Värma däck mtb

Citronkakan

Aktiv medlem
Värma däck mtb
Nu försöker jag sätta på ett par nya däck (Pirelli scorpion trail s) på cykeln men dem vägrar gå på! Så då tänker jag: Skulle man inte kunna ta en hårfön och värma däcken lite så att dem går lättare att töja?

Värma däck mtb
Nu försöker jag sätta på ett par nya däck (Pirelli scorpion trail s) på cykeln men dem vägrar gå på! Så då tänker jag: Skulle man inte kunna ta en hårfön och värma däcken lite så att dem går lättare att töja?
Finns massor av sätt att värma däcken på, har du ett element som är igång så är klassikern att bara lägga däcken på elementet.
Sedan tycker jag nästa det är viktigast att däcket i mitten på fälgen men det är ju inte alltid tillräckligt med stor fälg, litet hårt däck.

Värma däck mtb
När däck inte har velat sätta sig på fälgen (även med såpavatten), så har det löst sig för mig med att ta in hjulet med däck monterat och låta det stå över natten i rumstemperatur. Sen var det bara att pumpa upp.

Värma däck mtb
Om det är kanttrådsdäck, så hoppas jag att kanttråd en inte ger med sig bara för att den blir varm. Gummit kanske iofs blir mer medgörligt.

Värma däck mtb
Hade ett rent h-e att få på ett Pirelli Scorpion på ett Mavic hjul. Som rådet högre upp i tråden, börja mitt emot ventilen, kläm i hop i mitten. Själv hade jag meckhandskar på. Däremot poppade däcket som en dröm med vanlig pump helt utan våld, såpa eller besvärjelser. Höll dessutom helt tätt utan gucka i två veckor (hällde i då… vågade inte fortsätta utan) Kämpa på! Det löser sig. Grymt bra däck, värt besväret.

Värma däck mtb
Förstår inte i ärlighetens namn hur ni kan ha problem med att kränga cykeldäck? jag har krängt olika märken och dimensioner ( bla pirelli scorpion) tryck in däcket till mitten på fälgen sen är det som en gäspning att lägga på, har iåförsej krängt hundratals cross/enduro däck med mousse i å då kan man hålla sej för skratt, speciellt gamla hårda dubbdäck ?

Värma däck mtb
Jag gillar schwalbes däckjärn då dessa kan sättas fast i kanten på fälgen, och sedan flyttar man båda sidorna tills kanttråden nått ventilen. Underlättar rejält förutom på fälgar utan kant.

Värma däck mtb
Hade ett rent h-e att få på ett Pirelli Scorpion på ett Mavic hjul. Som rådet högre upp i tråden, börja mitt emot ventilen, kläm i hop i mitten. Själv hade jag meckhandskar på. Däremot poppade däcket som en dröm med vanlig pump helt utan våld, såpa eller besvärjelser. Höll dessutom helt tätt utan gucka i två veckor (hällde i då… vågade inte fortsätta utan) Kämpa på! Det löser sig. Grymt bra däck, värt besväret.
Nu när det funkar är det skitnice, poppade som sagt jättelätt. Ska fixa tubeless nu i veckan!

Tillbaka
Topp