Vårklassikerna 2026 ...

Vårklassikerna 2026 ...
Det kan vara taktiskt på lång sikt att bidra i utbrytningar. Om MvdP går med och inte hjälper till för att sedan ta spurten, så blir nog de medtävlande mindre benägna att jobba i utbrytningar där Mathieu är med.

Vårklassikerna 2026 ...
Det kan vara taktiskt på lång sikt att bidra i utbrytningar. Om MvdP går med och inte hjälper till för att sedan ta spurten, så blir nog de medtävlande mindre benägna att jobba i utbrytningar där Mathieu är med.
Nu var det ju inte ett generellt uttalande om att MvdP inte bör jobba i utbrytningar utan att han kanske inte bör göra det om han är i utbrytning med Pogi på lopp där grundhypotesen är att Pogi kan förväntas ställa av honom.

Vårklassikerna 2026 ...
Innan Pogi drog ifrån visste rimligen inte MvdP hur styrkeförhållandet dem emellan var denna dag. Fräschare ben bör i alla fall rimligen öka chansen att hänga med.
Sant, men redan innan racet så var ju Tadej det stora hotet enligt MVDP så han vet nog vilka siffror han kämpar mot.
Tadej verkar sällan ha en "dålig dag" också.

Vårklassikerna 2026 ...
Sant, men redan innan racet så var ju Tadej det stora hotet enligt MVDP så han vet nog vilka siffror han kämpar mot.
Tadej verkar sällan ha en "dålig dag" också.
Så i lopp som dessa är det alltså lika bra för MvdP (och resten) att köra för andraplatsen genom att det är det bästa de kan nå? Att försöka "krångla till det" för Pogi och hoppas att han kanske inte har sin allra bästa dag är meningslöst?

Vårklassikerna 2026 ...
Så i lopp som dessa är det alltså lika bra för MvdP (och resten) att köra för andraplatsen genom att det är det bästa de kan nå? Att försöka "krångla till det" för Pogi och hoppas att han kanske inte har sin allra bästa dag är meningslöst?
Exakt så. Tillbaks i kojan med dig, Herr Van Der Poel ;)

Jag tycker man ska cykla med en viss panache oavsett.

Vårklassikerna 2026 ...
Tror söndagen var annat än bara Tadej bätte än MvdP. Tyckte den senare såg lite off ut under andra halvan. Får hoppas att det blir ännu mera fajt framöver.

Vårklassikerna 2026 ...
Det där var ju spektakulärfantastic. Alla storstjärnor loss, var för sig, på slutet. Tyckte ändå att Pogi såg lite tröttare ut än vanligt. Ser fram emot Roubaix racet !

Vårklassikerna 2026 ...
äh, 650W kan väl vem som helst trycka

...skillnaden är bara hur länge...
Jo, nu var det ju inte bara momentaneffekten jag tänkte på utan att effekten gissningsvis låg rätt högt från början av stigningen på asfalten och att då ligga på 650 watt när Pogi stack tror jag inte "vem som helst" gör.

Plus den lilla detaljen att de cyklat en del dessförinnan i en gnutta över fikarundetempo. 😉

Vårklassikerna 2026 ...
Att Pogi inte gick solo sista 50km säger väl en del om hur jobbigt det var
Jag befarade ju under sändningen att han skulle gå solo från Koppenberg, så jag var snarast positivt överraskade att MvdP hängde med fram till O.K. Å andra sidan kändes det som Pogi inte riktigt gick all-in uppför Koppenberg för att bli av med MvdP.

Vårklassikerna 2026 ...
Det kommer bli riktigt spännande på PR när Pogi inte kan utnyttja backarna för att hänga av motståndarna.
Ja, oddsen bör ju vara bättre för Pogis utmanare på söndag.
Jag hoppas att det blir en fajt som avgörs på cyklarna, inte med vurpor eller mekaniskt strul.

Blir också intressant att se hur bra Söderqvist kommer att hävda sig. Körde ju riktigt bra i U23-klassen i fjol. Nu kommer han ju säkerligen att få ta på sig hjälpryttartröjan men vore kul om han kan hänga med ett tag och vara ffa Pedersen behjälplig. I min värld är Söderqvist det bästa hoppet Sverige f.n. har för en andra monumentseger och då på just PR.

Vårklassikerna 2026 ...
Jo, nu var det ju inte bara momentaneffekten jag tänkte på utan att effekten gissningsvis låg rätt högt från början av stigningen på asfalten och att då ligga på 650 watt när Pogi stack tror jag inte "vem som helst" gör.

Plus den lilla detaljen att de cyklat en del dessförinnan i en gnutta över fikarundetempo. 😉
ja det är omänskligt.

Vårklassikerna 2026 ...
Genom att vänta till när han gjorde med attacken, han måste ju märkt att MvdP inte var i toppform tidigare
Ah, jag trodde du menade MvdP, inte Pogi.

För mig känns det lite långsökt att han skulle väntat med att lägga in den avgörande stöten för att han skulle få bättre återhämtning till nästa lopp. Tror i så fall mer på att han som riskminimering ville ha lite hjälp och att han vet att MvdP inte brukar dra sig för att dra.

Vårklassikerna 2026 ...
Chris Horner skräder inte orden ang taktiken på de Ronde. DS i Alpecin/Visma/Bora borde sparkas, cyklisterna borde få börja om i amatörrejsen.

Jag är böjd att hålla med honom. Hade Mads, Wout, Mathieu och Remco kört TTT och jagat Pogi hade Tadej bränt sina tändstickor i plattåkat.

Vårklassikerna 2026 ...
Chris Horner skräder inte orden ang taktiken på de Ronde. DS i Alpecin/Visma/Bora borde sparkas, cyklisterna borde få börja om i amatörrejsen.

Jag är böjd att hålla med honom. Hade Mads, Wout, Mathieu och Remco kört TTT och jagat Pogi hade Tadej bränt sina tändstickor i plattåkat.

Den planen haltar på ganska många sätt. Mads och Wout låg flera minuter efter Pogi, Mads var nästan 3 minuter efter Pogi. Då skulle alltså Mathieu och Remco behöva ge upp sina 2:a och 3:e platser för att vänta in de två andra, för att chansa på att skrapa ihop en grupp som ska jobba ikapp 2-3 minuter på Pogi. Sen skulle deras gruppkörning fungera tills någon i gruppen börjar stå över förningar för att spara sig för spurten.
I det här loppet var det Pogi som satt på diamanterna och bestämde tempot i loppet.

Vårklassikerna 2026 ...
Enligt PCS ingår detta i hans program;
1775660637529.webp

Vårklassikerna 2026 ...
Även om Pogi vinner på lördag, vilket han förstås kan, ändra det ju inte på att Mvdp var favorit före. Att någon är favorit innebär ju inte att denne garanterat vinner. Även om begreppet kanske blivit lite skevt pga Pogi så gott som alltid vinner när han är favorit :sneaky:

Vårklassikerna 2026 ...
Var det inte Adri van der Poel som sade att på P-R så är det 50-50%, medans det förra helgen var 40-60% vinstchans till MVDPs nackdel.

Ska bli ett kul race iaf! Jag hoppas plogen från Norge visar upp sig mycket.

Vårklassikerna 2026 ...
Tycker ändå det är ganska kul och häftigt med en sån storstjärna som Pogi. Mkt roligare att titta på tävlingarna då han är med. Samma med dom svenska skidtjejerna, superkul. Men inte med den där norrmannen Kläbo såklart.

Vårklassikerna 2026 ...
Tycker ändå det är ganska kul och häftigt med en sån storstjärna som Pogi. Mkt roligare att titta på tävlingarna då han är med. Samma med dom svenska skidtjejerna, superkul. Men inte med den där norrmannen Kläbo såklart.
Tycker Kläbo och Pogi är rätt jämförbara i att de i en hel del tävlingar är så överlägsna att frågan om vem som ska vinna knappt behöver ställas. Sällan jag upplever att det är så med svenska skidåkare på damsidan, i alla fall om flertalet av dem är med.

Vårklassikerna 2026 ...
Det kommer vara kul att minnas tillbaka och prata om hur överlägsna dom var. Att faktiskt vara med när det händer.
Men att se den totala dominansen, samma kille vinner VM, endagars och GTs det är ju helt förödande för sporten.
Men, jag kommer faktiskt hålla på Pogi på PR, att han kommer ta alla 5 samma år vore häftigt.

Vårklassikerna 2026 ...
Vårklassikerna är nästan roligast att se. Och ännu mer när någon som Pogi eller Cancellara eller Philippe Gilbert är med ! Hatar dom där spurtetapperna när ett stort gäng kommer in tillsammans !

Vårklassikerna 2026 ...
Jag tycker det vore väldigt häftigt om MvdP sätter rekord på antal vunna PR i rad med fyra. Så jag håller på honom. (ja det hade jag väl gjort i vilket fall iofs :sneaky: )

Tillbaka
Topp