Jag har blivit blåst en gång, men inte på happy utan på tradera för 8-9 år sedan. Det var en FM Mattson tvättställsblandare, av alla varor. Tyckte det var lite konstigt att han ville ha pengar insatta på sin "mammas konto", men användaren hade ett bra betyg från ett tiotal försäljningar, så jag utgick ifrån att det var grönt. Det gick en vecka, men ingen vara kom. Hörde av mig, inget svar. Sedan började de negativa betygen trilla in. Googlade hans namn, och såg då att det var en känd bedragare som var dömd tidigare. Sedan dess gör jag alltid en koll innan jag betalar; googlar namnet, kollar att tel.nr. stämmer med uppgivet namn, att adress stämmer med namnet, osv. Dvs säkerställer att denna person högst troligen finns i verkligheten och bor där hen påstår, och inte varit inblandad i nåt fuffens tidigare. Inte bombsäkert förstås, men jag inbillar mig good enough.
Den jag blev utsatt för använde alltså sitt eget namn, men hade gjort jobbet att bygga upp ett bra betyg genom ett tiotal försäljningar (så betygsättning är inte lösningen som många här tycks tro), innan han satte igång med blåsningarna. Då har han ju ett par veckor på sig innan folk ledsnat och börjar sätta röda betyg. Jag brydde mig aldrig om att polisanmäla (men anmälde till tradera förstås, tror det var obligatoriskt att ange varför man satte lägsta betyg), det rörde sig ändå bara om 2-300kr. Men, typ 1 år efteråt fick jag ett mail från polisen som undrade om jag handlat från denne figur på tradera, då de höll på med en utredning mot honom efter flera bedrägerier på tradera. Jag skrev ett mail med hela min historia till dem, hörde dock inte av dem igen (vilket var lite konstigt). Men det är väl alltid värt att polisanmäla, blir det tillräckligt många börjar de nog gräva. Vet inte hur det gick i slutändan, om han åkte dit eller inte.