Varning för bluffannons för Garmin

Jag blev lurad av just den annonsen för 2 veckor sedan. Bara namnet som har ändrats.
Detta är ett bedrägeri som är satt i system.

Kan man inte införa ett minimum antal poster och dagar sedan man registrerade sig för att få sälja grejor? Tror eventuellt det skulle kunna stoppa en del av dessa bluffmakare.

båtbensbudet sa:
Kan man inte införa ett minimum antal poster och dagar sedan man registrerade sig för att få sälja grejor? Tror eventuellt det skulle kunna stoppa en del av dessa bluffmakare.
Ja detr ju inte direkt första gången... Upp till happyride.se att agera.

NickPick sa:
båtbensbudet sa:
Ja detr ju inte direkt första gången... Upp till happyride.se att agera.

Nä precis, man blir lite irriterad av att läsa om detta om och om igen och då är jag inte ens en av de drabbade.

Åkte på den jag också, snackade med grabben så sent som igår. Nu går han dock inte att få tag på. Synd att det ska befläcka köp och sälj, så mycket prylar som jag köpt här. Bara att polisanmäla och vara ännu mer vaksam nästa gång.

Tråkigt, K&S har jag själv enbart goda erfarenheter av, aldrig haft några problem.

BankID är ingen dum ide, om det är så att det kostar att ha så får man väl införa en kostnad för att annonsera? Dessa två faktorer borde göra det mindre intressant för bedragare att annonsera. Synd att det ska drabba dom seriösa, men mer och mer går ju åt detta hållet i dagens läge.

Man kan ju be om extra säkerhet innan man köper , jag ber alltid säljaren skicka en bild på kuvert med mitt namn på + sakerna brevid.

Om man betalar med swish så har man ju säljarens namn, nr och adress. Anmäler man till polisen borde det väl lösa sig rätt snabbt, speciellt om det hänt flera personer?

GoranS sa:
Vernersson sa:
Örjan Lax sa:
Inför inloggning med Bank-ID så lär problemen elimineras. ?

+1 på den... Iaf på K&S.
Hur mycket jobb skulle det vara att införa något sådant? Finns det kostnader för att ha det?

Personligen ser jag inte att en kostnad för att annonsera skulle vara ngt negativt i sammanhanget.
Skulle nog plocka bort ytterligare en del bluffmakare i kombination med en Bank-ID lösning.

Första steget är väl ändå att inför en tidsgräns innan man får börja posta annonser?
Är medlem på ett forum där man inte får ladda upp bilder förrän man passerat ett visst antal foruminlägg.

GoranS sa:
Vernersson sa:
Örjan Lax sa:

+1 på den... Iaf på K&S.
Hur mycket jobb skulle det vara att införa något sådant? Finns det kostnader för att ha det?

Om vi bortser från kostnaden att bygga om sidan så tar de företag som tillhandahåller signeringen med BankID en kostnad.
Finns oftast lite olika planer beroende på hur många signeringar man räknar med. Men ofta en fast kostnad i kombination med en avgift för varje signering/inloggning.

Men det är inga stora pengar per signering så en mindre avgift för att annonsera borde täcka det.

Både hur länge användaren har varit registrerad samt hur många inlägg denne skrivit är redan lättillgängliga (två klick från annonsen). Visst borde det gå att automatisera detta, men är det nödvändigt? Och skulle resultatet av en mjukvarubegränsning innebära mer botpostning för att nå upp till minimum?

Senast ändrad:
Kommentar från happy saknas här. Bedrägerier görs gång på gång på gång och förmodligen är mörkertalet stort.
Fler och fler annonserar nog på Facebook där det oftast är en "person" bakom kontot.

Miracle sa:
Vernersson sa:
Örjan Lax sa:

+1 på den... Iaf på K&S.

Nu är ju mobilt BankID knappast säkert å det som bedragarna använder helst, med eller utan swish, så det är nog feltänk, kan jag tycka. :)

frid!

Jag förespråkar nog ändå ex antal poster och dagar före bank-id men vad är det som inte är säkert med den mobila varianten?

Blomq sa:
Om man betalar med swish så har man ju säljarens namn, nr och adress. Anmäler man till polisen borde det väl lösa sig rätt snabbt, speciellt om det hänt flera personer?

Det där får du gärna utveckla, om man sysslar med bedrägerier under eget namn och bankkonto gissar jag att man är ganska förtappad så hur man skulle ha något att hämta hos en sån person håller jag för otroligt..

NickPick sa:
Kommentar från happy saknas här. Bedrägerier görs gång på gång på gång och förmodligen är mörkertalet stort.
Fler och fler annonserar nog på Facebook där det oftast är en "person" bakom kontot.
Men folk måste väl ha nåt eget ansvar också, och vidta de kontroller man tycker är nödvändiga. Det kan inte vara så att det ansvaret hela tiden ska läggas på "nån annan" som ska skydda en från allt ont.

ooms sa:
NickPick sa:
Men folk måste väl ha nåt eget ansvar också, och vidta de kontroller man tycker är nödvändiga. Det kan inte vara så att det ansvaret hela tiden ska läggas på "nån annan" som ska skydda en från allt ont.
+42

Crocko sa:
Blomq sa:

Det där får du gärna utveckla, om man sysslar med bedrägerier under eget namn och bankkonto gissar jag att man är ganska förtappad så hur man skulle ha något att hämta hos en sån person håller jag för otroligt..

Fast polisen lägger ju ner. Så det är rätt safe.

Crocko sa:
Blomq sa:

Det är väl bara kolla så att personen har en okej inkomst? Känns som det är en ganska liten risk att någon med ett jobb sysslar med den här typen av bedrägerier

ooms sa:
NickPick sa:

Absolut, men det verkar ju gå "sådär", särskilt med tanke på hur snäll och godtrogna cykelcommunityt är.
Aldrig blivit lurad om man räknar bort saker som säljs i "bra skick" som är dåligt skick. Än så länge bästa köp och sälj. Att den är gratis gör ju även att billiga prylar kommer upp.

marr sa:
Crocko sa:
Blomq sa:
Fast polisen lägger ju ner. Så det är rätt safe.
Se då till att värdet är över dryga tusenlappen så kan du väcka talan själv vid tinget mot personen.
(Men då måste man ju lägga ner ork själv, och det är ju något helt annat än att gnälla om att ingen annan gör det...)

båtbensbudet sa:
Miracle sa:
Nu är ju mobilt BankID knappast säkert å det som bedragarna använder helst, med eller utan swish, så det är nog feltänk, kan jag tycka. :)

frid!

Jag förespråkar nog ändå ex antal poster och dagar före bank-id men vad är det som inte är säkert med den mobila varianten?

Jag är också nyfiken eftersom jag inte har nåt BankID på fil och kör både banken och Skatteverket både för företaget och privat via mobilt BankID.

niklassson sa:
Man kan ju be om extra säkerhet innan man köper , jag ber alltid säljaren skicka en bild på kuvert med mitt namn på + sakerna brevid.
Funkar inte så idag. Idag säljer dom flesta till den som hivar iväg pengarna först. ”Krånglar” man så hinner någon annan före eller så blir säljaren less och struntar helt i affären.

GustafH sa:
båtbensbudet sa:
Miracle sa:

frid!

Jag är också nyfiken eftersom jag inte har nåt BankID på fil och kör både banken och Skatteverket både för företaget och privat via mobilt BankID.

Det enda en bedragare behöver är ditt personnummer å nån typ av enklare bevakning av dina vanor, om jag fattat rätt. När du då prövar att logga in, så loggar du in bedragaren istället, om han före dig har knappat in ditt personnummer i sin app. Kan ju förstås ha fått det om bakfoten. :)

frid!

Jag tänker sälja en cykel via Köp&Sälj. Inser att endast personligt möte och kontanter i handen är det enda säkra.

Miracle sa:
GustafH sa:
båtbensbudet sa:
Miracle sa:

frid!

Det enda en bedragare behöver är ditt personnummer å nån typ av enklare bevakning av dina vanor, om jag fattat rätt. När du då prövar att logga in, så loggar du in bedragaren istället, om han före dig har knappat in ditt personnummer i sin app. Kan ju förstås ha fått det om bakfoten. :)

frid!

Hmm tror inte jag förstår, ta det där igen? Man behöver ju fortfarande en minst sexsiffrig kod som bara matchar just den appen.

Senast ändrad:
båtbensbudet sa:
Miracle sa:
GustafH sa:
båtbensbudet sa:
Miracle sa:

frid!

frid!

Hmm tror inte jag förstår, ta det där igen? Man behöver ju fortfarande en minst sexsiffrig kod som bara matchar just den appen.

Visst...det är ju möjligt, om du loggar in på tex din internetbank, och någon annan vet att du precis ska göra det, då kan den personen i teorin loggas in black istället... Men är man vaken är risken minimal, och med tanke på att de flesta överföringar till andra konton kräver minst en legitimering till så känns inte problemet så stort...så länge folk har ögonen med sig, har man inte det så kan inget vara säkert...

båtbensbudet sa:
Miracle sa:
GustafH sa:
båtbensbudet sa:
Miracle sa:

frid!

frid!

Det menas väl att bedragaren går till webbsidan, väljer "BankID på annan enhet", slår in ditt personnummer. När du sedan startar BankID på din enhet och slår in din sexsiffriga kod, är det bedragaren som släpps in. Men i praktiken kräver det ju att bedragaren på nåt sätt får dig att öppna din BankID-app och slå in koden, annars måste han ju sitta ständigt och hoppas att du skall starta din BankID-app och slå in koden och därmed släppa in honom. Dessutom krävs det ju att du samtidigt försöker logga in på samma ställe, eftersom det ju i BankID-appen står var du kommer logga in. Om jag startar BankID-appen och det står att jag ska logga in på banken utan att jag startat min bank-app (eller gått till bankens webbsida för att logga in) skulle jag bli ganska misstänksam. Så, visst, det går, men i praktiken kräver det ju att bedragaren aktivt lurar dig att logga in på din bank (och då har han redan knappat in ditt pers.nr. och "snor" inloggningen så att säga).

Det är just den situationen som @ooms beskriver som det skrivits mycket om, iaf det jag läst om bedrägerier med BankID. Dom ringer upp en pensionär (oftast) säger att dom ringer från banken eller polisen och att någon kommit över deras kontokortsuppgifter, eller liknande. "Du måste logga in på din Internetbank för att stoppa detta" o.s.v. Då sitter dom beredda och kommer själva in.

Finns det andra bedrägerier med BankID? Inget jag läst om iaf. Kanske också med någon som fortfarande har engångskoder, då är det ju ännu enklare för bedragare, men vad jag tror så är det då samma tillvägagångssätt.

Vad jag däremot inte förstår med dom här BankID-bedrägerierna är hur det kan vara så oskyddat. Microsoft- och Googlekonton har väl högre säkerhet, det som kallas "tvåvägsidentifikation". Är det snålhet av bankerna (som väl gemensamt står bakom BankID) eller något annat som gör att man inte kan ha samma säkerhet för BankID?

Bankid implentering Är iof inte extremt dyrt men summan hade lätt kunnat springa iväg. Räkna med en uppkopplingsavgift på ca 5000kr med en fast månadsavgift på ca 2000kr och sedan inloggning på ca 30 öre per inloggning. Signering kostar runt kronan. Nu vet jag inte hur många annonser som läggs upp per dag så förslaget med minimum aktiva dagar/inlägg känns som rätt väg att gå, annars kan man ta sin business till blocket eller fb.

me.I.am sa:
Det är just den situationen som @ooms beskriver som det skrivits mycket om, iaf det jag läst om bedrägerier med BankID. Dom ringer upp en pensionär (oftast) säger att dom ringer från banken eller polisen och att någon kommit över deras kontokortsuppgifter, eller liknande. "Du måste logga in på din Internetbank för att stoppa detta" o.s.v. Då sitter dom beredda och kommer själva in.

Finns det andra bedrägerier med BankID? Inget jag läst om iaf. Kanske också med någon som fortfarande har engångskoder, då är det ju ännu enklare för bedragare, men vad jag tror så är det då samma tillvägagångssätt.

Vad jag däremot inte förstår med dom här BankID-bedrägerierna är hur det kan vara så oskyddat. Microsoft- och Googlekonton har väl högre säkerhet, det som kallas "tvåvägsidentifikation". Är det snålhet av bankerna (som väl gemensamt står bakom BankID) eller något annat som gör att man inte kan ha samma säkerhet för BankID?
De har ju infört QR verifiering på MobiltBankID. Fast det är frivilligt att använda. Tycker de borde växla över till den som krav. Det dödar ju effektivt risken för att mab signerar fel inloggning.

H. sa:
...
De har ju infört QR verifiering på MobiltBankID. Fast det är frivilligt att använda. Tycker de borde växla över till den som krav. Det dödar ju effektivt risken för att mab signerar fel inloggning.

Man kan nog ta mig som en random ouppmärksam användare, det har jag totalt missat. Och förmodligen många andra, var kan man läsa om det?

Om det nu löser problemen så förmodar jag att det hade varit obligatoriskt om bankerna hade stått för förlusterna vid bedrägerierna.

Tillbaka
Topp