Värt med backspegel?

CykelUlf_43

Aktiv medlem
Värt med backspegel?
Hej!

Jag har en cykel som jag brukar cykla snabbt på (obs INTE en elcykel och den är INTE trimmad!) så jag gör mycket omkörningar.

Ibland blir någon lycragubbe arg för att jag kör om när han håller på att köra om bakom. Jag brukar alltid skrika tillbaka att han är dum och bara avis och sen cykla ifrån honom men det är ändå lite irriterande. Funderar därför på att köpa en backspegel (orkar inte hålla på att vända mig om).
Är det värt att sätta dit en liten barend-spegel eller vad är era erfarenheter?

Värt med backspegel?
Hej!

Jag har en cykel som jag brukar cykla snabbt på (obs INTE en elcykel och den är INTE trimmad!) så jag gör mycket omkörningar.

Ibland blir någon lycragubbe arg för att jag kör om när han håller på att köra om bakom. Jag brukar alltid skrika tillbaka att han är dum och bara avis och sen cykla ifrån honom men det är ändå lite irriterande. Funderar därför på att köpa en backspegel (orkar inte hålla på att vända mig om).
Är det olika gubbar eller samma?

Värt med backspegel?
Hej!

Om du har svårt att få vänner kan du pm:a ditt telefonnummer, då ska jag ringa och berätta varför.
Men en backspegel är väl bra. Det kan ju även vara en bil som kommer upp bakifrån.

Värt med backspegel?
Hej!

Signalerar inte lycragubben med ringklockan före omkörning?

Värt med backspegel?
Jag tycker det låter mycket jobbigare att köpa, montera och behöva cykla runt med en backspegel än att bara vända sig om och titta. Men lathet tar ju sig olika uttryck...

Värt med backspegel?
Jag uppfattar det som att TS inte cyklar i lycra. Får man verkligen ställa upp i Tour de France då?
Så vitt jag kan se så är lycra inget krav. Däremot måste hela laget klä sig i laguniform, så för att få köra i annat än landsvägsstass måste man få hela laget att gå med på att klä sig i jeans (eller vad man nu vill ha istället).

Värt med backspegel?
Om du har svårt att få vänner kan du pm:a ditt telefonnummer, då ska jag ringa och berätta varför.
Men en backspegel är väl bra. Det kan ju även vara en bil som kommer upp bakifrån.
Nej tack men skriv gärna här! Kör inte ofta bilar på cykelbanan så det känns onödigt. Anledningen till att jag undrar är att spegeln är ful och jag kanske blir retad av andra cyklister för den?

Värt med backspegel?
Nej tack men skriv gärna här! Kör inte ofta bilar på cykelbanan så det känns onödigt. Anledningen till att jag undrar är att spegeln är ful och jag kanske blir retad av andra cyklister för den?
Jag tycker defenitivt du skall avstå backspegeln; jag kommer reta dig och han inte tillbaka mig något fulare än dig med en backspegel. Det bör synd. Så fortsätt precis som du gör, tycker jag.

Däremot tycker jag defenitivt du skall överge cykelbanan och köra på tätt trafikerad bilväg istället. 👌

Värt med backspegel?
Jag tycker det låter mycket jobbigare att köpa, montera och behöva cykla runt med en backspegel än att bara vända sig om och titta. Men lathet tar ju sig olika uttryck...
Det är väldigt mycket enklare (och säkrare) att flytta blicken än att vrida på hela huvudet. Jag skulle inte vilja vara utan backspegel efter att ha använt det länge och väl.

Värt med backspegel?
Har du körkort och bil? Gör du samma sak när du går ut i vänsterfilen på motorvägen? Oavsett om du tappat sidospegeln eller inte?
Så länge jag kör i maximal tillåten hastighet så byter jag såklart fil utan att kolla så noga. Om någon bryter mot lagen får de skylla sig själva och bromsa, brukar skratta gott åt deras arga uppsyn i backspegeln sen 😁

Värt med backspegel?
Så länge jag kör i maximal tillåten hastighet så byter jag såklart fil utan att kolla så noga. Om någon bryter mot lagen får de skylla sig själva och bromsa, brukar skratta gott åt deras arga uppsyn i backspegeln sen 😁
Så kommer du säkert resonera när du fått en 23-årig motorcyklist utan gott omdöme i bakrutan.

Tror speglar är ett mindre bekymmer än din allmänna inställning. Spegel är lätt att köpa, vettiga åsikter är svårare att få tag i.

Värt med backspegel?
Det är väldigt mycket enklare (och säkrare) att flytta blicken än att vrida på hela huvudet. Jag skulle inte vilja vara utan backspegel efter att ha använt det länge och väl.
Nu måste du skoja lite tror jag bestämt. I backspegeln ser du cyklister som är långt bort. I döda vinkeln, dvs precis strax bakom men ändå intill dig, ser du inte ett skit utan att vrida på huvudet. Lektion 1A skulle jag tro för alla sorters körkort. Kör du ut framför en cyklist som du ser i backspegeln kommer denne bli lite trött på dig. Kör du ut framför en cyklist i döda vinkeln kommer du köra på och kroka ihop med denne.

Kan man inte cykla rakt fram och vrida huvudet bakåt för att se vad som finns där skulle jag uppskatta om man höll sig till att gå och åka kommunalt.

Värt med backspegel?
Jag tror TS trollar och är ett extrakonto för @Fastnav som retas med @Mange.

Jag tänkte att TS måste ha drabbats av en stalker om samma mustaschprydda person skrek varje gång. Och de två stalkade ju varandra ett tag i somras 😁

Funderar också på om TS har en sån här om TS kastar sig ut till vänster utan att signalera eller titta.

Screenshot_20250818-142743.webp

Värt med backspegel?
Jag har två Berthoud speglar som jag är mycket nöjd med. Har köpt dem för att ha koll på frun. Har inte haft några problem med lycragubbar. Så eventuellt funkar de mot detta eller så är jag inte lika snabb som lycragubben eller så är jag exakt lika snabb. (Speglarna kan även vara bra när man vaxar sin mustasch)

Värt med backspegel?
Nu måste du skoja lite tror jag bestämt. I backspegeln ser du cyklister som är långt bort. I döda vinkeln, dvs precis strax bakom men ändå intill dig, ser du inte ett skit utan att vrida på huvudet. Lektion 1A skulle jag tro för alla sorters körkort. Kör du ut framför en cyklist som du ser i backspegeln kommer denne bli lite trött på dig. Kör du ut framför en cyklist i döda vinkeln kommer du köra på och kroka ihop med denne.

Kan man inte cykla rakt fram och vrida huvudet bakåt för att se vad som finns där skulle jag uppskatta om man höll sig till att gå och åka kommunalt.
Intressant att du vet hur jag monterat min backspegel, och hur jag använder den. Det stämmer nämligen sjukt dåligt med verkligheten. Det finns för övrigt inget som hindrar att man tittar över axeln även när man har backspegel, om så krävs (vilket det ofta inte gör om man håller koll bakåt oftare än just bara exakt när man ska köra om nån).

Värt med backspegel?
@SuperApe var inne på backspegel, vet ej om det blev nån.
Först tyckte jag det var töntigt men när randopr0ffsen har det så är det nog bra ändå.
Man vinglar mindre med spegel än om man måste vända sig om. Fast jag har ju inte skaffat nån själv så vet inte.

Värt med backspegel?
Intressant att du vet hur jag monterat min backspegel, och hur jag använder den. Det stämmer nämligen sjukt dåligt med verkligheten. Det finns för övrigt inget som hindrar att man tittar över axeln även när man har backspegel, om så krävs (vilket det ofta inte gör om man håller koll bakåt oftare än just bara exakt när man ska köra om nån).
Tack, jag försöker vara så intressant jag bara kan i mina inlägg.😊

Kan det vara så att du i ditt inlägg tycktes mena att backspegeln ersatte bakåttittandet, vilket jag ansåg vara ett ytterst bristfälligt sammanfattande av läget?

Värt med backspegel?
Btw, får passa på att dra upp en gammal slagdänga jag brukar ta upp med jämna mellanrum: Alla som avser framföra något som helst fordon borde behöva ta alla körkort.

Den som har tagit motorcykelkort kommer alltid vrida på huvudet och kolla döda vinkeln. Den som tagit lastbilskort kommer alltid blinka i rondeller. Osv osv i all evighet. Som med allt annat dåligt i tillvaron där folk inte kan komma överens så är det pga bristen att kunna sätta sig in i den andres skor ett litet slag. Jag är själv ganska kass på det ibland (läs; om någon jävel helt plötsligt byter till vänsterfil utan att se sig om hade jag blivit förbannad och förmodligen haft en aning bristande förståelse för sådant beteende), men hälften är vunnet om man i samlat tillstånd försöker sätta sig in i den andres värld en liten stund. Och slänga en liten blick över axeln om man får för sig att gör en omkörning.

Värt med backspegel?
Tack, jag försöker vara så intressant jag bara kan i mina inlägg.😊

Kan det vara så att du i ditt inlägg tycktes mena att backspegeln ersatte bakåttittandet, vilket jag ansåg vara ett ytterst bristfälligt sammanfattande av läget?
Nä, men det kan vara så att du tolkade det så eftersom du inte läste ordentligt. Backspegel gör att man inte behöver vrida på huvudet i närheten av lika ofta.

Edit: Eller du kanske tycker att backspeglar är onödiga även på bilar? Man kan ju vrida på huvudet där också liksom.

Värt med backspegel?
Btw, får passa på att dra upp en gammal slagdänga jag brukar ta upp med jämna mellanrum: Alla som avser framföra något som helst fordon borde behöva ta alla körkort.

Den som har tagit motorcykelkort kommer alltid vrida på huvudet och kolla döda vinkeln. Den som tagit lastbilskort kommer alltid blinka i rondeller. Osv osv i all evighet. Som med allt annat dåligt i tillvaron där folk inte kan komma överens så är det pga bristen att kunna sätta sig in i den andres skor ett litet slag. Jag är själv ganska kass på det ibland (läs; om någon jävel helt plötsligt byter till vänsterfil utan att se sig om hade jag blivit förbannad och förmodligen haft en aning bristande förståelse för sådant beteende), men hälften är vunnet om man i samlat tillstånd försöker sätta sig in i den andres värld en liten stund. Och slänga en liten blick över axeln om man får för sig att gör en omkörning.
Om det där hade stämt så hade yrkesförare kört bra. De kör snarast sämst av alla (noll hänsyn, noll marginaler, noll säkerhetstänkande). Folk är idioter och det spelar ingen roll vilken bunt med behörigheter de har, tyvärr.

Värt med backspegel?
Nä, men det kan vara så att du tolkade det så eftersom du inte läste ordentligt. Backspegel gör att man inte behöver vrida på huvudet i närheten av lika ofta.

Edit: Eller du kanske tycker att backspeglar är onödiga även på bilar? Man kan ju vrida på huvudet där också liksom.
Jag kanske läser som du skriver?😛 Liknelsen med bilar är inte så nödvändig av tusen anledningar, men det orkar jag inte förklara för det vet du säkert själv.

Om det där hade stämt så hade yrkesförare kört bra. De kör snarast sämst av alla (noll hänsyn, noll marginaler, noll säkerhetstänkande). Folk är idioter och det spelar ingen roll vilken bunt med behörigheter de har, tyvärr.
Håller med nu när jag tänker efter. Det är nog den gamla likgiltigheten och bristen på empati för andra (motorcyklister i bakrutan på bil som bytte körfält hux flux, lastbilar som måste bromsa och sen svängde bilj*veln höger i rondellen så man inte hade behövt stanna etc) som spökar på vägarna. Det ser ju knappast ut att bli bättre på den fronten dessvärre, och det var säkert inte ens bättre förr.😛

Värt med backspegel?
Hej!

well vad ska du med en backspegel till om du resonerar på de sätt du gör du kommer ju endå skita i o använda den me tanke på nedre inlägget...

du bör nog ta en funderare över ditt körsätt vare sig de är bil eller cykel förr eller senare gör du en sån idiotmanöver framför fel person och då lär du nog lämna platsen i ambulans på en bår....

Värt med backspegel?
Fast det är inte sant. Överlag är lastbilsförare mer hänsynsfulla bilister. Ett faktum.
Framlägg gärna bevisen på detta "faktum". Sen kan du försöka förklara alla lastbilar som jag dagligen ser som håller typ en tiondel av det avstånd som krävs till framförvarande, för att hinna bromsa om nåt händer.

Lastbilsförare är bara en del av yrkestrafiken dessutom.

Värt med backspegel?
Jag kanske läser som du skriver?😛 Liknelsen med bilar är inte så nödvändig av tusen anledningar, men det orkar jag inte förklara för det vet du säkert själv.
Nix, jag har ingen aning om varför det inte skulle vara värt med backspegel på cykel. På vilket sätt skulle den inte göra samma nytta som (åtminstone vänsterspegeln) på en bil menar du?

Värt med backspegel?
Ibland blir någon lycragubbe arg för att jag kör om när han håller på att köra om bakom. Jag brukar alltid skrika tillbaka att han är dum och bara avis och sen cykla ifrån honom men det är ändå lite irriterande.
Jag skulle inte bli arg om du cyklade om mig när jag cyklar om en annan person. Jag skulle i tysthet fundera på annat. Några saker:
Du har krut i benen...alltid kul att se duktiga cyklister.
Backspegel kan vara bra.
Skrika...hjälper ingen.
Som lycragubbe blir jag sällan arg, utan mer förvånad över alla cyklister som kör som ufon...jag säger inte att du gör det, men det händer mycket intressant i "Stockholm" (vet inte om du bor här).

Prova med en backspegel, för din säkerhet.

Värt med backspegel?
Signalerar inte lycragubben med ringklockan före omkörning?
Många vill inte förfula sin 150 000 rejser med en sådan. Tycker att det är så dåligt. Jag blir ibland överraskad av sådana som kör om en utan att ge ett tecken om att de vill om. Man kan säga "kommer på vänster" eller vad som helst. "Flytta på dig din snigel"! har jag inte hört.
Fast...en plinga funkar.

Värt med backspegel?
Backspegel ersätter inte vända sig om när man ska skrika.
Möjligen kan det finnas behov av Backspegel om man blir överaskad av väldigt snabba omkörningar jämt. Jag kan inte se det personligen.
Däremot använder jag backspegeln på mc

Värt med backspegel?
@SuperApe var inne på backspegel, vet ej om det blev nån.
Först tyckte jag det var töntigt men när randopr0ffsen har det så är det nog bra ändå.
Man vinglar mindre med spegel än om man måste vända sig om. Fast jag har ju inte skaffat nån själv så vet inte.

Det var 100 år sedan jag provade det. Sån grej på styrändan i bocken. Men det blev ingen love affair. Numera har jag radar och gillar den.

Tillbaka
Topp