Varning för scam

Varning för scam
Vill varna för användaren som hette Simzor. Det är en scamanvändare som uppger sig vara en person han inte är med oskyldige personens adress.

Han ”sålde” hjul och en cykeldator innan han försvann.

Senast ändrad:
Varning för scam
Det här är helt orelaterat, men när jag läste rubriken så tänkte jag inte på bedrägeri utan undrade varför någon varnade för att känna skam.

Har du rapporterat in användaren till moderatorerna?

Varning för scam
Luthman Photography sa:
Det här är helt orelaterat, men när jag läste rubriken så tänkte jag inte på bedrägeri utan undrade varför någon varnade för att känna skam.

Har du rapporterat in användaren till moderatorerna?
Samma här, kan vara klokt att ändra rubriken till scam.

Varning för scam
Han försökte sälja reglage till mig när jag hade en köpesannons ute. blev misstänksam när han uppgav sig inte ha swish och telefonnumret han uppgav / sms-ade ifrån var registrerat på en annan person så jag såg till att hans bankkonto anmäldes till Swedbank. Detta var för ca en vecka sedan så kontot borde vara spärrat, Swedbank skulle nämligen ta det vidare men kan inte lämna ut mer information pga banksekretess.

Varning för scam
ostrand sa:
Han försökte sälja reglage till mig när jag hade en köpesannons ute. blev misstänksam när han uppgav sig inte ha swish och telefonnumret han uppgav / sms-ade ifrån var registrerat på en annan person så jag såg till att hans bankkonto anmäldes till Swedbank. Detta var för ca en vecka sedan så kontot borde vara spärrat, Swedbank skulle nämligen ta det vidare men kan inte lämna ut mer information pga banksekretess.

Var det detta han gav till dig med? Vad sa Swedbank? Känns som man måste regga sitt riktiga namn för att öppna ett bankkonto? Han kontaktade mig via en köpeannons jag hade ute med och sa att han hade en annons ute.

Swedbank.
Clearings nummer 80325
Konto nummer 31546450

Varning för scam
Edvinlaifu sa:
ostrand sa:

Swedbank.
Clearings nummer 80325
Konto nummer 31546450

Japp samma nummer..

Varning för scam
Swedbank ska (enligt min bekant som har goda kontakter där) ha koll på kontot sedan minst en vecka tillbaka.
Så det låter konstigt att han kunnat fortsätta med bedrägerierna...

När han försökte scamma mig reagerade jag på att
1) kontot har noll postningar och är skapat nyligen
2) dålig förklaring till att han inte har swish - han hävdade att han varit i kontakt med Tre-s kundtjänst om att försöka få telefonnumret registrerat på sig för att det hade blivit fel. Jag ringde Tre och kollade och det fanns inget ärende på numret. Kollade också upp numret på Hitta.se och det var registrerat på en tjej i Stockholm som också hade ett annat telefonnr, så jag ringde henne. Hon berättade att jag inte var den förste som ringde och frågade om numret och att de andra som hade ringt hade blivit utsatta för bedrägerier...
3) magkänslan... har man ett par ultegra-reglage så sätter man normalt sett ut en annons på dem och får dem sålda.

Varning för scam
Edvinlaifu sa:
Det är anmält till både polis och Swedbank nu. Får se vad dom gör åt saken. Har bett dom meddela alla händelser som sker.

Men har du rapporterat till någon av oss moderatorer?

Just den här fulingen vet jag är spärrad, men var det du som anmälde?

Vi kan ju stänga ner konton och spärra personer så att så få som möjligt blir blåsta.

Sen ska man alltid polisanmäla. Minst ett par fulingar har åkt dit efter att ha levt rövare här på happy.

Varning för scam
ostrand sa:
Swedbank ska (enligt min bekant som har goda kontakter där) ha koll på kontot sedan minst en vecka tillbaka.
Så det låter konstigt att han kunnat fortsätta med bedrägerierna...

När han försökte scamma mig reagerade jag på att
1) kontot har noll postningar och är skapat nyligen
2) dålig förklaring till att han inte har swish - han hävdade att han varit i kontakt med Tre-s kundtjänst om att försöka få telefonnumret registrerat på sig för att det hade blivit fel. Jag ringde Tre och kollade och det fanns inget ärende på numret. Kollade också upp numret på Hitta.se och det var registrerat på en tjej i Stockholm som också hade ett annat telefonnr, så jag ringde henne. Hon berättade att jag inte var den förste som ringde och frågade om numret och att de andra som hade ringt hade blivit utsatta för bedrägerier...
3) magkänslan... har man ett par ultegra-reglage så sätter man normalt sett ut en annons på dem och får dem sålda.

Det var exakt det han skrev till mig. "Ingen swish förtillfället men det finns en förklaring till det med. Min operatör tre krånglar med mitt abbonemange och dom är inte världens snabbaste på en lösning." Tyckte också det lät mysko. Dom öppna nytt ärende på Swedbank och jag berätta att fler haft erfarenheter och att du sa att det var spärrat. Får se när det kommer uppdatering. Dom samarbetar med polis tydligen.

Varning för scam
jansson99 sa:
Edvinlaifu sa:
Det är anmält till både polis och Swedbank nu. Får se vad dom gör åt saken. Har bett dom meddela alla händelser som sker.

Vi kan ju stänga ner konton och spärra personer så att så få som möjligt blir blåsta.

Sen ska man alltid polisanmäla. Minst ett par fulingar har åkt dit efter att ha levt rövare här på happy.

Jag har inte rapporterat. Men såg att kontot var borttaget ur servern. Ja, det är här som förstår onlineförsäljning tyvärr.

Varning för scam
Då var det någon annan som anmälde vilket är bra.

Altt sparas även om kontot tas bort och vi lämnar ut allt vi har när polisen frågar oss.

Edvinlaifu sa:
jansson99 sa:
Edvinlaifu sa:

Jag har inte rapporterat. Men såg att kontot var borttaget ur servern. Ja, det är här som förstår onlineförsäljning tyvärr.

Varning för scam
Mm, vi är nog flera stycken som borde ha anmält till moderatorerna och kanske postat på forumet direkt... men jag hoppas att de som blivit lurade nu faktiskt får igen sina pengar - om kontot redan är anmält till swedbank så borde de ju ha reagerat...

Varning för scam
Jag köpte en Garmin 1030 av denna person, eller trodde att jag gjorde det iaf.
Jag förde över pengar till detta kontonummer oxå.
Och jag har varit i kontakt med sedbank, dom kan inte göra något.
Och jag har även polisanmält bedragaren.

Finns en tråd på forumet, sök bara på Garmin 1030

Varning för scam
Ja, scamming är fel & hoppas han åker fast MEN när fasen skall folk lära sig att inte dela ut pengar hej vilt innan man ens sett skymten av prylarna

Varning för scam
Uro76 sa:
Jag köpte en Garmin 1030 av denna person, eller trodde att jag gjorde det iaf.
Jag förde över pengar till detta kontonummer oxå.
Och jag har varit i kontakt med sedbank, dom kan inte göra något.
Och jag har även polisanmält bedragaren.

Finns en tråd på forumet, sök bara på Garmin 1030

Intressant att Swedbank säger att de inte kan göra något när kontot anmälts till dem redan. När förde du över pengarna?

Varning för scam
mikaeljc sa:
JesperA sa:
Ja, scamming är fel & hoppas han åker fast MEN när fasen skall folk lära sig att inte dela ut pengar hej vilt innan man ens sett skymten av prylarna

Ja verkligen eller skicka prylarna innan man sett skymten av pengarna.
Lätt att lösa, köp bara öga mot öga, eller använd en medieringstjänst, väldigt smidigt, slipper någon av parterna riskera något. Gör man som i tråden så får man nog vara medveten om riskerna.

Varning för scam
JesperA sa:
mikaeljc sa:
JesperA sa:

Ja verkligen eller skicka prylarna innan man sett skymten av pengarna.
Lätt att lösa, köp bara öga mot öga, eller använd en medieringstjänst, väldigt smidigt, slipper någon av parterna riskera något. Gör man som i tråden så får man nog vara medveten om riskerna.

Ja, men man kan nog minska riskerna avsevärt genom att bara sälja till/köpa från personer som har lite historik på happy. Annars gör man nog säkrast i att ses ansikte mot ansikte som sagt var.

Varning för scam
ostrand sa:
Intressant att Swedbank säger att de inte kan göra något när kontot anmälts till dem redan. När förde du över pengarna?

Det är väl hur rimligt som helst att inget sker över en natt bara för att någon ringer och säger att de blivit utsatta för bedrägeri. Hade varit ganska enkelt att sätta folk i rejäla problem om det räckte med ett samtal för att bankerna ska stänga ner ett konto temporärt.

Banken gör ingenting innan polisen ringer upp de och ärenden som detta är jävligt långt ned på prioriteringslistan.

Varning för scam
Låter som samma kille som jag råkat ut för men då kallade han sig för Marcus Pettersson.
Då använde han bankonto Swedbank 80325 40066037. Misstänker att det kan vara samma person då det också är ett Sjuhärad/Borås-konto. Eller också är det flera som gör samma sak. Jag har också polisanmält detta.

Polisen borde ju ha bra uppgifter att gå på när de har ett bankkonto för det borde ju inte vara så lätt att skaffa ett bankonto med falsk identitet.

Varning för scam
perzzon sa:
Hjälp mig förstå blocket paket.
Var hindrar köparen från att säga att varan var defekt eller dyl?

Inget,efter att ha forskat lite på blocketpaketet så är det ingen vidare lösning för säljaren.
Köparen däremot verkar ha lite fritt val att mygla som hen vill.

Kort o gott, blocketpaketet har inga bra recensioner på webben.

Varning för scam
Cannondale jekyl 1000 sa:
JesperA sa:
Det lär ske samma dag som folk lär sej att dela ut prylar hej vilt utan att ha sett skymten av pengarna.
Svårt det där. It goes both ways.
Skulle du skicka något utan att få pengar i förskott?
Skulle du köpa något och betala i förskott?

Lätt att bli lurad..

Varning för scam
NickPick sa:
JesperA sa:
Det lär ske samma dag som folk lär sej att dela ut prylar hej vilt utan att ha sett skymten av pengarna.

Lätt att bli lurad..

Ja och ja, men inte till vem som helst.

Varning för scam
Jag har köpt för några tusingar hit och dit och swishat i förväg. Dock inte Garmin från nån medlem sedan 8minuter som jag såg häromdagen.

Bor man inte i Tokhult så blir det inte så mycket handlat om det ska vara mellan fyra ögon.

Varning för scam
marr sa:
NickPick sa:
JesperA sa:

Lätt att bli lurad..

Ja och ja, men inte till vem som helst.
+1
Som köpare försöker iaf jag kolla att det mesta stämmer, antingen att det är nån aktiv på forumet eller att tel.nr, adress m.m. är reggat på "rätt" person, samt att magkänslan är rätt. Men dyra prylar skulle jag nog bara köpa f2f.
Som säljare är det självklart betalning i förskott som gäller, och jag skulle aldrig gå med på blocket-paket el andra tjänster som bara flyttar risken till mig som säljare, då får det vara istället.

Varning för scam
NickPick sa:
JesperA sa:

Lätt att bli lurad..

Jag skickar numera inget utan full förskottsbetalning .
Däremot så betalar jag självklart i förväg för att låsa objektet om känslan är rätt , som mest 20000 i närtid .

M

Varning för scam
Jag förde över pengar den 3 april, den 4 april fick jag tag i den personen som han sa att han hette, och den personen visste ingenting, kontaktade banken och dom bekräftade att namnet på den personen jag hade pratat med och kontoinnehavarens namn va inte samma.

Varning för scam
jonte987 sa:
Jag har köpt för några tusingar hit och dit och swishat i förväg. Dock inte Garmin från nån medlem sedan 8minuter som jag såg häromdagen.

Bor man inte i Tokhult så blir det inte så mycket handlat om det ska vara mellan fyra ögon.

+1

Jag har handlat en hel del på både Blocket och här på happy och har peppar peppar klarat mig bra. Men det har oftast handlar om lite "udda" grejer som kanske inte är så scamvänliga....

Senast det var en affär var den bökigaste, jag var på genomresa och lyckades träffa säljaren på Centralen....det var dessutom den enda affären på länge där det visade sig i efterhand att jag nog inte fick med alla delar jag trodde jag skulle få med...

Varning för scam
Jag har handlat på eBay i många år, det har sällan varit problem. Köpt från såväl USA, Kanada, Australien som Panama, och många europeiska länder, inklusive Bulgarien. Det är tydligen folk i Sverige man ska passa sej för?
Fast jag har handlat på Tradera i några år också, utan ett enda problem.

Jag har dock avstått från några affärer bara för att de kändes tveksamma...

Tillbaka
Topp