Varning för lurendrejeri

Varning för lurendrejeri
Märkligt ändå att någon vågar blåsa folk när det är så enkelt att ta reda på vart personen bor. Behöva gå runt och vara orolig hela tiden (men går väl att dämpa med benzo). Räcker att blåsa en psykiskt instabil person liksom...

Men ”vi har varit naiva” gäller ju från gräsrot- till regeringsnivå verkar det som.

Varning för lurendrejeri
Dr_Rydell sa:
Märkligt ändå att någon vågar blåsa folk när det är så enkelt att ta reda på vart personen bor. Behöva gå runt och vara orolig hela tiden (men går väl att dämpa med benzo). Räcker att blåsa en psykiskt instabil person liksom...

Men ”vi har varit naiva” gäller ju från gräsrot- till regeringsnivå verkar det som.

Dessa personer är förmodligen så nere i skiten redan att det inte längre spelar någon roll tyvärr.

Varning för lurendrejeri
Blev uppring av Polisen nu på morgon och fick göra ett vittnesförhör. Verkar som att de ser allvarligt på saken och tar tag i det trots den ringa summan. Hoppas!

Varning för lurendrejeri
littlebitrusty sa:
Blev uppring av Polisen nu på morgon och fick göra ett vittnesförhör. Verkar som att de ser allvarligt på saken och tar tag i det trots den ringa summan. Hoppas!

Sade du något om att det är många fler som blivit lurade på samma ställe av samma person? Om man bakar in alla dessa bedrägerier i samma utredning blir kanske både beloppet och antalet drabbade så stort att ärendet prioriteras upp?

Varning för lurendrejeri
Godmorgon !
Har köpt och sålt många gånger men nästan bara face to face å då minskar ju risken markant att bli lurad.
Mange

Varning för lurendrejeri
ooms sa:
Johan7201 sa:
Kan detta möjligtvis täckas av hemförsäkring? Eller är självrisken så hög att det inte är lönt?
Vilket moment i hemförsäkringen skulle täcka detta, tänker du?
Drulle?
Ingen aning egentligen. Läste någonstans att man borde kontakta sitt försäkringsbolag... Minns inte var dock.
Tänkte mest om någon annan hade erfarenheter av det.

Varning för lurendrejeri
Johan7201 sa:
ooms sa:
Johan7201 sa:
Kan detta möjligtvis täckas av hemförsäkring? Eller är självrisken så hög att det inte är lönt?
Drulle?
Ingen aning egentligen. Läste någonstans att man borde kontakta sitt försäkringsbolag... Minns inte var dock.
Hm, verkar vara polisen som uppmanar till det:
https://polisen.se/utsatt-for-brott/olika-typer-av-brott/bedrageri/
Har dock svårt att se vilken försäkring som ska täcka detta fall.

Varning för lurendrejeri
ooms sa:
Johan7201 sa:
ooms sa:
Johan7201 sa:
Drulle?
Hm, verkar vara polisen som uppmanar till det:
https://polisen.se/utsatt-for-brott/olika-typer-av-brott/bedrageri/
Har dock svårt att se vilken försäkring som ska täcka detta fall.

Answer inte att hemförsäkringen ska täcka sånt här, det är ju bedrägeri. Räcker väl med alla proletärer som välter skridskor, välter i skogen på en sten eller liknande och får ny ram på hemförsäkringen ??.

Tiina rönkä är ju iaf en bedragare på något vis. Skriver vi hör kommer det finnas på google (hon finns redan på Lexbase iofs).

Varning för lurendrejeri
H. sa:
littlebitrusty sa:

Sade du något om att det är många fler som blivit lurade på samma ställe av samma person? Om man bakar in alla dessa bedrägerier i samma utredning blir kanske både beloppet och antalet drabbade så stort att ärendet prioriteras upp?

Yes berättade att det startats en tråd här samt skickat länken. Lät på polisen som att de gjorde denna anmälan särskilt intressant.

Varning för lurendrejeri
Johan7201 sa:
littlebitrusty sa:
Gjorde du anmälan på nätet? Eller ringde du?

Jag gjorde en anmälan på nätet igår och döm av min förvåning när polisen ringde imorse och bad mig göra ett vittnesmål. Om jag förstod polisen rätt berodde det särskilda intresset för caset på den betalning som gjordes över Swish.

Varning för lurendrejeri
Bra jobbat. Jag polisanmälde ett blocketbedrägeri jag blev utsatt för, det ringde en polis inom inte alltför många dagar. Visade sig att vi var typ 20 målsägare. Swishnumret gick till han som gjorde det så ingen ID-kapning. Vissa har helt enkelt givit upp.

Varning för lurendrejeri
Ja samma person, använder mailadressen rasmusabsvensson@gmail.com och swish till 070 040 99 07 till en Tiina Rönkä. Fattar inte hur det kan bara få fortgå, måste ju finnas hur mycket bevisbörda som helst i form av olika swish och uteblivna prylar?!

//Johan

Varning för lurendrejeri
Polisanmälan gjordes igår och nu på förmidagen så ringde polisen upp för kompletterande frågor och vittnesförhör. Dom tar detta på allvar så snälla alla utsatta, ANMÄL!!! Anmälan bör göras mot denna Tiina om man varit i kontakt med/Swishat henne.

Jag valde stöld och angav internet som plats för brottet, resten är bara att beskriva vad som skett och så, gjort på en kvart. Det ingående samtalet med polisen idag tog ca 35min.

Senast ändrad:
Varning för lurendrejeri
Får sluta mig till gänget som blivit blåsta av "Rasmus Svensson" (mobilnummer till Tiina).
Åkte dit på en annons om en Garmin 820 för några veckor sedan (Ibland glömmer man tänka efter först).

Ha polisanmält detta förra veckan.

Varning för lurendrejeri
Hej. Tyvärr har jag också blivit lurad av sjukjävel Kristoffer rönkä.
Kommer och polisanmäla imorgon
Och hoppas att jag polisen hittar honom snart Så ingen annan blir drabbats
Sprid Sprid Sprid på Era sociala medier.

Senast ändrad:
Varning för lurendrejeri
Hej!
Varning för bedragare. Hade lagt in en annons i köp på en Angi Crash Sensor. Kallade sig Joel Stojanovic. Fick en adress av honom. När jag kollade upp adressen, så fanns det ingen med det namnet. Jag skulle swisha till någon Kristoffer, alltså inte samma namn som han angav. Han sa att han bodde inneboende hos sin flickvän. Bad honom att skicka en bild på produkten. Fick en bild och när jag sökte bilder på internt hittade jag den från en recension. Han hade även problem att ladda upp bilden på hans id, sa att han skickat den.

Varning för lurendrejeri
Jag min naiva fan, har aldrig blivit blåst på detta forum, men tror att det hänt nu. Trodde mig köpt nya 105-reglage av denne Joel Stojanovic och förde över beloppet till dennes bankkontonr, som jag fick via mejl, då han påstod sig ej ha Swish. Detta var nu i helgen. Började få onda aningar då han slutade att svara på mejl efter bekräftelse på transaktionen och sökte nu här på forumet och hittade denna tråd, kul.. Bara till att ringa polisen då misstänker jag.

Varning för lurendrejeri
Jimmie77 sa:
Jag min naiva fan, har aldrig blivit blåst på detta forum, men tror att det hänt nu. Trodde mig köpt nya 105-reglage av denne Joel Stojanovic och förde över beloppet till dennes bankkontonr, som jag fick via mejl, då han påstod sig ej ha Swish. Detta var nu i helgen. Började få onda aningar då han slutade att svara på mejl efter bekräftelse på transaktionen och sökte nu här på forumet och hittade denna tråd, kul.. Bara till att ringa polisen då misstänker jag.

Heter du Jimmie och är född -77? Isf samma här ;)

Trist att du blivit lurad :/

Varning för lurendrejeri
Det mest lämpliga en moderator borde göra är väl att engagera sig i ärendet, att det cirkulerar en sjuk jävel på forumet, istället för att editera bort fanstygets personuppgifter..

Varning för lurendrejeri
Jimmie77 sa:
Det mest lämpliga en moderator borde göra är väl att engagera sig i ärendet, att det cirkulerar en sjuk jävel på forumet, istället för att editera bort fanstygets personuppgifter..

Moderatorerna tar bort de annonser som anmäls och stänger ute de konton som anmäls från att annonsera. De lämnar även ut de uppgifter de har till polisen vid förfrågan. Eller tänker du att de borde agera medborgargarde på något sätt?

Varning för lurendrejeri
Ginosg sa:
Hej
Hade nästan lyckats och spåra den jävel.
Han Bytte namn.
Han heter mailto:lindholmbethbom@gmail.com

Den sjukjävel.
Fasen ber om ursäkt för mitt språk. Men detta har blivit en princip fråga. Och kommer inte och släppa tills rättvisan är DONE!!
Hur många oskyldiga som fått sina personuppgifter stulna hänger du ut i din jakt på vendetta?

Varning för lurendrejeri
Detta är ingen Vendetta!! Detta ord på Italienska är inte roligt alls ska du veta.
Nej rättvisan och inget annat. Så slipper andra oskyldiga att bli drabbad
/Gino

Varning för lurendrejeri
Det är tillräckligt för att uppfatta som ett svar !
Men som sagt är man ingen offer så har man kanske svårt och förstå ?
Inget svar behövs
Ha en bra dag !
Gino

Varning för lurendrejeri
Ginosg sa:
Det är tillräckligt för att uppfatta som ett svar !
Men som sagt är man ingen offer så har man kanske svårt och förstå ?
Inget svar behövs
Ha en bra dag !
Gino

Du måste vara väldigt upprörd eftersom du har mellanslag före frågetecken och utropstecken!
Ciao! ?

Varning för lurendrejeri
Det är klart att det är förjävligt att det finns bedragare på happy, eller någon annanstans för den delen. Men att publicera identiteter på personer som potentiellt fått sina identiteter stulna är nog inte någon fördel för någon.

Tillbaka
Topp