Varning för lurendrejeri

littlebitrusty

Aktiv medlem
Varning för lurendrejeri
Hej cykelkamrater!

Ville bara varna för en lurare på K&S!

Har swishat en mindre summa men känns mest segt och tråkigt. Hen kontaktade mig per mail angående min köpes annons av en POC Spine 13l.

Kontaktades av mejladressen rasmusabsvensson@gmail.com och swishade till "frugan" Tiina Rönkä på nummer 070 040 99 07.

Någon som har liknande upplevelse? Ingen risk att mer pengar dras?

Varning för lurendrejeri
Ne, har du swishat så är det den summan som det stannar vid.
Tråkigt att du blivit drabbad. Köpesannonser är lite lömska, speciellt när det skickas via mail.
Skickas det via PM här, så är det lite enklare att kolla användarens historik.

Varning för lurendrejeri
Vad säger "frugan" då? Hon kanske är utsatt för id-kapning? En enkel googling avslöjar iaf att hon bor ensam, så är väl knappast gift då.

Varning för lurendrejeri
"Frugan" svarar inte!

Ja, har alltid varit sjukt skeptisk så fort kontakten inte sker direkt via happy. Men eftersom säljaren gick med på en förhållandevis låg handpenning, och jag har handlat såhär förut, tyckte jag att det kändes lugnt.

Det viktiga är att inte mer pengar dras samt att ingen annan blir drabbad framöver, vilket väl dessvärre kommer att ske!

Varning för lurendrejeri
littlebitrusty sa:
Hej cykelkamrater!

Ville bara varna för en lurare på K&S!

Har swishat en mindre summa men känns mest segt och tråkigt. Hen kontaktade mig per mail angående min köpes annons av en POC Spine 13l.

Kontaktades av mejladressen rasmusabsvensson@gmail.com och swishade till "frugan" Tiina Rönkä på nummer 070 040 99 07.

Någon som har liknande upplevelse? Ingen risk att mer pengar dras?

Beklagar, det du kan göra är att addera ytterligare en anmälan om bedrägeri till bunten som Rönkä redan har, verkar livnära sig på småbedrägerier eftersom dessa knappast kommer utredas, är som sagt så förhärdade så att de inte ens döljer sin identitet ut glatt lämnar ut bilder på legitimationer och använder egna bankkonton.

Vet att man känner sig lurad och "dum" efteråt, men det här är människor som inte gör annat än att sätta ut egna annonser men framför allt ringer på köpes, för man blir ju oftast glad att ha hittat det man söker så att även om det känns lite konstigt så tar ju personen emot pengarna i eget namn på bankkontot, men dessa typer har passerat gränsen för att dölja villkor de är eftersom de kommer undan.

Kanske att du kan kontakta din bank men det lär ju inte finnas några pengar att få tillbaka från personen i fråga, och dessutom är det det en civilrättslig fråga om åklagaren inte väljer att väcka åtal så då får men driva processen själv.

Ledsen att vara budbärare av dåliga nyheter.

Varning för lurendrejeri
Ja jag såg detta, dessvärre behöver man inlogg för att kunna kolla vad det gäller!

Har dock polisanmält händelsen. Lär väl läggas ner tämligen omgående men tror ändå att det är viktigt att göra!

Varning för lurendrejeri
littlebitrusty sa:
Ja jag såg detta, dessvärre behöver man inlogg för att kunna kolla vad det gäller!

Har dock polisanmält händelsen. Lär väl läggas ner tämligen omgående men tror ändå att det är viktigt att göra!

Absolut, trots att alla enskilda ärenden är "små" så kan det ju vara så att man någon gång vill åtala denna unge herre för något annat och då kan ju åklagaren välja att ta upp bedrägerierna som bevis på brottslig verksamhet, vi som blivit blåsta får nog ingen upprättelse men kanske att rättvisan kan mala vidare.

Men blev lite mindre godtrogen på kuppen, dock kommer jag att fortsätta betala i förskott då jag själv kräver samma sorts säkerhet för distansaffärer annars är det ju svårt att handla annat än lokalt.

Personer som säljer saker skall göra det på en mail som överensstämmer med telefonnumret de ringer ifrån och den personen skall bo där den uppger. Här tror jag att sonen är den drivande, hade någon historia om att den nya telefonen inte hade fått numret flyttat, då uppgav han ett annat nummer som var registrerat på honom, han hade då en mantals adress hon modern, skickade en bild på sitt körkort och pengarna gick till hans egentligen bankkonto.
Men tydligen desperat nog att begå bedrägerier i eget namn och sånt är ju svårt att skydda sig emot.

Varning för lurendrejeri
littlebitrusty sa:
Har du också råkat ut för den Tiina?

Sonen Kristoffer, och det var nog minst 6månader sedan och då var det bara han som förekom på Lexerbase. Men vare sig mor eller mannen som bor tillsammans med henne hade några telefonnummer registrerade så det kanske inte står rätt till med någon där, om hon lånar ut sitt bankkonto för att ta emot betalningar är hon ju i högsta grad inblandad.

Varning för lurendrejeri
båtbensbudet sa:
eiskall sa:
ANF

Aldrig
Någonsin
Förskottsbetala

Huh har typ förskottbetalat på allt jag ngnsin köpt på happy och allt jag ngnsin kommer att sälja

Känns svårt annars, skall man tillbaka till efterkrav kostar det ju mer än det smakar. Skickade ett par zipp med bussgods och efterkrav, 1,5kg inom Sverige gick på nästan 1000:- känns ju knappast hållbart.

Varning för lurendrejeri
båtbensbudet sa:
eiskall sa:
ANF

Aldrig
Någonsin
Förskottsbetala

Huh har typ förskottbetalat på allt jag ngnsin köpt på happy och allt jag ngnsin kommer att sälja
+1
Skulle aldrig tillåta förskottsbetalning, och inte heller kräva det. Varför ska säljaren ta risken, liksom? Nä, bättre då att som köpare göra lite bakgrundskollar att allt verkar stå rätt till, typ som Crocko beskriver ovan. Torskar man trots det, ska man ha riktig otur.

Varning för lurendrejeri
rasmusabsvensson@gmail.com används vid kontakt för bedrägeri i samband med köpesannonser. Mailadressen är rapporterad av minst en användare till oss moderatorer.
Be om att all kontakt ska ske via PM så finns det lagrat hos oss och polisanmäl alla bedrägerier, vi hjälper polisen om de kontaktar oss i specifika fall.

Varning för lurendrejeri
Han kontaktade mig på min köpes också. Bodde i lilla Edet och hade såklart bara produktbild. Har alltid blivit kontaktad av skojare på köpesannonser.drt lustiga är att han har annonserat ut en massa grejer här för några veckor sedan men då sålde han. Samma namn och nummer.

Jag som intalade mig själv att inte använda happys köp och sälj...

Varning för lurendrejeri
NickPick sa:
Han kontaktade mig på min köpes också. Bodde i lilla Edet och hade såklart bara produktbild. Har alltid blivit kontaktad av skojare på köpesannonser.drt lustiga är att han har annonserat ut en massa grejer här för några veckor sedan men då sålde han. Samma namn och nummer.

Jag som intalade mig själv att inte använda happys köp och sälj...

Har ni hörts sedan smset du bifogar?

Varning för lurendrejeri
Har köpt cykel på K&S. 18000 swishade kronor i förskott. Cykeln står i garaget. Jag har också sålt mängder med prylar som alltid swishats i förskott. Gäller väl att (som alltid) ha lite sunt förnuft?

Varning för lurendrejeri
Jag har också sålt och köpt en hel del här på forumet. Skulle aldrig skicka utan pengarna först och förväntar mig inte att någon ska göra detsamma mot mig. Som någon skrev i någon tråd tidigare. Blir köparen för jobbig (från typ 3.e produktfrågan när allting framgick av första och andra) skiter jag i att sälja. Verkar säljaren skum så hoppar jag över.

Har du swishat så kan du ju ta reda på vad vederbörande bor med en enkel sökning och göra ett oväntat besök (med batong).

Varning för lurendrejeri
Jag gick på samma mina när han hörde av sig på min köpesannons. Vi pratade även på telefon...
Men efter helgen så slutade han svara på sms. Hade frågor om kollinummer osv. Fick först svar om att han inte hade det tillgängligt för stunden osv.
Surt, men får se det som lärpengar. Jag överlever. Mest förtroende för folk som får sig en törn.
Men jag har betalt annat i förskott här utan problem. Men då var det en säljes annonsen jag tog kontakt på.
Håller med om att det är lätt att haka på snabbt när någon har något att sälja som matchar ens köpesannons!

Varning för lurendrejeri
Allt man kan göra är att polisanmäla och hoppas det blir tillräckligt många så polisen bryr sig mellan skottlossningarna.

Googlar man telefonnumret ser man säljesannonser hen har haft ute

Varning för lurendrejeri
Crocko sa:
båtbensbudet sa:
eiskall sa:
ANF

Aldrig
Någonsin
Förskottsbetala

Känns svårt annars, skall man tillbaka till efterkrav kostar det ju mer än det smakar. Skickade ett par zipp med bussgods och efterkrav, 1,5kg inom Sverige gick på nästan 1000:- känns ju knappast hållbart.

Dessutom hjälper det inte alls mot scam, kan vara vad som helst i emballaget.

M

Varning för lurendrejeri
Hej på er!
Jag har blivit drabbad av samma man... Svarade på min köpes annons och jag swishade 1800kr. Förstod rätt snart att jag blivit blåst... Där står jag nu!

Är det idé att göra något eller bara se sig 1800kr fattigare?

//Henrik

Varning för lurendrejeri
Kroka sa:
Hej på er!
Jag har blivit drabbad av samma man... Svarade på min köpes annons och jag swishade 1800kr. Förstod rätt snart att jag blivit blåst... Där står jag nu!

Är det idé att göra något eller bara se sig 1800kr fattigare?

//Henrik

Om du inte vill förstöra resten av ditt liv för 1800 så kan du åtminstone göra en polisanmälan på nätet .

M

Varning för lurendrejeri
Jag blev kontaktad av "David Abrahamsson" från Lilla Edet (abrahamssondave@gmail.com) på en köpesannons jag hade här. Han ville att jag skulle swisha halva köpesumman i förskott och resten när jag hade fått varan. Jag var mycket nära att göra det tills jag googlade hans nummer och såg att Rasmus Svensson använt det numret i ett antal borttagna annonser här på Happyride. Han drog någon historia om att det var hans plastson...

Varning för lurendrejeri
Det finns en David Abrahamsson i Lilla Edet. Jag antar att Rasmus eller vad bedragaren nu heter bara hade lånat den identiteten för att det var typ 60 mil bort så man inte skulle kunna köpa varan på plats.

Varning för lurendrejeri
Polisanmäl Tiina som står på abonnemanget som tog emot betalningen. Då kan ju polisen förhoppningsvis koppla ihop det med andra bedrägerier / brott.

Varning för lurendrejeri
Olaväxjö sa:
Fick oxå ett Mail från en Alex men jag skulle visst swisha till en Muhammed :)
Hoppade över den affären

Jag har faktiskt gjort en affär med en Alex och swishat till en Muhammed! Lite dumt, men då det bara var en sadelstolp och så lite pengar så tog jag risken. Jag fick faktiskt sadelstolpen på posten utan dröjsmål och den stämde också med beskrivningen.
Skulle dock inte göra om det i idag (liknande situation) efter att nu ha läst om alla bedrägerier på KS.

Varning för lurendrejeri
Jag har blivit blåst en gång, men inte på happy utan på tradera för 8-9 år sedan. Det var en FM Mattson tvättställsblandare, av alla varor. Tyckte det var lite konstigt att han ville ha pengar insatta på sin "mammas konto", men användaren hade ett bra betyg från ett tiotal försäljningar, så jag utgick ifrån att det var grönt. Det gick en vecka, men ingen vara kom. Hörde av mig, inget svar. Sedan började de negativa betygen trilla in. Googlade hans namn, och såg då att det var en känd bedragare som var dömd tidigare. Sedan dess gör jag alltid en koll innan jag betalar; googlar namnet, kollar att tel.nr. stämmer med uppgivet namn, att adress stämmer med namnet, osv. Dvs säkerställer att denna person högst troligen finns i verkligheten och bor där hen påstår, och inte varit inblandad i nåt fuffens tidigare. Inte bombsäkert förstås, men jag inbillar mig good enough.

Den jag blev utsatt för använde alltså sitt eget namn, men hade gjort jobbet att bygga upp ett bra betyg genom ett tiotal försäljningar (så betygsättning är inte lösningen som många här tycks tro), innan han satte igång med blåsningarna. Då har han ju ett par veckor på sig innan folk ledsnat och börjar sätta röda betyg. Jag brydde mig aldrig om att polisanmäla (men anmälde till tradera förstås, tror det var obligatoriskt att ange varför man satte lägsta betyg), det rörde sig ändå bara om 2-300kr. Men, typ 1 år efteråt fick jag ett mail från polisen som undrade om jag handlat från denne figur på tradera, då de höll på med en utredning mot honom efter flera bedrägerier på tradera. Jag skrev ett mail med hela min historia till dem, hörde dock inte av dem igen (vilket var lite konstigt). Men det är väl alltid värt att polisanmäla, blir det tillräckligt många börjar de nog gräva. Vet inte hur det gick i slutändan, om han åkte dit eller inte.

Varning för lurendrejeri
Hon tiina rönkä verkar finnas på Facebook iaf...jaja. en sak som är klar är att mörkertalet verkar väldigt stort då fler och fler har blivit lurade. Skojarna skrattar väl hela vägen till banken iaf. Tråkigt!

Tillbaka
Topp