska är att alla elcyklar är FS.

i alperna ses det väl som alternativ till lift? och då är
ju fs än mer logiskt.

kan tänka mig att det var en liknande diskussion bland skidåkare när liftarna kom?

nu är ju iofs en trend där att klättra själv:)

oavsett tycker jag att friska knän i vårt land fungerar tillräckligt bra för mtb utan el.

och för mig roligare.

det har gjorts ett antal försök genom åren...

Bilagor

• IMG_0064.JPG
    IMG_0064.JPG
    134.8 KB · Besök: 73
Spakur sa:

Visst har vi berg, och dåliga vägar är det där...
Snöröjningen ska vi inte tala om.

Bilagor

• DSC01844.JPG
    DSC01844.JPG
    221.6 KB · Besök: 47
  • DSC01872.JPG
    DSC01872.JPG
    227.6 KB · Besök: 62
Bland fjällturister finns det också folk som är fientligt inställda till ny teknik. De skriver insändare om hur fel det är med bredbandstäckning i fjällen, folk ska minsann njuta av naturen och inte surfa. Inte för att någon tvingar dem att surfa...

Ny teknik förresten, vissa purister klagar på att folk har med sej böcker... :-D

Har man någon mil till den roliga biten av stigen så kan jag absolut förstå att man vill ha elassist, bättre det än att behöva använda bil för att transportera både sig själv och cykel dit man egentligen vill börja trampa..

pwr sa:
Har man någon mil till den roliga biten av stigen så kan jag absolut förstå att man vill ha elassist, bättre det än att behöva använda bil för att transportera både sig själv och cykel dit man egentligen vill börja trampa..

En mil... det är ju lagom uppvarvning och nedvarvning?

Kristoffer R sa:
pwr sa:
En mil... det är ju lagom uppvarvning och nedvarvning?
Instämmer men man ser ju ofta många bilar på parkeringar när skogsområden så det är vanligt att cykeln åker bil.
Är orsaken "slitage" så lär ju inte elassist förändra något...

Tillbaka
Topp