Vårklassikerna. Nu börjar det.

Men MvdP måste lära sig att sätta sig längst bak och vila när det inte finns nån riktig anledning att trycka på. Jag tror att om han gjort en DQS efter de kom ikapp Asgreen så hade han vunnit. Eller åtminstone haft en mycket bättre chans.

Att ligga i utbrytning, bli inhämtad och sen taktiskt attackera på andra sidan av en trafikdelare med några km kvar - världsklass (även om det självklart underlättades av två lagkamrater i den lilla jagande gruppen).

Men ffa - härliga handskar!
39FB7B44-9CB9-42BE-BFAE-71FA86B6FEAC.png

Men MvdP måste lära sig att sätta sig längst bak och vila när det inte finns nån riktig anledning att trycka på. Jag tror att om han gjort en DQS efter de kom ikapp Asgreen så hade han vunnit. Eller åtminstone haft en mycket bättre chans.
Jo men hur ska han göra det? Varken Van Baarle, GVA, eller Naesen kommer ju låta honom ligga på rulle för att sen bli slagna på spurten.

Ja, i alla fall måste han kanske skita i att dra ibland o släppa ett par race för att folk inte ska veta var de har honom. Nu vet o förlitar sig alla på att MvdP (och WvA) drar ikapp allt. Cancellara va i samma sits ett tag, för stark för sitt eget bästa. Ingen drog med honom i gruppen o han fick ta alla attacker. Kanske lite överdrivet men åt det hållet.

Jo men hur ska han göra det? Varken Van Baarle, GVA, eller Naesen kommer ju låta honom ligga på rulle för att sen bli slagna på spurten.
Så är det ju men han hade ju inte mycket på att förlora på att de bakom kom ikapp heller, han hade ju dessutom en lagkamrat där. Om han lagt sig bakom Kasper så hade det varit upp till GvA och Naesen att attackera om de vill slippa sprinten och då är han i ett bättre position att svara plus att han fått andas ut lite (lär ju vara rätt hyfsad lä bakom Asgreen). Men så är det. Han är ju lika välmarkerad som Zlatan så det kan ju inte vara lätt.

Så är det ju men han hade ju inte mycket på att förlora på att de bakom kom ikapp heller, han hade ju dessutom en lagkamrat där. Om han lagt sig bakom Kasper så hade det varit upp till GvA och Naesen att attackera om de vill slippa sprinten och då är han i ett bättre position att svara plus att han fått andas ut lite (lär ju vara rätt hyfsad lä bakom Asgreen). Men så är det. Han är ju lika välmarkerad som Zlatan så det kan ju inte vara lätt.
Mm det stämmer. Men tror du inte att om han la sig där bak när de hade kört ikapp Asgreen så hade Stybar eller Sénéchal attakerat varpå MDVP blir tvungen att markera? Alternativt måste han (MVDP) förlita sig på att AG2R eller van Baarle hämtar hem attacken, vilket var väl det som också hände. Asgreen försvinner iväg och alla andra hoppas att någon annan gör grovgörat.

Det är väl just precis detta dilemma som gör dagens klassiker till ett skolboksexempel i strategi.

Mm det stämmer. Men tror du inte att om han la sig där bak när de hade kört ikapp Asgreen så hade Stybar eller Sénéchal attakerat varpå MDVP blir tvungen att markera? Alternativt måste han (MVDP) förlita sig på att AG2R eller van Baarle hämtar hem attacken, vilket var väl det som också hände. Asgreen försvinner iväg och alla andra hoppas att någon annan gör grovgörat.

Det är väl just precis detta dilemma som gör dagens klassiker till ett skolboksexempel i strategi.

Ja skolboksexempel är verkligen vad DQS gjorde verkligen E3 till. Jag tror (hoppas) att AG2R inte hade varit så fega att de bara suttit på hjul och hoppats på en sprint om MvdP lagt sig och vilat lite grann där men efter gårdagens uppvisning är jag inte helt säker på det. Avdelning: "saker vi aldrig kommer få reda på". :)

Men skönt att se WvA studsa tillbaka. Jag minns inte om han sa det i en intervju eller om de sa det på GCN men han sa efter i fredags att han hade en del att lära sig. T.ex. att inte dra jämt utan låta andra jobba. Och det kan man väl säga att det betalade sig. Men självförtroendet att köra hela vägen in i sprinten med Nizzolo, Trentin och Matthews utan att ens försöka sig på att trötta dem sista biten är fantastiskt.

Oj, damerna sprids för vinden i Dwars door Vlaanderen. En fick t o m hoppa av och springa upp för en backe, för att sedan hoppa på igen. Aldrig sett förut. Bra action iallafall.

Edit: Extra kul med Sara Penton längst fram.
Edit 2: Hanna Nilsson med högt uppe med 18 km kvar. Heja, heja!!!
Edit 3: Hanna 12:a och Sara 40:e. Bra jobbat.

Senast ändrad:
Nä, lite märkligt måste jag säga. Men rent egoistiskt blir jag glad.
Hur skulle det se ut, att en söndag sitta och dricka öl och äta majonnäsdoppade pommes frites utan att ha PR att skylla på :giggle:
Det skrevs för några dagar sedan att det var inte 100% säkert att det skulle ställas in, men spiken i kistan kom nog nu ikväll när Macron förlängde nedstängningen i Parisområdet och utvidgar den till hela landet. Hela Frankrike stängs i 4 veckor nu.

Det skrevs för några dagar sedan att det var inte 100% säkert att det skulle ställas in, men spiken i kistan kom nog nu ikväll när Macron förlängde nedstängningen i Parisområdet och utvidgar den till hela landet. Hela Frankrike stängs i 4 veckor nu.
Ja, i så fall är de dåliga på att uppdatera hemsidan,

Ja det ser nog tyvärr rätt dystert ut.
Kollar man här https://www.cyclingweekly.com/news/...ubaix-as-cancellation-rumours-continue-495069 är det mest spekulationer, men andemeningen är nog att loppet kommer gå senare i år. Men men, hoppet är ju bekant det sista som överger en. Vi får se helt enkelt.
Det blir höstklassiker....

Tillbaka
Topp