Varma handskar för vintercykling?

Kroka

Medlem
Cyklar hela vintern så länge det inte är alldeles för kallt och tyvärr krävs det inte många minus för att frysa om händerna.

Vad använder ni för handskar när ni cyklar på vintern för att slippa frysa???

Tacksam för mycket och bra tips!

//Henrik

Tokig sa:
mikipedia_ sa:
Tokig sa:

Oj va dyra. Kolla på Biltema, tror dom kostar runt 200kr där?
Biltema har väl slutat med barmitts?
Den verkar ha utgått, men den var sjukt stor och otymplig (om än väldigt varm). Gjord för mc. Jag har ett par som jag kört med när det varit under -10, men de känns rätt överdrivna annars.

Vinterhandskar typ fodrade arbetshandskar av hyffsad kvalitet ner till 0 grader ungefär, och e det kallare så tumvantar, av ganska enkel modell som inte är för stora. Funkade fint i morse när det var minus 11 grader. Kör 1 mil mtb till jobbet, enkel väg.

Lejon sa:
Tokig sa:
mikipedia_ sa:
Tokig sa:

Den verkar ha utgått, men den var sjukt stor och otymplig (om än väldigt varm). Gjord för mc. Jag har ett par som jag kört med när det varit under -10, men de känns rätt överdrivna annars.

Jaha, va tråkigt?

Köpte sådana här
https://www.wurth.se/produkter/personligt-skydd/handskar/vinterhandskar/lader/vinterhandske3/ igår, ska prova strax så återkommer med betyg?

Jag använder skoterhandskar, hummerhandskar och fingerhandskar på vintern när jag cyklar. Är det uselt väder cyklar jag inte. Då tar jag bilen.

Jag har funderat på detta en hel del – antagligen långt mer än nödvändigt för den relativt korta väg jag har till jobbet ...

Bar mitts känns lite väl freaky/bökiga/sabotagevänliga, så jag har kört på handskar i kvadrat i stället. Innan vi går in på dem – ett sidotips. I år bytte jag handtag på vinterpendlar-MTB och fatbike till en skumgummilvariant (i stil med ODI Float Grips) för att slippa kylning från aluminiumstyrena. Detta har gjort att jag kan åka med tunnare vantar i lägre temperaturer än förra året (säg att det gav 5°C extra kanske?).

Vid minusgrader använder jag Hestra Heli Ski glove (fem fingrar för att kunna användas brett – fingrarna innebär också att de fungerar, om än dåligt, med broms+växel på bockstyre), annars enklare och tunnare handske som kostade hundralappen på XXL. Vid sidan av detta ett par väldigt tunna men vattentäta skalvantar (dvs tumme+hand) som oftast ligger i min cykelväska från höst till vår för att stöda om det skulle bli oväntat kallt eller blött.

Vill man VERKLIGEN slippa frysa kan man ha en liner under de tjocka vantarna. Gör dessutom att man är bekvämare vid punkteringar eller annat fix som kräver fingertoppskänsla.

Senast ändrad:
Jag kör med lobstervarianten från PlanetX. https://www.planetx.co.uk/i/q/PXLGWL/planet-x--waterproof-crab-hand-winter-gloves
Jag som är frusen av mig klarar av att köra med dessa (maximalt 30 minuter) ner till strax under 10 minus utan större obehag. Nackdelen är om man blir varm i dem så tar det tid att torka dem. Jag kör dock med två par så de får vila ett tag innan det är dags igen. Priset varierar ju mycket under året. Jag har köpt mina för 8 pund per par har jag för mig.

Ber om ursäkt för dåligt svar, kanske, men för min del brukar jag mest frysa om fingrarna jag cyklar för långsamt. Om jag tar i lite i fem minuter släpper kylan ur fingrarna. Men jag tycker mig ha snappat upp att det kanske inte funkar för alla.

Utöver det kan jag rekommendera DeFeet DuraGlove (har aldrig testat ullvarianten) som undre lager och tjockare lobsterhandske, typ GripGrab Nordic Winter. Undre lagret andas bra och det yttre lagret håller värmen. Blir det för fuktigt kan man lufta händerna ett tag med bara fingervantarna.

Crabclaw saker, billiga på xxl rea, snowboard märke.
Bästa jag använt, intr provat mitts, men i handskväg e dom grymma.

Bilagor

• IMG_20181128_193041.jpg
    IMG_20181128_193041.jpg
    131.1 KB · Besök: 241
För mig som är extremt fryssen om händerna så har lobsterhandskar hjälpt allra mest. Blir väldigt mycket varmare än vanliga femfingrade handskar. Kompletterar med merino-liners under. Men sen krävs det även som någon var inne på att cykla sig varm. Om jag håller någorlunda tempo (pendling, så ingen träningsfart) så brukar kroppen få upp värmen efter ungefär en kvart som även sprids till händerna, och då är det lugnt.

Såg såna där lobster på XXL, antar att det är en vanesak att köra med dom eller känns det konstigt att ha fingrarna låsta sådär?

För övrigt, har ni tips på liners?

frippegubben sa:
Tokig sa:
mikipedia_ sa:
Tokig sa:

Nej, det finns en variant fortfarande:
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/tillbehor-for-snoskoter/styrmuffar-universal-2000020295

Det är dom jag har vid typ 20minus med sommarhandskar?

Allroad sa:
Såg såna där lobster på XXL, antar att det är en vanesak att köra med dom eller känns det konstigt att ha fingrarna låsta sådär?

Du menar denna?
https://www.xxl.se/craft-siberian-2-0-split-finger-glove-cykelhandske-unisex/p/1150265_1_style

Jag har en tidigare generation, själva lobsterfunktionen kräver viss tillvänjning och nu efter två vintrar så är jag fortfarande inte helt överens med dom. Skulle nog lika gärna kunna köra med tumhandskar vilket jag tror blir lättare att få lagom varmt.

Den är enligt xxl specad till "-10 till +10 grader", det stämmer iaf inte för mig. Vid +10 är dom på tok för varma även om jag är frusen om fingrarna. Vid -5 så vill jag gärna ha något varmare. Jag tycker dom fungerar bra i -5-+2. Med reservation för att min generation kan ha ett annat foder men det kändes väldigt lika när jag provade ovanstående handske.

Jag har liners från lillsport jag tycker fungerar bra, använder de inte så ofta men bra att ha i väskan för extra kalla dagar:
https://www.skistar.com/sv/Shop/Ovr...MIu-XU_qL53gIVEOWaCh26-QaqEAQYASABEgLaxPD_BwE

Senast ändrad:
Allroad sa:

Det är visserligen än vanesak, men det känns fortfarande konstigt. Jag har iofs inte använt mina krabbhandskar sen jag skaffade bar mitts. Dom vänjer man sig däremot vid fort.

Det pratas mycket om liners, min personliga erfarenhet är dock att det antingen blir väldigt korvigt / trångt i handsken eller så får man ta ännu större storlek som då är inget vidare utan linern.
I bägge fallen tappar man mycket av känslan som behövs framförallt på mtb.

Tummisar är varmast och funkar rätt ok med landsvägsreglage men är kass med mtb reglage.
Lobsters är rätt okej men på mtb hade jag hellre haft pekfingret fritt och resten i ett fack.
Sen på mtb har man ju inte samma fartvind och blåstproblem som på lvg där det snabbare blir kallt.

Biltemas styrmuffar fungerar bra (testat på mc)

Annars är tumvantar varma, så man får skalet + innervanten + fingervantar inuti innervanten. Men väldigt klumpiga.

Verkar vara viktigt att handskarna har "snöskydd" som går upp på underarmen, tar bort all fartvind från underarmen och det gör stor skillnad iaf för mig.

Tror annars att skoterhandskar är dom varmaste fingervantarna som är hyfsade att cykla med, brukar vara rätt dyra dock.

Senast ändrad:
glitch sa:
Det pratas mycket om liners, min personliga erfarenhet är dock att det antingen blir väldigt korvigt / trångt i handsken eller så får man ta ännu större storlek som då är inget vidare utan linern.

Tummisar är varmast och funkar rätt ok med landsvägsreglage men är kass med mtb reglage.
Lobsters är rätt okej men på mtb hade jag hellre haft pekfingret fritt och resten i ett fack.
Sen på mtb har man ju inte samma fartvind och blåstproblem som på lvg där det snabbare blir kallt.

När det är riktigt kallt kör jag ett par hestra-handskar som har tumme och pekfinger fria. Fungerar riktigt bra. Fodret går dessutom att ta ut, så de torkar snabbt.

Har kört en del lobsters också, men trivs inte med det i skogen. Dock trevligt när man pendlar.

Jag kör med dom det kallaste dagarna i Gbg. Så inte tala om svinkallt då kanske. Men har kommit fram till att dom är så varma och tjocka ett par handskar kan va innan man tappar känsla i växling och broms. Så mycket varma enligt mig.

glitch sa:

För mig funkar Fox XL både med och utan liner. Men annars kan man ju köra med "transport" handskar också, dock så tar det mer plats än ett par liners som man lätt kan stoppa i fickan i skogen.

Jag använder poggisar (paddelhandskar) det funkar klockrent...kostar från 300:- beroende på modell.
Finns både enkla,fodrade + helt i neopren!

Bilagor

• IMGP9662.JPG
    IMGP9662.JPG
    278.1 KB · Besök: 129
  • IMGP9664.JPG
    IMGP9664.JPG
    267.3 KB · Besök: 236
Diadora Lobster ner till kansk -10 och sedan blir det värsting Hestra i kalvskinn, goretex och fyllda med varm ull tror jag. Tumme och Pekfinger för sig själva. De senare är lite väl dyra men vem gillar att frysa om händerna?

Tillbaka
Topp