Värt med backspegel?

Värt med backspegel?
På mc är det praktiskt med backspegel (man kan hålla lite koll bakåt samtidigt som man tittar framåt). Huruvida det konceptet funkar på en cykel (andra typer av vibrationer) vet jag inte.
Sen är det väl tveksamt om man ska byta fil utan att titta bakåt. Oavsett hastighet.

Värt med backspegel?
Fan va efterbliven man har blivit. Radar alltså! 🩷

Radar är sååå 2020

Screenshot_20250819-092624.webp

Värt med backspegel?
Tack för alla förslag, även om vissa av er tramsar lite.

Cyklade ändå utan spegel idag för cykeln ser coolast ut då! Det gick nästan helt utan incidenter, höll på att krocka under några omkörningar när de i mötande fil inte väjde för mig men förutom det gick det bra. Lycra-gubbarna kanske har läst här och vågade inte skälla på mig för det var bara två som skrek på mig när jag trängde mig lite ett par gånger 🙄

Värt med backspegel?

Cyklade ändå utan spegel idag för cykeln ser coolast ut då! Det gick nästan helt utan incidenter, höll på att krocka under några omkörningar när de i mötande fil inte väjde för mig men förutom det gick det bra. Lycra-gubbarna kanske har läst här och vågade inte skälla på mig för det var bara två som skrek på mig när jag trängde mig lite ett par gånger 🙄
Det är tyvärr svårt för mig att ta dig på allvar. Min empatiska förmåga sträcker sig tyvärr inte så långt att jag kan sätta mig in i ditt ställe givet de beteenden du beskriver att du medvetet företar dig.

Givet att din fråga är seriös: ja, skaffa dig en backspegel (jag har svårt tro att någon någonsin kommer skratta åt dig/den), ta dig den ordentlig funderare på hur du beter dig gentemot andra människor och börja visa hänsyn gentemot dina medtrafikanter och medmänniskor. Så som du beskriver dig själv i den här tråden framstår du som en mycket osympatiskt, hänsynslös och ganska korkad person.

Edit: rättade lite autokorrektion.

Senast ändrad:
Värt med backspegel?
Nu är jag inte TS, men som vederbörande beskrev sig själv fick jag intrycket att andra cyklister blev arga på TS för att de inte hade uppsikt när hen/hin håle kom farandes bakifrån och gjorde omkörningar av omkörande cyklister. I den situationen har jag svårt att se att en backspegel på den omkörningsomkörande cykeln skulle göra varken bu eller bä, däremot på de som blir omkörda. För TS är det högst troligtvis inte en fråga om cykelutrustning utan träning (av empati).

Värt med backspegel?

Bilagor

• Screenshot_2025-08-22-06-45-45-523_com.microsoft.emmx.webp
    Screenshot_2025-08-22-06-45-45-523_com.microsoft.emmx.webp
    52.4 KB · Besök: 33
Värt med backspegel?
Nu är jag inte TS, men som vederbörande beskrev sig själv fick jag intrycket att andra cyklister blev arga på TS för att de inte hade uppsikt när hen/hin håle kom farandes bakifrån och gjorde omkörningar av omkörande cyklister. I den situationen har jag svårt att se att en backspegel på den omkörningsomkörande cykeln skulle göra varken bu eller bä, däremot på de som blir omkörda. För TS är det högst troligtvis inte en fråga om cykelutrustning utan träning (av empati).
Nej, det är snarare så att TS inte har uppsikt bakåt, och börjar cykla om andra cyklister när vederbörande själv håller på att bli omcyklad. "Ibland blir någon lycragubbe arg för att jag kör om när han håller på att köra om bakom".

Och då borde backspeglar ge en viss hjälp. Har själv aldrig haft det på cykel, men på MC hjälper det definitivt.
Men här är det skilda uppfattningar.

Och ringklocka på lycragubbens cykel hjälper också.

Värt med backspegel?
Klart backspegel är bra jag skulle inte vilja köra utan på bilen, nu kanske det är en skitdålig jämförelse.

En hel drös ligger helt fel på GC och slingrar sig som en kobra över banan när man ska om för dom inte vet vad som kommer bakom. Man vill gärna ha flyt i trafiken och inte skrika på varenda en, nu är det här Norrland förmodligen bättre cykeltradition söderöver.

Värt med backspegel?
Där är vi inte överens
Jag brukar alltid skrika tillbaka att han är dum och bara avis och sen cykla ifrån honom men det är ändå lite irriterande. Funderar därför på att köpa en backspegel (orkar inte hålla på att vända mig om).

1) jag skriker när jag cyklar ifrån
2) jobbigt att vända mig
3) fixa spegel

Det enda tillfället han vänder sig är efter rage omkörningen

Värt med backspegel?
Hej.

Det här funkar klockrent.
Jeteful! Kommer bli retad av alla jag cyklar om så den här går fett bort.

Värt med backspegel?
Där är vi inte överens

1) jag skriker när jag cyklar ifrån
2) jobbigt att vända mig
3) fixa spegel

Det enda tillfället han vänder sig är efter rage omkörningen
Äntligen någon som kan läsa! Ni andra är ju lika duma som lycragubben!!

Brukar bara vända mig om när jag är arg för då känns det liksom värt det. Annars måste jag låta honom cykla om mig, skrika att han luktar kiss och sen cykla om honom igen. Helt onödigt jobb.

Värt med backspegel?
Nej, det är snarare så att TS inte har uppsikt bakåt, och börjar cykla om andra cyklister när vederbörande själv håller på att bli omcyklad. "Ibland blir någon lycragubbe arg för att jag kör om när han håller på att köra om bakom".

Och då borde backspeglar ge en viss hjälp. Har själv aldrig haft det på cykel, men på MC hjälper det definitivt.
Men här är det skilda uppfattningar.

Och ringklocka på lycragubbens cykel hjälper också.
Visst är det bra med ringklocka. Men att nyttja den vid varje omkörning på ett pendlarstråk förefaller ohållbart.

Oaktat ovanstående: TS byter körfält (eller åtminstone körriktning) och då är det TS och endast TS som har ansvar för att i) se till att det är ledigt och att omkörningen kan ske säkert och ii) indikera som intention.

Ansvaret ligger på TS. Punkt. Givet TS resonemang här i tråden kommer ingen backspegel i världen hjälpa. Vad som behövs är empati, grundläggande trafikvett och en påtagligt mindre egoistisk inställning till tillvaron.

Värt med backspegel?

Brukar bara vända mig om när jag är arg för då känns det liksom värt det. Annars måste jag låta honom cykla om mig, skrika att han luktar kiss och sen cykla om honom igen. Helt onödigt jobb.
Jag tycker du låter som en sympatisk människa. Men lite klen som blir omcyklad så ofta...

Värt med backspegel?
Klart backspegel är bra jag skulle inte vilja köra utan på bilen, nu kanske det är en skitdålig jämförelse.

En hel drös ligger helt fel på GC och slingrar sig som en kobra över banan när man ska om för dom inte vet vad som kommer bakom. Man vill gärna ha flyt i trafiken och inte skrika på varenda en, nu är det här Norrland förmodligen bättre cykeltradition söderöver.
Nä.

/Malmö-Lund

Värt med backspegel?

Så du kräver de i mötande fil ska väja för dig och att du ska kunna tränga dig före andra? Inte undra på att andra ropar åt dig och är arga på dig.
Vad jag kan förstå så är det nog du som är det stora problemet.

Värt med backspegel?

Några tips i all välmening, försök att uttrycka dig tydligare och kalla inte de som du vill ha hjälp från för dumma.
Jag behövde läsa dina inlägg flera gånger för att förstå vad det är du vill framföra.

Värt med backspegel?
Några tips i all välmening, försök att uttrycka dig tydligare och kalla inte de som du vill ha hjälp från för dumma.
Jag behövde läsa dina inlägg flera gånger för att förstå vad det är du vill framföra.
Dumma? Och jag som trodde det hade med ryska underhuset att göra. Började så smått misstänka att Putin hade något med saken att göra. Kanske t.o.m. så att han är TS?

Värt med backspegel?
Dumma? Och jag som trodde det hade med ryska underhuset att göra. Började så smått misstänka att Putin hade något med saken att göra. Kanske t.o.m. så att han är TS?
Det skulle förklara saken; knepigt att hålla koll på alla lycra-typer när man rider på en björn. Och var monterat man en backspegel på en sådan?

Värt med backspegel?
Så du kräver de i mötande fil ska väja för dig och att du ska kunna tränga dig före andra? Inte undra på att andra ropar åt dig och är arga på dig.
Vad jag kan förstå så är det nog du som är det stora problemet.
Nu får du det att framstå som att det är jag som gör fel och det är lite otrevligt! Jag ”kräver” det inte men man tycker ju att de inte borde vilja krocka. Och jag cyklar bara så för att jag vill komma snabbt till jobbet så egentligen har jag förkörsrätt kan jag tycka. Jobbet är viktigt.

Värt med backspegel?
Framlägg gärna bevisen på detta "faktum". Sen kan du försöka förklara alla lastbilar som jag dagligen ser som håller typ en tiondel av det avstånd som krävs till framförvarande, för att hinna bromsa om nåt händer.

Lastbilsförare är bara en del av yrkestrafiken dessutom.
Enorm empiri. Framlägg gärna dina bevis på motsatt ”faktum”.

Värt med backspegel?
Nu får du det att framstå som att det är jag som gör fel och det är lite otrevligt! Jag ”kräver” det inte men man tycker ju att de inte borde vilja krocka. Och jag cyklar bara så för att jag vill komma snabbt till jobbet så egentligen har jag förkörsrätt kan jag tycka. Jobbet är viktigt.
Hej,
har du körkort för något motordrivet fordon?

Värt med backspegel?
Vad har du för jobb?

Värt med backspegel?
Jag ser fram emot ett chicken race mellan @CykelUlf_43 och @HellsAngelsUlf_43 som tar cykelbanan med sin MC för att han ska komma till "jobbet" så snabbt som möjligt och därmed också anser sig ha förkörsrätt.

Värt med backspegel?
Tror AdamLR skojade till det lite och menade att ni var 987 respektive 89 år, eftersom uffe tydligen är 43 som man kan se av hans användarnamn. Fullt logiskt....(?)

@CykelUlf_43 , byter du användarnamn till CykelUlf_44 nästa år eller tänker du dig mer som ett stjärnskott som brinner starkt men kort och lägger ner din happykarriär innan du är 44?

Tillbaka
Topp