Vårklassikerna 2026 ...

Vårklassikerna 2026 ...
Vet inte om jag har fel, men det känns som damloppen för 10-20 år sen var mer uppsplittrade medan herrloppen ofta hade att tätklungan kunde vara stor rätt länge. Nu känns det snarare tvärtom.

Vårklassikerna 2026 ...
Vollering gick solo från Oude Kwaremont. Pieterse och PFP kom till mål tillsammans men Pieterse verkade knappt intresserad av att spurta.

Vårklassikerna 2026 ...
Nja, han har ju tagit fyra av de fem senaste, men än så länge "bara" tre på en säsong (i fjol).

1775415583036.webp

Senast ändrad:
Vårklassikerna 2026 ...
Ja förstås.. Tokigt tänkt igen. Eftersom han aldrig vunnit MSR förrän i år, och aldrig Paris-Roubaix kan han knappast vunnit 4 under en säsong nä. Men han delar rekordet med Merckx

Vårklassikerna 2026 ...
Ja. Även om jag fortfarande tror på MvdP igen på Paris-Roubaix så är han väl förste utmanare där, och för de resterande två är han ju skyhög favorit. Så väl i princip bara en olycka eller flera som kan hindra honom

Vårklassikerna 2026 ...
Ja. Även om jag fortfarande tror på MvdP igen på Paris-Roubaix så är han väl förste utmanare där, och för de resterande två är han ju skyhög favorit. Så väl i princip bara en olycka eller flera som kan hindra honom
Ja, Il Lombardia har han ju startat i fem gången och vunnit alla. Om han inte DNS:ar och inte vurpar bort sig känns den närmast gjuten. LBL också mkt sannolik.

Vårklassikerna 2026 ...
Asså det e ju ett coolt lopp. Hjälpryttare o lag o hitan o ditan, i slutändan ligger topp 5 i världen på denna bansträckning i princip man mot man (eller i tvåpar) sista 5-6 milen. Gillar det skarpt men saknar samtidigt lite den där extra dynamiken att ett fåtal starka cyklister eller ensam utbrytare kan jagas ikapp att ett större gäng mindre starka som samarbetar bra.

Vårklassikerna 2026 ...
Och Carro var en av dem som gick i backen med ca 85 km kvar. Hon var uppe på fötterna relativt snabbt men körde inte iväg, om det var knas med henne eller cykeln vet jag inte. Det hela resulterade i DNF vilket var tråkigt, hon har ändå varit med ganska bra i år.

Vårklassikerna 2026 ...
Asså det e ju ett coolt lopp. Hjälpryttare o lag o hitan o ditan, i slutändan ligger topp 5 i världen på denna bansträckning i princip man mot man (eller i tvåpar) sista 5-6 milen. Gillar det skarpt men saknar samtidigt lite den där extra dynamiken att ett fåtal starka cyklister eller ensam utbrytare kan jagas ikapp att ett större gäng mindre starka som samarbetar bra.
Det händer ju lite då och då även på flandern.
Personligen tycker jag att flandern och Roubaix ska vara last man standing

Vårklassikerna 2026 ...
Flera flämingarna, också tv-kommentatorerna, tycker att MvdP inte borde har dragit alla när han körde tillsammans med Pogi. Både MvdP och hans far håller inte alls med i intervjuer: en riktigt mästare gör sin del. Många verkar vara trött på att Pogi vinner nästan allt.

Vårklassikerna 2026 ...
Vollering gick solo från Oude Kwaremont. Pieterse och PFP kom till mål tillsammans men Pieterse verkade knappt intresserad av att spurta.
PFP gick på ganska tunga växlar, jmfr med Vollering. Känns för mig fel med tanke på kroppsvikt, men hon brukar kanske det. Eller också var hon tröttare än vanligt. Kanske svår fråga, men nån som minns om hon brukar ha låg kadens?

Vårklassikerna 2026 ...
PFP gick på ganska tunga växlar, jmfr med Vollering. Känns för mig fel med tanke på kroppsvikt, men hon brukar kanske det. Eller också var hon tröttare än vanligt. Kanske svår fråga, men nån som minns om hon brukar ha låg kadens?
Pau är riktig lågkadensare, iaf numera (hon hade normal spurtkadens när hon vm 2014). Det ser trögt och långsamt ut men går fort som sjutton. Noterades förra året då hon var sista uppdragare för Visma i Touren, hon höll täten och ingen kom förbi, trots något som ser ut som mig i brant backe efter 12 mil i Roslagen.

Jag tror Puck och Pau spurtade om andraplatsen i Ronde, men en trött Puck kunde inte ens gå upp jämsides med Pau.

Senast ändrad:
Vårklassikerna 2026 ...
Det kommer bli helt
Flera flämingarna, också tv-kommentatorerna, tycker att MvdP inte borde har dragit alla när han körde tillsammans med Pogi. Både MvdP och hans far håller inte alls med i intervjuer: en riktigt mästare gör sin del. Många verkar vara trött på att Pogi vinner nästan allt.
Jag tror inte att det hade gjort någon skillnad i resultatet. Remco hade kanske kommit tillbaka till gruppen men Pogi hade hängt av dom båda i sista backen ändå.

Vårklassikerna 2026 ...
Jag är nog beredd att hålla med flamlänningarna. Om de andra vill ha en chans att vinna på lopp där Pogi är klar favorit får de nog se till att göra det så krångligt som möjligt för honom.

Sen är det mkt möjligt att Pogi ändå vunnit, men nu känns det som MvdP inte riktigt "vände på alla stenar" för att försöka hitta segern.

Vårklassikerna 2026 ...
Jag är nog beredd att hålla med flamlänningarna. Om de andra vill ha en chans att vinna på lopp där Pogi är klar favorit får de nog se till att göra det så krångligt som möjligt för honom.

Sen är det mkt möjligt att Pogi ändå vunnit, men nu känns det som MvdP inte riktigt "vände på alla stenar" för att försöka hitta segern.

Ja, om man bara vill vinna borde man göra så. Men Mathieu vill inte vinna på detta sätt, som jag kan förstår. Sen är frågan om han skulle vinna då, som @bigmollo är inne på.

Vårklassikerna 2026 ...
Naturligtvis har han rätt att cykla på det sätt han och laget är nöjda med. Och han är ju inte ensam om den stilen heller.

Tror dock att det förenklar en del för Pogi och i någon mening gör utgångarna på loppen lite mer förutsägbara vilket för oss som uppskattar osäkerheten kanske ändå är en nackdel.

Vårklassikerna 2026 ...
Naturligtvis har han rätt att cykla på det sätt han och laget är nöjda med. Och han är ju inte ensam om den stilen heller.

Tror dock att det förenklar en del för Pogi och i någon mening gör utgångarna på loppen lite mer förutsägbara vilket för oss som uppskattar osäkerheten kanske ändå är en nackdel.

Ja, MvdP borde mer tänka på oss tittare!

Vårklassikerna 2026 ...
Matej Mohorič efter RvV

Gillar Matej, alltid givande att lyssna på hans intervjuer, här pratar han om de bästa i loppet som "att ligga bakom en motorcykel" tror Pidcock gjorde en liknande jämförelse med Pogacar efter MsR. Kan det kanske vara som Matej säger, att det är lite vila att gå fram i täten jämfört med att överleva bakom MvP o co när de matar på?

Vårklassikerna 2026 ...
Matej Mohorič efter RvV

Gillar Matej, alltid givande att lyssna på hans intervjuer, här pratar han om de bästa i loppet som "att ligga bakom en motorcykel" tror Pidcock gjorde en liknande jämförelse med Pogacar efter MsR. Kan det kanske vara som Matej säger, att det är lite vila att gå fram i täten jämfört med att överleva bakom MvP o co när de matar på?
Visst, kan väl ligga ngt i det och tempot var nog lägre när MvdP var i tät.

Däremot är jag tveksam till om det var så stor fartskillnad att det gav någon större vila för MvdP jämfört med att ligga bakom Pogi. Och för Pogi var det rimligen en skapligt mkt lägre belastning att ligga bakom MvdP än att dra.

Edit: Dessutom kan det ju kanske psyka Pogi lite om MvdP bara ligger på rulle och vägrar gå fram.

Vårklassikerna 2026 ...
Visst, kan väl ligga ngt i det och tempot var nog lägre när MvdP var i tät.

Däremot är jag tveksam till om det var så stor fartskillnad att det gav någon större vila för MvdP jämfört med att ligga bakom Pogi. Och för Pogi var det rimligen en skapligt mkt lägre belastning att ligga bakom MvdP än att dra.

Edit: Dessutom kan det ju kanske psyka Pogi lite om MvdP bara ligger på rulle och vägrar gå fram.
Instämmer, psykningen skulle kunna göra skillnad. Och skillnaden mellan MvdP o Pogi är mindre i ett lopp som igår.

Tillbaka
Topp