VARNING - K&S säljare av Assiomapedaler bedrägeri

Kanske fungerar det som en sorts bank – man lägger upp flera annonser och använder pengarna från en senare försäljning för att swisha tillbaka till den första köparen. På så sätt kan det rulla på ett tag innan det faller ihop. 🤔
Ja, möjligen går det att göra på rätt sida om lagen, osäkert (beroende på upplägg i så fall) men måste vara en djävulskt tunn linje i så fall. :unsure: De verkar ju åtminstone satt detta beteende i system vilket bara det är mycket kontroversiellt (dvs förhalat leveranser med sjukdom som orsak i flera månader plus att de ändå tills idag eller igår lagt ut ny annons). En annorlunda form av bedrägeri, helt klart. Kan vara något sorts kryphål här som behöver täppas till. Men ändå konstigt det hela, två ganska publika personer (två cykel-entusiaster vad det verkar, engagerade i klubbar, finns på LinkedIn etc) som nu verkligen aktivt förstör hela deras rykte som personer. Blir ju jäkligt intressant att se om någon av dem dyker upp här och skriver någon förklaring eller om de vill fortsätta köra sig själva rakt ner i bottenträsket? Visst skulle det kunna finnas någon tragedi i botten (ekonomiska problem, sjukdom tex) men man får ändå inte bete sig hur som helst mot andra så jag köper ej det som orsak/ursäkt för fem jäkla ören. De har ju totalt medvetet fortsatt trots att de gjort flera personer heligt förbannade samt även med polisanmälningar mot sig så därför finns det absolut noll orsak känna någon form av medömkan. En udda historia, helt klart. Misstänker dock att de inte tidigare varit medvetna om denna tråd om dem som ju startades redan i mitten av december 2024.

Möjligen/eventuellt en laglig (??) form av "korttidslåns/förhalningskoncept" vi ser, hoppas det inte sprider sig? 😅 :unsure: 😅 :unsure: Vilka jäkla genier. LoL

Det jag är mest fascinerad över dock är att dessa till synes "vanliga människor och cykelentusiaster" anser detta vara ett så jäkla bra upplägg att de är beredda att f*cka upp hela deras liv och rykten. Diverse polisanmälningar mot sig men de fortsätter och börjar ju nu hängas ut på Internet. Jag kan tycka att de borde lägga ner denna strategi, de försökte men det gick uppenbarligen rakt åt h-vete. LoL Den sista annonsen här dök väl upp i går eller i förrgår från dem.

Tragiskt om det är ekonomisk problematik bakom men det är ett beteende nu som de pysslat med åtminstone ca 4-5 månader verkar det som här på happy och facebook (möjligen på fler marknader), ge upp för f-n.

Tveksamt också om det är rätt strategi att göra folk förbannade här, mitt intryck är ändå att de flesta av oss här är rätt välutbildade "vettiga" personer. Väck aldrig den björn som sover eller hur säger man?

Senast ändrad:
Den som blivit drabbad kan ju alltid ställa en fråga i cykelgruppen på Facebook och fråga om Nicole tänkte göra rätt för sig och länka denna tråd…

Blir ju mysigt på nästa styrelsemöte..

Den som blivit drabbad kan ju alltid ställa en fråga i cykelgruppen på Facebook och fråga om Nicole tänkte göra rätt för sig och länka denna tråd…

Blir ju mysigt på nästa styrelsemöte..
Hon och hennes man är ju totalt vidöppna på nätet så det är inga problem ur den aspekten, personnummer, linkedin (arbetsplats), strava, instagram, adress, facebook, messenger, skostorlek, you name it. Flera här har ju även polisanmält. Kan så klart vara någon tragedi i botten men det vi åtminstone kan säga är att de inte hanterat detta bra.

En mycket grov personlig gissning är att detta till slut blir något för kronofogden (dock möjligen beroende på hur deras suspekta "försäljningar" på olika marknader går i fortsättningen, risken/chansen är att de får det avsevärt svårare nu med den biten).

Senast ändrad:
Hur är status på detta?
Har ngn fått reaktion från "anhöriga"?
Nån fått tillbaka pengar?
Fått pedaler?
Åkt på indrivning?
Så många frågor.......

Hur är status på detta?
Fått pedaler?
Åkt på indrivning?
Så många frågor.......
Ett icke bekräftat rykte säger att de är lite upptagna just nu med styrelse arbete i Västernorrlands cykelförbund (åtminstone en av dem är ju enligt uppgift från LinkedIn med där förutom andra cykelklubb(ar)). (y)

Senast ändrad:
Hur är status på detta?
Fått pedaler?
Åkt på indrivning?
Så många frågor.......
För min del har jag gjort polisanmälan. Verkade finnas ett stort intresse av polisen, har haft två olika förhör redan. Känns som att det kan betyda att de hittade något mer på berörd person. Status mellan mig och säljaren är att hon skrev att hon ska swisha tillbaka den 27/03 och sen blockade mig på FB. Min gissning är att hon tyckte jag blev för pushig med att få tillbaka pengarna. Återstår att se om det kommer en swish nästa vecka eller inte men har inte så höga förhoppningar direkt.

För min del har jag gjort polisanmälan. Verkade finnas ett stort intresse av polisen, har haft två olika förhör redan. Känns som att det kan betyda att de hittade något mer på berörd person. Status mellan mig och säljaren är att hon skrev att hon ska swisha tillbaka den 27/03 och sen blockade mig på FB. Min gissning är att hon tyckte jag blev för pushig med att få tillbaka pengarna. Återstår att se om det kommer en swish nästa vecka eller inte men har inte så höga förhoppningar direkt.
Intressant, hon lär behöva ut med en del pengar 27e 😅
Jag vet fler som är "lovade" pengar då 😡

Intressant, hon lär behöva ut med en del pengar 27e 😅
Jag vet fler som är "lovade" pengar då 😡
Min huvudgissning är att det inte kommer gå så bra och att kronofogden kommer kopplas in men det återstår att se. Nu när polisen ligger på dem och undrar vad f-n de pysslar med så har det nog blivit en lite annorlunda situation än tidigare gissar jag (även om 27/3 efter lön var deras ursprungliga "strategi"). Det är ju en här i tråden som fick swishning exakt efter decemberlönen. En helt fascinerande form av "korttidslånsbedrägeri" detta känns det som. :unsure: 😅 Samtidigt så är väl inte sena leveranser förbjudet enligt lag gällande privataffärer nu när de åberopar sjukdom som orsak hela tiden, ingen aning om vad som gäller rent lagligt egentligen? Däremot är det väl ingen här i tråden som verkligen fått något levererat (pedaler, hjul etc eller vad nu sjutton de försökt sälja) vilket självklart är "intressant" i sammanhanget (och möjligen gör det hela olagligt trots allt). Samt att de verkar försökt sälja samma saker till flera personer samtidigt (och lyckats med det), kan så klart ej vara lagligt heller. Hur mycket resurser som polis lägger på denna mycket udda form av "Svensson bedrägeri" har jag ingen aning om heller. 😅

Jag har inte polisanmält själv eftersom jag försökte köpa mina pedaler såpass sent i denna mycket udda annorlunda härva (via "Gravel Bike Sweden Köp och Sälj" på Facebook) men gör det efter den 27/3 om inget hänt.

Senast ändrad:
Man kan väl säga att vanliga grundkontroller man gör innan man går in i en privatdeal inte fungerat så bra här men man har lärt sig att man behöver bli avsevärt noggrannare. Dels skulle det varit rätt bra om jag hittat denna tråd innan jag gick in i dealen! 😅 😅 Jag borde också etablerat en riktig telefonkontakt etc (typ voice to voice) för att känna av personen bättre, i vanliga fall gör jag faktiskt det för lite dyrare prylar.

En tidigare landslagscyklist i hushållet (dock ej Sverige)
*check*

Namn / adress stämmer överens med swishning etc
*check*

Stort engagemang i olika typer av sociala medier samt medlem i Västernorrlands cykelförbund + annan seriös cykelklubb:
*check*

Hon såg snygg ut på Strava
*check*

Profil på LInkedIn med referens till arbete etc
*check*

Senast ändrad:
Man kan väl säga att vanliga grundkontroller man gör innan man går in i en privatdeal inte fungerat så bra här men man har lärt sig att man behöver bli avsevärt noggrannare. Dels skulle det varit rätt bra om jag hittat denna tråd innan jag gick in i dealen! 😅 😅 Jag borde också etablerat en riktig telefonkontakt etc (typ voice to voice) för att känna av personen bättre, i vanliga fall gör jag faktiskt det för lite dyrare prylar.

*check*

*check

Stort engagemang i olika typer av sociala medier samt medlem i Västernorrlands cykelförbund + annan seriös cykeklubb:
*check*

*check*
Och allt är mitt fel 🫣

Ja det är lustigt med denna härva. Kände mig som en jubelidiot när det gick upp för mig att jag blivit scammad. Knappt jag vågade berätta för frun av skammen 😅 men tyckte ändå jag hade gjort hyfsat rimlig bakgrundskontroll + lite pm fram och tillbaka innan det swishades nåt.

Trist att fler lurats dock, hoppas alla har sån tur som jag och får pengarna tillbaka åtminstone.

Ja det är lustigt med denna härva. Kände mig som en jubelidiot när det gick upp för mig att jag blivit scammad. Knappt jag vågade berätta för frun av skammen 😅 men tyckte ändå jag hade gjort hyfsat rimlig bakgrundskontroll + lite pm fram och tillbaka innan det swishades nåt.

Trist att fler lurats dock, hoppas alla har sån tur som jag och får pengarna tillbaka åtminstone.
Kan inte du och @MrSthlm dela på pengarna? 😉

*check*

*check

Stort engagemang i olika typer av sociala medier samt medlem i Västernorrlands cykelförbund + annan seriös cykeklubb:
*check*

*check*
Båda har betalningsanmärkningar
*check*

Ena av dem har noll i taxerad inkomst
*check*

Båda har rakade ben
*check*

Båda har betalningsanmärkningar
*check*

Ena av dem har noll i taxerad inkomst
*check*
Båda har rakade ben
*check*
Ja som sagt, inför framtida eventuella privataffärer får jag skärpa mig och bli försiktigare. 👍 Gäller dock flera här. 😅

Angående deras öde så vet i f-n alltså, det är ju självklart tragiskt om de har problem (vilket verkar högst sannolikt) men det är samtidigt ingen ursäkt för att pyssla med skumma försäljningar och behandla andra människor som skit.

Senast ändrad:
Det är ju rätt otroligt egentligen att det går att fortsätta blåsa folk om och om igen på FB. Med tanke på hur många (hundratals) personer som är spärrade från att annonsera här. Blocket verkar jobba på liknande sätt numera.

Pengarna är en sak men det allra värsta är att min kurva i Strava förstörs av att jag inte har wattmätning på min "nya" pendlare.

-10 enheter på fitness filtrerat på power senaste veckan sedan jag började cykla med den trots att jag tränat ungefär som tidigare. 🥲 Vet inte hur Strava funkar här när jag inte har mätning längre, om den tycker att jag börjat sova alternativt har helt idiotiskt dåliga formler för att gissa power?

Går det att stämma folk för "Förstörd Strava statistik" och därtill orsakad ångest samt sömnproblematik? :unsure: Den tillfälliga lösningen blir att enbart filtrera på relative effort (puls) stället.

1742559518846.webp

Senast ändrad:
Ja som sagt, inför framtida eventuella privataffärer får jag skärpa mig och bli försiktigare. 👍 Gäller dock flera här. 😅

Angående deras öde så vet i f-n alltså, det är ju självklart tragiskt om de har problem (vilket verkar högst sannolikt) men det är samtidigt ingen ursäkt för att pyssla med skumma försäljningar och behandla andra människor som skit.
Hoppas att dom får mer problem och att folk inte bara knyter näven i fickan.

Pengarna är en sak men det allra värsta är att min kurva i Strava förstörs av att jag inte har wattmätning på min "nya" pendlare.

-10 enheter på fitness filtrerat på power senaste veckan sedan jag började cykla med den trots att jag tränat ungefär som tidigare. 🥲 Vet inte hur Strava funkar här när jag inte har mätning längre, om den tycker att jag börjat sova alternativt har helt idiotiskt dåliga formler för att gissa power?

Går det att stämma folk för "Förstörd Strava statistik" och därtill orsakad ångest samt sömnproblematik? :unsure: Den tillfälliga lösningen blir att enbart filtrera på relative effort istället.

Visa bilaga 758175
Nu har jag inte premiumstrava längre, men det borde det inte funka lika bra med puls?
Om dina zoner är rätt inlagda, såklart. Och du inte använder garmins handledspuls. 😄

Jag fick min swishing tillbaka idag och håller tummen för att det gått lika bra för er andra. (y)

Eftersom jag gick in i denna affär såpass sent hade jag inte gjort någon polisanmälan ännu till skillnad från övriga här i tråden. Sedan om jag inte redan skrivit det redan så gjorde jag alltså inte min affär från Happyrides marknad utan från Facebooks "Gravel Bike Sweden Köp och Sälj" men helt 100% samma person (verifierat med flera andra här).

Senast ändrad:
Billigare att låna (gratis) från privatpersoner än att ta SMS-lån.
Låter som en lysande affärsidé om man kan placera likviden på något bra sätt. Lite små summor bara. Kunde man rulla nån mille, så blir det ändå lite pengar.

Billigare att låna (gratis) från privatpersoner än att ta SMS-lån.
Låter som en lysande affärsidé om man kan placera likviden på något bra sätt. Lite små summor bara. Kunde man rulla nån mille, så blir det ändå lite pengar.
Även jag fick swishen kl 06:00 imorse. Det känns konstigt på alla plan detta. Det känns verkligen som att det är satt i system.

Vi i tråden är pionjärer, blev utsatta för en ny typ av "korttidslånsbedrägeri/strategi". 😅

Senast ändrad:
Som sagt så finns det säkert en ledsam förklaring.

Med stor sannolikhet ja, men det är samtidigt ingen ursäkt till att börja med olaglig verksamhet och behandla andra människor som skit, de har varit ute på riktigt djupt vatten här. Dvs inga tårar från mitt håll även om man självklart hoppas att de ångrar sig och får rätsida på deras liv. Den sista upplagda annonsen här på happy som kunde knytas till dem var väl från cirka 17-18/3 om jag tolkar tråden här rätt så de verkar inte varit särskilt ångerfulla utan de har fortsatt. Hur aktiviteten sett ut på Facebook efter 17-18/3 har jag tex ingen aning om, finns ju även fler stora sannolika marknader.

Sena leveranser i privataffärer är knappast något olagligt ("so far so good") men däremot om de säljer samma saker till många personer samtidigt och konsekvent förhalar leverans med "sjukdom" som orsak, det är här de börjar komma ut på riktigt djupt vatten. Den stora frågan är om någon som utsatts för detta under de senaste månaderna verkligen fått varan de köpt levererad (?) jag är tveksam. :unsure: :unsure: :unsure: Jag gav "dem" själv chansen skicka varan men fick swishing tillbaka istället.

Vi är några stycken som skrivit i denna tråd men en sak vi kan vara säkra på är att flera människor drabbats. Under hur lång tid är osäkert men Glitch hade väl en första kontakt i november om jag förstår hans inlägg rätt (så sannolikt minst 5 månader).

Återstår att se om det blir allt vanligare med denna mycket suspekta/udda form av korttidslånsstrategi/bedrägeri, förhoppningsvis inte.

Jag tycker själv jag var väldigt snäll och schysst i denna soppa, jag förklarade extremt tydligt att "Swisha tillbaka så snabbt du bara kan (idag) eller så går jag all-in" (typ så, ungefär). De valde helt aktivt att inte göra så (jag fick ju ett nekande svar tillbaka). Jag har ju inte ens polisanmält dem men skulle gjort så om jag inte fått swishen idag.

Arbetsgivare, klubbar de engagerat sig i och andra vänner/bekanta kan ju gå in och läsa den här tråden, det är ett mycket hårt straff? Jag skulle personligen inte börjat skriva här om de swishat tillbaka direkt. Hur andra drabbade personer agerat och agerar kan jag däremot ej svara på.

Senast ändrad:
Jag håller med. En del människor halkar in på liknande när de är desperata, det fungerar och sen eskalerar det. Bara förlorare i så a här historier.

Med stor sannolikhet ja, men det är samtidigt ingen ursäkt till att börja med olaglig verksamhet och behandla andra människor som skit, de har varit ute på riktigt djupt vatten här. Dvs inga tårar från mitt håll även om man självklart hoppas att de ångrar sig och får rätsida på deras liv. Den sista upplagda annonsen här på happy som kunde knytas till dem var väl från cirka 17-18/3 om jag tolkar tråden här rätt så de verkar inte varit särskilt ångerfulla utan de har fortsatt. Hur aktiviteten sett ut på Facebook efter 17-18/3 har jag tex ingen aning om, finns ju även fler stora sannolika marknader.

Sena leveranser i privataffärer är knappast något olagligt ("so far so good") men däremot om de säljer samma saker till många personer samtidigt och konsekvent förhalar leverans med "sjukdom" som orsak, det är här de börjar komma ut på riktigt djupt vatten. Den stora frågan är om någon som utsatts för detta under de senaste månaderna verkligen fått varan de köpt levererad (?) jag är tveksam. :unsure: :unsure: :unsure: Jag gav "dem" själv chansen skicka varan men fick swishing tillbaka istället.

Vi är några stycken som skrivit i denna tråd men en sak vi kan vara säkra på är att flera människor drabbats. Under hur lång tid är osäkert men Glitch hade väl en första kontakt i november om jag förstår hans inlägg rätt (så sannolikt minst 5 månader).

Återstår att se om det blir allt vanligare med denna mycket suspekta/udda form av korttidslånsstrategi/bedrägeri, förhoppningsvis inte.

Jag tycker själv jag var väldigt snäll och schysst i denna soppa, jag förklarade extremt tydligt att "Swisha tillbaka så snabbt du bara kan (idag) eller så går jag all-in" (typ så, ungefär). De valde helt aktivt att inte göra så (jag fick ju ett nekande svar tillbaka). Jag har ju inte ens polisanmält dem men skulle gjort så om jag inte fått swishen idag.

Arbetsgivare, klubbar de engagerat sig i och andra vänner/bekanta kan ju gå in och läsa den här tråden, det är ett mycket hårt straff? Jag skulle personligen inte börjat skriva här om de swishat tillbaka direkt. Hur andra drabbade personer agerat och agerar kan jag däremot ej svara på.
Det är väl bara bra om klubb/förbund/grannar/osv får reda på vilka oärliga bluffar dom umgås med 🤷

svepskälet sjukdom var ju annars ett nytt grepp. I mitt fall var anledningen utomlandsvistelse till visst datum.

Ett nytt kreativt sätt att få in bud, som liksom är säkra? Inte flummigt osäkra som vanliga bud är.
Och sedan endast returnera till dom som hotar med polisanmälan och liknande, win-win ur säljarens perspektiv.

Men lite seriöst, det hade varit intressant att veta om alla får tillbaka sina pengar (förutom ev. riktig köpare), eller bara dom som hotar med något.

Men lite seriöst, det hade varit intressant att veta om alla får tillbaka sina pengar (förutom ev. riktig köpare), eller bara dom som hotar med något.
Verkar ju som att åtminstone folk här i tråden fått swishing tillbaka till slut i samband med att säljaren fått in lön. Jag är dock ännu mera nyfiken på om någon verkligen fått varan levererad till slut från dessa säljare under de cirka senaste 5-6 månaderna, tveksamt dock.

Senast ändrad:
Det jag tycker är konstigt med denna tråden är hur benägna folk är att swisha okänt folk😬 särskilt när vara är lite väl billig.

Det jag tycker är konstigt med denna tråden är hur benägna folk är att swisha okänt folk😬 särskilt när vara är lite väl billig.
Vad menar du, vänligen förtydliga? Ta det lite lugnt innan du dumförklarar andra. Vi skriver här för att varna andra.

Priset var inte helt irrelevant, 3600 för favero assioma mx-1.

Okända? Totalt vidöppna på internet, sitter i styrelsen för Västernorrlands Cykelförbund, i högsta grad aktiv/engagerad i en annan hyfsat stor/seriös cykelklubb i närheten av där de bor + någon annan klubb. En av personerna i familjen enligt uppgift på cykelklubbens hemsida tidigare landslagscyklist, mtb (dock ej för Sverige, Tyskland tror jag bestämt).

Öppna på diverse olika sociala medier, Strava, Instagram, Facebook, LinkedIn med referens till arbetsplats, position, telefonnummer/mailadress till jobb etc, en del information om dem på cykelklubbens också hemsida som sagt (de verkar ju vara väldigt involverade i klubben).

Swishnummer stämmer överens med namn, bostadsadress etc.

Jag kan inte svara för andra men i mitt personliga fall så var det lite slarv annars skulle det sannolikt/kanske inte gått så här långt. I vanliga fall etablerar jag alltid tex telefonkontakt för lite dyrare prylar, men den här gången var jag slarvig/snabb. Sedan var det mycket synd att jag inte sett den här tråden innan trots att jag ju är här på happyrides forum rätt ofta. Glitch skapade ju tråden redan i mitten av december 2024 för att varna andra men jag hade totalt bommat tråden. Jag är snart 55 och har aldrig åkt dit på en privataffär tidigare (nu slutade ju dock det här rätt bra eftersom jag fick swishning tillbaka.)

Som jag skrivit tidigare så nappade inte just jag från en annons här utan från Facebook ("Gravel Bike Sweden Köp och Sälj"). Vissa andra i tråden nappade väl dock på annons här.

Senast ändrad:
Okej om det inte var 2an så var väl priset inte extremt billigt.

Men folk som man inte känner är väl okända?
För nån som är "kändis" är ju ingen garanti tydligen.

Det står ju om kändisar i tidningen dagligen som beter sig som svin.

Själv swishar jag när jag har varan i näven.
Eller om en kompis möter upp och betalar när han har varan om jag inte kan. Men alla är vi ju tydligen olika

Själv swishar jag när jag har varan i näven.
Eller om en kompis möter upp och betalar när han har varan om jag inte kan. Men alla är vi ju tydligen olika

Visst är det säkrast att göra så, absolut. (y) Ju dyrare grejer ju mer försiktig är man självklart och detta var väl ett gränsfall.

Ja, vi verkar vara olika, eller hur?

Tydligen

Oftast tycker jag att man kan ana när det är skummisar bakom. I det här fallet en jäkla skolfröken på ett gymnasium (ok, specialpedagog, "lärare" eller liknande) och två personer som är mycket publikt aktiva inom cykling (i styrelser etc). Känns ju inte helt självklart att de är beredda att f*cka upp hela deras jäkla liv och bli uthängda i en tråd på Internet som denna för allmän beskådan (även om admin möjligen nu tagit bort deras namn).

Men som sagt, man är försiktigare ju dyrare prylar man köper och det här var ju ingen cykel för >20 lapp det handlade om.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp