Vart är Strava på väg?

Vart är Strava på väg?
F**king strava. Dragit 699:- idag utan mitt godkännande, någon som fått tillbaka pengarna? Skrivit och hänvisat till distansköplagen om 14 dagars ångerrätt och fick något automatgenerat svar om att man möjligen kan avsluta och bli återbetald. Jävla maffiametoder.

Senast ändrad:
Vart är Strava på väg?
F**king strava. Dragit 699:- utan idag utan mitt godkännande, någon som fått tillbaka pengarna? Skrivit och hänvisat till distansköplagen om 14 dagars ångerrätt och fick något automatgenerat svar om att man möjligen kan avsluta och bli återbetald. Jävla maffiametoder.
Ångerrätt gäller ju bara vid nytecknat abbonemang, och inte ens säkert då om det är digitalt innehåll. Om det är en förlängning har du ju gett ditt godkännande när abbonemanget en gång tecknades och därefter inte explicit sagt upp det.

Vart är Strava på väg?
Tycker att mönstret känns igen. När något är nytt är det gratis, sedan bygger man på med funktioner och vissa kostar pengar (förståeligt) och när man sedan dominerar försöker man bli herre på täppan genom att stänga ute konkurrenterna. I det läget är det svårt för användarna att flytta till en annan tjänst, man har har fokuserat på vad som i förstone föreföll vara en bra, välvillig och icke-restriktiv tjänst och har så mycket data där att det innebär mycket arbete att börja om någon annanstans när snaran dras åt.
Jo, det verkar som att de har nått tredje (och sista) stadiet i sin utveckling: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Enshittification

Vart är Strava på väg?
Min strava bråkar med mig, den har inte lagt till eftermiddagens cykling under progress eller home fast den finns under you - activities

Vart är Strava på väg?
F**king strava. Dragit 699:- idag utan mitt godkännande, någon som fått tillbaka pengarna? Skrivit och hänvisat till distansköplagen om 14 dagars ångerrätt och fick något automatgenerat svar om att man möjligen kan avsluta och bli återbetald. Jävla maffiametoder.

Så i motsats till gissningar verkar det som att det går att avbryta deras nya autoprenumeration. Har dock inte fått återbetalningen än.

1735932764531.png

Vart är Strava på väg?
Så i motsats till gissningar verkar det som att det går att avbryta deras nya autoprenumeration. Har dock inte fått återbetalningen än.

Visa bilaga 745651
"deras nya autoprenumeration"?

Har väl fungerat på samma vis i massor av år?

Vad händer om man säger upp sitt avtal halvvägs innan det löper ut?
Försvinner det direkt, eller behåller man det resten av tiden?

Vart är Strava på väg?
"deras nya autoprenumeration"?

Har väl fungerat på samma vis i massor av år?
Jag köpte ett år, stod inget om automatisk förnyelse vid det köpet. Hittar en artikel på strava som är uppdaterad i februari som anger att villkoren ändras till att bli en prenumeration så antar att det är något nytt och en förändring. Det kan vara så att de säljer flera produkt? Jag fick nog ett erbjudande då och tog det, upplägget på det erbjudandet innehöll ingen prenumeration.

Vart är Strava på väg?
Läs lite om Enshittification, varje mjukvarubolag hamnar där någon gång, de börjar med sjysta villkor och billiga priser, har de fångat in tillräckligt mycket utav marknaden så börjar nästa steg, de gör det sämre för kunder och säljer deras data vidare, mjölkar ut maximalt med information och pengar ur dem till sina aktieägare.
Sen börjar cirkusen med ett nytt bolag/app osv.
Så fort Cloud är involoverad som här så är det bara tidsfråga att ni kommer få det sämre.

Vart är Strava på väg?
Låter som bindgalna jurister hos Strava bara som övertolkar lagarna. Garmin tillåter data inspelat i Nordkorea, Youtube publicerar videos inspelde är osv osv.

Vart är Strava på väg?
Fler än jag som upplever att det skett en ändring nyligen som tagit bort möjligheten att på en aktivitets karta markera alla segment (ett i taget) som körts?

Nu är det bara ett urval av segment med t ex PR eller Local Legend som visas på kartan, vilka kan markeras, men jag hittar ingen möjlighet att highlighta andra önskade segment på den givna aktiviteten.

Edit. Gäller appen!

Senast ändrad:
Vart är Strava på väg?
3 små frågor:

1: kan man någonstans stänga av den där nya finessen att Strava startar i editeringsläge av senaste aktiviteten när man startar telefonappen?

2: Nån mer som kör med Smartklocka med Android Wear OS och har problem med Gps-kopplingen med Stravas Wear OS-app?

3: Kan man editera någonstans vilka aktiviteter man vill ha med i aktivitetslistan, så man slipper leta igenom allihopa när man ska starta en aktivitet? Vill kunna välja att se enbart dom 5-6 vanligaste som jag använder oftast, och gärna i både telefonen och klockan.

Senast ändrad:
Vart är Strava på väg?
Gäller att vara försiktig om man har ett "känsligt" jobb:

Vart är Strava på väg?
Sweet Jesus!
Det är väl 10 år sedan US Special Forces avslöjade sin ”hemliga” bas i Afghanistan så?

Vart är Strava på väg?
Det verkar som om Strava satsar en massa krut på att värka fram en massa menlösheter som till exempel "grattis, du är Local legend" eller den nya sammanfattningen av ditt senaste pass som dyker upp där Strava talar om det du redan visste om passet, typ "idag körde du något längre och gjorde två personbästa". Jag är fortfarande beredd att betala, men Strava börjar tänja på gränsen för vad det får kosta. Snart nog dyker ett bättre alternativ upp.

Vart är Strava på väg?
Jösses!
Hur är det där ens möjligt?
Kollektivet här på Happy har uppenbart betydligt högre riskmedvetenhet än ledningen på SÄPO.

Vart är Strava på väg?
Jag vill bara logga min runda, se data på ett bra sätt. Nya analysfunktioner...ja, det finns en analys efter varje pass, som slår in öppna dörrar. Man får bekräftat det man redan vet, eller kan ta reda på själv.

När jag analyserar ett pass är jag intresserad av de vanligaste värdena såklart, och delar av en runda kan vara intressant att titta närmare på. Det kan vara pulsen i samband med en backe eller något annat.

Har Garmin Connect någonting som Strava inte har? Har även Ride with GPS för att planera rundor också.

Vart är Strava på väg?
Det verkar som om Strava satsar en massa krut på att värka fram en massa menlösheter som till exempel "grattis, du är Local legend" eller den nya sammanfattningen av ditt senaste pass som dyker upp där Strava talar om det du redan visste om passet, typ "idag körde du något längre och gjorde två personbästa". Jag är fortfarande beredd att betala, men Strava börjar tänja på gränsen för vad det får kosta. Snart nog dyker ett bättre alternativ upp.
Det enda nya i det du skriver är väl AI-sammanfattningen. Local legend osv kanske du bara inte har fått innan haha? Jag fick det runt 2021 iaf när jag körde samma sträcka varje dag. Slogs hårt om den, tycker det peppar lite extra när KOM är så jäkla svårt att få även på mindre orter om det inte är en jäkla nischad sväng runt några verkstäder i ett industriområde typ. Annars kan man räkna med att något proffs varit där och skrapat upp allt redan 2019/2020.

Men angående AI-sammanfattningen. Jag är den största AI-motståndaren som finns. Måste ändå ge den att den har ibland gett mig insikter som jag själv inte märkt av. Kan vara mönster i mitt senaste pass jämfört med tidigare pass, tex när den säger ”hitting higher watts than your usual efforts” (obs, bara ett exempel). Om jag skulle hitta samma mönster själv hade jag varit tvungen att det exportera varenda liten detalj i Excel och analysera varje gång. Om det är värt att betala för går såklart att diskutera, men fint att få på köpet. Dom får gärna pusha mer på såna aspekter av AI:n än att den ska vara en sån jävla ”yes man” och ge mig beröm för hur absolut läckert, underbart och bra jag har cyklat trots att jag bara zenpendlat hem. Det är dock ett problem med språkmodellerna i stort och inte bara Stravas implementation.

Hade gärna sett att den hade fått kritisera mig ibland, tjafsa emot lite. Bett mig rycka upp mig. Iaf att man hade fått välja lite olika ”coacher” eller personligheter beroende på om man vill att varje liten skitrunda ska berömmas även om det var 2 km i 10 km/h eller om man vill ha en brutalt ärlig och lite bitter elittränare från Italien som nu motvilligt fått i uppdrag att göra mig till en bättre cyklist.

Ba ”du har inte cyklat på 6 dagar och det märks, är du skadad eller? Sen har du gått upp i vikt också, fyfan” så får man lite goda råd förbättringsförslag. Typ ”du skulle kunnat trycka på mer i den här backen, gör det nästa gång”.

DET! hade varit värt att betala för. Men aldrig att Strava som blivit så corporate och ”snällt” hade implementerat den funktionen.

Vart är Strava på väg?
Jag vill bara logga min runda, se data på ett bra sätt. Nya analysfunktioner...ja, det finns en analys efter varje pass, som slår in öppna dörrar. Man får bekräftat det man redan vet, eller kan ta reda på själv.

När jag analyserar ett pass är jag intresserad av de vanligaste värdena såklart, och delar av en runda kan vara intressant att titta närmare på. Det kan vara pulsen i samband med en backe eller något annat.

Har Garmin Connect någonting som Strava inte har? Har även Ride with GPS för att planera rundor också.
Låter som att Intervals.icu kan vara något för dig? Tydligen många som bytt från Strava dit, om man bara är intresserad av att analysera data alltså. Men man ska inte glömma bort att Strava är mer sociala medier än ett träningsverktyg.

Vart är Strava på väg?
Typ så, ja.

Att Kling och Klang på Säpo håller den här OPSEC:en är förvisso inte förvånande, men däremot rätt alarmerande i dessa tider.
Är livvakter på SÄPO vad krogvakter är för polisen, fast för övriga SÄPO-anställda då? Eller håller dom generellt hög nivå annars? Hört att det är mycket scams inom väktare/livvakt-branschen i övrigt, dyra utbildningar skapade av amatörer som själva aldrig varit i tjänst. Utbildningarna marknadsförs som rena rama actionfilmen. Allt för att locka machomän att spendera pengar utan att faktiskt kunna något själv.

Sen finns det seriösa aktörer också, och jag tror att om man är SÄPO-vakt så har man nog inte gått en sån utbildning utan fått jobba upp sig rejält och bevisa sig kompetent?

Att råka ladda upp något på Strava kan ju hända även den bästa om man är van att göra det privat och glömt stänga av synkningen från sitt Garmin-konto tex. Eller att man köper en ny klocka, loggar av slentrian in på sitt gamla Garmin-konto utan att tänka sig för. Sen laddar den upp till Strava utan att du tänker på det.

Helt annan grej dock om man medvetet gått in på inlägget och döpt det till ”Exakt samma runda som alltid med vadmarodören Uffe 😜 #DSVDV #Livvakt #Bodyguard #SÄPO” och lagt till en selfie med statsministern och taggat resten av kollegorna med sina fulla namn från folkbokföringen.

Ska läsa artikeln nu och se vilket av dessa som hänt..

Edit: Haha! Va???
”Säpo var inte medvetna om att träningsappen kunde utgöra en säkerhetsrisk innan de fick informationen från DN, säger Säpos presschef Karl Melin, till SVT.”

Senast ändrad:
Vart är Strava på väg?
Låter som att Intervals.icu kan vara något för dig? Tydligen många som bytt från Strava dit, om man bara är intresserad av att analysera data alltså. Men man ska inte glömma bort att Strava är mer sociala medier än ett träningsverktyg.
Nja, jag använder Strava mest för att logga. Start, stopp, synka…Klart!
Min träningsdagbok.

Vart är Strava på väg?
Nja, jag använder Strava mest för att logga. Start, stopp, synka…Klart!
Min träningsdagbok.

Då kan du lika gärna nöja dig med Garmin Connect om du nu har en garminklocka. De andra har säkert också egna tjänster.

En sak som är viktig iaf för mig är att datat är portabelt på något sätt så det går att synka in i en ny tjänst den dagen man byter. Har säkert 20 års data i Strava nu.

Vart är Strava på väg?
Det där är faktiskt under all kritik. 🤨
+1
Att känslig personals rörelser och platser där de befinner sig öht finns på internet (oavsett sekretessinställningarna i Strava och andra tjänster) är det stora problemet.
Har ingen på Säpo lärt sig ngt som helst av vare sig skandalen runt visselblåsaren Snowden eller avlyssningen av Angela Merkel som skedde redan för över 20 år sedan?
Helt otroligt dåligt!

Vart är Strava på väg?
Är inte just det Säpos usp? Hemliga polisen till allt utom namnet då det är så historiskt belastat ... (Geheime Staatspolizei)

Så de borde verkligen kunna ha åtminstone hemliga konton på Strava.

Jänke-soldaterna avslöjade sin bas genom att det blev fina heatmapspår längs med stängslen väl(?)
Jag är inte förvånad att det händer när Garmin till och med har ”stealth mode” på sina militärklockor Tactix.

Vart är Strava på väg?
Jag är inte förvånad att det händer när Garmin till och med har ”stealth mode” på sina militärklockor Tactix.

? Borde vara tvärtom. Om t o m Garmin är medvetna om "op-sec" problemet så borde Säpo vara med på tåget.
Fast Garmins "stealth mode" känns mer som en "contraband smuggler mode". En militär enhet borde vilja spara operationernas data för sin "intelligence service".

Vart är Strava på väg?
? Borde vara tvärtom. Om t o m Garmin är medvetna om "op-sec" problemet så borde Säpo vara med på tåget.
Precis!
Varför öht använda internet för att visa och logga sina rörelser oavsett "stealth mode" eller ej?

Jag loggar ingenting. Why bother ? Plåtar lite ibland såklart, det får räcka !
Med telefonens kamera med aktiverade platsdata då, eller?

Vart är Strava på väg?

Kör med Zwift parallellt just nu i syfte att avveckla Strava (från betalmodellen) men det gäller ju förstås bara dom som har Zwift och watt-mätning av ngt slag. Jag beställde enkelpedalen från assioma mest som en boost för framtiden så att träning blir roligare igen även ute. Zwifts påhejadende utomhus med rena gissningar känns inte som ngt jag behöver heller.

Sen är jag så pass gammal och tung att det inte är någon idé att jämföra gammal statistik men ändå behöver jag ngt att känna mig lite nyttigare (lura sig själv).

Vart är Strava på väg?
Kör med Zwift parallellt just nu i syfte att avveckla Strava (från betalmodellen) men det gäller ju förstås bara dom som har Zwift och watt-mätning av ngt slag. Jag beställde enkelpedalen från assioma mest som en boost för framtiden så att träning blir roligare igen även ute. Zwifts påhejadende utomhus med rena gissningar känns inte som ngt jag behöver heller.

Sen är jag så pass gammal och tung att det inte är någon idé att jämföra gammal statistik men ändå behöver jag ngt att känna mig lite nyttigare (lura sig själv).
Jag kör/har kört spinning på F&S på cyklar med effektmätning...ganska roligt.
Det dröjer innan jag skaffar effektpedaler till mig själv.

Tillbaka
Topp