Vasaloppet

• Trådstartare Trådstartare Armel
  • Start datum Start datum
Vasaloppet
VR-ja
FMT-nej

Det jag baserar mitt påstående på är att VR på samma sätt som VL blir fulltecknat tidigt (m.a.o lång tid innan loppet), vilket mig veterligen aldrig inträffat på FMT. Inte samma tryck alltså.

Vasaloppet
Både vasaloppet och vätternrundan är ju klassiker. "Vanliga" människor vet inte vad finnmarksturen är för nåt. Är det nån härifrån som ska köra vasaloppet förresten? Jag och brorsan funtar på att göra ett försök..
/Johan

Vasaloppet
Nä, inte FMT men den är f*n så mycket roligare! Mer folk i spåret, folk som går att snacka med utefter banan, en betydligt roligare stämning utefter hela banan, mer folkfest. Försök det med skidåkare under Vasaloppet... Det funkar INTE - de stirrar på en som om man är helt puckad. Och, ja - jag har kört Vasaloppet - "riktiga" Vasaloppet. Körde förra året, och nej - jag vill inte göra om det, av en enda anledning: Det var så förbaskat tråkigt!

/anki
Klassiker sen jag klev upp efter Vansbrosimningen 2003

Vasaloppet
Jag körde vasaloppet för tre år sen, det sög då, kanske suger det i år igen. Men jag vill ge det en chans till. Jag tyckte att det var ganska bra stämning runt om i spåret. Sen tycker jag att det mesta på cykel är roligare. Annars hade jag nog varit inne på "happy längdskidor.org".
/Johan

Vasaloppet
FMT verkar tro att de är lika stora...

Vasaloppet ska jag köra någon gång, läste att FMT är jobbigare så jag måste kolla om det är sant :)

Kanske väntar jag tills det är dags för 30-årskris, det ger mig fyra år att ändra det till 40-årskris ;)

Vasaloppet
Vasaloppet och vasaloppsveckan är klart störst. Huvudmålet för 90% av alla längdskidåkare i Sverige, alltså både elit och motionär! Alla vet vad Vasaloppet är och att vinna det är det finaste en svensk idrottare kan göra (ja, ja vet att jag kan verka lite insnöad men)!

Vätternrundan är riktigt stort i antal deltagare men det är ingen tävling. Det är ett motionsevenemang och eliten är inte med. En stor andel av de som deltar är förstagångsåkare då det är många som gör klassikern. Dock ett trevligt arrangemang som gör mycket reklam för cyklingen som motionsform samt sporrar alla motionärer att jämföra tider.

Finnmarksturen. Störst inom mtb. Både elit och motionär. Dock är det inte så känt utanför cykelkretsar men det växer i takt med att cykelsporten växer. För det gör den väl? Känns som det med tanke på svenska framgångar och Eurosports sändningar. Eller är det bara jag som tycker att allt inom cykel är intressant.

Cykla på!

Vasaloppet
> Vätternrundan ...
> En stor
> andel av de som deltar är förstagångsåkare då det
> är många som gör klassikern.

85% har jag hört, har tydligen varit så i flera år!

> Finnmarksturen ... växer i takt med att
> cykelsporten växer.

FMT har kämpat med sjunkande deltagarantal i några år nu, trots att cykelsporten åtminstone är stabil eller något växande. I år var det bara 1.450 eller så som anmälde sig. Toppåret var det nästan 3.000 anmälda!

Vasaloppet
Jag kör alltid vasan. Det blir 9:e i vinter. Finnmarksturen har jag kört 2 ggr när den var mer populär för 5-6 år sedan. Vättern har jag kört 1 gång. Vasan är det största arrangemanget totalt sett med alla lopp. Det är också det roligaste eftersom publiciteten är stor. Hade FMT haft samma publicitet skulle den varit lika kul. Det är ett MTB-långlopp som innehåller lite krux. 08XC är ju ett skämt på den punkten tex. Vättern är som sagt ingen tävling vilket förtar lite av charmen. Sedan är ju gemensam start mycket roligare (fast förstås ej görbart på Vättern). Jag gillar verkligen racer, men vättern är FÖR långt tycker jag. Det blir ingen tävlingskänsla efter 6-7 timmar - bara överlevnad :-)
Skidor är överlägsen vinterträning för cykel och löpning i min värld.

Vasaloppet
Inte är vasaloppet tråkigt inte!

Likt alla långa lopp tycker jag tiden man är ute känns kortare efter ett par timmar "-Hoppsan, har jag åkt en mil till?". Man kommer väl in i någon form av koma kanske...

Det som däremot är tråkigt med vasaloppet är att hitta snö att träna på innan, speciellt om man bor i snöfattiga regioner.... (som t.ex. ståckhålm)

Senast redigerad av en moderator:
Vasaloppet
Bjornen Skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är just därför jag nu bor i Sundsvall isf
> Stockholm.
>
>
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2004-09-08
> 15:30.

Enbart av den anledningen? ; )
Borde inte Mora vara närmare då? Åtminstone om vinterträningen enbart är inriktad på vasaloppet... : )

Men för att återgå till grundfrågan: Nog känns det som att det är betydligt färre motions-racercyklister ute nu än i maj t.ex. Så nog tusan borde väl motionärscykelsportens största händelse vara VR?

Känslan är ju att motsvarande förhållande torde råda i skidspåret, dvs de flesta/många har vasan som mål med träningen. Iofs svårt att avgöra, eftersom att spåren brukar töa bort i stockholm lagom till att vasan har gått...

Vasaloppet
tävlingslicenser är på nedgång. tävlingsklasserna på tävlingarna krymper. osv.. växer sporten?

men så blir det väl att intresset ligger i takt med mediabevakningen. jag minns när de flesta stora tävlingar bevakades av funsport-tidningen. många hade som mål att komma med på deras topp-tio-resultatlistor. nu skiter ju svenska cykelmedier fulständigt i allt vad tävlingar heter. kadens inspirerar ju knappast unga människor att börja tävla.

Tillbaka
Topp