[Västerås]-tråden

[Västerås]-tråden
#1: Badelundaåsen, börja tex ungefär vid flygplatsens flygledartorn sedan norrut: förbi gocartbanan vid hälla, förbi betalgolfbanan vid hälla, förbi anundshög (strax väster om högen i skogen), förbi Badelunda kyrka (i skogen eller på gångstig strax öster om kyrkan) fortsätt norrut, passera malmabanan (crossbana), passera "sjön gropen", upp norrut längs med åsen tex upp till avtagsvägen mot skultuna kyrka. Här finns ett vägval: antingen cyklar man denna avtagsväg (asfalt) ca 5 km till gården Julpa där man svänger söderut och så småningom ansluter Rocklundaskogen (15km-slingan), eller, man fortsätter Badelundaåsen upp hela vägen mot Sala. Obs att man inte ska cykla på själva 15-km slingan.

#2: Området mellan 15km slingan på Rocklunda och nämda gård Julpa, otaliga varianter, tex den norra slingan som det görs skidspår ibland + andra stigar

#3: En kortis men fin teknikled är längs med grusvägen ut till Björnön men man kör parallelt med grusvägen ca 50m öster om denna ("uppe på berget", leden är märkt).

#4: I skogen mellan Wenströmska och Vedbotippen (slalombacken), dessutom mkan man ju köra uppför backen som träning.

#5: Ut mot Geddeholm (asfalt) sedan vid Geddeholm finns det en hel del stig men kan vara lite svårt att hitta för den oinvigde. En variant är att man kör grusvägsrally så långt söderut det går och sedan genom skogen (märkt led konstigt nog 1km) och kommer ut på Kärrbo-sidan, sedan grus/asfalt hem. Mycket grus/asfalt men rätt fin ändå, perfekt för CX. 3km rakt öster om Geddeholms gods kan du se på eniros karta att det finns en "oval" dvs en rund timmervärg som är perfekt för ca 8min intervaller.

#6: I Mälarparken kan man skapa slingor för en timmes åkning även om skogen inte är så stor. Väv in Himlabacken, tex 3 ggr utan fotkontakt kan ju vara en utmaning samtidigt som man får flåsa en hel del.

#7: I skogen runt Irsta finns en del men är ganska flackt och lite svårt att hitta för den oinvigde.

#8: I Frösåkers naturreservat finns en led som man kan cykla, lite med "upptäckarstig" än svettospår.

#9: Bruksleden går att cykla bitvis, jag är dåligt påläst om denna

#10: Björnöbacken, med lite korta stigar runt som konditionsträning.

Stor Häst och Hästskitsvarning runt hela Västerås. Räkna inte med att hästarna/ryttarna flyttar på sig, det har iallafall aldrig hänt mig...

[Västerås]-tråden
+1 för Gäddeholm. Körde där en del i somras, och det finns en hel del snabba flowiga partier som räcker för en hel dag. Haka på några andra för guidning är ett bra tips.

-1 för Bruksleden. Har cyklat (burit cykeln) där många gånger. Finns några partier mot Hallsta som är cykelvärda, och kring Långsjön är det riktigt bra. Sist på bruksleden bar jag cykeln i 6 timmar, och cyklade kanske en timme. Mest kalhyggen och stenbumlingar.

[Västerås]-tråden
Balans, vilka bra tips!
Jag gillar rocklunda, himlabacken/mälarparken och badelundaåsen.
första gången att klara himlabacken utan stopp var härlig, nu är den ganska lätt, om det inte är lerigt...

[Västerås]-tråden
Bruksleden mellan Ramnäs och Sura är cykelbar nästan hela vägen.
Finns ett enduro spår efter Anundshög mot Tortuna jag körde för nått år sedan.

Däremot vet jag inget om Gäddeholm, finns det GPS filer man kan låna?

Ska du till Hallsta så skicka en blänkare, är intresserad. Om du inte underdriver ang din kondis kan vi cykla tillsammans.

[Västerås]-tråden
Stack ut och provade idag, men det var för mycket snö fortfarande.
Tveksam till att det går att köra i helgen, men fortsätter det så här
med värmen borde det funka nån gång nästa vecka!
Jag meddelar direkt när det blir skapligt!

[Västerås]-tråden
Väcker den här tråden med ännu en fråga om Gäddeholm, är det någon som kan markera lite bra ingångar på en karta här? Det ser ju ut att finnas en del skog att jobba av där ute.

[Västerås]-tråden
Nyinflyttad till Västerås var jag ute på premiärtur igår för att scouta stigar på och kring björnö enligt Balans lista ovan. Tips #3 var finfint och går bra att knyta ihop till en rundslinga som går helt på stig.

På Björnö fanns otroligt fin natur och potential till fina push-bike leder kring backen, men inte mycket stig.

Däremot fann jag happyiterna bergsgeten och Daniel som var ute i precis samma syfte som jag - att leta kul stigar! Hoppas på fler tillfällen att dela stigerfarenheter och cykla ihop.

[Västerås]-tråden
Ha, kul! Jag tror nån av er (med team-dräkt) körde om mig på grusvägen ut till björnön ca. Kl. 12.30 jag körde väs-geddeholm-kärrbo-väs med ungarna i vagnen
och testade nya fiket i geddeholm. Rock on!

[Västerås]-tråden
Är det nån som känner till ifall det går att cykla vägen som går söder om flygplatsen för att ta sej till geddeholm? eller är det bara norrifrån, från Irstahållet som gäller.

[Västerås]-tråden
Kort-Happy-ride Björnöbron! 22/7 kl1800 vid Öster mälarstrands café & krog.

Igår var jag ute och rekade i skogen vid Björnö-bron. Det blev en kort, teknisk och intensiv slinga (8-formad) som man hinner köra några varv på under ett pass. Då det finns många alternativa vagval kan man lätt göra om slingan. Bland annat finns möjligheter att ersätta delar av skogspartierna med betydligt plattare stig/asfalt. Skulle vara kul att fixa en gps-plot över alla stigar i området.

Jag tänkte mej en "demo-ride" imorgon torsdag för att visa sträckan och dela lite cykelglädje. Terrängen är bitvis mer teknisk än rocklunda, och bitvis med mer flyt.

Vi som hänger med träffas torsdag kl 18 vid öster mälarstrands café och krog. Det blir en rätt kort tur då området är litet. Efteråt kan vi titta på cykelspår till gäddeholm, eller dra till badelundsåsen om någon hittar till stigarna där (såg två mtb:are vid labyrinten vid tybble igår kväll när jag och sambo var ute och fincyklade)

/Perra-g

[Västerås]-tråden
Är det dags för nån runda i Västerås med omnejd? Hänger gärna på , Inte väldigt konditionsstark eller rädd för att bli frånkörd.

[Västerås]-tråden
Jag är i Västerås några dagar till, börjar bli rycka lite i benen. Ser ut att kanske kunna bli okej väder på tisdag, funderar på att kanske dra ut i skogarna kring Gäddeholm då, alternativt Rocklunda eller liknande. Någon som är hemma på dagen/kvällen?

[Västerås]-tråden
Jag kan tänka mig på tisdag, verkar kunna bli lite regn i morgon. Jag är en solskenscyklist och det tar så lång tid att topsa cykeln i onödan :-) Tempot är anpassningsbart, jag är nöjd bara jag får komma ut och slipper köra ett intervallpass med blodsmak i munnen. Har semester, så morgon, middag eller kväll på tisdag går bra för mig. Plats likaså. Solklara och konkreta planer va? :)

[Västerås]-tråden
Jag funderar som sagt på att cykla ut mot Gäddeholm (från Skälby via hamnen och flygfältet). Cyklade där förra sommaren, och även om jag inte hittar särskilt bra borde man kunna få ihop ganska trevlig cykling. Finns en del markerade stigar där, men jag har inte lyckats komma över någon karta än. Skall hoppa in på turistbyrån och kolla.

Har lånad cykel och inga SPD-skor (om jag inte hittar några billiga i dag) så jag kommer inte köra något svetto-deluxe-tempo :)

[Västerås]-tråden
Senaste väderleksprognosen för i morgon tisdag ser sådär ut - regn på eftermiddagen. Jag kommer därför ta en sväng i morgon förmiddag, cyklar från Skälby runt 8.30 och tar vägen förbi hamnen. Väntar till 09.00 vid kajen där bland annat Elbafärjan och räkpartybåten lägger till (dvs vid Lillåudden eller vad nya sjöstaden heter). Sedan tar jag Björnövägen ut mot Hässlö flygplats, tar (skitgamla) MTB-spåret i skogsdungen väster om flygplatsen och siktar sedan mot Irsta. Ungefär en, en och en halv kilometer från cirkulationsplatsen på väg ut från Västerås mot Irsta finns en grusväg på höger sida som går till en bondgård där jag tänkt vika av. Också en lämplig samlingsplats om någon vill med, borde vara där tidigast 09.30 men inte senare än 09.45 hoppas jag.

Om någon vill följa med trots den tidiga turen så hojta till. Telefonnummer finns också i min profil. Tänker hålla "lagom" tempo, dvs anpassat efter vem som (om någon :-) dyker upp. Terrängen som jag minns den är inte överdrivet teknisk, så även om du är relativt grön i skogen borde det gå bra. Räknar med att vara ute en tre, fyra timmar, så något att knapra på och dricka kan vara lämpligt.

[Västerås]-tråden
baggy skrev:
-------------------------------------------------------
> Tänkte glida förbi med bilen och säga hej, men dottern somnade och jag har henne själv hela dagen.

Blev en skaplig runda, 72 km med transportsträckor. Tyvärr har Gäddeholm med omgivning dekat ner sig skapligt. För två år sedan var det superbra, förra året sådär men nu var det ganska risigt. Att vandra i skogen verkar inte ligga i lokalbefolkningens intresse utan många stigar är skapligt igenväxta och mängder med ogräs och tistlar. Dessutom har man precis som på bruksleden huggit bort massor med skog och lämnat en del ris och skräp kvar. Dock är det cyklingsbart överallt till skillnad från just bruksleden. Några stigar har också försvunnit i och med de nya villaghettona som vuxit upp den senaste tiden.

Jag är inte bitter, jag gillar bara att gnälla :-)

Blev dock en del skaplig stig, och grusvägarna i området är många och fina. Fika kan man numera också göra vid Gäddeholms slott, även om jag hade med mig några mackor som jag stoppade i mig vid Mårtenshamns brygga strax söder om Roligheten. Kom över en enkel stigkarta som jag ska försöka skanna och lägga upp. Om fler far ut och cyklar i skogarna borde ju stigarna komma i lite bättre skick.

[Västerås]-tråden
Jag lånar denna tråd lite och går OT

Jag har bott i Västerås i snart ett år och ska snart få hit min mtb och undrar nu vart jag kan lämna in denna för att få den genomgången. Jag vet att jag behöver byta kransar och att min framdämp behöver kärlek av någon kunnig. Saknar tyvärr verktyg för att byta kransar och saknar kunskap om min framdämp.

Hittills har jag sett en cykelbutik som verkar okej men har inte gått in i den ännu, Sahlbergs Cykel, och ligger vid emausgatan tror jag. Finns det någon annan butik som jag kanske borde besöka istället?

[Västerås]-tråden
baggy skrev:
-------------------------------------------------------
> Blev du själv?

Jupps. Brukar bli så när man annonserar en tidig tur :) Blev ganska skapligt tempo - var inte läge att stå och förhandla med myggen och annat otyg :-) Plus att jag kunde kosta på mig lite extra rekande och virr i skogarna. Hitta en del mycket intressanta och fin-fina stigar när man svänger in på vägen mot Stentorp om man kommer på vägen mot Frösåker från Lübeckhållet. Nästa gång far jag dit och letar vidare. Någon som sitter på bra terrängkartor över Västerås med omnejd?

Tillbaka
Topp