VARNING för bedragare på Köp och sälj

emmer sa:
Pegorelli sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Ja jag vet, jag har väl ingen rätt att gnälla men man blir bara så less på dagens 0-sekunders intoleranta handlare. Jag tog kontakt med en säljare här på köposälj och vi bestämde att jag skulle köpa en sadelstolpe av honom och att jag skulle föra över pengar under dagen. Fick ok på det från säljaren.
Det var mig du skickade alla mailen till med alla dina frågor.
Inte så konstigt att det hinner dyka upp en annan köpare och inget konstigt med det som jag ser det.
I vårat fall dök det precis upp en köpare som bodde på samma ort som mig och som kunde träffa mig direkt.
Är det så konstigt att jag väljer att sälja till den personen?
Du vet att du ingått ett muntligt avtal (och nu vedimerat det skriftligt) och är tvungen att leverera den överenskomna sadelstolpen (eller likvärdig) till det överenskomna priset.
Annars är det en väldigt enkel tingsrättsdom på det...

+1 här också.

Sure, det var en brevväxling, men det var aldrig otydligt om intentionen att köpa stolpen och ett avtal slöts. Om pengar är på väg är det bara svinpälseri att inte genomföra enligt avtal. Skulle jag bestämma skulle sådant beteende vara grund för avstängning från K&S.

Trollskogen sa:
Carl A sa:
JO; så har det funkat i Sverige de senaste 10, 20, 30, 40 åren iaf. (vet ej hur länge, men klart längre än 10 år)

Säg att du begår ett brott med 1 års straffvärde. - och du döms till 1 års fängelse.
Begår du - och döms för - 10 brott med vardera 1 års straffvärde döms du till kanske 2-3 års fängelse. - Och just detta är anledningen till att i detta senare fall många av brotten - eller lite mindre allvarliga - inte ens åtalas; blir för mkt arbete för för lite "effekt".

Finns skäl för båda systemen. Skulle man bara addera straffen (lite som i USA tror jag), skulle en person som stulit typ 25 cyklar (vid 25 olika tillfällen) , kunna, straffas hårdare än en som deltagit i en grov gruppvåldtäkt... (nu kanske Happy tycker det vore OK iofs...)

Hur blir det om man kör ett par hundra mil en dag och hinner passera kanske 20-30 fartkameror som alla registrerar för hög fart. Får man rabatt då eller får man en räkning på 50.000-100.000kr?
Du får betala varje räkning för sig. Det andra är något man kallar straffrabatt.

Jag misstänkte att det var så. Alldeles för lättförtjänta pengar att gå miste om för staten. Det har sina fördelar att bära burka.

börjar bli lite OT, men;

Huvudregeln är att det ges samma rabatt där, men när det gäller penningböter finns vissa möjligheter att inte "samordna", tex om det skulle vara fråga om rättegångar i Kiruna o Malmö varje för hastighetsöverträdelse, till skillnad från om det rörde sig om misshandel respektive stöld.
[i princip, tror jag ganska säkert]

I princip är det väl väldigt enkelt... Om man som säljare accepterar att få betalt om ett tag så håller man det... Annars är man tydlig med att "jag säljer till första bästa som betalar, hör av dig när du kan betala"

Om man säger att det är OK och sedan säljer till någon annan är det osnyggt....

Sunkigt handlat!! har man accepterat en deal och att gått med på betalning under dagen är ok och lovat att skicka så tycker i alla fall jag att man bör hålla detta.
sedan om bet inte kommer så är man fri att göra som man vill.
Om inte så bör man vara tydlig från början att det är först till kvarn som gäller.
/M

har man en överenskommelse med en person att den köpt varan, är denne ägare. Detta påverkas inte av att betalning ej skett och att varan ej lämnats över till köparen=den nya ägaren.

Att då sälja ngt som ngn annan äger är brottsligt.

"Exempel på egendom i gärningsmannens besittning, vartill äganderätt tillförsäkrats annan, är tvesala.

NJA 1955 s. 212. En gäldenär tillförsäkrade borgenären äganderätten till sin bil såsom säkerhet, för det fall att han efter två månader inte hade betalat skulden. Under tiden skulle gäldenären ha rätt att använda bilen som sin egen. Gäldenären dömdes för olovligt förfogande för att han efter en månad sålt bilen till en tredje person och förbrukat pengarna för egen räkning."

- Att en köpare må göra ett godtrosförvärv är ju en helt annan sak.

- att polisen inte skulle utreda detta brott, heller, är också en helt annan sak...

Men va fan skärp er. Det är inte mord som har begåtts , alla är med på det va? Utan det handlar om en sadelstolpe...

Jo jo men kolla tråd titel och vad som har hänt. Känns det som att man behöver dra detta offentligt? Visst , kanske inte skit snyggt men att börja dra i lagtexter och hänga ut nån som varit otydlig? Överdrivet.

Får han inte tillbaka sina pengar då är det en annan sak men även där har han ju visat att det kommer inte vara ett problem.

Alla har nog lärt sig nåt. Straff utöver det lär inte vara nödvändigt.

Mini_me sa:
Visst , kanske inte skit snyggt men att börja dra i lagtexter och hänga ut nån som varit otydlig? Överdrivet.

Det må vara så. Dock tycker jag att det är viktigt att förstå att det faktiskt finns lagtexter som reglerar detta. Eftersom många verkar tycka/tro att det bara att välja om man vill följa ett ingånget avtal eller ej så behövs påminnelse om det.

Mini_me sa:

Vi hoppas på det.

Mini_me sa:
Jo jo men kolla tråd titel och vad som har hänt. Känns det som att man behöver dra detta offentligt? Visst , kanske inte skit snyggt men att börja dra i lagtexter och hänga ut nån som varit otydlig? Överdrivet.

Får han inte tillbaka sina pengar då är det en annan sak men även där har han ju visat att det kommer inte vara ett problem.

Grejen är väl att folk försöker konstatera vem som agerade rätt och vem som agerade fel.

Avtal som avtal. Kommer pengarna tillbaks så är det ju "ok" men ganska surt för att det var enklare att sälja till någon annan.

Det här blir mitt sista inlägg här i tråden.

Jag förstår om många tycker jag handlat osnyggt och jag har fått mig en läxa tror jag.
Jag har varit medlem på Happy många herrans år och genomfört säkert ett femtio-tal affärer genom åren.
Den här gången vet jag inte vad som flög i mig; jag valde att sälja till den som var "snabbast till avslut".

Om någon nu undrar om de där pengarna som Cannondale jekyl 1000 sade sig ha fört över till mig, så har inga pengar registrerats mitt konto. Han har inte svarat på mitt PM och jag har under dagen kollat mitt bankkonto. I mitt tidigare PM till honom gav jag tipset att ta tillbaka betalningsordern till sin bank (Det skrev jag nu i helgen). Det är rätt uppenbart att han stoppade betalningen innan några pengar fördes över. Bankerna för ju inte heller över pengar till varandra under helgdagar som jag förstått det.

Vill varna för en oseriös säljare som då och då säljer varor på köp och sälj. Säljarens alias är "Starduster" (vill inte gå ut med hens riktiga namn) som mot förskottsbetalning skickade mig en kolfibersadel i "nyskick". Vid montering upptäckte jag en tydlig spricka i kolfiberrailsen och har sedan dess utan resultat försökt kontakta säljaren.
Det kan vara så att säljaren inte visste att produkten var defekt. I så fall vore den naturliga reaktionen att skämma ögonen ur sig och genast köpa tillbaka produkten. Än värre, och mer troligt, är att säljaren medvetet säljer defekta produkter.
Hur som helst - rådet för dagen är att INTE köpa produkter från Starduster mot förskottsbetalning!

Vill inte hänga ut nån men det ligger 2 annonser i K&S som känns liite suspekta.

Ni kan nog lista ut vilka dom är...(nya idag)

Mini_me sa:
JPL sa:
Mini_me sa:
Vill inte hänga ut nån men det ligger 2 annonser i K&S som känns liite suspekta.

Ni kan nog lista ut vilka dom är...(nya idag)

Varför skriver du inte tydligt vilka annonser du avser?

För sist jag gjorde det så vart det ett jävla liv.

Men scotten och den andra som är nämnd som "Racer cykel".

Det ingår i konceptet "forum" tror jag. Finns också stora fördelar med snabba dementationer... Man slipper fatta beslut på en persons felbedömning. Sedan kan det kännas lite tråkigt att det blir hårda kommentarer. Men fortsätt utmana!

Jag tycker inte det är så jättefult. Han har antagligen köpt en kopia från ali-express, inte gillat den och säljer den vidare. Han kunde ju skrivit ut att det är en kina-sadel, men det är väl underförstått med det priset?

emmer sa:
Kung Stalle sa:
Det där är väl en Selle San Marco Aspide?
Stalle
Är nog snarare en sånär du kan köpa i mängd på Aliexpress eller Ebay för $20...
...eller $10 om du inte vill ha färg och piratlogga.

Lite dyrare än så..

http://www.ebay.com/itm/New-FIZIK-A...hash=item3ab8e6d9f5:m:m-4MpNsHrzDZeYq6LyR5nVQ

Fast man kan ju köpa den för 16 USD också

http://www.aliexpress.com/item/2016...9553410.html?s=p&spm=2114.40010708.8.7.qNl1tv

Senast ändrad:
Jeppe_E sa:
emmer sa:
Kung Stalle sa:
Det där är väl en Selle San Marco Aspide?
Stalle
Är nog snarare en sånär du kan köpa i mängd på Aliexpress eller Ebay för $20...
...eller $10 om du inte vill ha färg och piratlogga.
Lite dyrare än så..
http://www.ebay.com/itm/New-FIZIK-A...hash=item3ab8e6d9f5:m:m-4MpNsHrzDZeYq6LyR5nVQ
Det går ju alltid betala för mycket om man prompt vill...
http://www.aliexpress.com/item/fizik-road-bike-bicycle-carbon-saddle-seat/32624741567.html

Astraboy sa:
Jag tycker inte det är så jättefult. Han har antagligen köpt en kopia från ali-express, inte gillat den och säljer den vidare. Han kunde ju skrivit ut att det är en kina-sadel, men det är väl underförstått med det priset?

Tror jag hittade en äkta gör 500 till 600 via Google (lite osäker), då blir ju priset skäligt för en begagnad.
Skrivet man Kina så är saken biff. Nu är den borta.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp