Varning för Free Motion på Gran Canaria

Kung Stalle

Aktiv medlem
Ett riktigt skitföretag kan man säga. De klantade till allt som kunde klantas till. Var otrevliga och oprofesionella. En riktig sågning kommer bland butiksresentionerna så småningom men det här får duga så länge.

Stalle

Försök att vara saklig i sågningen om det går...
Att bara spy galla ger inte så mycket för andra.

Tobe - Butiksrecensionsansvarig (24 bokstäver! =)

Detta kommer som en chock.

GRAN CANARIA CIVILISATIONENS VAGGA!?!?

Bilagor

• berrarobban040.jpg
    berrarobban040.jpg
    25.4 KB · Besök: 75
Hmm, nu blir man ju lite orolig.
Har just fått en bokning hos dem bekräftad. Har siktat in mig på en veckas träningsläger där efter Påsken. Törs man lita på dem.. eller ska man skafa hård väska o kolla med researrangören vad som gäller för extra bagage.....

Stalle kommer säkert med en mer detaljerad och proffsig butiksrecension, men jag var med Stalle och några andra på GC i förra veckan och för er som undrar så bjuder jag på lite förhandsinfo:
Kortfattat har vi haft vi haft följande problem med Free motion

1. Problem vid beställning, Viktbegränsingar som ändrades, rabbatter som försvann
2. Ett dåligt bemötande vid ankomst. En lustig tysk som står och gör sig rolig på bekostnad av de han hyr ut till och står och skojar om att deras mekaniker precis kommer från baren.
3. En hyfsat slarvig genomgång av cyklarna innan utlämnandet vi fick ingen kopia av kontraktet.
4. Ovilja att justera växlar trots uppenbart felinställda växlar
5. När sedan en bakväxel havererar ( och pajar en eker och skapar en buckla i bakstaget ) på grund av den taskiga inställningen så hävdar man att växeln var juste inställd och att den har fått en smäll orsakad av oss
6. Under dessa förutsättningar vill man ha 250 euro för skadorna, vilket bland annat innebär 75 euro för inköp av ny bakväxel ( Shimano 105 ). Efter diverse förhanlingar betalade vi 180 euro.
7. En massa strul med deras kontokortsmaskin.

Vi har tidigare hyrt cyklar av Freemotion och då har det fungerat bra.

Några tips till er som kommer att hyra är dock:

1. Se till att dokumentera de skador cykeln har vid uthyrningstillfället, kräv att de antecknas. Ta foton
2. Kräv att cyklen skall fungera och att uthyraren rättar till direkt om några fel eller brister dyker upp.
3. Läs igenom kontraktet och se till att få en kopia.

Att ta med sin egen cykel har ju både för och nackdelar

Man får sin egen cykel
Cykeln ska packas och packas upp totalt 4 ggr
Cykeln ska transporteras till och från flygplats
Cykeltransport skall betalas (450-650 kr ToR )
Cyklen skall med transferbussar ( om man åker charter ). Detta är alltid strul.

kakad skrev:
-------------------------------------------------------
> Träligt, hoppas ni hade det skönt i övrigt i alla
> fall :)

Ja det var träligt med Free Motion men vi hade en toppenvecka ändå. Jag tror att det enda att klaga på var just FM (förutom de märkliga reglerna i billjardturneringen då).

Stalle

Tråkigt att det strulade. Själv hyrde jag hos Happybiking för tre veckor sen och det var
väldigt proffsigt. Guiden Arn på bilden gjorde ett kanonjobb.
Enda lilla gnället skulle kunna vara RS Jett gaffeln som inte riktigt
levde upp till standarden man är van vid, bifogar även en bild som bevisar det!

arn.jpg

blod.jpg

Kung Stalle skrev:
> Ja det var träligt med Free Motion men vi hade en
> toppenvecka ändå. Jag tror att det enda att klaga
> på var just FM (förutom de märkliga reglerna i
> billjardturneringen då).

Generella regler: http://www.svenskabiljardforbundet.se/html/mallpool/allmanna_pool_biljard_regler_050824.doc
8-ball: http://www.svenskabiljardforbundet.se/html/mallpool/pub_ 8ballregler.pdf
9-ball: http://www.svenskabiljardforbundet.se/html/mallpool/pub_9ballregler.pdf

Jag håller med hyrde i julas och fick skitbemötande de anklade mig och min polare att vi sabbat detar cyklar.

kungen skrev:
> Jag skall ner dit om 2 veckor,

om du ska dit, kolla om dom har cyklar med stödhjul eftersom du festar så hårt !!

JLarsson skrev:
> Generella regler:
> 8-ball:
> 9-ball:

skönt att någon licensierad kunde komma och röja upp i träsket av hitte-på-regler :)

Kung Stalle skrev:
(förutom de märkliga reglerna i billjardturneringen då).

Vem som helst kan börja darra lite på regler när man spelar med den här karln.

PICT1322.JPG

Bäste Martho: Du flyttade tydligen på Stalles kulor hela tiden, på dina egna godtyckliga sätt. Märkligt. Ge fan i Stalles kulor!

Bumpar denna tråd såhär 11 år senare. Var in där (deras butik i Arguinegin) idag och sa att jag antingen ville hyra Cannondale Scalpel 4 eller C-Dale FSI 2 men ville veta vikten på cyklarna innan beslut. Det visste personalen tydligen inte, men istället för att helt enkelt säga så börjar de ifrågasätta varför det skulle vara viktigt och försöker göra sig roliga på min bekostnad över viktens ringa betydelse. Blev alldeles paff och trodde knappt mina öron. I övrigt verkade de lite okunniga och dryga. Hyrde en FSI i alla fall eftersom jag inte orkade leta upp en annan firma, men kommer garanterat aldrig återvända till Free Motion.

Manofmanymissions sa:
Bumpar denna tråd såhär 11 år senare. Var in där (deras butik i Arguinegin) idag och sa att jag antingen ville hyra Cannondale Scalpel 4 eller C-Dale FSI 2 men ville veta vikten på cyklarna innan beslut. Det visste personalen tydligen inte, men istället för att helt enkelt säga så börjar de ifrågasätta varför det skulle vara viktigt och försöker göra sig roliga på min bekostnad över viktens ringa betydelse. Blev alldeles paff och trodde knappt mina öron. I övrigt verkade de lite okunniga och dryga. Hyrde en FSI i alla fall eftersom jag inte orkade leta upp en annan firma, men kommer garanterat aldrig återvända till Free Motion.

Vad vägde den då?

Ridley sa:
Manofmanymissions sa:

Vad vägde den då?

10kg +-10%

Oavsett vad man tycker om hur viktigt det är med ett kilo hit eller dit så är det ju lite dålig taktik att idiotförklara sina presumtiva kunder.

Skogling sa:
castrello sa:
Har svårt att se vad 1-1.5 kg har för betydelse på en hyrcykel?

Nä, precis. På just hyrcyklar så spelar vikten ingen roll konstigt nog. Speciellt på en ö som GC. Den är ju ändå platt som en pannkaka.

Du är ironisk men du beskriver min poäng exakt. På vilket sätt märker man av 1 kg vikt om man inte ska ha cykeln till tävling utan hyra den för en dag eller två för att njutningscykla lite? Någon backe tar 20-30 s längre?

Skillnaden mellan en fs och en ht för den aktuella terrängen är väl rimligare sak att vela kring.

Men visst får man fråga och var och en med sitt och absolut är det så att det är idiotiskt av uthyrarna att bemöta frågan på ett sådant idiotiskt sätt.

"Jag behöver inte gå på någon jävla charmkurs. Jag har redan en positiv inställning till de idioter som kommer hit och gnäller"

Free Motion på Teneriffa ville debitera mig 50 euro för en liten rispa på styrlindan som dessurom vat gjord av extrent ömtålig skumplast. Lite slitage borde ingå när man pröjsat 2000 kr för en vecka. Dubbelt så dyrt som att hyra bil. :-)
Idoter!
IMG_1262.JPG

Glöm inte styrändspluppen. Tycker det ser ut att vara en repa på den också och sådana är dyra tingestar. ;-)

Jag har hyrt där 4 gånger och dom är helt klart lite smådryga men cyklarna har alltid varit bra så det funkar tycker jag.

Köpte en begagnad hoj av Free Motion på Teneriffa för en månad sen. Mycket nöjd med hoj, pris och bemötande.
Polaren P gjorde samma året innan på GC och han är lika nöjd.

HåkanC sa:
Det finns fler cykeluthyrare, tex http://happybiking.info/

/Håkan

Har du testat dom själv? Verkar vara lite begränsat utbud.

Till nästa gång på GC så vill jag gärna ha alternativ till Free Motion men då får det vara ett ställe med bra service (lyxcyklar är inte nödvändigt men i alla fall moderna racers...). Gnällig service har FM ibland men dom finns på flera ställen med olika alternativ. Det blir säkert max 2dagar cykling och jag har ingen bra racer hemma i vilket fall, så hyra är bäst.

/A

SuperApe sa:
Köpte en begagnad hoj av Free Motion på Teneriffa för en månad sen. Mycket nöjd med hoj, pris och bemötande.
Polaren P gjorde samma året innan på GC och han är lika nöjd.

Klart dom är nöjda när dom kan sälja av några hojar till någon skandinav.

Hojar som är betalda flera ggr om redan.

Jag var hos FM för nåt år sen. De är fortfarande lite eljest. Dryga, ointresserade. Tyska lixom.

Det blev MTBtur med Happybiking och hojhyra av nån mopednasare istället. :-)

Stalle

Kung Stalle sa:
Jag var hos FM för nåt år sen. De är fortfarande lite eljest. Dryga, ointresserade. Tyska lixom.

Det blev MTBtur med Happybiking och hojhyra av nån mopednasare istället. :-)

Stalle

Du har nog inte varit speciellt mycket i Tyskland.

Det fungerar att hyra. Problemet är attityden. Man man kanske skall vara glad bara man får betala en sur jävel för att få cykla lite?

Tillbaka
Topp