Vart kan man köpa dubbdäck till 27,5 (650b)?

Nicco

Medlem
Hej!

Någon som vet vart man kan få tag i dubbdäck till 27,5 (650b)? Jag har letat på CRC, Cyclecomponents, samt Schwalbe, Maxxis, Continental, dock utan resultat...

Tacksam för tips!

/ Nicco

Senast ändrad:
Nicco skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej!
>
> Någon som vet vart man kan få tag i dubbdäck
> till 27,5 (650b)? Jag har letat på CRC,
> Cyclecomponents, samt Schwalbe, Maxxis,
> Continental, dock utan resultat...
>
> Tacksam för tips!
>
> / Nicco

Tror det kan bero på att det inte finns på marknaden ännu.

650b får väl ändå räknas som årets trend. Har årets nya dubbdäck hittat ut än eller är det bara förra säsongens restlager som säljs fortfarande?

Går det inte att köpa ett par 26" hjul och sätt 26" piggdäck på då? Kan väl i rimlighetens namn inte förstöra geometrin alltför mycket med aningen för små hjul? 26" hjul är dessutom rätt billiga då många tillverkare säljer av modeller som inte säljer så bra.

Har tänkt mig att ett par 26" med dubb får funka ifall om ingen börjar att tillverka 27,5 till denna vintern. Går man efter mm-måttet så är det ju inte riktigt hjulen så stora som 27,5...

Senast ändrad:
Bumpar denna tråd lite. Trodde 650b var årets trend, men döm om min förvåning när jag fick beskedet att varken conti eller schwalbe kommer sälja dessa dubbat i år.
Hur har ni andra löst det hittills? Tips om vilka son kan tänkas komma med dubbat till denna vinter?
Vilka däck/ gummiblandning rekommenderas om man ska prova att dubba själv?

/Kalle

Lyfter den här tråden då jag också är på jakt efter dubbade 650b för skogen. Ingen som vet om någon tillverkare har däck på gång?

Ställt frågan till några tillverkare, fick tyvärr nedan svar:

Continental:
"Short term this is not on our agenda. Currently we are planning to have
more MTB tires ready in 650B for next catalogue (2015)."

Maxxis:
"We Maxxis do release many 650B tire this year, but not with a spike option"

Schwalbe:
"We are not planning to release any spike tyre option like Ice Spiker Pro for 27,5 (650b) this winter"

Du kan ju alltid köpa ett par hans damph eller liknande och sätta i dubb själv eller på däckfirma. Lite dyrare kanske.

Bara ett litet förslag.

Fick svar från Suomi tyres (tidigare nokian).

Hello and thank you for your inquiry about a studded tyre in size 650b or 27.5".

There is a plan to introduce two models in this size for the winter season 2014 - 2015. Currently we are unable to give you more information but stay tuned!

With best regards,

Sari

Suomi tyres

Det är ju egentligen bra. Då finns det en (ytterligare) anledning att ha en specifik vintercykel. 26" på vintern , 27.5 på sommaren. :-)

Håller tummarna jag med. Ska det vara så svårt att klämma fram ett 27,5 vinterdäck. Borde ju finnas bra försäljningspotential kan man tycka.

Tillbaka
Topp