Vårklassikerna 2025...

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum
Vårklassikerna 2025...
Brukar snackas om att vänta vid vurpor. Här tyckte jag det var helt ok att inte vänta, det här loppet handlar mycket om teknik och undvika just såna där saker, dessutom föll Pogacar helt på eget grepp utan utomstående faktorer.

Vårklassikerna 2025...
Egentligen är det konstigt att sånt inte händer oftare, med tanke på alla åskådare på alla lopp nere i Europa, TdF, Girot, osv.

Men ett häftigt race, synd att det avgjordes av olyckor.

Vårklassikerna 2025...
Tänkte lite på detta o tänkte på Vinegard/pogacar i TdF.
Det går inte jämföra.. dels är en etapp under ett treveckorslopp något helt annat än en endagarstävling. Men dessutom skulle man vänta på folk som punkar och vurpar under PR skulle de inte ha lämnat Arbenbergskogen än. Det är en väldigt stor del av tävlingen detta att så gott det går undvika missöden, och att hantera och skademinimera när de händer.

Vårklassikerna 2025...
Från målfotokameran.😆
img_1_1744578542500.webp

Vårklassikerna 2025...
Vilket fantastiskt kaotiskt och underbart race igår. Igen! Det är verkligen något väldigt speciellt.

Jag var upptagen med div familjebestyr från när de gick in på pavén, så fick titta i omgångar därifrån. Hade inte sett klart förrän strax efter 22, men lyckades hålla mig borta från alla sociala medier mm så inget spoilade. Kommer nog se om allt igen nån dag nu snart, vart fall från när det börjar på riktigt.

Vårklassikerna 2025...
Vilket fantastiskt kaotiskt och underbart race igår. Igen! Det är verkligen något väldigt speciellt.

Jag var upptagen med div familjebestyr från när de gick in på pavén, så fick titta i omgångar därifrån. Hade inte sett klart förrän strax efter 22, men lyckades hålla mig borta från alla sociala medier mm så inget spoilade. Kommer nog se om allt igen nån dag nu snart, vart fall från när det börjar på riktigt.
För min del dog intresset lite efter att Pogi missade i kurvan och MvdP fick lucka. Förstärktes när MvdP började dra ifrån efter att Pogi initialt, i alla fall enligt tidrapporteringen i bild, tagit några sekunder.

Bortsett från olika alternativa scenarion med punkteringar tror jag inte att slutresultatet blivit annorlunda om Pogi tagit det lite lugnare i den kurvan och hållit sig på hjul. Dock hade spänningen levt lite längre för min del.

Vårklassikerna 2025...
För min del dog intresset lite efter att Pogi missade i kurvan och MvdP fick lucka. Förstärktes när MvdP började dra ifrån efter att Pogi initialt, i alla fall enligt tidrapporteringen i bild, tagit några sekunder.

Bortsett från olika alternativa scenarion med punkteringar tror jag inte att slutresultatet blivit annorlunda om Pogi tagit det lite lugnare i den kurvan och hållit sig på hjul. Dock hade spänningen levt lite längre för min del.
Pogacar sa efteråt att det var tuffaste tävlingen han kört så tror detsamma. T o m han verkar kunna bli trött.

Vårklassikerna 2025...
MvdP var rejält trött också, men nej det hade med största sannolikhet blivit MvdP som vunnit oavsett. Sett över hela dagen var ju han den klart starkaste, och ingen bemästrar den här tävlingen lika bra som han

Vårklassikerna 2025...
Vårklassikerna 2025...
Vårklassikerna 2025...
Jag missade en halvtimme på racet råkade tydligen byta kanal till Eurosport 2 där gick Sheldeprijs blev lite fundersam när det var platt och Adamsson började prata om Evenepoels comeback i Brabatse 😂

Vårklassikerna 2025...
Andra törnen på ganska kort tid för Wouts självförtroende vad gäller spurtförmåga. Kanske blir tvungen att vara mer offensiv och försöka gå solo framöver?

Vårklassikerna 2025...
Andra törnen på ganska kort tid för Wouts självförtroende vad gäller spurtförmåga. Kanske blir tvungen att vara mer offensiv och försöka gå solo framöver?
Mm, den är svår. Killen har kommit tillbaks efter en seriös knäskada. Personligen är jag väldigt imponerad av VvAs nivå just nu. Visst, att förlora mot Powless var en rejäl plump i protokollet. Men igår malde Remco ner honom med sitt grymma tempo (de var flera hjälpryttare i klungan som var uppe och drog, de tog in typ 2s). I sin prime har ju VvA även förlorat spurter mot MvdP.

Efter Amstel får grabben en viloperiod sedan börjar träning inför Girot och Touren. Vågar lägga en krona eller två på att det blir ett antal etappsegrar.

Vårklassikerna 2025...
Mm, den är svår. Killen har kommit tillbaks efter en seriös knäskada. Personligen är jag väldigt imponerad av VvAs nivå just nu. Visst, att förlora mot Powless var en rejäl plump i protokollet. Men igår malde Remco ner honom med sitt grymma tempo (de var flera hjälpryttare i klungan som var uppe och drog, de tog in typ 2s). I sin prime har ju VvA även förlorat spurter mot MvdP.

Efter Amstel får grabben en viloperiod sedan börjar träning inför Girot och Touren. Vågar lägga en krona eller två på att det blir ett antal etappsegrar.
Fast nog är väl MvdP en vassare spurtare än Remco?

Jag säger inte att Wouts nivå totalt sett är dålig, bara att han mina ögon hittills i comebacken inte verkar lika rapp i spurter som tidigare.

Om så fallet kommer han på sikt rimligen att behöva anpassa sin strategi.

Vårklassikerna 2025...

Citat från inlägg av Tom Danielson på X där han utöver nedanstående skriver en del tänkvärt om Wouts prestationer i år så läs gärna hela hans inlägg.

“Wout is washed. His sprint is pathetic compared to his 2021 Champs-Élysées-winning sprint.”
Let’s kick this off with some facts that hit differently.
Ironically, “2021 Champs-Élysées-winning Wout” lost Brabantse Pijl in a sprint to 128-pound Tom Pidcock. Yes, that’s right—the same guy who, in the same year, won the field sprint on the Champs-Élysées got beaten by a rookie pro climber in a sprint.
This year? Wout lost the sprint to Olympic champion Remco… after both of them dropped Pidcock on a climb earlier. That sounds like an improvement over 2021 to me.

Vårklassikerna 2025...
Vi har en jävla tur att cykling inte alltid är så enkelt som t.ex. F1 😃
Var väl 2018 som Sagan förlorade Milano Sanremo mot Kwiatkowski (hur många hade trott det?). Två green jerseys till tog han dock som plåster på såren
Nej, det är ju uppfriskande att man som åskådare inte vara säker på vem som ska vinna.

Nu var det dock logiken i TDs resonemang som jag anmärkte på.

Vårklassikerna 2025...
Undrar vad Alaphilippe tänkte? Fick han hybris och trodde att det var han som körde i VM-tröjan och att han hade kvar sina forna guldben? 😂
Det är helst stört att Pogacar bara sopar mattan med hela fältet.

Tillbaka
Topp