Varmaste handskarna för vintercykling?

• Trådstartare Trådstartare CE
  • Start datum Start datum
Att vindskydda händerna gör väl rätt stor skillnad det också?
Har sett en del bilder på klippta petflaskor buntbandade runt styret. :)

Ähh, köp sådana här för cirka 80 spänn så kan ni också skotta med dem :) Har själv flera par, varma och sköna!
OF-9089.jpg

En riktigt fin variant är Crafts längdskidåkarvantar i windstoppermaterial som man kompletterar med ett par merinoliners i.

Problemet är väl inte att hitta en handske som är tillräckligt varm. Problemet är väl att hitta en handske som andas något så när (och är varm):Första timmen är väl det mesta varmt. Den andra blir det blött och kallt.

PET-flaskor som vindskydd funkar jättebra. I princip bara att skära itu dom på längden och klippa till så dom passar på styret. Jag har fäst mina med silvertejp runt styret och en liten skruv i plastploppen på barends;en. Blir betydligt behagligare om händerna oberoende på vilka handskar man har. På handskfronten använder jag Craft;s trefinger eller Hestra neoprenhanskar.
Varmt å´ gott.

/steen

Jag kör med Hestras Philippe Raoux på de riktigt kalla turerna. Grym och nästan outslitlig handske som jag haft på många puderäventyr under 15 år.
92291ae56f40797f30bf1c1317ee5de9.jpg

Den är ersatt av Heli Ski i dagens sortiment http://hestragloves.com/sv/gloves/alpine-pro/heli-ski-de-cuir/ (yllefoder)
hestraheliski.jpg

När det inte är så kallt kör jag med Pölders Lillsporthandske (längdskidhandske)
lillsportpolder.jpg

Sambon har Lillsport Coach på vinterhalvåret(lite längre skaft och aningen varmare än Pölderhandsken)
lillsportcoach.jpg

/K

Mr Orange skrev:
-------------------------------------------------------
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Poogies...
> +1
>
> Särklass varmaste alternativet, spöar alla
> handskar och t.o.m. elvärme. Finns på biltema
> för 129 spänn.
>
> http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Sty
> rmuffar-universal-82176/

Är det lätt att komma ur handsken oxå TEX när man ramlar?
/Ebbe

Oggler skrev:
> Problemet är väl inte att hitta en handske som
> är tillräckligt varm. Problemet är väl att
> hitta en handske som andas något så när (och
> är varm):Första timmen är väl det mesta varmt.
> Den andra blir det blött och kallt.

Jag kör med kirurghandskar innerst. Blir visserligen blött rätt fort, men hellre plaskvåt än stelfrusen. Bästa "vapnet" i min vinterarsenal.
Så snart det går under nollan blir det en så förbaskat känslig balansgång mellan isolation, ventilation, vind och nivå av ansträngning annars. Men visst är det trevligt när man träffar rätt.

Fast under vikingarännet förra året upptäckte jag en nackdel: när jag sträckte handen uppåt rann kondensen ner längs handleden och vidare in i ärmen...
Vid så långa övningar rekommenderas en mellantömning.

gandhi skrev:

>
> Den är ersatt av Heli Ski i dagens sortiment
> http://hestragloves.com/sv/gloves/alpine-pro/heli-
> ski-de-cuir/ (yllefoder)
>

Riktig skithandske om du frågar mig. Den är så stel att man får kramp i underarmarna bara av att hålla löst i stavarna. Dessutom dålig fördelning på isoleringen. Man fryser om fingrarna och svettas om handlederna.

ebbeilöt skrev:
> Mr Orange skrev:
> -----
> > 42Hz skrev:
> >
>
> > -----
> > > Poogies...
> > +1
> >
> > Särklass varmaste alternativet, spöar alla
> > handskar och t.o.m. elvärme. Finns på biltema
> > för 129 spänn.
> >
> >
> http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Sty
>
> > rmuffar-universal-82176/
>
> Är det lätt att komma ur handsken oxå TEX när
> man ramlar?

Ja, de sitter ju inte direkt åt, om man inte vill det då. =)

Enda nackdelen är väl att det ser lite ufo ut men fördelarna överväger, skönt t.ex. att kunna ha tunna handskar under.

42Hz skrev:
> Enda nackdelen är väl att det ser lite ufo ut
> men fördelarna överväger, skönt t.ex. att
> kunna ha tunna handskar under.

Det är så grymt najs att kunna ha tunna fingervantar i -15. Då kan man låsa cykeln utan att ta av sig handskarna. Har man monsterhandskar står man ofelbart och hanterar ett lås barhänt varje gång man skall någonstans och då blir man kall om fingrarna rätt snabbt.

Går utetempen bara ner stadigt under nollan så åker pogisarna på. De är alldeles för varma i det nuvarande stockholmsvädret.

Aj då! Då har de blivit sämre än Philippe Raoux. Trist...
/K

Lingon skrev:
> gandhi skrev:
> -----
>
> >
> > Den är ersatt av Heli Ski i dagens sortiment
> >
> http://hestragloves.com/sv/gloves/alpine-pro/heli-
>
> > ski-de-cuir/ (yllefoder)
> >
>
> Riktig skithandske om du frågar mig. Den är så
> stel att man får kramp i underarmarna bara av att
> hålla löst i stavarna. Dessutom dålig
> fördelning på isoleringen. Man fryser om
> fingrarna och svettas om handlederna.

dabac skrev:
> Pastis skrev:
> -----
> > Ähh, köp sådana här för cirka 80 spänn
> så
> > kan ni också skotta med dem :) Har själv
> flera
> > par, varma och sköna!
> >
> http://handla.swedol.se/images/large/OF-9089.jpg
>
> Jag tycker det blir dragigt kring handlederna med
> såna, men du kanske har bra muddar på dina
> jackor?

Har själv aldrig upplevt något drag. Har oftast en Craft Active Convert jacka på mig.

om det ändå är kallt be din läkare skriva ut nitroglycerinkräm.

för egen del för cykelbruk kommit att gilla julas fleecehandskar. 50 spänn. fullt tvättbara, och står emot cykelslitage i åratal. när det går under tio minus kompletterar jag med ett par lidl cykelhandskar.

tvättbarheten är ett stort plus. i renare miljöer så som snowboard och skidor gärna förslagen från hestra. men även där går det vita skinnet tokbort så länge det gäller mig personligen. blir på mina händer ofräscht på direkten.

kör där sedan några år med goretexhanskar från österrikiska armén.

Jag cyklar genom Luleås vinter, och mitt system (som jag även använder när jag åker utför) är.

Varmare än -5, ett par handskar som räcker till det, fingerhandskar fullt möjligt, vanliga skinnhandskar med foder räcker förvånansvärt långt.

Kallare än -5 åker fingervantar på (med touchscreenkompitabilitet!) på, och ett par lämpliga handskar över det, förslagsvis tumhandskar med mudd som går innanför jackans ärm.

Kallare än -15 så åker ett par skalhandskar på utanpå vantar och tumhandskarna ovan eller med fodret som ofta ingår, skalhandskar med mudd som går utanför jackans ärm. Skalet kan även lätt packas med om det riskerar bli kallt Det hjälper mer än man kan tro. Jag har skalet från Black Diamond Mercury mitt som firar 10årsjubileum i år.

Kallare än -25 så brukar jag inte cykla, men det händer.

Vidare så är länken mellan handske och jacka jätteviktigt, här finns ytliga blodkärl och blir du kall där så får du kalla händer.
Touchscreenvantar är verkligen guld värt när man behöver pilla på mobilen ute i kylan, kan även tas av om handsken utanpå är tillräcklig, man kan ha flera och ha rena och torra i reserv osv.

Jag har även teorier om att fotbroms ger varmare händer då man inte håller om ett kallt bromshandtag hela tiden. På samma sätt ger ju foamgrips mer isolering mot styret, kanske kan man fodra bromshandtaget på något sätt? Lite skinn och grov tråd ger hipsterpoäng.

Senast ändrad:
Man behöver ju inte hålla i bromshandtagen hela tiden bara för att de finns.

Men att isolera dem med lite vävtejp gör säkert sitt. Kolfiberstyre lär också hjälpa om man känner att det blir kallt inifrån.

Rattnalle sa:
Man behöver ju inte hålla i bromshandtagen hela tiden bara för att de finns.

Men att isolera dem med lite vävtejp gör säkert sitt. Kolfiberstyre lär också hjälpa om man känner att det blir kallt inifrån.

Jag drog en rejäl krympslang med lim över bromshandtagen på pendlaren. Isolerar lite, sitter garanterat kvar och flossar inte. :-)
Rika knösar kan ju köra med kolfiberbromshandtag.

lleberg sa:
Jag har även teorier om att fotbroms ger varmare händer då man inte håller om ett kallt bromshandtag hela tiden.

+1
Det var därför jag började köra skogsfixie. Ett par enkla tumvantar vinner över vilka NASA-fingervantar som helst när det är kallt.
Då har man iofs istället problemet med SPD-kylda tår men där kan man köpa sig rätt långt med bra skor, sulor och strumpor.

har kolfiber i bromshandtagen på skogscykeln. fryser inte med dem heller;-)

däremot gör det skillnad med isolerande plast i handtagen på styret. handtag i massiv plast går bort, de är för övrigt för tunga.

Jag blev tipsad om Hestra Wool Terry av en kollega. Jag kompletterade med deras liners i merino, så nu borde jag klara mig ner till åtminstone -10 grader. Verkar lovande!

Tillbaka
Topp