Jag cyklar genom Luleås vinter, och mitt system (som jag även använder när jag åker utför) är.
Varmare än -5, ett par handskar som räcker till det, fingerhandskar fullt möjligt, vanliga skinnhandskar med foder räcker förvånansvärt långt.
Kallare än -5 åker fingervantar på (med touchscreenkompitabilitet!) på, och ett par lämpliga handskar över det, förslagsvis tumhandskar med mudd som går innanför jackans ärm.
Kallare än -15 så åker ett par skalhandskar på utanpå vantar och tumhandskarna ovan eller med fodret som ofta ingår, skalhandskar med mudd som går utanför jackans ärm. Skalet kan även lätt packas med om det riskerar bli kallt Det hjälper mer än man kan tro. Jag har skalet från Black Diamond Mercury mitt som firar 10årsjubileum i år.
Kallare än -25 så brukar jag inte cykla, men det händer.
Vidare så är länken mellan handske och jacka jätteviktigt, här finns ytliga blodkärl och blir du kall där så får du kalla händer.
Touchscreenvantar är verkligen guld värt när man behöver pilla på mobilen ute i kylan, kan även tas av om handsken utanpå är tillräcklig, man kan ha flera och ha rena och torra i reserv osv.
Jag har även teorier om att fotbroms ger varmare händer då man inte håller om ett kallt bromshandtag hela tiden. På samma sätt ger ju foamgrips mer isolering mot styret, kanske kan man fodra bromshandtaget på något sätt? Lite skinn och grov tråd ger hipsterpoäng.