Varför välja DT-nav (MTB)?

Hej på er!

Jag funderar på att köpa nya hjul från ActionSports, men blir inte klok på vad jag ska välja för nav. Folk på denna sajt har förut höjt DT240 och DT350 till skyarna pga deras höga Poe. Jag har tidigare ägt ett hjulpar med 240-nav, så jag vet att de är bra, men det var innan jag hade hört talas om Poe. 240 har jag nog dock inte råd med denna gång.

Informationen som jag har fått fram om DT350, som jag har råd med, är att de har 18 Poe, vilket jag har uppfattat att det inte är speciellt mycket. Eller...?

Ska jag ändå välja DT-nav eller funkar det lika bra med Shimano XT?

Vad välja och varför?

Både 350 & 240 funkar men vill du kunna uppgradera POE bör du välja 240.
350 kan också uppgraderas i efterhand men då blir det mkt mer kostsamt..

Dt nav köper man inte för många POE, för de kommer med 18 och man får uppgradera ratcheten till 36 eller 54 om man är känslig för sånt. Dt naven köper man för de är hållbara, pålitliga kvalitetsnav.

Hej på er!

Jag funderar på att köpa nya hjul från ActionSports, men blir inte klok på vad jag ska välja för nav. Folk på denna sajt har förut höjt DT240 och DT350 till skyarna pga deras höga Poe. Jag har tidigare ägt ett hjulpar med 240-nav, så jag vet att de är bra, men det var innan jag hade hört talas om Poe. 240 har jag nog dock inte råd med denna gång.

Informationen som jag har fått fram om DT350, som jag har råd med, är att de har 18 Poe, vilket jag har uppfattat att det inte är speciellt mycket. Eller...?

Ska jag ändå välja DT-nav eller funkar det lika bra med Shimano XT?

Vad välja och varför?
XT så man slipper DT-bakhjul som låter som ett östtyskt tröskverk.

Om man bortser från hur naven låter, varför ska jag välja DT-nav framför XT? Är de helt enkelt mycket hållbarare, som nämnts? Hållbarare hur? För- och nackdelar DT och XT?

Jag har 54T DT-nav och de är väldigt tysta. Förväntade mig att de skulle låta rejält men det gör de definitivt inte.

Det berör mycket på hur mycket fett man lägger på ratcheten. Jag lägger till extra fett så det blir nästan tyst, men de flesta tycker om högt ljud från ratcheten.

Det berör mycket på hur mycket fett man lägger på ratcheten. Jag lägger till extra fett så det blir nästan tyst, men de flesta tycker om högt ljud från ratcheten.
Förstår det. Jag har inte särskilt mycket, tycker det är ganska tyst ändå. Absolut inte det där höga getingljudet som jag förväntade mig.

Shimanonav funkar toppen tycker jag men jag kommer ihåg "back in the days" när jag hade Shimanonav att det var lite mek med lagerspänningen ibland. Ingen jättegrej men lite mek. Det är ju oerhört enkelt med maskinlager vilket gör att jag har det överallt nu, men Hope som låter högre än DT.

350 och 240 baknav delar samma innanmäte så de kan uppgraderas m a p lager och poe. 240s har rostfria lager, men rostfria lager bör undvikas då de har en tendens att nötas (fretting) mer än vanliga stållager.

DTs nav är lätta att serva och använder standardlager samt är lätta att anpassa till den ram/gaffel man råkar ha m h a olika end caps

Tack för svar!

Då blir det nog denna beställning...

• 1.Nabe | Hub :
    • DT 350 Boost IS disc VR+HR...
  • 2.Achsstandard vorn | Axle Standard front :
    • DT Swiss Boost - TA 15x110mm
  • 3.Achsstandard hinten | Axle Standard rear :
    • DT Swiss Boost - TA 12x148mm
  • 4.Freilauf | Freehub :DT Swiss - Shimano Micro... ( + €20.00 * )
  • 5.Felge | Rim :NoTubes ZTR Crest MK3 Rim... ( + €120.00 * )
  • 6.Speiche | Spoke :DT Swiss Competition Race... ( + €40.00 * )
  • 7.Nippel | Nipple :
    • Brass-Nipple black

Sedan jag började cykla fatbike så har jag skrotat några bodys av olika märken och några av mina vänner har haft samma problem med sina fatbikenav. Av någon anledning är fatbikes brutala mot naven.
Men peppar peppar...mitt DT star racthet har hållit 4 år nu och jag känner ingen som har skrotat en sådan. Skulle så ändå ske så behövs inte ett enda verktyg för att byta ratchetringar.
Dessutom har jag 2 hjulpar som jag byter mellan lite kors å tvärs och då båda är DT så tar det inte många sekunder att flytta kassett med body så jag kör med samma kasset oavsett vilket hjul jag kör med.
Skulle jag köpa nya nav till någon cykel idag så hade jag valt DT med ratchet system utan att tveka.

350 och 240 baknav delar samma innanmäte så de kan uppgraderas m a p lager och poe.

Inte längre. 240 lanserades nyligen i uppdaterad version med samma Ratchet EXP som kom med nya 180 häromåret. 36 POE är standard och skall även gå att få 54 från fabrik istället för att specialbeställa delar exklusiva för Trek, däremot svårare att uppgradera i efterhand då den inre stjärnan inte längre är rörlig utan gängad i navkroppen.

Inte längre. 240 lanserades nyligen i uppdaterad version med samma Ratchet EXP som kom med nya 180 häromåret. 36 POE är standard och skall även gå att få 54 från fabrik istället för att specialbeställa delar exklusiva för Trek, däremot svårare att uppgradera i efterhand då den inre stjärnan inte längre är rörlig utan gängad i navkroppen.

förutsatt att det är de nya som butiken säljer. Inte alls säkert.

Jag gillar inte alls DT 240. Klånkig känsla och kan hoppa lite vid lösa tramptag. Att sedan uppgradering av ratchetarna kostar mer än ett komplett XT-nav är bara sinnesjukt...

Jag vet att tråden inte gäller fälgen, men är Crest ett genomtänkt val? Den har väl fått rätt dåligt rykte (åtminstone på happy), och jag har själv fått skrota en med sprickor kring ekerhålen.

Jag vet att tråden inte gäller fälgen, men är Crest ett genomtänkt val? Den har väl fått rätt dåligt rykte (åtminstone på happy), och jag har själv fått skrota en med sprickor kring ekerhålen.

med de alternativ som finns idag är det inte en fälg jag hade valt i alla fall

DT Swiss säger att 36T är optimalt, för att man kan få pedal kickback med 54T. Kom just nu på att jag har en DT Swiss nav på min HT, inte på FS, så kanske är 54T optimalt, men min 350 nav kam med 36T (och det räcker för mig).

Shit också! Om 36 POE är optimalt måste jag reklamera mina i9 Hydra med 690 POE. Att ingen berättat detta tidigare?

Skämt åsido. Jag har nav med 36 också och det räcker för det mesta.

Shit också! Om 36 POE är optimalt måste jag reklamera mina i9 Hydra med 690 POE. Att ingen berättat detta tidigare?

Då måste du flytta till USA. Där är 108 POE mindste som man kan ha, annars är det ocyklingsbart. 690 är bra. Har aldrig cyklat där, undrar hur stigarna ser ut var man behöver mindstens 108 POE. Eller kanske cyklar amerikaner ofta med 28/50 utväxling, då behöver man många POE.

54 poe vs 36 är ungefär 6,7 vs 10 grader mellan Poe. I centimeter blir det 2 ist f. 3 cm lyft med trampan om man vill komma åt nästa om cykeln står stilla. Dvs man får lyfta 1 cm extra....
Mtb-cyklisten på ärten.

Är inte POE bara relevant om man ständigt inte trampar?

jag upplever ett nav med mycket poe som ”rappare”. Bättre flyt där det är tekniskt. På grusväg, visst, där är det ingen fördel, men heller ingen nackdel. I alla fall inte med mitt onyx eller med nya hydra. Men är väll en smaksak. Vad som dock är intressant och som verkar synonymt med många som säger att det inte spelar någon roll, är att det verkar vara få av dessa som ägt ett med många poe ??

jag upplever ett nav med mycket poe som ”rappare”. Bättre flyt där det är tekniskt. På grusväg, visst, där är det ingen fördel, men heller ingen nackdel. I alla fall inte med mitt onyx eller med nya hydra. Men är väll en smaksak. Vad som dock är intressant och som verkar synonymt med många som säger att det inte spelar någon roll, är att det verkar vara få av dessa som ägt ett med många poe ??
+1 på Onyx. Dessutom knäpptyst.

Angående kickback. Beror ju på konstruktion. Så som ratchet tex, är ju i realitet 54 (Gånger två) kuggar som ligger o ”rider” på varandra. Mot hydra som tex har en klack som ligger ann tills man belastar systemet. Så allt beror ju på konstruktion osv

men som sagt, smaksak

36T är något man nedgraderar till efter att man först uppgraderat till 54T, kuggat över dessa och insett att de inte håller? ?
Är detta verkligen en grej?
Har aldrig hittills haft problem med mina 240s med 54t ratchet. Dock servar jag alltid mina grejer hellre i förtid än när det pajjar. Hoppar den över efter frihjul är det nog för mycket eller fel fett i klackarna.

Senast ändrad:
36T är något man nedgraderar till efter att man först uppgraderat till 54T, kuggat över dessa och insett att de inte håller? ?
Jag skulle nog vilja sticka ut hakan och påstå att det inte är materialet i sig det är fel om man råkar ut för det.

Men mina har bara rullat fyra år eller nåt. För tidigt att uttala sig om hållbarhet.

54t ratcheten är väll bara mer känslig för typ av fett och mängd fett, håller man sig inom det så verkar det ju oftast hålla bra. Men visst, med 36t ökar man ju graden man kan slarva. Så klart Dt säger det är mer hållbart då det är svårare ”att sabba” då marginalerna är större. =de friskriver sig lite

54t ratcheten är väll bara mer känslig för typ av fett och mängd fett, håller man sig inom det så verkar det ju oftast hålla bra. Men visst, med 36t ökar man ju graden man kan slarva. Så klart Dt säger det är mer hållbart då det är svårare ”att sabba” då marginalerna är större. =de friskriver sig lite
Precis så. Min torkas av och får en klick av deras fett ett par gånger om året. Det räcker uppenbarligen.

54 poe vs 36 är ungefär 6,7 vs 10 grader mellan Poe. I centimeter blir det 2 ist f. 3 cm lyft med trampan om man vill komma åt nästa om cykeln står stilla. Dvs man får lyfta 1 cm extra....
Mtb-cyklisten på ärten.

Men lyft är inte ett stor problem när man står stilla. Största problem är när man måste hålla fart uppför en stenig brant. Om en sten är i vägen kan man inte trampa längre och tappar man fart. Då vill man lägga på kraft igen så snabbt som möjligt. För att naven roterar blir det många cm till i ett kritiskt läge.

Om hjulet snurrar blir "problemet" ännu mindre, för då flyttar hjulet självt fram klackarna.
Jag upplever skillnad mellan mitt 18 poe, som duger, mitt 36 som verkligen duger, och mitt 48, som inte tillför något jämfört med mitt 36.

Men lyft är inte ett stor problem när man står stilla. Största problem är när man måste hålla fart uppför en stenig brant. Om en sten är i vägen kan man inte trampa längre och tappar man fart. Då vill man lägga på kraft igen så snabbt som möjligt. För att naven roterar blir det många cm till i ett kritiskt läge.

Om hjulet snurrar blir "problemet" ännu mindre, för då flyttar hjulet självt fram klackarna.
Jag upplever skillnad mellan mitt 18 poe, som duger, mitt 36 som verkligen duger, och mitt 48, som inte tillför något jämfört med mitt 36.

Nej, problemet blir mycket värre. Om man trampar (lite) för långsamt tar den aldrig. Om man trampar tillräckligt snabbt berör tiden det tar på POE och hur mycket snabbare kassetten roterar än hjulen.

Efter att ha haft 18 gått till 54 och sen andra hjul med 18 paralellt som sen fick 36 känns 18 ocykelbart, 36 helt okej och 54t sjukt nice.
I lågfartsstökr det super att kunna "ratcheta" med vevarna och få direkt driv.

Kör också med 54T, beställde från Ebay för runt 500 spänn. Fettade in lagom mycket och har hållt bra i drygt 1 år och känslan gentemot original 18T jag hade innan är ju enorm.
Tidigare störde jag mig grymt mycket på glappet i drivlinan när man cyklade tekniskt och stod i princip still och balanserade och skulle trampa och först behöva veva framåt innan jag ens röde mig.

Jag har iofs cyklat med 18 ett tag nu på reservcykeln och tycker absolut inte att 54 är en game changer. Men värt kostnaden att uppgradera var det helt klart. Särskilt nu när det visar sig att jag kunnat ta med den till nästa cykel så den kan mycket väl bli den mest långlivade komponenten jag har kvar nu.

Tillbaka
Topp